Gå til innhold

Julegaver til max kr 300 pr barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi gir ca 300 i gave til våre barn, 6 og 9 år. Ting på tilbud, så blir det mer enn én ting.
Har god inntekt og økonomi generelt, kunne lett handlet for 10.000 til hver som enkelte andre her gjør. Våre barn har aldri klaget på at de får for lite fra oss foreldre, men vi har også hatt fokus på å ikke legge det så høyt. 

Blir veldig overrasket over at nesten alle syns det er stusselig og ‘unntakstilstand’..  

Anonymkode: 5da6e...08c

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gir gaver til 20 barn, så 300 kr er maksgrensa. Barnas venner enda lavere pris.

Egne barn får noe de trenger/ønsker seg, tenåringen får heiskort til bakken og småbarna får ski i år. 

Anonymkode: ad788...f8e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For å være helt ærlig, så er det ingen ting. Man får svært lite for de pengene, og det blir som regel da å kjøpe bare for å kjøpe. Men er man god på gaver så kan man kanskje klare å finne noe meningsfullt for 300kr…. Men etter den inflasjonen vi har hatt de siste årene, så er det ikke mye man får tak i. Men det kommer an på om det er til eggene eller perifere barn. 

Anonymkode: af65f...026

Man trenger ikke å være god på gaver for å finne gaver som er meningsfulle og ikke noe man bare kjøper for å kjøpe noe. Klarer man å bruke hodet så klarer man helt fint å finne gode gaver. I år får eldstemann  langrennski som man har ønsket seg og de fant vi på finn til 250 De er så vidt brukt, men de ble solgt  fordi barnet som tidligere hadde hatt de skiene nå ville ha den nyeste modellen. yngstemann er besatt på Lego i og fant Lego på finn hvor pakningene en gang ikke var åpnet

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. 

Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul

Anonymkode: a7ba1...4ff

Om man faktisk klarer å bruke hodet og ikke er besatt av at produktet må kjøpes til full pris på butikken  så kan man få mye fint for 300 kr.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skriver at det er høyt . Men kjenner mange som ligger på samme nivå som oss. Vi tjener bra og lever bra, men er ikke spinnville beløp. Vi lever nok ikke så mye annerledes enn folk flest. Det er mye penger blant folk og det shoppes mye, for meg virker det mer som normalen og bruke en del penger på spesielt gaver til egne barn, enn 200-300. 

En få gi etter det det en vil og har råd til. For oss utgjør ikke dette noe særlig i økonomien vår, og vi bruker medglede de pengene på barna våre. Det å skulle bruke 300 er bare stusselig, ihvertfall på egne barn. Julaften er så stor dag for ungene, så da gjør en det en kan for at barna skal ha gleder og det inkluderer gaver under treet. Ihvertfall fo de fleste

Jo det er spinnville beløp gå på et eller annet tidspunkt så kommer man til å møte seg i døra.

Raven.Writingdesk skrev (4 timer siden):

Det er ingen som har sagt at barna ikke blir glad. Det var aldri perspektivet her, men at som foreldre ønsker mange å gjøre stas på barna sine på julaften. 

Har du barn? 

Så du mener at man kan kunne gjøre stas på barna om man bruker flerfoldig 1000  på gaver. 

Og det og mer eller mindre anta at man ikke er barn fordi man  ikke bruker mye penger på julegaver  uten å ofre en tanke at det kan være en grunn til at folk ikke har så mye penger på å bruke og at det kan være ganske sårt  si vel mer om personen som fyller spørsmålet enn om vedkommende som ikke har masse penger å bruke.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette her er sånn som folk med mye penger typisk gjør. Gir den dyreste gaven utenom jul, og så «skryter» av rimelige julegaver på tross av god økonomi… fordi de er så ressurssterke og opptatt av å lære bort verdier! Mens andre folk har ikke råd til både iPad og gave til 2000kr ved siden av.. de må gi iPad/pc/telefon/slalåmutstyr til jul.

Dette! Det samme gjelder de som putter dyre gaver i pakkekalenderen.

Anonymkode: 3dc11...ea6

• Liker 2
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (2 timer siden):

Okey, du mener dette er et utbredt problem? 

Ikke nødvendigvis, men jeg tror vi er på vei til at det blir et utbredt problem om ikke mange årene. Det samme gjelder f.eks. ferier. Det er en del mennesker som bruker penger de ikke har, og mye av det kommer nok fra press i samfunnet. Som du selv sa: barn vil gjerne ha det venner ønsker seg. Noen foreldre ønsker jo ikke å si nei i frykt for å skuffe egne barn selv om de egentlig ikke har pengene. Vi lever i et veldig materialistisk samfunn med et enormt overforbruk. Dette går spesielt utover de som er dårligere stilt i samfunnet. 

Skrevet

10 000 til egne barn? Det er det villeste jeg har hørt på lenge. 🤣

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har totalt 6 tantebarn jeg har gitt gaver til i alle år. Jeg har ikke vært sånn super opphengt i pris, men heller være den ‘kjipe’ tante som gir klær. Pleier da å gi f.eks. en bukse og overdel til alle. Har ikke vært merkeklær ellee noe. Men nå som de har passert 18 år og noe har egne barn, så har vi sluttet med gaver 😊

Anonymkode: 1916e...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. 

Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul

Hvorfor i all verden kommenterer du på dette innlegget egentlig? Synes du 10 000kr og 300kr er sammenlignbart? Fjott!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er fryktelig mange iPhoner, iPader, ferieturer, slalåmutstyr osv under trærne- alt som gjerne koster 10000kr, så jeg er HELT SIKKER på at det er flere som kjøper gaver til 10000kr til barna sine enn som kjøper gaver for kun 300kr. 

Jeg får utbetalt under 15k. Det er faktisk ikke MULIG å legge av en krone gjennom året til gaver. Sitter igjen med under 10k som skal dekke mat og da gaver. Nå får mine for mer enn 300,-.  Men 10k er helt syk sum. Selv ingen av mine venner med millioninntekter gir for den summen der. Men legger seg på mellom 1500 og 2000 max! Mine 2 pleier å få for 1000-1500. Mer enn det har jeg ikke mulighet til. 

Anonymkode: ba500...696

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg får utbetalt under 15k. Det er faktisk ikke MULIG å legge av en krone gjennom året til gaver. Sitter igjen med under 10k som skal dekke mat og da gaver. Nå får mine for mer enn 300,-.  Men 10k er helt syk sum. Selv ingen av mine venner med millioninntekter gir for den summen der. Men legger seg på mellom 1500 og 2000 max! Mine 2 pleier å få for 1000-1500. Mer enn det har jeg ikke mulighet til. 

Anonymkode: ba500...696

Så de har ikke iPhone, iPad, slalåmutstyr eller lignende til sine barn? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker TS, så er ikke penger alt. Barn får ofte flere gaver til jul av andre og, så at en av gavene er verdt evt 300 kr bør vel ikke utgjøre noe stor forskjell? ❤️
Barn i dag bør være takknemlige for det man får i gave tenker jeg. 

Anonymkode: b74c2...f1f

Hei er 13 år det at barna bare får 300 til julegave av foreldrene er sykt! Selvfølgelig dere sier jeg har ingen aning om økonomi og penger og bortskjemte barn men jo faktisk så har jeg det faren min er alkoholiker og moren min har demens det er jeg som jobber og tjener penger til meg og min yngre søster og likavell kjøper jeg for 4000 til julegave til henne får ingenting selv

Skrevet

Jeg hadde prøvd å gi egne barn noe litt gjevere enn andre barn, men er budsjettet 300kr, så får vi ta utgangspunkt i det. Jeg synes bokhandlere «alltid» har store tilbud på brettspill. Der er det jo mye forskjellig og moro å velge mellom. Samtidig er det noe hele familien kan ta del i om og om igjen, og ikke noe barna bare sitter og suller med alene (til de går lei)👍

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så utrolig rart (og ekkelt) å sitte og skrive at du aldri ville gitt for 300 til egne barn når du har råd til å gi gave til 10.000! Hva hadde du gjort, tenker du, om du ikke hadde hatt mer enn 300 kroner å kjøpe gave for? Droppet gave helt? Tenker du at ts skal trylle frem penger de ikke har? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Melus skrev (1 time siden):

Så utrolig rart (og ekkelt) å sitte og skrive at du aldri ville gitt for 300 til egne barn når du har råd til å gi gave til 10.000! Hva hadde du gjort, tenker du, om du ikke hadde hatt mer enn 300 kroner å kjøpe gave for? Droppet gave helt? Tenker du at ts skal trylle frem penger de ikke har? 

Her skal ts gi 300kr til egna og andre sine, det er vel det som er greia. Da ville nok de fleste tatt fra potten til tanteungene og gitt til egne barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. 

Anonymkode: 177cf...8ef

Å gi 300kr til andre barn i familien ok så lenge dere avtaler det på forhånd (lenge før jul,ikke uken før). Ikke alle har god råd så syns det passer fint å gjøre det på den måten! Til egne barn ville jeg gitt for en del mer! Har man ikke råd ok, men å pusse opp for 400.000 har dere råd til mer enn 300. 

Anonymkode: 35af7...2ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her. Har tantebarn på 6,9,12, 15, 17, 22, 24 og 29 år, men de 3 eldste fikk kun gaver fram til julen de hadde fylt 18 år. Tenker jeg kan finne gave til en tenåring på Normal, 6 åring liker bøker, 9 åringen og tegne/male. 12 åringen går under tenåring. 17 åringen får en fellesgave fra alle i familien-inkludrt tanter og onkler. Da vlir vår sum 300. 

Datter fylte 13 år i høst, elsker Normal, Nille, Rusta og Gina Tricot. Tenker kanskje et gavekory på Gina til bruk på romjulssalg. 

8 åringen vår er fortsstt fornøyd med leker fra lekebutikken.

Anonymkode: 177cf...8ef

Til de største ungene kan du finne mye fint nå på black friday. Jeg kjøpte i går en treningsshorts på gymshark som kostet 549 til 219kr. Den sto på ønskelista til vedkommende. Rimelig for meg og en fornøyd mottaker! 
Gina tricot og Nelly pleier også ha salg iforbindelse med black friday. Da er det enkelt å holde seg innenfor planlagt budsjett, men å få noe fint likevel. 
Vi kjøper for 4-600kr per niese/nevø, men finner jeg noe på tilbud, så er det min fortjeneste, samtidig som jeg ofte får mulighet til å kjøp en dyrere gave enn vanlig.

Anonymkode: cfc36...b1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva er forskjellen på om det blir julegave eller gave før jul? Beløpet blir jo det samme. Hjelper ikke gi kun 2000 i julegave om barnet fikk en Ipad måneden før.  Det er ikke sånn at du da ikke er med på gaverushet.

Øvre middelklasse faktisk. Nå går jeg ikke rundt og putter folk eller oss selv i bås, som middeklasse, øvre middeklasse eller overklasse 🙄

Øvre middelklasse er Røkke og co da kun adelen er overklassen her i landet. Tror ikke Røkke og hans arvinger bruker mye tid på Kvinneguiden...

Anonymkode: a4bb1...37f

Skrevet

Kan du ikke droppe andres barn? Med mindre man feirer sammen. Vi har stor familie og kjøper kun gaver til de vi feirer med. Før kjøpte vi til alle, og det ble både dyrt og stressende. 

Anonymkode: 0fdbe...be6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så de har ikke iPhone, iPad, slalåmutstyr eller lignende til sine barn? 

Ikke alle har dette og mange som har dette kjøper brukt eller rimeligere modeller. Min datter har en "nesten ny Ipone" til 3000 kr. Hun måtte betale halve telefonen selv. Hun har ikke Ipad - men Lenovo nettbrett til en brøkdel av prisen. Slalomutstyr har hun arvet av broren sin, som i sin tid ble kjøpt på tilbud etter jul til 2000 kr. 

Vi har god råd, men gir ikke gaver til 10000 kr pr barn. Vi er for gjenbruk. Det ene året vi begge studerte, fikk ikke ungene julegave av oss. Det var noe vi informerte om på forhånd, at det året måtte vi leve nøkternt. Ingen barn har vondt av å være med å bidra til AS-familien. Vi valgte å bruke penger på noen hyggelige ting sammen, fremfor å øke en overflod de allerede har. Ts har kjøpt hus, det har kommet uforutsette utgifter. Det går helt fint at barna får en mindre gave i år. 

Anonymkode: ed489...6c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg synes det er helt vilt. Vi er øvre middelklasse, og gir ikke sånne summer. Han ene trengte ny iPad nå, og da fikk han det i en annen setting så vi ikke skulle gi det til jul, for det er altfor voldsomt til en julegave.

Maks 2000 til egne barn her. Synes det har blitt et sirkus rundt gaver, tar jo helt av.

At man ikke får noe til 300 er jeg ikke enig i. Jeg kjøpte nylig gaver til nieser, og da ble det Squishmallow til en, perlemakeup til en annen osv

Anonymkode: d2dd9...b22

Det er for voldsomt å gi iPad til jul, så da ga du BÅDE iPad og julegave? Logisk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Melus skrev (8 timer siden):

Ekkelt faktisk🙄. Hadde ikke gitt til 300 til egne barn og det samme til andre barn. Hadde det vært så dårlig økonomisk hadde jeg prioritert egne barn. 

Men er jo fint det er valgfritt å bruke hva en selv kan og vil. Aldri hørt opp gjennom alle år at barn får gaver til kun 300 av egne foreldre. Da snakker vi både jul og bursdager. Barn snakker jo gjerne om hva de får

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...