AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #21 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er jo ikke vanlige gavebudsjett for gjennomsnittlige folk. Hva med å innrømme at du har mye høyere inntekt og levestandard enn folk flest, istedet for å late som om det dere driver med er normalen? Anonymkode: d90ed...a65 Jeg skriver at det er høyt . Men kjenner mange som ligger på samme nivå som oss. Vi tjener bra og lever bra, men er ikke spinnville beløp. Vi lever nok ikke så mye annerledes enn folk flest. Det er mye penger blant folk og det shoppes mye, for meg virker det mer som normalen og bruke en del penger på spesielt gaver til egne barn, enn 200-300. En få gi etter det det en vil og har råd til. For oss utgjør ikke dette noe særlig i økonomien vår, og vi bruker medglede de pengene på barna våre. Det å skulle bruke 300 er bare stusselig, ihvertfall på egne barn. Julaften er så stor dag for ungene, så da gjør en det en kan for at barna skal ha gleder og det inkluderer gaver under treet. Ihvertfall fo de fleste Anonymkode: a7ba1...4ff 4
Matas Skrevet 16. november 2025 #22 Skrevet 16. november 2025 Det er tydelig at det ikke er tanken som teller lenger, ihvertfall i følge denne tråden. Jeg tenker at 300 er fint til egne barn også jeg. Om jeg får en genser av mamma til 300 kroner er jeg fornøyd, og det bryr meg lite dersom kusinen min får det samme. Mulig det har noe med oppdragelse å gjøre, for vi er ihvertfall oppdratt til å bli fornøyde med det vi får samme hvem gaven kommer fra. 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #23 Skrevet 16. november 2025 Du gir det du har råd til. Det er sikkert mulig å finne en fin gave, er også mye på tilbud😊 Vet ikke hvor gamle barna dine er, men om de er gamle nok til å forstå at hus må prioriteres så sier du det. Og ville vurdert å ha kuttet ut gaver til andres barn. Kanskje dere heller kan avtale en hyggelig aktivitet sammen som koster lite? Anonymkode: c914e...3cb 2
Raven.Writingdesk Skrevet 16. november 2025 #24 Skrevet 16. november 2025 Matas skrev (3 minutter siden): Det er tydelig at det ikke er tanken som teller lenger, ihvertfall i følge denne tråden. Jeg tenker at 300 er fint til egne barn også jeg. Om jeg får en genser av mamma til 300 kroner er jeg fornøyd, og det bryr meg lite dersom kusinen min får det samme. Mulig det har noe med oppdragelse å gjøre, for vi er ihvertfall oppdratt til å bli fornøyde med det vi får samme hvem gaven kommer fra. Det er ingen som har sagt at barna ikke blir glad. Det var aldri perspektivet her, men at som foreldre ønsker mange å gjøre stas på barna sine på julaften. Har du barn? 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #25 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 10 000 er jo en vill sum.. Anonymkode: b74c2...f1f Jeg synes det er helt vilt. Vi er øvre middelklasse, og gir ikke sånne summer. Han ene trengte ny iPad nå, og da fikk han det i en annen setting så vi ikke skulle gi det til jul, for det er altfor voldsomt til en julegave. Maks 2000 til egne barn her. Synes det har blitt et sirkus rundt gaver, tar jo helt av. At man ikke får noe til 300 er jeg ikke enig i. Jeg kjøpte nylig gaver til nieser, og da ble det Squishmallow til en, perlemakeup til en annen osv Anonymkode: d2dd9...b22 6 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #26 Skrevet 16. november 2025 Her får nieser/nevøer 300,- har så mange så det blir dyrt ellers. Om de eldste ikke ønsker seg noe konkret så blir det Vipps overføring. Funker bra! Anonymkode: fd95c...716
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #27 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 10000 kr 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: 4a5cb...196 13
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #28 Skrevet 16. november 2025 Jeg kjøpte nettopp julegave til tiåringen. Sånne earbuds ta Samsung - betalte ikke store summen men verdien er veldig gøy! Anonymkode: 94970...d80
Matas Skrevet 16. november 2025 #29 Skrevet 16. november 2025 Raven.Writingdesk skrev (4 minutter siden): Det er ingen som har sagt at barna ikke blir glad. Det var aldri perspektivet her, men at som foreldre ønsker mange å gjøre stas på barna sine på julaften. Har du barn? Du missa tydeligvis poenget mitt. Poenget er at flere her skriver at 300 kroner er lite å bruke på egne barn, og at man ikke kan kjøpe for samme sum til egne barn som til andres barn, men det kan man jo fint gjøre. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #30 Skrevet 16. november 2025 Nå aner jeg jo ikke hvem alle disse barna er og hvor gamle de er, men som et eksempel så kan man bestille en Barbeidukke til 99 kr som egentlig koster 329 kr. Det er jo faktisk en fin gave til et tantebarn som liker Barbie. https://www.extra-leker.no/leker-pa-tilbud/barbie-color-reveal-disco-star-dukke-med-6-overraskelser Raven.Writingdesk skrev (13 minutter siden): Hvis du skal ut med 400 000 så unnskyld meg, men da er en tusenlapp her eller der smårusk i forhold. Jeg får litt vondt inni meg når jeg tenker på unger på julaften som skal få enkle gaver at de er på nivå med det man gir naboungene. Ja jeg skjønner at noen lever i trange kår og forhold. Her er det dog snakk om å tydeligvis prioritere gaver til andre fremfor egne, det stusser jeg veldig over.. er det fordi man ønsker å opprettholde ett image av at man gir litt fine/dyre gaver? Er det fordi jula kanskje ikke betyr så mye? Også er det kynikeren i meg som tenker at tråden er skrevet av en steforeldre som ønsker å bestemme utgifta til stebarnet sin julegave 🙈 synes bare det er noe litt brutalt med å prioritere andre barn likt med egne, da disse barna har andre foreldre som vil prioritere dem ved julegave innkjøp….. Vet ikke helt hvorfor du siterte akkurat mitt innlegg for å svare dette. Vi er jo enige i at TS burde kjøpe for mer til egne barn enn til andre barn. Utover det synes jeg faktisk ikke en tusenlapp er smårusk bare fordi TS må ut med 400.000. til oppussing. For alt vi vet så må vel disse pengene lånes og betales tilbake, og da er det jo uansett ikke penger som ville blitt brukt i gavebudsjettet eller vanlig hverdagsøkonomi om de hadde sluppet utgiftene. Nå vet jeg heller ikke hva nabobarna har med dette å gjøre. Pleier man virkelig å gi julegaver til nabobarn for 300 kr pr barn? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skriver at det er høyt . Men kjenner mange som ligger på samme nivå som oss. Vi tjener bra og lever bra, men er ikke spinnville beløp. Vi lever nok ikke så mye annerledes enn folk flest. Det er mye penger blant folk og det shoppes mye, for meg virker det mer som normalen og bruke en del penger på spesielt gaver til egne barn, enn 200-300. En få gi etter det det en vil og har råd til. For oss utgjør ikke dette noe særlig i økonomien vår, og vi bruker medglede de pengene på barna våre. Det å skulle bruke 300 er bare stusselig, ihvertfall på egne barn. Julaften er så stor dag for ungene, så da gjør en det en kan for at barna skal ha gleder og det inkluderer gaver under treet. Ihvertfall fo de fleste Anonymkode: a7ba1...4ff Jo, det gavebudsjettet ditt er faktisk ganske spinnvilt. Dersom du kjenner mange som ligger på samme nivå som dere, så er du nok i en klasse over vanlige folk og har blitt blind for hvor mye penger det faktisk er. Anonymkode: d90ed...a65 7 1
Raven.Writingdesk Skrevet 16. november 2025 #31 Skrevet 16. november 2025 Matas skrev (1 minutt siden): Du missa tydeligvis poenget mitt. Poenget er at flere her skriver at 300 kroner er lite å bruke på egne barn, og at man ikke kan kjøpe for samme sum til egne barn som til andres barn, men det kan man jo fint gjøre. Jeg er jo en av de som skriver det, men ikke fordi jeg mener alle barn automatisk ikke skjønner at det er tanken som teller. Jeg spurte deg om du hadde barn fordi de som har svart det du henviser til og jeg oppfatter at du kritiserer: de svarer nok fra foreldre perspektivet, mtp hva man ønsker for barna sine på julaften. Jeg gjør i alle fall det. Jeg tror mine barn absolutt vet at det er tanken som teller. Jeg har dog ett ønske om at de skal kunne få ting de ønsker seg, og synes det er stas å se dem glede seg. Gavene er for øvrig ikke nødvendigvis ting, men opplevelser (uten å gå i detalj) Jeg synes det er stusslig hvis man skal bruke jula til å lære barn at det er tanken som teller via å kjøpe dem samme gaven man kjøper naboungene. Det er lov å ønske seg ting og det er lov å bli litt skuffa, til og med voksne kan bli det mtp gaven de har fått fra kjæresten sin o.l 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #32 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. Anonymkode: 177cf...8ef Vi ga for rundt 200 noen år da ungene var små, pga dårlig råd. Du kan fint finne gaver for det! Bokhandlere har ofte tilbud, og der er det også spill og annet. Jeg kjøpte nylig to bøker på en gjenbruksbutikk, og den ene var helt ny. Du kan finne gode og kjekke ting i ulike butikker. Sjekk også lekekassen.no f.eks. Anonymkode: 81482...191 3 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 16. november 2025 #33 Skrevet 16. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nå aner jeg jo ikke hvem alle disse barna er og hvor gamle de er, men som et eksempel så kan man bestille en Barbeidukke til 99 kr som egentlig koster 329 kr. Det er jo faktisk en fin gave til et tantebarn som liker Barbie. https://www.extra-leker.no/leker-pa-tilbud/barbie-color-reveal-disco-star-dukke-med-6-overraskelser Vet ikke helt hvorfor du siterte akkurat mitt innlegg for å svare dette. Vi er jo enige i at TS burde kjøpe for mer til egne barn enn til andre barn. Utover det synes jeg faktisk ikke en tusenlapp er smårusk bare fordi TS må ut med 400.000. til oppussing. For alt vi vet så må vel disse pengene lånes og betales tilbake, og da er det jo uansett ikke penger som ville blitt brukt i gavebudsjettet eller vanlig hverdagsøkonomi om de hadde sluppet utgiftene. Nå vet jeg heller ikke hva nabobarna har med dette å gjøre. Pleier man virkelig å gi julegaver til nabobarn for 300 kr pr barn? Anonymkode: d90ed...a65 Jeg siterte deg fordi jeg mente som deg at man prioriterer egne barn fremfor nabobarn, og mente at de har neppe 7-8 unger, to er vel typisk gjennomsnitt i Norge og i den forstand er det smårusk i mine øyne om de da bruker tusenlappen på disse to ungene fremfor tre hundrede også kan de slik du sier kjøpe heller den barbiedukka til 99 til nabojenta. I den konteksten synes jeg ikke tusenlapper til egne barns julegaver er så mye, jeg ville personlig ha spart inn på helt andre arena enn akkurat her. Men så er jo jeg av den typen som begynner å kjøpe julegaver allerede i januar, er jeg på ferie om det så er i april, mai eller juni så er alltid kofferten pakket med julegaver til en eller flere på returen. Jeg bruker hele året på julegaver, både til egne barn og andre. Det er da ikke nødvendigvis dyre ting, det kan like gjerne vøre rimelige ting men gjerne ting kjøpt mtp den personen. Endret 16. november 2025 av Raven.Writingdesk 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #34 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå aner jeg jo ikke hvem alle disse barna er og hvor gamle de er, men som et eksempel så kan man bestille en Barbeidukke til 99 kr som egentlig koster 329 kr. Det er jo faktisk en fin gave til et tantebarn som liker Barbie. https://www.extra-leker.no/leker-pa-tilbud/barbie-color-reveal-disco-star-dukke-med-6-overraskelser Jo, det gavebudsjettet ditt er faktisk ganske spinnvilt. Dersom du kjenner mange som ligger på samme nivå som dere, så er du nok i en klasse over vanlige folk og har blitt blind for hvor mye penger det faktisk er. Anonymkode: d90ed...a65 Nå vil jeg bare si, tilfelle noen vil kjøpe denne Barbien, at den er helt ubrukelig og skikkelig kjip kvalitet. Det som er gøy er når man putter den i vann og ser «avsløringen», men det kan man bare gjøre én gang. Etter den er det en kjip Barbie i hardplast som oser billig dårlig kvalitet. Dette er barbien med minst leieverdi av alle datteren min har. Tror det ellers er mer normalt blant de fleste å bruke 10 000kr på egne barn, enn 300kr. Anonymkode: af65f...026 1 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #35 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi ga for rundt 200 noen år da ungene var små, pga dårlig råd. Du kan fint finne gaver for det! Bokhandlere har ofte tilbud, og der er det også spill og annet. Jeg kjøpte nylig to bøker på en gjenbruksbutikk, og den ene var helt ny. Du kan finne gode og kjekke ting i ulike butikker. Sjekk også lekekassen.no f.eks. Anonymkode: 81482...191 Det som kostet 200kr i 2022 koster IKKE 200kr i 2025, dessverre. Anonymkode: af65f...026 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #36 Skrevet 16. november 2025 Til nevøer og nieser er vel 200 vanlig. Kutt ned på de andre ungene, ikke deres egne barn. Anonymkode: 1a7cf...b0c 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #37 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg synes det er helt vilt. Vi er øvre middelklasse, og gir ikke sånne summer. Han ene trengte ny iPad nå, og da fikk han det i en annen setting så vi ikke skulle gi det til jul, for det er altfor voldsomt til en julegave. Maks 2000 til egne barn her. Synes det har blitt et sirkus rundt gaver, tar jo helt av. At man ikke får noe til 300 er jeg ikke enig i. Jeg kjøpte nylig gaver til nieser, og da ble det Squishmallow til en, perlemakeup til en annen osv Anonymkode: d2dd9...b22 Dette her er sånn som folk med mye penger typisk gjør. Gir den dyreste gaven utenom jul, og så «skryter» av rimelige julegaver på tross av god økonomi… fordi de er så ressurssterke og opptatt av å lære bort verdier! Mens andre folk har ikke råd til både iPad og gave til 2000kr ved siden av.. de må gi iPad/pc/telefon/slalåmutstyr til jul. Anonymkode: af65f...026 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #38 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For å være helt ærlig, så er det ingen ting. Man får svært lite for de pengene, og det blir som regel da å kjøpe bare for å kjøpe. Men er man god på gaver så kan man kanskje klare å finne noe meningsfullt for 300kr…. Men etter den inflasjonen vi har hatt de siste årene, så er det ikke mye man får tak i. Men det kommer an på om det er til eggene eller perifere barn. Anonymkode: af65f...026 For noe tull , får masse fint for 309 Anonymkode: 9146b...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #39 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): 10 000 er jo en vill sum.. Anonymkode: b74c2...f1f Nei i grunn ikke Anonymkode: 9146b...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #40 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, jo, det er sykt mye... Anonymkode: adc45...db6 Nei Anonymkode: 9146b...5b7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå