AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #1 Skrevet 18. november 2025 Jeg er utdannet lektor og elsker å lese og formidle litterarur. Siden jeg har råd så vurderer jeg å gå bibliotekkarutdanningen. Men hvordan er arbeidsmulighetene for bibliotekarer. Jeg bor i Oslo, men er singel nå og flyttbar etter studier. Takk alle Anonymkode: 27226...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #2 Skrevet 18. november 2025 Har lyst til det samme så denne følger jeg. Anonymkode: 8feaa...5f1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #3 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har lyst til det samme så denne følger jeg. Anonymkode: 8feaa...5f1 Bare å følge! Heia oss. Anonymkode: 27226...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #4 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utdannet lektor og elsker å lese og formidle litterarur. Siden jeg har råd så vurderer jeg å gå bibliotekkarutdanningen. Men hvordan er arbeidsmulighetene for bibliotekarer. Jeg bor i Oslo, men er singel nå og flyttbar etter studier. Anonymkode: 27226...d7d Mange som søker bibliotekarstudiet fordi de "elsker å lese", bare være forberedt på at du kan ende opp med noe helt annet enn å formidle bøker i folkebibliotek. Selv endte jeg med noe mer i retning av IT, men veldig fornøyd med jobben selv om jeg så for meg noe annet. De fleste jeg kjenner fra studiet endte i fagbibliotek, arkiv eller mer IT-relatert. Anonymkode: 32a06...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #5 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er utdannet lektor og elsker å lese og formidle litterarur. Siden jeg har råd så vurderer jeg å gå bibliotekkarutdanningen. Men hvordan er arbeidsmulighetene for bibliotekarer. Jeg bor i Oslo, men er singel nå og flyttbar etter studier. Takk alle Anonymkode: 27226...d7d Bibliotekarer gjør veldig mye mer enn å formidle litteratur. Anonymkode: 5229a...bc6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #6 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange som søker bibliotekarstudiet fordi de "elsker å lese", bare være forberedt på at du kan ende opp med noe helt annet enn å formidle bøker i folkebibliotek. Selv endte jeg med noe mer i retning av IT, men veldig fornøyd med jobben selv om jeg så for meg noe annet. De fleste jeg kjenner fra studiet endte i fagbibliotek, arkiv eller mer IT-relatert. Anonymkode: 32a06...2cc Jeg jobber også gjerne med IT, altså. Eller katalogisering. Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #7 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bibliotekarer gjør veldig mye mer enn å formidle litteratur. Anonymkode: 5229a...bc6 Det vet jeg svært godt. Jeg ser på bibliotekaren som den faglige og menneskelige poteten. Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #8 Skrevet 18. november 2025 Så ser jeg at de får et fag som heter Shared Reading. Får de da sertifisering i dette (jeg googla meg opp, eller må man ta egne kurs utenom? Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #9 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vet jeg svært godt. Jeg ser på bibliotekaren som den faglige og menneskelige poteten. Anonymkode: 27226...d7d Det virker ikke sånn, siden du skriver du vurderer å bli bibliotekar pga formidling av litteratur. Og bare det… Det er et enormt fag. Kanskje jobb i forlag er vel så bra? Bokhandel er pottitt-arbeid det og. Har mange år bak meg i bokhandler (både stor kjede, mindre kjede og frittstående), og når alt annet var gjort var det å skrive anbefalinger noe av det jeg likte best. Anonymkode: 5229a...bc6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #10 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber også gjerne med IT, altså. Eller katalogisering. Anonymkode: 27226...d7d Ja så lenge man har litt brede interesser finner man alltids noe. De som ser for seg å lese eventyr for barn og denslags kan fort bli skuffet (for meg hadde den typen jobb vært skrekken). Anonymkode: 32a06...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #11 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det virker ikke sånn, siden du skriver du vurderer å bli bibliotekar pga formidling av litteratur. Og bare det… Det er et enormt fag. Kanskje jobb i forlag er vel så bra? Bokhandel er pottitt-arbeid det og. Har mange år bak meg i bokhandler (både stor kjede, mindre kjede og frittstående), og når alt annet var gjort var det å skrive anbefalinger noe av det jeg likte best. Anonymkode: 5229a...bc6 Har muligheten slått deg at man ikke nødvendigvis nevner all motivasjon i et diskusjonsinnlegg. Jeg har ingen interesse for forlag, og jeg ønsker å se om jeg kan tenke meg å være bibliotekar. Jeg vet mye om bibliokekarer da farfar og tante var det. Anonymkode: 27226...d7d 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #12 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja så lenge man har litt brede interesser finner man alltids noe. De som ser for seg å lese eventyr for barn og denslags kan fort bli skuffet (for meg hadde den typen jobb vært skrekken). Anonymkode: 32a06...2cc Tusen takk for nyttig hjelp! jeg kan gjerne lese eventyr, men jeg jobber gjerne bredt med mange ting. Du gav meg lyst til å gå studiet, Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #13 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for nyttig hjelp! jeg kan gjerne lese eventyr, men jeg jobber gjerne bredt med mange ting. Du gav meg lyst til å gå studiet, Anonymkode: 27226...d7d Så bra, det er et fint studie. Og brukandes til mer enn klassiske bibliotekarstillinger. Anonymkode: 32a06...2cc
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #14 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så bra, det er et fint studie. Og brukandes til mer enn klassiske bibliotekarstillinger. Anonymkode: 32a06...2cc Tusen takk! :) Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #15 Skrevet 18. november 2025 Jeg er også lektor, og har fundert på bibliotekarstudiet. Jeg har fått hospitere litt på folkebiblioteket her og det slår meg at det er mange tunge løft og mye organisering. I tillegg til kvelds- og helgearbeid. Anonymkode: a23c7...88e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #16 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg er også lektor, og har fundert på bibliotekarstudiet. Jeg har fått hospitere litt på folkebiblioteket her og det slår meg at det er mange tunge løft og mye organisering. I tillegg til kvelds- og helgearbeid. Anonymkode: a23c7...88e Takk for erfaringer. Jeg er både fyisk og psykisk robust, og som singel er helger og kvelder ok å jobbe Blir vi medstudenter? Anonymkode: 27226...d7d
Kålrota Skrevet 18. november 2025 #17 Skrevet 18. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Endret 18. november 2025 av Kålrota
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #18 Skrevet 18. november 2025 Bibliotekarrollen har endret seg mye de siste tiårene. Enig i en del av det andre peker på, og vil legge til at mange biblioteker nesten fungerer som "servicetorg" for innbyggerne. Mange kommer dit for å bruke pcer og fikse personlige saker, og ber om hjelp med dette. Dette er et eksempel på an man bør like å snakke med og hjelpe folk. Fordi den teknologien utviklingen skjer så raskt bør man som fremtidig bibliotekar også være interessert i og komfortabel med dette. Anonymkode: 6a186...2ca
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #19 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bibliotekarrollen har endret seg mye de siste tiårene. Enig i en del av det andre peker på, og vil legge til at mange biblioteker nesten fungerer som "servicetorg" for innbyggerne. Mange kommer dit for å bruke pcer og fikse personlige saker, og ber om hjelp med dette. Dette er et eksempel på an man bør like å snakke med og hjelpe folk. Fordi den teknologien utviklingen skjer så raskt bør man som fremtidig bibliotekar også være interessert i og komfortabel med dette. Anonymkode: 6a186...2ca Takk for nyttig innspill. Jeg liker slike oppgaver. Vurderte å søke jobb i NAV som nuytdanna lærer, men kom inn i skole og ble der tjue år. Jeg tror det er derfor forlag er nei. Å lese manus må være som å rette mange veldig store prøver. Jeg har lest og forstått at kommunen må ha bibliotek. Jeg er flyttbar og absolutt villig til å jobbe alene på et mindre sted. Dersom det er et slikt bibliotek med en person jeg skulle fått jobb i etter studier, men et større sted er og helt fint. Anonymkode: 27226...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #20 Skrevet 18. november 2025 Kålrota skrev (21 minutter siden): Mangler det tekst? Anonymkode: 27226...d7d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå