AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #1 Skrevet 16. november 2025 Jeg tjener betydelig mindre enn min ekskone. Jeg vurderer å be om bidrag fra henne. Vi deler barnetrygden. Jeg har ikke gjort det til nå fordi hun var den som beholdt huset og jeg vet det er trangt for henne å holde det alene. Men hun tjener nesten 400 000 mer enn meg også, så jeg tenker en utjevning oss i mellom er på sin plass. Hva tenker dere om dette med å kreve bidrag når man har 50/50 ordning? Anonymkode: 2322a...b96
Brunello Skrevet 16. november 2025 #2 Skrevet 16. november 2025 Svaret bør være som i de fleste andre tråder om temaet. Benytt navs beregningsmodell. 14 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #3 Skrevet 16. november 2025 Det er helt innafor å kreve bidrag iht reglene for utregning. Anonymkode: 2ea09...a36 2
monican94 Skrevet 17. november 2025 #4 Skrevet 17. november 2025 deler dere likt på innkjøp av klær, utstyr, etc idag ? 4
Melus Skrevet 17. november 2025 #5 Skrevet 17. november 2025 Be om en utregning via nav, så blir det rettferdig. 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #6 Skrevet 17. november 2025 Ring NAV. De er vant til å beregne sånne ting for skilte foreldre som ikke blir enige seg imellom. Hvis du ikke treffer en ansatt med nok erfaring i spørsmålet, ring neste dag så treffer du kanskje en annen. Anonymkode: f0779...fc4 1
Soft mann Skrevet 17. november 2025 #7 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tjener betydelig mindre enn min ekskone. Jeg vurderer å be om bidrag fra henne. Vi deler barnetrygden. Jeg har ikke gjort det til nå fordi hun var den som beholdt huset og jeg vet det er trangt for henne å holde det alene. Men hun tjener nesten 400 000 mer enn meg også, så jeg tenker en utjevning oss i mellom er på sin plass. Hva tenker dere om dette med å kreve bidrag når man har 50/50 ordning? Anonymkode: 2322a...b96 Hvor mange barn har dere? hvis du har de greit økonomisk. Så ser eg ikke poenget med å kreve noe mer. en må regne med at hun bruker penger på barnet/barna. hvis hun derimot sitter på kaffe og går på byen ved alle muligheter, så vil eg si hun bør betale deg mer.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #8 Skrevet 17. november 2025 Det er helt innafor å be om beregning via NAV, men må ærlig si at jeg stusser over ordleggingen. Ikke ETT sted nevner du at det er pga barnet du ønsker bidraget. Anonymkode: d7fc5...e28 4 8
Tipaa Skrevet 17. november 2025 #9 Skrevet 17. november 2025 Hvem er det som kjøper inn klær og utstyr? Ikke alltid det er fordelt likt selv om man har 50/50? 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #10 Skrevet 17. november 2025 Brunello skrev (8 timer siden): Svaret bør være som i de fleste andre tråder om temaet. Benytt navs beregningsmodell. Jeg vet det. Jeg mente vel mer å spørre om det er innafor på et vis. Så lenge vi deler utgiftene ellers 50/50. Ville høre hva andre syntes monican94 skrev (7 timer siden): deler dere likt på innkjøp av klær, utstyr, etc idag ? Ja. Vi gjør det. Soft mann skrev (3 timer siden): Hvor mange barn har dere? hvis du har de greit økonomisk. Så ser eg ikke poenget med å kreve noe mer. en må regne med at hun bruker penger på barnet/barna. hvis hun derimot sitter på kaffe og går på byen ved alle muligheter, så vil eg si hun bør betale deg mer. Vi har to barn, ett på mellomtrinnet og ett på ungdomsskolen. Jeg tjener ikke bra og bor i en to soveroms leilighet. Med nesten 2000 i bidrag kunne jeg kanskje klart å bo bedre. Hun har derimot huset hun betaler på, der ungene ønsker å bli boende så hun har jo en del mer utgifter enn meg. Men tjener altså også betydelig bedre. Hun har ikke god råd hun heller som sitter alene med huset, men jeg ser hun kan gi barna feks bedre ferier enn meg og mer ting enn jeg kan. Hun tar de også med på flere betalte arrangementer enn meg. Hva hun gjør ellers aner jeg ikke noe om. Anonymkode: 2322a...b96
Soft mann Skrevet 17. november 2025 #11 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet det. Jeg mente vel mer å spørre om det er innafor på et vis. Så lenge vi deler utgiftene ellers 50/50. Ville høre hva andre syntes Ja. Vi gjør det. Vi har to barn, ett på mellomtrinnet og ett på ungdomsskolen. Jeg tjener ikke bra og bor i en to soveroms leilighet. Med nesten 2000 i bidrag kunne jeg kanskje klart å bo bedre. Hun har derimot huset hun betaler på, der ungene ønsker å bli boende så hun har jo en del mer utgifter enn meg. Men tjener altså også betydelig bedre. Hun har ikke god råd hun heller som sitter alene med huset, men jeg ser hun kan gi barna feks bedre ferier enn meg og mer ting enn jeg kan. Hun tar de også med på flere betalte arrangementer enn meg. Hva hun gjør ellers aner jeg ikke noe om. Anonymkode: 2322a...b96 Har dere et barn på hver deres adresse?
lajlaj Skrevet 17. november 2025 #12 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg vet det. Jeg mente vel mer å spørre om det er innafor på et vis. Så lenge vi deler utgiftene ellers 50/50. Ville høre hva andre syntes Ja. Vi gjør det. Vi har to barn, ett på mellomtrinnet og ett på ungdomsskolen. Jeg tjener ikke bra og bor i en to soveroms leilighet. Med nesten 2000 i bidrag kunne jeg kanskje klart å bo bedre. Hun har derimot huset hun betaler på, der ungene ønsker å bli boende så hun har jo en del mer utgifter enn meg. Men tjener altså også betydelig bedre. Hun har ikke god råd hun heller som sitter alene med huset, men jeg ser hun kan gi barna feks bedre ferier enn meg og mer ting enn jeg kan. Hun tar de også med på flere betalte arrangementer enn meg. Hva hun gjør ellers aner jeg ikke noe om. Anonymkode: 2322a...b96 Er du sikker på at dere deler 50/50? Menn har som oftest ikke peiling på ca 60 % av innkjøpene som er nødvendige for barna… 9
Soft mann Skrevet 17. november 2025 #13 Skrevet 17. november 2025 lajlaj skrev (5 minutter siden): Er du sikker på at dere deler 50/50? Menn har som oftest ikke peiling på ca 60 % av innkjøpene som er nødvendige for barna… Nei vi er noen ganske enkle neandertalere, som ikke er i stand til noe 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #14 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet det. Jeg mente vel mer å spørre om det er innafor på et vis. Så lenge vi deler utgiftene ellers 50/50. Ville høre hva andre syntes Ja. Vi gjør det. Vi har to barn, ett på mellomtrinnet og ett på ungdomsskolen. Jeg tjener ikke bra og bor i en to soveroms leilighet. Med nesten 2000 i bidrag kunne jeg kanskje klart å bo bedre. Hun har derimot huset hun betaler på, der ungene ønsker å bli boende så hun har jo en del mer utgifter enn meg. Men tjener altså også betydelig bedre. Hun har ikke god råd hun heller som sitter alene med huset, men jeg ser hun kan gi barna feks bedre ferier enn meg og mer ting enn jeg kan. Hun tar de også med på flere betalte arrangementer enn meg. Hva hun gjør ellers aner jeg ikke noe om. Anonymkode: 2322a...b96 Så du vil ha penger av henne slik at du kan bo bedre, fordi du tok et dårligere yrkesvalg enn henne? Du skriver hvordan hennes lønn gjør at hun kan gi dine barn gode opplevelser og barndomsminner i form av bedre ferier og å kunne gå på betalte arrangementer. Men det unner du ikke barna dine? Det viktigste er deg, deg og deg? Skjønner hvorfor du er skilt. Anonymkode: 35a45...477 7 5
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #15 Skrevet 17. november 2025 Soft mann skrev (Akkurat nå): Nei vi er noen ganske enkle neandertalere, som ikke er i stand til noe Godt at dere innser det selv. Har selv en mann som sendte barna på skolen i dag med tynne vindjakker, og det er 5 minusgrader ute. Anonymkode: 35a45...477 3 4
Soft mann Skrevet 17. november 2025 #16 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Godt at dere innser det selv. Har selv en mann som sendte barna på skolen i dag med tynne vindjakker, og det er 5 minusgrader ute. Anonymkode: 35a45...477 Sier vel like mye om deg, som finner deg slike menn, tenker eg 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #17 Skrevet 17. november 2025 lajlaj skrev (26 minutter siden): Er du sikker på at dere deler 50/50? Menn har som oftest ikke peiling på ca 60 % av innkjøpene som er nødvendige for barna… Ja,jeg er sikker på det. Vi har en god liste hvor vi har oversikt over de større kjøpene som skolesekk, vintertøy, cupper osv. Ellers kjøper jeg inn det samme som hun kjøper til barna når de er her så vi har ganske likt utstyr til barna. Hun forteller meg også når det er min tur å kjøpe feks vinterjakke. Ang at jeg kan bo bedre - handler det selvsagt om barna som ikke trives så godt med leiligheten jeg bor i. Minsten begynner å bli stor og har ikke eget rom men deler med meg. Anonymkode: 2322a...b96 1 1
Brunello Skrevet 17. november 2025 #18 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Så du vil ha penger av henne slik at du kan bo bedre, fordi du tok et dårligere yrkesvalg enn henne? Du skriver hvordan hennes lønn gjør at hun kan gi dine barn gode opplevelser og barndomsminner i form av bedre ferier og å kunne gå på betalte arrangementer. Men det unner du ikke barna dine? Det viktigste er deg, deg og deg? Skjønner hvorfor du er skilt. Anonymkode: 35a45...477 Det er ganske dustete å angripe en mann som vil følge regelboka all den tid det er langt flere kvinner som mottar bidrag ved 50/50. 7 7
Brunello Skrevet 17. november 2025 #19 Skrevet 17. november 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Godt at dere innser det selv. Har selv en mann som sendte barna på skolen i dag med tynne vindjakker, og det er 5 minusgrader ute. Anonymkode: 35a45...477 Det sier kanskje vel så mye om deg og evnen til å tilrettelegge eget liv og partnervalg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. november 2025 #20 Skrevet 17. november 2025 Tror ikke du har rett på barnebidrag hvis dere deler omsorg og utgifter 50/50. Anonymkode: 381f0...62d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå