AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #21 Skrevet 17. november 2025 Sofiepiemie skrev (1 time siden): Hvis du ser på bildet jeg la ut så er det et mørkt område bak nakken til fosteret, denne skal helst ikke være synlig eller veldig liten. Ved fortykkelse kan det tyde på kromosomavvik eller medfødte sykdommer (eks hjertefeil). Kan kun sees når fosteret er 11-14uker Uff, så leit 😢. Anonymkode: 67fe5...acd
Fizzypo Skrevet 17. november 2025 #22 Skrevet 17. november 2025 Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt dere må ha det.❤️ For en utrolig tung beskjed å få. Samtidig må jeg si meg enig med flere av de som har kommentert over: Det behøver absolutt ikke å bety at noe er galt med det lille knøttet i magen! Du kan ringe imorgen i høre hva de eksakt målte nakkefolden til, men 3,2 mm er ikke så mye og er ikke ensbetydende med at noe er feil. Det er litt vanskelig å se på bildene, men tror jeg kan skimte et nesebein? Sa de noe om tilstedeværelse av det? Isåfall er det et godt tegn.❤️ Vil råde deg til ikke å ta en forhastet beslutning før du har alle svarene. Ventetiden er vond, men å gå rundt og dvele på om du tok riktig avgjørelse før du visste alt er kanskje enda verre. Det tar ikke lang tid å få svar på NIPT test som med svært høy sannsynlighet (99 %) utelukker de vanligste kromosomfeilene. Mange sykehus har i tillegg svært gode ultralydapparat nå og kan se langt mye mer detaljer enn før. Det var stor forskjell på hvor mye jordmor kunne se av f.eks hjerte i mitt forrige svangerskap og nåværende og det er bare 2 år imellom. En kollega av meg gikk til en privat gynekolog (tror det var på Lillestrøm, men kan sjekke om du er interessert) som er en av de dyktigste på ultralyd i Norge og fikk se ganske så formidable detaljer på TUL. Til sist vil jeg bare si at du ikke skal skamme deg over kroppen din som har klart å gjøre noe så fantastisk som å skape et lite liv. Vi har ingen råderett over hva som skjer med barnet i magen, men selvfølgelig er det vondt å få en slik beskjed. Man vil jo bare ha et frisk barn som har det godt, men det er det fortsatt all grunn til å håpe og tro. Hvis du orker så hold oss oppdatert på hvordan det går. Det er kanskje ikke så lenge igjen til TUL på offentlig sykehus? 6 4
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #23 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Men hva hvis TS ikke vil ta abort hvis barnet har Downs, og så skriver du at du råder TS til å ta abort? Det er veldig smakløst å komme med et slikt råd spør du meg, når TS ikke spør om råd om hun skal ta abort nå eller ikke. Anonymkode: a5cff...ebc 4 5
Sofiepiemie Skrevet 17. november 2025 Forfatter #24 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om jeg hadde fått beskjeden så ville jeg ha bedt om en fostervannsprøve. De er 100% sikre. Det å gå i uvisshet er helt jævlig Anonymkode: 0feac...3b7 Skal det, men det er først når man er i uke 15 er det ikke?
Sofiepiemie Skrevet 17. november 2025 Forfatter #25 Skrevet 17. november 2025 Fizzypo skrev (37 minutter siden): Jeg kan ikke forestille meg hvor vondt dere må ha det.❤️ For en utrolig tung beskjed å få. Samtidig må jeg si meg enig med flere av de som har kommentert over: Det behøver absolutt ikke å bety at noe er galt med det lille knøttet i magen! Du kan ringe imorgen i høre hva de eksakt målte nakkefolden til, men 3,2 mm er ikke så mye og er ikke ensbetydende med at noe er feil. Det er litt vanskelig å se på bildene, men tror jeg kan skimte et nesebein? Sa de noe om tilstedeværelse av det? Isåfall er det et godt tegn.❤️ Vil råde deg til ikke å ta en forhastet beslutning før du har alle svarene. Ventetiden er vond, men å gå rundt og dvele på om du tok riktig avgjørelse før du visste alt er kanskje enda verre. Det tar ikke lang tid å få svar på NIPT test som med svært høy sannsynlighet (99 %) utelukker de vanligste kromosomfeilene. Mange sykehus har i tillegg svært gode ultralydapparat nå og kan se langt mye mer detaljer enn før. Det var stor forskjell på hvor mye jordmor kunne se av f.eks hjerte i mitt forrige svangerskap og nåværende og det er bare 2 år imellom. En kollega av meg gikk til en privat gynekolog (tror det var på Lillestrøm, men kan sjekke om du er interessert) som er en av de dyktigste på ultralyd i Norge og fikk se ganske så formidable detaljer på TUL. Til sist vil jeg bare si at du ikke skal skamme deg over kroppen din som har klart å gjøre noe så fantastisk som å skape et lite liv. Vi har ingen råderett over hva som skjer med barnet i magen, men selvfølgelig er det vondt å få en slik beskjed. Man vil jo bare ha et frisk barn som har det godt, men det er det fortsatt all grunn til å håpe og tro. Hvis du orker så hold oss oppdatert på hvordan det går. Det er kanskje ikke så lenge igjen til TUL på offentlig sykehus? Takk for lang fin melding, jeg skal holde dere oppdatert! tul er først når jeg er 13+4. om nipt slår ut så blir vi henvist av privatklinikken til rikshospitalet. Så innen en uke så vet vi noe mer🤞🏻 må innrømme jeg blir positiv av å lese i tråden, mange som gir meg litt håp. Samtidig som jeg frykter det verste💔 1 10
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #26 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Seriøst? Tok du abort uten å ta videre prøver? 😳 Vår jente hadde forhøyet nakkefold (3,3), og alle prøvene var fine. Hun er helt frisk i dag. Anonymkode: 28948...0f7 11 2 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #27 Skrevet 17. november 2025 Sofiepiemie skrev (4 timer siden): Vi er litt usikre, men både jeg og mannen min mener å huske hun sa 3,2… Ikke sant. Min hadde 3. men alt annet så bra ut så jeg slo med til ro med det. Hun er tipp topp frisk. Så alt annet bra ut ? Hjertet, hjernen osv? Anonymkode: 301d9...731 1 1
Sofiepiemie Skrevet 18. november 2025 Forfatter #28 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke sant. Min hadde 3. men alt annet så bra ut så jeg slo med til ro med det. Hun er tipp topp frisk. Så alt annet bra ut ? Hjertet, hjernen osv? Anonymkode: 301d9...731 Jeg syns ikke hun reagerte på noe annet. Hun sa hjertet slo fint, krabaten sprellet godt og var aktiv. Nesebeinet mente hun at hun kunne skimte, og hun sa ikke noe om hjernen. skal det nevnes at vi tok to ultralyder på en dag. Den første, hun så bare på det og sa: «jeg må bare si det jeg ser og det jeg ser ikke bra». Så gikk vi helt i sjokk og fikk en hastetime til UL og nipt på en annen klinikk. Hun vi møtte der var mye bedre på å kommunisere, og hun kunne vhverken gi en god nyheter eller en dårlig en. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #29 Skrevet 18. november 2025 På min baby var nakkefolden nesten 10mm. Fikk beskjed om at det bare var å ta abort. Alvorlig hjertefeil, Turners alt mulig kunne det være. Men vi gikk videre til Rikshospitalet og utrolig nok viste ingen prøver at noe var galt. Vi tok også fostervannsprøve den viste heller ingenting galt. Nakkefolden minket gradvis, og vi valgte å ikke ta abort. Fødte en helt frisk jente til termin.❤️ Så ikke ta noen forhastet beslutning, du kommer til å få god oppfølging og tilbud om alle tester. Anonymkode: 7e7df...774 5 9 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #30 Skrevet 18. november 2025 Sofiepiemie skrev (13 timer siden): Vi er innstilt på å snu hver stein. Nå tok vi NIPT test, det har jeg skjønt ikke er noe endelig svar. Er det slik at morkakeprøven kan gi like bra svar som fostervannsprøven? Er det sånn at dere slo dere til ro med det svaret eller følte du på en usikkerhet frem til barnet var født? vi har fortalt det til alle venner og familie, men jeg må innrømme jeg sliter med å snakke om det. Jeg er redd alle skal overrøse meg med et håp jeg ikke har💔 Det var som om jeg ikke følte meg gravid lenger med en gang, og jeg har en forakt mot egen kropp. hva er fristen for senabort og når ble deres lille friskmeldt? Jeg mener å huske at morkakeprøve er den sikreste testen. Vi slo oss til ro med at den testen var helt sikker i sitt svar. Så vi visste da at barnet ikke kom til å ha diverse diagnoser, men de tester jo ikke for alt. Det er mange andre ting barnet (som alle andre barn) kan feile. Når man velger å få barn medfører det en risiko for å bære frem et barn med sykdom som aldri kan oppdages før fødsel. Eller at barnet skades for livet under selve fødselen. Så jeg hadde et svangerskap med konstant frykt og det var naturligvis en stor belastning. Mener grensen er uke 20 eller 22 for senabort. Jeg hadde barn fra før og hadde vært på UL i uke 18 med det første barnet, så jeg var veldig klar over hvordan en abort så sent ville kunne oppleves og se ut. Jeg tror abort så sent er en svært tøff opplevelse❤️ Anonymkode: c20e0...b61 3
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #31 Skrevet 18. november 2025 Sofiepiemie skrev (27 minutter siden): Jeg syns ikke hun reagerte på noe annet. Hun sa hjertet slo fint, krabaten sprellet godt og var aktiv. Nesebeinet mente hun at hun kunne skimte, og hun sa ikke noe om hjernen. skal det nevnes at vi tok to ultralyder på en dag. Den første, hun så bare på det og sa: «jeg må bare si det jeg ser og det jeg ser ikke bra». Så gikk vi helt i sjokk og fikk en hastetime til UL og nipt på en annen klinikk. Hun vi møtte der var mye bedre på å kommunisere, og hun kunne vhverken gi en god nyheter eller en dårlig en. Men ble dere ikke henvist videre til fosterdiagnostikk i det offentlige? Anonymkode: c20e0...b61
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #32 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Seriøst? Tok du abort uten å ta videre prøver? 😳 Vår jente hadde forhøyet nakkefold (3,3), og alle prøvene var fine. Hun er helt frisk i dag. Anonymkode: 28948...0f7 Da vi kom til Riksohospitalet var noe av det første de gjordeå spørre oss om vi ønsket å gå igjennom utredning, ingen utredning eller abort der og da. De var tydelige på at en utredning kunne være emosjobelt og mentalt hardt å gå igjennon, samt tidkrevende og det er verre jo lengre ut i svangerskapet man kommer. Vi valgte utredning, men jeg har stor forståelse for dem som ikke klarer å stå i utredning, venting osv. Anonymkode: c20e0...b61 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #33 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da vi kom til Riksohospitalet var noe av det første de gjordeå spørre oss om vi ønsket å gå igjennom utredning, ingen utredning eller abort der og da. De var tydelige på at en utredning kunne være emosjobelt og mentalt hardt å gå igjennon, samt tidkrevende og det er verre jo lengre ut i svangerskapet man kommer. Vi valgte utredning, men jeg har stor forståelse for dem som ikke klarer å stå i utredning, venting osv. Anonymkode: c20e0...b61 Men du tok abort kun etter 3 dager? Så dere fikk ikke svar på om det egentlig var noe. Annet enn den ultralyden som hadde indikasjoner? 😳 Anonymkode: 301d9...731 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #34 Skrevet 18. november 2025 Det du går gjennom nå er skikkelig jævlig. Håper det går bra for dere. ❤️ Jeg vil bare legge til at forstørret nakkefold ikke trenger å bety noe, så ikke mist håpet enda. Nakkefold ble målt til 4,2mm her, og vi gikk gjennom hele pakken med NIPT og fostervannsprøve og utvidet rett på ultralyd, og så videre, og så videre. Alle tester viste ingen avvik, men jeg trodde ikke på det. Det var skikkelig jævlig, lenge! Men i dag har vi en frisk og smart 3-åring, som ikke viser noen tegn til å være syk (eller hengende etter) på noe vis. Masse lykke til. ❤️ Anonymkode: 5f2c0...048 6 1
Sofiepiemie Skrevet 18. november 2025 Forfatter #35 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men ble dere ikke henvist videre til fosterdiagnostikk i det offentlige? Anonymkode: c20e0...b61 Nei, vi har time ved fødeplassen når vi er 13+4, vi ringte dem og forsøkte å flytte timen; hvilket de ikke kunne, de spurte om vi ville avlyse timen om vi nå dro privat🙄 klinikken vi tok nipt test henviser hvis det er positivt utslag på testen, men jeg har time hos min fastlege imorgen og håper at han kan henvise… smører oss med tålmodighet 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #36 Skrevet 18. november 2025 Sofiepiemie skrev (1 time siden): Nei, vi har time ved fødeplassen når vi er 13+4, vi ringte dem og forsøkte å flytte timen; hvilket de ikke kunne, de spurte om vi ville avlyse timen om vi nå dro privat🙄 klinikken vi tok nipt test henviser hvis det er positivt utslag på testen, men jeg har time hos min fastlege imorgen og håper at han kan henvise… smører oss med tålmodighet Så rart, vi ble henvist direkte da det var forstørret. Hun skrev henvisningen mens jeg satt der og dagen etter fikk jeg innkalling. Anonymkode: c20e0...b61
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #37 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nå virker jeg nok kald og kynisk, men dette er basert på egen erfaring: Ta abort. Du kan sannsynligvis få mange flere barn om du ønsker. Vi fikk samme beskjed i uke 11+1 for 3 år siden. Tok valget om abort allerede på vei ut av klinikk-døra. Orket ikke pine oss selv i dager og uker i håp om at det kanskje, hvis helvete frøs, kunne være ingenting galt. Å bære fram fosteret å risikere et barn med downs var uaktuelt. Jeg tok abort 3 dager senere, har ikke angret et sekund. I dag har vi en frisk og fin 2-åring, og jeg er gravid med nr 2 der de ikke har funnet noe galt så langt (uke 17). Av og til er det lettere å ikke dvele så mye, man kan tenke og gruble seg psykisk syk. Eller man kan ta et valg, stå for det og tenke positivt fremover. Man trenger ikke dyrke elendigheten. Så fra meg får du kun et råd: ta abort, gå videre med livet ditt, og glem dette. Det er bare et foster. 25% av alle svangerskap går til grunne av seg selv. Ike vits å påføre kropp og psyke store belastninger bare for å være «politisk korrekt». Vi har vært helt åpne overfor de nærmeste venner og familie, som er naturlig for oss. Min kropp, vårt liv, vi bestemmer. Anonymkode: a72ef...02d Du er ikke garantert et friskt barn, mange sykdommer viser seg ikke før lenge etter barnet er født. 2-åringen din kan vise degenerativt sykdom i morgen og dø før tiårsdagen. Ingen tester er hundre prosent sikre, det finnes mye verre diagnoser enn downs. Anonymkode: 50125...44a 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #38 Skrevet 18. november 2025 Når mamma gikk gravid med meg så fikk hun beskjed om at jeg hadde Downs Syndrom når de sjekket. Jeg kom ut frisk og fin 🙂🙂 Anonymkode: 125c8...7a2 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #39 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Seriøst? Tok du abort uten å ta videre prøver? 😳 Vår jente hadde forhøyet nakkefold (3,3), og alle prøvene var fine. Hun er helt frisk i dag. Anonymkode: 28948...0f7 Ultralyd er vel litt som å spå i teblader, ofte får man ikke engang riktig kjønn. Men her var det vel snakk om NIPT? Den har vel 0,1–0,3 % falske positive. Anonymkode: f6062...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2025 #40 Skrevet 18. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ultralyd er vel litt som å spå i teblader, ofte får man ikke engang riktig kjønn. Men her var det vel snakk om NIPT? Den har vel 0,1–0,3 % falske positive. Anonymkode: f6062...b8e Står ingenting om Nipt. Anonymkode: 28948...0f7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå