AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #1 Skrevet 16. november 2025 Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. Anonymkode: 177cf...8ef
Rosa Dartle Skrevet 16. november 2025 #2 Skrevet 16. november 2025 Tenker du altså 300 til egne barn? Hvor gamle er de? Det vil nok kanskje være litt vanskelig å gi for 300 til tenåringen, men har man ikke mer, så har man ikke mer. 300 er helt vanlig ellers, tenker jeg. Vi gir kanskje noe mer til nevøer og nieser som vi har et tett forhold til, men ellers gir vi til 200-300. 4
Crazydoglady Skrevet 16. november 2025 #3 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. Anonymkode: 177cf...8ef Jeg tror de fleste som kan bruker mer enn 300kr på julegave til egne barn. Men kan man ikke så kan man ikke. Hvor gamle er barna? Personlig hadde jeg nok prøvd å skrapt sammen litt ekstra til egne barn kontr andre barn i familien, men det er bare meg. Julegave og bursdagsgave til egne barn er nok ikke det som feller budsjettet sånn i det store og det hele. Kanskje heller kuttet ned litt på summen til øvrige barn i familien om nødvendig. De får jo sikkert dyrere gaver fra sine foreldre og besteforeldre osv så mindre tap å stramme inn litt der. Uansett hyggelig å få gave og oppmerksomhet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #4 Skrevet 16. november 2025 Alder på barna? Mye black friday tilbud nå! Anonymkode: 4a5cb...196 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #5 Skrevet 16. november 2025 Til nieser og nevøer gir vi for 200.- per gave. Dersom jeg kjøper på salg blir prisen gjerne litt lavere, men gir da en finere gave. Feks Lego på 40 % tilbud, klær med 20 - 40 % avslag osv. Til egne barn varierer prisen veldig. Vanligvis en god del mer, men det kommer an på barnas alder og hva de ønsker seg. Men om økonomien setter begrensinger så er gave til 300 helt flott. Hadde dog justert ned til øvrig familie og opp til egne barn, men at totalsummen for alle gavene ble lik. Anonymkode: d640d...04e 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #6 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. Anonymkode: 177cf...8ef Er det flere barn enn deres egne? Rart å gi det samme til egne barn som andre barn. Anonymkode: 0b896...c75 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #7 Skrevet 16. november 2025 For å være helt ærlig, så er det ingen ting. Man får svært lite for de pengene, og det blir som regel da å kjøpe bare for å kjøpe. Men er man god på gaver så kan man kanskje klare å finne noe meningsfullt for 300kr…. Men etter den inflasjonen vi har hatt de siste årene, så er det ikke mye man får tak i. Men det kommer an på om det er til eggene eller perifere barn. Anonymkode: af65f...026 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #8 Skrevet 16. november 2025 Veldig avhengig av alder på barna. Anonymkode: face7...15a
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #9 Skrevet 16. november 2025 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #10 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff 10 000 er jo en vill sum.. Anonymkode: b74c2...f1f 28 17
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #11 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 10 000 er jo en vill sum.. Anonymkode: b74c2...f1f Ikke egentlig. Men det er selvfølgelig mye, men vilt er det ikke. Anonymkode: af65f...026 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #12 Skrevet 16. november 2025 Jeg tenker TS, så er ikke penger alt. Barn får ofte flere gaver til jul av andre og, så at en av gavene er verdt evt 300 kr bør vel ikke utgjøre noe stor forskjell? ❤️ Barn i dag bør være takknemlige for det man får i gave tenker jeg. Anonymkode: b74c2...f1f 7 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #13 Skrevet 16. november 2025 Når det gjelder andres barn synes jeg faktisk ikke det er så ille med 300 kr pr barn. Hvis noen blir sure for det, så får de bare være sure. Da bør de gå noen runder med seg selv om hva julen egentlig går ut på. Når det gjelder egne barn, så er det nok kanskje litt lite om de er vant med mye dyrere gaver. Men du kan jo snakke med barna og forklare dem at jula i år blir litt mer sparsom, men at dere satser på bedre råd neste år. Barn forstår mye, og skuffelsen blir mindre om de føler at de er med på å hjelpe til med å få alt i orden hjemme. Gjør det til en gruppeoppgave å spare sammen, og ha neste jul som et mål for bedre gaver. Man kan få en fin gave for 300 kr om man sjekker rundt på nett i disse Black Friday/week ukene, og handler før vi kommer i desember og butikkene skrur opp fordi folk er desperate. Det er også mulig å gi en fysisk gave til ca 300 kr under treet til egne barn, men legge ved et kort der man skriver at resten av gaven kommer i løpet av 2026 i form av en opplevelse. Men da må dere selvsagt vite at det blir noe av, så ikke barna får falske forhåpninger. Anonymkode: d90ed...a65
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #14 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff Dette er jo ikke vanlige gavebudsjett for gjennomsnittlige folk. Hva med å innrømme at du har mye høyere inntekt og levestandard enn folk flest, istedet for å late som om det dere driver med er normalen? Anonymkode: d90ed...a65 17 9
Raven.Writingdesk Skrevet 16. november 2025 #15 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjøpte hus i våres, og nå i november har det oppstått en utfordring (kunne ha kommet i fjor eller om 20 år sier en ekspert, umulig å vite om på forhånd for noen) som vil koste oss ca 400.000 og fikse på. Av den grunn ønsker vi å nedtone julegave budsjettet til kr 300,- pr barn. Vi har ikke gitt til voksne de siste 10 årene(er en stående avtale med søsken og foreldre). Er 300 kr lite i julegave? Egne barn er inkludert i prisen til hvert barn. Anonymkode: 177cf...8ef Synes det er merkelig å gi samme sum til egne barn som andre barn. 300 til andre barn synes jeg er mer enn nok, kanskje kan man finne noe fint til 150 også? De andre barna får gaver fra sine foreldre igjen, dere er jo ikke hovedansvar for at de blir tilfreds med sine gaver og jul. Men dere er det til deres barn. Stusser veldig over at dere gir samme sum til egne barn som til andre. Gi de andre barna gaver til 100-150 så kan deres barn få en litt dyrere og finere gave. Det tenker jeg er helt innafor ett år hvor dere er i en slags økonomisk krise.. 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #16 Skrevet 16. november 2025 Enig med de som skriver at du burde kutte ned på summen til andres barn, og heller legge pengene i dine egne barn sine gaver. Det er mange fine tilbud nå for tiden, så sjansen er stor for å finne noe til et par hundre kroner som egentlig har nesten dobbelt pris til vanlig. Hvis du skrur opp til 400 eller 500 kr til egne barn, så hjelper jo det veldig godt på. Anonymkode: d90ed...a65 4 1 1
Raven.Writingdesk Skrevet 16. november 2025 #17 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med de som skriver at du burde kutte ned på summen til andres barn, og heller legge pengene i dine egne barn sine gaver. Det er mange fine tilbud nå for tiden, så sjansen er stor for å finne noe til et par hundre kroner som egentlig har nesten dobbelt pris til vanlig. Hvis du skrur opp til 400 eller 500 kr til egne barn, så hjelper jo det veldig godt på. Anonymkode: d90ed...a65 Hvis du skal ut med 400 000 så unnskyld meg, men da er en tusenlapp her eller der smårusk i forhold. Jeg får litt vondt inni meg når jeg tenker på unger på julaften som skal få enkle gaver at de er på nivå med det man gir naboungene. Ja jeg skjønner at noen lever i trange kår og forhold. Her er det dog snakk om å tydeligvis prioritere gaver til andre fremfor egne, det stusser jeg veldig over.. er det fordi man ønsker å opprettholde ett image av at man gir litt fine/dyre gaver? Er det fordi jula kanskje ikke betyr så mye? Også er det kynikeren i meg som tenker at tråden er skrevet av en steforeldre som ønsker å bestemme utgifta til stebarnet sin julegave 🙈 synes bare det er noe litt brutalt med å prioritere andre barn likt med egne, da disse barna har andre foreldre som vil prioritere dem ved julegave innkjøp….. 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #18 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke egentlig. Men det er selvfølgelig mye, men vilt er det ikke. Anonymkode: af65f...026 Haha, jo, det er sykt mye... Anonymkode: adc45...db6 10 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #19 Skrevet 16. november 2025 Jeg gir for 200-300 per barn til andre enn egne barn i verdi, men kjøper ofte når det er tilbud. F eks har lekekassen 3for2 på utvalgt lego, så da blir det billigere. Når man har snart 20 tantebarn så er det klart at man ikke akkurat kan gi for 500 til hver. Anonymkode: 4c565...767 6
AnonymBruker Skrevet 16. november 2025 #20 Skrevet 16. november 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): 300 pr.barn er ikke mye, det er omtrent det ungene gir i venninnegaver. Jeg gir for ca 1000 til hvert av tantebarna og ca 10 000 til egne barn. Det er jo høyt igjen. Men hadde aldri gitt for 300 til egne barn. Kommer selvsagt an på alder til barna deres. Du får ikke veldig mye for 300. Tenker det blir en veldig stor skuffelse for ungene deres om de er vant til mere enn 300 i gaver til jul Anonymkode: a7ba1...4ff Blir for dumt å poste noe sånt som dette i en slik tråd som det her.. Er det en slags skryt at du bruker så mye penger på julegaver? Anonymkode: 4c565...767 12 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå