Gå til innhold

Hvordan overtale lege til Wegovy?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 35 år gammel, og har tidligere veid ca 120 kg når jeg var gravid med barnet mitt. Siden den tid har jeg gått sakte ned i vekt, til ca 86 kg. De siste 10 kg har gått nå det siste halvannet året.

Jeg har endra livsstil, og jeg trener masse. Er ganske stolt av meg selv, og har klart dette på egenhånd. 

Jeg er ganske høy, derfor har jeg BMI på 27,5, selv om jeg veier 86 kg nå. Jeg klarer ikke å gå ned de siste 10 kg jeg burde for å være «normalvektig». Jeg må også si at jeg ønsker å gå ned de siste 10, ikke på grunn av BMI, men for å føle meg vel. 

Og jeg har virkelig prøvd. Jeg spiser sunt, jeg trener fire ganger i uka osv. Tro meg, jeg har prøvd. Begynner å miste motet, og er usikker på hva mer jeg kan gjøre uten å ligge så lavt på kaloriinntak at jeg sulter meg selv. Har for så vidt også prøvd det, men da røyk alt av trening, for jeg klare ikke opprettholde god trening på et så lavt kaloriinntak, ble fullstendig utslitt. Jeg har god kunnskap om kosthold, og vet hva som i prinsippet må gjøres for å gå ned i vekt, det er ikke det det står på.

Så dette er ikke en tråd der jeg trenger å høre hva jeg skal gjøre for å gå ned de siste 10 kg selv. Jeg trenger ingen moralpreken. 

Uansett. Jeg ønsker nå Wegovy eller lignende for å få en ekstra hjelp til å gå ned de siste kiloene. Men ifølge det jeg leser på nett og i Felleskatalogen, så er ikke jeg i målgruppen til å få det. For å få det ved en BMI på 27, må man har en sykdom i tillegg, som f.eks. diabetes. Og det har jeg ikke. 

Finnes det likevel noen der ute med BMI under 30 og ingen sykdommer, som har fått Wegovy? Eller er det noen som har tips til hva jeg kan si for å forsøke å få med legen på tankene mine? 

Jeg har full forståelse for at dette er er hjelpemiddel for veldig overvektige, og jeg mener ikke å støte noen med dette innlegget. Vi har alle forskjellige behov og utgangspunkt, og det må vi har respekt for.

Anonymkode: 8e2e2...de8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvordan tror du Wegovy virker egentlig? Det virker ikke som du har forstått det. Det er ikke noen magisk måte å gå ned i vekt på, den bare reduserer appetitten. Altså at du spiser mindre. Men. Du skriver jo at du blir fullstendig utslitt av lavt kaloriinntak.

Anonymkode: 14792...9a3

• Liker 17
  • Nyttig 6
Skrevet

Om du har hatt BMI over dette, så kan du vel argumentere med det? At du er i gang med livsstilsendring, men sliter med de siste kiloene. 

MEN: Du sier du ikke ønsker å gå på lavt kaloriinntak pga. trenigen. Er du sikker på at du har forstått hva Wegovy er? Det hjelper deg med sulten, nettopp så du skal kunne gå på lite kalorier. Du kommer jo ikke unna et lavt kaloriinntak om du skal ned i vekt.. Jeg har selv kombinert trening og lite kalorier med hjelp av Wegovy siste året, og det er dessverre ikke mulig å kombinere vektnedgangen med å få veldig mye progresjon i treningen. Målet må være å beholde muskelmasse, så kan man heller skru over til å trene for progresjon den dagen man når vektmålet og gradvis kan spise litt mer igjen.

Anonymkode: 1775e...49c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du har hatt BMI over dette, så kan du vel argumentere med det? At du er i gang med livsstilsendring, men sliter med de siste kiloene. 

MEN: Du sier du ikke ønsker å gå på lavt kaloriinntak pga. trenigen. Er du sikker på at du har forstått hva Wegovy er? Det hjelper deg med sulten, nettopp så du skal kunne gå på lite kalorier. Du kommer jo ikke unna et lavt kaloriinntak om du skal ned i vekt.. Jeg har selv kombinert trening og lite kalorier med hjelp av Wegovy siste året, og det er dessverre ikke mulig å kombinere vektnedgangen med å få veldig mye progresjon i treningen. Målet må være å beholde muskelmasse, så kan man heller skru over til å trene for progresjon den dagen man når vektmålet og gradvis kan spise litt mer igjen.

Anonymkode: 1775e...49c

Takk for hyggelig svar! Da forstår jeg at man vanskelig kan opprettholde mye trening når man går på dette, fordi kaloriinntaket er lavere. Da får det heller være sånn en periode. 

Men du tror det kan vær mulig å bruke som et argument at jeg tidligere har hatt veldig høy BMI? Er riktignok også en jojo-slanker deluxe, som har gått opp og ned en del i vekt hele mitt voksne liv. 

Skrevet

Du trenger neppe å overtale legen, så lenge du ikke forventer å få det på blå resept. 

Anonymkode: 341b5...364

Skrevet

Ut i fra det min lege sa så må man ha en bmi over 30 eller 27 med tilleggsplager/sykdom som skyldes overvekt, så det spørs om du møter de kriteriene. 

Wegovy demper matlysten din og har bivirkninger som kan være plagsomme, blant annet tretthet. Det er ikke en enkel løsning, men veldig nyttig når det er absolutt nødvendig. Hvis du ikke fungerer på mindre kaloriinntak så ser jeg ikke helt hvordan Wegovy kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 9b4d3...5c8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ønsker du å gå på denne medisinen resten av livet? Det blir veldig dyrt for 10 kilo synes jeg! For du må huske på at medisinen bare virker så lenge du tar den og at mye tyder på at de som sluter leger på seg mer en de har gått ned..... Skal du overtale leggen bør du vel forstå hvorfor det ikke er anbefalt for deg å ta medisinen, og overbevise legen din om at du ønsker å ta risikoen selv om det sansynligvis ikke gir deg noen helse gevinst. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har rotet meg inn i wegovy-sirkuset. Anbefaler det ikke for kun 10 kg. 

Anonymkode: 63314...b28

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Ønsker du å gå på denne medisinen resten av livet? Det blir veldig dyrt for 10 kilo synes jeg! For du må huske på at medisinen bare virker så lenge du tar den og at mye tyder på at de som sluter leger på seg mer en de har gått ned..... Skal du overtale leggen bør du vel forstå hvorfor det ikke er anbefalt for deg å ta medisinen, og overbevise legen din om at du ønsker å ta risikoen selv om det sansynligvis ikke gir deg noen helse gevinst. 

Det stemmer jo ikke at man må gå på det resten av livet. Det stemmer at de fleste går opp igjen, det gjør dem som slanker seg uten hjelpemidler også. Man må forsøke å holde en livsstil som gjør at man ikke legger på seg igjen når man er ferdig, det gjelder både med og uten Wegovy. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har rotet meg inn i wegovy-sirkuset. Anbefaler det ikke for kun 10 kg. 

Takk for svar. Kan du forklare hvorfor? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du trenger neppe å overtale legen, så lenge du ikke forventer å få det på blå resept. 

Anonymkode: 341b5...364

Det er nesten ingen som får slankemedisin på blå resept. Det tror jeg gjelder bare en håndfull i Norge som er så syke av ekstrem fedme at det går på livet løs og de blir fulgt opp ved fedmeklinikker og spesialister på sykehus.

Det er klare retningslinjer for hvem som kan få slankemedisin også for de som ikke får den på blå resept. TS tilfredsstiller ikke disse "kravene" og da vil det være vanskelig for legen å kunne gi det. Legen har også sin legelisens som bl.a. gir han/hun tillatelse til å foreskrive medisiner, men hvis legen går sine egne veier ved utskriving av medisiner og ikke følger legemiddelverkets regler, kan legen miste lisensen sin og dermed jobben.

Endret av aksase
  • Liker 3
Skrevet

Ville ikke gjort det hvis jeg var deg. Sannsynligvis går du bare opp igjen etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

De har funnet ganske alvorlige bivirkninger både fysisk og psykisk nå. Hadde ikke tatt wegowy om jeg så fikk betalt for det. Veldig glad jeg hørte på min legevenn som sa, stopp, du vil ikke ta sjansen på å ødelegge helsen ved å være prøvekanin for noe som ikke er ordentlig testet. 

Anonymkode: dc2da...75d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De har funnet ganske alvorlige bivirkninger både fysisk og psykisk nå. Hadde ikke tatt wegowy om jeg så fikk betalt for det. Veldig glad jeg hørte på min legevenn som sa, stopp, du vil ikke ta sjansen på å ødelegge helsen ved å være prøvekanin for noe som ikke er ordentlig testet. 

Takk for svar. Det ligger kanskje noe i det. Begynner bare å bli nærmest desperat her. Vil så gjerne gå ned det siste. Det er vanskelig! Uten tvil. 

Skrevet

Det er vel nye medisiner på vei - kanksje vente et år eller to til det kommer noe som er billigere og bedre. Det omtales at det etter hvert kommer piller også, disse vil være billigere og antakelig kan man da få tilpasset sin situasjon. 

Anonymkode: 0cfb8...25a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Takk for svar. Kan du forklare hvorfor? 

Det er heavy bivirkninger. Det verste er utmattelse. Blir vanskelig å finne motivasjon til videre trening, når all energi er brukt på jobb. Og at med en gang man slutter/tar pause får en ofte oksehunger og vekten fyker opp igjen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer jo ikke at man må gå på det resten av livet. Det stemmer at de fleste går opp igjen, det gjør dem som slanker seg uten hjelpemidler også. Man må forsøke å holde en livsstil som gjør at man ikke legger på seg igjen når man er ferdig, det gjelder både med og uten Wegovy. 

Det kommer helt an på... Folk er forskjellige og det finnes alle grader av vektproblemer. Årsaken til overvekt er ofte hormonmangel fordi kroppen selv produserer for lite av det sultregulerende hormonet GLP. Dette er en tilstand som vitenskapen så langt ikke har noen kur mot som kan reparere kroppen, men vitenskapen har nå funnet ut at de kan tilføre det kroppen selv har for lite av. Slankemedisinene inneholder noe som tilsvarer dette GLP-hormonet og som dermed bidrar til å fylle inn denne hormonmangelen slik at sultreguleringen fungerer mer normalt.

De som bare har mindre betydelige hormonmangler kan ofte klare seg uten hormontilskudd etter at en periode med tilskudd har hjulpet dem ned i vekt og til en endring i livsstil. 

De som har en mer alvorlig mangel på det sultregulerende hormonet, vil i mindre grad, eller kanskje ikke i det hele tatt, klare å holde vekten nede uten å fortsette med hormontilskudd livet ut.

Anonymkode: 9e03d...aeb

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er heavy bivirkninger. Det verste er utmattelse. Blir vanskelig å finne motivasjon til videre trening, når all energi er brukt på jobb. Og at med en gang man slutter/tar pause får en ofte oksehunger og vekten fyker opp igjen. 

Ja, det kan være alvorlige bivirkninger, men de er veldig, veldig sjeldne. For de fleste med fedme, som disse medisinene er for, er nok sjansen for ulike sykdommer og plager relatert til fedmen langt større og farligere enn sjansen for alvorlige bivirkninger av slankemedisiner.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel nye medisiner på vei - kanksje vente et år eller to til det kommer noe som er billigere og bedre. Det omtales at det etter hvert kommer piller også, disse vil være billigere og antakelig kan man da få tilpasset sin situasjon. 

Anonymkode: 0cfb8...25a

Ja, det er mange nye slankeprodukter på vei, både piller og sprøyter. Jeg så ei liste for noen uker siden som listet opp 15 nye slankemedisiner som er i ulike testfaser på vei mot godkjenning. De 2-3 som har kommet lengst i utvikling og testing, kommer trolig på markedet i løpet av det neste året. Med flere produkter på markedet, vil det trolig skje noe med prisen. Jeg tror imidlertid ikke at kriteriet på BMI over 30 for å få medisinen, vil bli endret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Takk for svar. Det ligger kanskje noe i det. Begynner bare å bli nærmest desperat her. Vil så gjerne gå ned det siste. Det er vanskelig! Uten tvil. 

Appetitten vil det bli lettere med, men trettheten og de andre bivirkningene er jo langt verre skulle man tro. Det gir ikke helt mening at du sliter med å trene når du spiser mindre enn du gjør nå, så du ønsker Wegovy - som vil gjøre at du spiser mindre og dermed samme resultat, med flere andre problemer. Pluss dette med at du vil være like langt når du en dag slutter på den, for da kommer appetitten tilbake. 

Har du forsøkt å gå mye i stedet for å trene? Det trigger jo ikke sulten på langt nær samme måte som trening med mer intensitet. I tillegg spiser det opp mer tid av døgnet hvor du kanskje elelrs risinerer å småspise. 

Anonymkode: 5bcec...685

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Og flrresten, har du testet tipsene til Glucose Goddess? Det kicksrartet min vektnedgang. 

Anonymkode: 5bcec...685

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...