Gå til innhold

Kvinner med unnvikende tilknytning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det liv laga, med kvinner med unnvikende tilknytning. Dere kvinner som har innsett at dere er har unnvikende tilknytning. Hva er det som virker for dere og partneren. Har dere måttet gjøre noe til å tilpasse dere forholdet eller er det partneren deres som gjerne må gjøre alt til at forholdet og familien dere ikke ryker?

Anonymkode: c386e...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det liv laga, med kvinner med unnvikende tilknytning. Dere kvinner som har innsett at dere er har unnvikende tilknytning. Hva er det som virker for dere og partneren. Har dere måttet gjøre noe til å tilpasse dere forholdet eller er det partneren deres som gjerne må gjøre alt til at forholdet og familien dere ikke ryker?

🤔 Til informasjon er unnvikelse en av de vanligste "diagnosene" hos folk, hvertfall unnvikende personlighetforstyrrelse. Alle kjenner vi noen som er konfliktsky og unnvikende. Er der selv.

Det spørs helt graden, men du bør som min kjæreste være ydmyk, tolmodig og ha en evne å løfte din kvinne opp når hun drar seg selv ned/ unnviker. Klarer du ikke det så NEI 🙈

Anonymkode: 9bef5...a38

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

🤔 Til informasjon er unnvikelse en av de vanligste "diagnosene" hos folk, hvertfall unnvikende personlighetforstyrrelse. Alle kjenner vi noen som er konfliktsky og unnvikende. Er der selv.

Det spørs helt graden, men du bør som min kjæreste være ydmyk, tolmodig og ha en evne å løfte din kvinne opp når hun drar seg selv ned/ unnviker. Klarer du ikke det så NEI 🙈

Er du mann eller kvinne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, men det krever helt klart en del fra den andre. For det første må den jeg eventuelt skulle være sammen med være veldig tydelig på at det er meg han vil ha. Når jeg blir i tvil starter tankekjøret og hvis det ikke blir veldig tydelig for meg innenfor få dager hvilke intensjoner han har så trekker jeg meg unna. Jeg prøver å ta meg selv i disse rundene med tankekjør og gjøre meg selv bevisst på hvordan det mest sannsynlig sitter i mitt hode.

Jeg trenger ærlighet, hvis jeg spør eller søker bekreftelse må jeg ha det. Halvveis svar eller sannheter fungerer ikke. Det må være rom for å lufte de vanskelige tankene som dukker opp. Jeg jobber med meg selv og tankene hver dag, men jeg må også vite at partner har tillitt til å lufte sine tanker med meg. Handling foran ord. Det hjelper ingenting om partner sier noe, men viser noe annet. Jeg må se handlingene samsvare med det som blir sagt og måten han er mot meg på. 

Når jeg først er i et etablert forhold, datingfasen/starten som er tungt, blir jeg der med mindre det er alvorlige utfordringer som vold, rusmisbruk og utroskap. Jeg kommer meg sjelden forbi datingfasen, men har gjort det et par ganger og det har vært fordi jeg har følt meg trygg. 

Anonymkode: ae4ae...051

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du mann eller kvinne?

Kvinne. Spiller ingen rolle. Har en fantastisk støttende mann. Og om jeg hadde vært mann, trans eller apekatt for den saksskyld så hadde jeg håpet jeg var like god som kjæresten min er med unnvikelse/redsel/frykt😍❤️🙏

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er veldig tungt, og du må ha ståltro på forholdet. Disse kvinnene gjør alt de kan for å støte deg bort. Med min kan vi ha en fantastisk uke sammen, gå hånd i hånd sammen igjennom byen etter en romantisk kveld, så snur hun tvert om når vi kommer hjem og pisker opp et helvete for en eller annen konstruert bagatell der jeg må krype og be for at hun ikke skal kaste meg ut. Veldig veldig slitsomt. 

Anonymkode: 93bac...761

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er veldig tungt, og du må ha ståltro på forholdet. Disse kvinnene gjør alt de kan for å støte deg bort. Med min kan vi ha en fantastisk uke sammen, gå hånd i hånd sammen igjennom byen etter en romantisk kveld, så snur hun tvert om når vi kommer hjem og pisker opp et helvete for en eller annen konstruert bagatell der jeg må krype og be for at hun ikke skal kaste meg ut. Veldig veldig slitsomt. 

Anonymkode: 93bac...761

Det er ikke unnvikende tilknytningsstil. Det må være noe mer. 

Anonymkode: ae4ae...051

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Unnvikende tilknytningsstil er ikke en diagnose, og heller ikke en personlighetsforstyrrelse. Du snakker om noe helt annet enn HI spør om. 

Anonymkode: fff96...94e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Mener du avvisende unnvikende tilknytningsstil eller engstelig unnvikende? Det er to vidt forskjellige ting. 

Det kan jo godt tenkes at to mennesker med avvisende unnvikende tilknytning vil fungere sammen deres egen emosjonelt distanserte verden 😅   Engstelig unnvikende er nok mer utfordrende hvis personen selv ikke forstår sitt eget reaksjonsmønster, da de vil veksle mellom å være clingy og avvisende fortere enn sur melk i ei kattunge.   

Er man klar over hva slags tilknytningsstil man har så er det lettere å fungere som par. Men da må man forstå at begge har en eller annen form for tilknytningsstil. Så må man både jobbe med seg selv samtidig som man må prøve å håndtere partneren riktig.  Et forhold mellom en avvisende unnvikende (distansert) og en usikker (clingy) vil neppe vare lenge. Begge er som rottegift for hverandre.  For å fungere sammen med en avvisende unnvikende må man ha tryggheten i seg til å gi vedkommende avstand når h*n trenger det.  Engstelig unnvikende og usikker vil begge ha behov for trygghet og det må partneren forstå.  

Å forstå dette med tilknytningsstiler gir et veikart som gir mange aha-opplevelser og svar på mange spørsmål. Selv om man kan si det trolig ligger traumer ol. bak alle tilknytningsstilene unntatt Sikker, så er det viktig å ikke blande dette med personlighetsforstyrrelser, sosial angst, tilknytningsangst og andre problemer man måtte ha. Vi snakker mer om et emosjonelt reaksjonsmønster som er innprogrammert fra barnsalder. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener du avvisende unnvikende tilknytningsstil eller engstelig unnvikende? Det er to vidt forskjellige ting. 

Det kan jo godt tenkes at to mennesker med avvisende unnvikende tilknytning vil fungere sammen deres egen emosjonelt distanserte verden 😅   Engstelig unnvikende er nok mer utfordrende hvis personen selv ikke forstår sitt eget reaksjonsmønster, da de vil veksle mellom å være clingy og avvisende fortere enn sur melk i ei kattunge.   

Er man klar over hva slags tilknytningsstil man har så er det lettere å fungere som par. Men da må man forstå at begge har en eller annen form for tilknytningsstil. Så må man både jobbe med seg selv samtidig som man må prøve å håndtere partneren riktig.  Et forhold mellom en avvisende unnvikende (distansert) og en usikker (clingy) vil neppe vare lenge. Begge er som rottegift for hverandre.  For å fungere sammen med en avvisende unnvikende må man ha tryggheten i seg til å gi vedkommende avstand når h*n trenger det.  Engstelig unnvikende og usikker vil begge ha behov for trygghet og det må partneren forstå.  

Å forstå dette med tilknytningsstiler gir et veikart som gir mange aha-opplevelser og svar på mange spørsmål. Selv om man kan si det trolig ligger traumer ol. bak alle tilknytningsstilene unntatt Sikker, så er det viktig å ikke blande dette med personlighetsforstyrrelser, sosial angst, tilknytningsangst og andre problemer man måtte ha. Vi snakker mer om et emosjonelt reaksjonsmønster som er innprogrammert fra barnsalder. 

Emosjonelt reaksjonsmønster kan endre seg med tiden. Det trenger ikke å være noe som er "satt". Man kan ikke snakke om reaksjonsmønster uten å se på samspillet. 

Man han ha en trygg tilknytning til et menneske og en relasjon, og fremdeles en unnvikende utrygg til et annet menneske. 

Begrepet tilknytning eksisterer ikke alene og i et vakuum. Man kan fremdeles være trygg på seg selv om man ikke er trygg på andre. Det er ingen diagnose. Å blande tilknytningsstil med diagnose henger ikke på greip. Da kan man for lite om psykologi og bør lese seg opp før man uttaler seg. 

Det er ikke alle mennesker man er trygge på. Det er helt vanlig. Sunn skepsis. 

Har man opplevd mye vondt i livet så lærer man å passe på seg selv, og tilpasse seg. Det er bare sunn fornuft. 

Og for dere som ikke vet hva sunn fornuft består av, så er det koblingen mellom det emosjonelle og rasjonelle. 

Vi har alle et indre kompass som man navigerer etter. Kjernen. Et indre program som vi er født med. 

Vi kan oppleve å finne tilbake til oss selv eller en annerledes versjon av oss selv, vi er fremdeles oss selv. 

Anonymkode: 1350d...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Emosjonelt reaksjonsmønster kan endre seg med tiden. Det trenger ikke å være noe som er "satt". Man kan ikke snakke om reaksjonsmønster uten å se på samspillet. 

Jeg har ikke sagt noe om at tilknytningsstiler ikke kan endres. Jeg har heller ikke blandet tilknytningsstiler med diagnoser. Les hva du siterer!

Utover det er det tydelig at du ikke aner hva du snakker om når det gjelder det etablerte psykologiske fagområdet innen tilknytningsstiler. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt noe om at tilknytningsstiler ikke kan endres. Jeg har heller ikke blandet tilknytningsstiler med diagnoser. Les hva du siterer!

Utover det er det tydelig at du ikke aner hva du snakker om når det gjelder det etablerte psykologiske fagområdet innen tilknytningsstiler. 

Da må du gjerne vise til forskning.

• Liker 1
Skrevet

Mine erfaringer forteller meg noe helt annet så det kan du ikke påstå. Praksis og teori går hånd i hånd. 

Skrevet

Da må du gjerne vise til forskning.

https://tryggere.no/artikler/tilknytning/ 

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2012as06ae-Tilknytningsteori-anvendt-pa-parrelasjoner-En-litteraturgjennomgang 

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2013as01ae-Forklaringer-pa-individuelle-forskjeller-i-tilknytningsmonstre-hos-barn-og-voksne

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1920064/ 

Kjært barn har flere navn. Det kan være greit å være obs på at ulike norske miljøer har oversatt begrepene ulikt. 

Basert på den mest anerkjente modellen fra Bartholomew & Horowitz (1991), hvor man gikk fra 3 til 4 definisjoner har man: 
1. Secure = Sikker = Trygg 
2. Insecure = Fearful = Pågående, engstelig = Usikker 
3. Dismissive Avoidant = Unnvikende, utrygg tilknytning = Avvisende-unnvikende 
4. Fearful avoidant = Desorganisert = Engstelig-unnvikende  

Det finnes et hav av gode fagartikler på dette siden det er forsket på i flere tiår og forskningen har sitt utspring i barnepsykologi , men man oppdaget at det var en sammenheng mellom ulike former relasjoner med barn som forplantet seg i tilknytningsmønstre som voksen. 

(Det finnes også et tonn med bullshit, feilsiteringer og nonsense basert på fri fantasi på TikTok om dette temaet)

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2012as06ae-Tilknytningsteori-anvendt-pa-parrelasjoner-En-litteraturgjennomgang 

https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2013as01ae-Forklaringer-pa-individuelle-forskjeller-i-tilknytningsmonstre-hos-barn-og-voksne

Kjært barn har flere navn. Det kan være greit å være obs på at ulike norske miljøer har oversatt begrepene ulikt. 

Basert på den mest anerkjente modellen fra Bartholomew & Horowitz (1991), hvor man gikk fra 3 til 4 definisjoner har man: 

Det finnes et hav av gode fagartikler på dette siden det er forsket på i flere tiår og forskningen har sitt utspring i barnepsykologi , men man oppdaget at det var en sammenheng mellom ulike former relasjoner med barn som forplantet seg i tilknytningsmønstre som voksen. 

(Det finnes også et tonn med bullshit, feilsiteringer og nonsense basert på fri fantasi på TikTok om dette temaet)

Hvilken av disse ville du sagt at sliter mest med å oppholde sunn seksualitet i et parforhold?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilken av disse ville du sagt at sliter mest med å oppholde sunn seksualitet i et parforhold?

Ikke meg du spør, men ifølge parterapeuten jeg gikk til (sammen med eksmannen) er desorganisert/engstelig-unnvikende den mest belastende tilknytningsstilen. 

Anonymkode: 88a76...6d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Har du lest Berit Bae sin forskning Å se barn som subjekt? 

https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/artikler/a-se-barn-som-subjekt---noen-konsekvense/id440489/

Boken av Løvlie Schibbye og Løvlie "Du og barnet" liker jeg godt. Kan anbefales.

Den gir en bred forståelse med tanke på relasjoner og dynamikker.

Screenshot_20251117-154802.png

Skrevet

Ikke meg du spør, men ifølge parterapeuten jeg gikk til (sammen med eksmannen) er desorganisert/engstelig-unnvikende den mest belastende tilknytningsstilen. 

Anonymkode: 88a76...6d8

Så vidt jeg også har forstått litteraturen, er det fearful avoidant /desorganisert som er vanskeligst å være i forhold med fordi disse personene veksler mellom å være unnvikende og oppsøkende fra situasjon til situasjon og dermed blir kompliserte og uberegnelige å ha med å gjøre. 

Det skal også understrekes at dette er ikke genetisk, men innlært. Det betyr at det også kam avlæres og man kan utvikle seg i retning a å bli trygg i forholdet. Men da er det et godt utgangspunkt å forstå sin egen adferd og hvor den kommer fra. 

• Liker 1
Skrevet

Så vidt jeg også har forstått litteraturen, er det fearful avoidant /desorganisert som er vanskeligst å være i forhold med fordi disse personene veksler mellom å være unnvikende og oppsøkende fra situasjon til situasjon og dermed blir kompliserte og uberegnelige å ha med å gjøre. 

Det skal også understrekes at dette er ikke genetisk, men innlært. Det betyr at det også kam avlæres og man kan utvikle seg i retning a å bli trygg i forholdet. Men da er det et godt utgangspunkt å forstå sin egen adferd og hvor den kommer fra. 

En som er unnvikende er det av en grunn. Det må man ikke glemme. Vi som mennesker vekker ulike sider i hverandre. Det er det som kan gi utslag i tilknytningsstil. 

Noen ganger kan det faktisk være en fordel å være unnvikende.

Eneste som ikke er bra med denne tilknytningsstilen, er at det kan gi grobunn for en enorm ensomhet nettopp fordi man ikke klarer å knytte seg. Det føles ikke trygt for dem. De beskytter seg for enhver pris...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...