AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #1 Skrevet 18. november 2025 Har noen erfaringer å dele med å la barn /ungdom delta på select lag utenfor klubben? Hvordan var det for barnet /ungdommen? Opplevde dere sjalusi og misnøye i etterkant fra foreldre /lagkamerater /klubben dere var i til vanlig ? Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #2 Skrevet 18. november 2025 Ja, et av våre barn var så dyktig i sprangridning at hun kom i satsingsgruppen. Det endte med at hun mistet ryttergleden en del år dessverre. Hun ville helst bare kose seg med hester og venner, ikke pushes mot konkurranser og slikt. Anonymkode: 8f16e...e08 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #3 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, et av våre barn var så dyktig i sprangridning at hun kom i satsingsgruppen. Det endte med at hun mistet ryttergleden en del år dessverre. Hun ville helst bare kose seg med hester og venner, ikke pushes mot konkurranser og slikt. Anonymkode: 8f16e...e08 Ville hun gjerne inn i satsingsgruppen selv , eller var det trener sin idé? Hvordan reagerte venner som ikke var med i satsingsgruppen på at hun fikk i med? Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #4 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ville hun gjerne inn i satsingsgruppen selv , eller var det trener sin idé? Hvordan reagerte venner som ikke var med i satsingsgruppen på at hun fikk i med? Anonymkode: 97406...896 Instruktøren hennes ivret for at hun skulle være med. Vår datter sa seg villig til å teste. Vennene var støttende og stolte, men de savnet henne på de vanlige ridetimene. Anonymkode: 8f16e...e08
SPOCA Skrevet 18. november 2025 #5 Skrevet 18. november 2025 Jeg var med i et slikt lag. Det ødela all glede for idretten, dessverre. Jeg gikk fra å elske til å hate det jeg drev med. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #6 Skrevet 18. november 2025 SPOCA skrev (Akkurat nå): Jeg var med i et slikt lag. Det ødela all glede for idretten, dessverre. Jeg gikk fra å elske til å hate det jeg drev med. Det var slik for vår datter også. Hun mistet gløden, så vi. Anonymkode: 8f16e...e08 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #7 Skrevet 18. november 2025 SPOCA skrev (Akkurat nå): Jeg var med i et slikt lag. Det ødela all glede for idretten, dessverre. Jeg gikk fra å elske til å hate det jeg drev med. Hva var det som ble vanskelig? Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #8 Skrevet 18. november 2025 Generelt kan slike lag ødelegge gleden over det man gjør. Alt blir så alvorlig, og alle forventer at du stadig skal yte mer. Du har potensale til å være den flinkeste og det øker presset. Så er det ofte presss mellom dem i gruppa også. Anonymkode: 8f16e...e08
SPOCA Skrevet 18. november 2025 #9 Skrevet 18. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det var slik for vår datter også. Hun mistet gløden, så vi. Anonymkode: 8f16e...e08 Ja, det var slik for meg. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva var det som ble vanskelig? Anonymkode: 97406...896 Det ekstreme presset, aldri tid til noe annet enn trening og konkurranser, selvtilliten fikk seg en skikkelig knekk fordi jeg aldri var god nok, et strengt regime, og generell følelse av mislykkethet. I tillegg ble jeg veid før hver konkurranse, og det medførte at jeg sliter med følelser og tanker rundt mat den dag i dag. Endret 18. november 2025 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #10 Skrevet 18. november 2025 SPOCA skrev (1 minutt siden): Ja, det var slik for meg. Lei for å høre det. Vi foreldre burde muligens ha sagt nei, men det er lett å bli revet med. Vi så det harde miljøet fort da, og da støttet vi henne da hun hoppet av hesten. Anonymkode: 8f16e...e08
SPOCA Skrevet 18. november 2025 #11 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Lei for å høre det. Vi foreldre burde muligens ha sagt nei, men det er lett å bli revet med. Vi så det harde miljøet fort da, og da støttet vi henne da hun hoppet av hesten. Anonymkode: 8f16e...e08 Mine foreldre så ikke det i det hele tatt. De trodde bare jeg hadde det gøy, og det var det liksom. Og det var jo det en stund, til alvoret ble fryktelig alvorlig. Men, den gangen opplevde jeg generelt Olympiatoppen som relativt naive og ikke så opptatt av hvordan det kan påvirke barn og unge. I tillegg var det et tilleggspress ved at vi få jentene trente med gutta. Og det var ikke tilpasset for jenter overhodet, slik at det ble noen harde medfarter. Vi jentene ble jo beinharde, men til hvilken pris, tenker jeg i dag.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #12 Skrevet 18. november 2025 Har barn som har gått på NTGU med mange norgesmestre i klassene sine, men først og fremst i nisjesporter hvor det allerede er tett oppfølging og lite utplukking til mer satsing utenfor klubben. Tror det er veldig ulikt om det er lagsport eller individuell idrett. Har sett flere slutte for at de ikke har følt seg satset på (lagidretter) enn de som har blikk plukket ut til satsing. Men man skal tenke over hva det er som driver en i idretten og forstå hva man ofrer. Min yngste spiller på vanlig breddelag, men trener likevel 4-5 dager i uka på kvelden og 4 dager i uka på skolen, hun vet hun ofrer venner, men elsker idretten Anonymkode: fc705...0bd
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #13 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har noen erfaringer å dele med å la barn /ungdom delta på select lag utenfor klubben? Hvordan var det for barnet /ungdommen? Opplevde dere sjalusi og misnøye i etterkant fra foreldre /lagkamerater /klubben dere var i til vanlig ? Anonymkode: 97406...896 Sett dette en del ganger nå. Det blir til at barna enten mister helt gleden eller er like gale som foreldrene som «heier» de frem. Dessverre. Anonymkode: bd55f...a1e
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #14 Skrevet 18. november 2025 Vil tro dette er individuelt fra ungdom til ungdom. Min eldste er veldig god i håndball og elsket samlingene med de beste spillerne i vår region. Hun fikk da spille med "likesinnede" og oppfølging på eget nivå. Anonymkode: 36430...d1f
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #15 Skrevet 18. november 2025 Har datter på 15 som er med på regionalt landslag i håndball. Dette er jo bare et lite tillegg til det andre med klubben, så gir bare økt motivasjon. Hun trener også en gang i uken med de som er ett år eldre. Hun er nødt til å ta dette i tillegg og får ikke lov å nedprioritere de vanlige treningene. Synes det er klokt. Anonymkode: 50b6d...124
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #16 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har datter på 15 som er med på regionalt landslag i håndball. Dette er jo bare et lite tillegg til det andre med klubben, så gir bare økt motivasjon. Hun trener også en gang i uken med de som er ett år eldre. Hun er nødt til å ta dette i tillegg og får ikke lov å nedprioritere de vanlige treningene. Synes det er klokt. Anonymkode: 50b6d...124 Det høres fint ut å ha et slik lite tillegg. Men hvordan er det med lagkamerater og andre foreldre når hun stikker seg ut og får disse ekstra tilbudene? Eller er dette helt vanlig i deres klubb? Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #17 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vil tro dette er individuelt fra ungdom til ungdom. Min eldste er veldig god i håndball og elsket samlingene med de beste spillerne i vår region. Hun fikk da spille med "likesinnede" og oppfølging på eget nivå. Anonymkode: 36430...d1f Høres både interessant og hyggelig ut. Endret det dynamikken hjemme på laget at din ungdom fikk men ikke andre? Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #18 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sett dette en del ganger nå. Det blir til at barna enten mister helt gleden eller er like gale som foreldrene som «heier» de frem. Dessverre. Anonymkode: bd55f...a1e Tja, noen barn elsker idretten sin og er vel helt gale etter den i utgangspunktet. Spørsmålet er da om man støtter dem i det eller ikke. Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #19 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har barn som har gått på NTGU med mange norgesmestre i klassene sine, men først og fremst i nisjesporter hvor det allerede er tett oppfølging og lite utplukking til mer satsing utenfor klubben. Tror det er veldig ulikt om det er lagsport eller individuell idrett. Har sett flere slutte for at de ikke har følt seg satset på (lagidretter) enn de som har blikk plukket ut til satsing. Men man skal tenke over hva det er som driver en i idretten og forstå hva man ofrer. Min yngste spiller på vanlig breddelag, men trener likevel 4-5 dager i uka på kvelden og 4 dager i uka på skolen, hun vet hun ofrer venner, men elsker idretten Anonymkode: fc705...0bd Dette var et godt poeng. Som forelder ønsker jeg å forebygge frafall fra lagidrett. Anonymkode: 97406...896
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #20 Skrevet 18. november 2025 Ikke idrett men kultur, mine barn fikk ofte roller i musikaler/teater. Etter åpne auditioner. Det ble mye misunnelse fra de som ikke kom med. Og reaksjoner fra foreldrene til de som ikke kom med. For meg som ‘showmor’ ble det ganske overveldende å stå i/observere. Men jentene mine elsket jo å drive med dette så ble jo feil å ikke la dem få holde på med det. Anonymkode: 29b17...809 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå