Gå til innhold

Hvordan ble du frisk/bedre av ME?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan? Kan man ha utmattelse og være full av energi og krefter sier du?

Anonymkode: ee2ef...300

Hvordan er det mulig å tolke det jeg skrev slik? 😅

Man kan ha utmattelse uten at det er ENERGISVIKT. Har man ME har man energisvikt.  Man kan ha utmattelse uten å ha ME/energisvikt, men den ekstreme utmattelsen man har ved ME kommer av energisvikt. 

Anonymkode: a708d...a43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, er mye kunnskap i Covidforeningen. Men det offentlige vil enda ikke godta dette, gjør alt de kan for å psykologisere LC.

Anonymkode: 8b495...26d

Er det sant? Så tragisk i så fall. Mange er jo svært syk av LC. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg er nysgjerrig på hvorfor du har et behov for å bagatellisere andre mennesker sine lidelser samtidig som du skal ha fremheve hvor alvorlig din lidelse er. Det er ingenting bare med å ha angst og depresjon. Dette er ikke bare lidelser som kan ødelegge et menneske og et liv. Det er lidelser som tar liv,men med det sagt er ikke PEM noe som er unikt for de som har ME og det er ikke sånn at PEM blir delt opp i kategorier som har man PEM det er den lidelsen som gir de de og de symptomene, men har man PEM ved den lidelsen så får man de og de symptomene. Og det er ingenting PEM nevrologiske symptomer. PEM i seg selv et nevrologisk symptom og som skrevet over så er det ikke noe mere komplekst rundt dette symptomer knyttet opp til dere som har ME enn hos andre som har de symptomene.

Anonymkode: e1dce...7cf

Det var overhodet ikke noe forsøk på bagatellisering. Bare prøve få frem at det er ulike typer lidelser som ikke egentlig er så like.  Bare for at jeg sier at ME og kreft heller ikke er så like eller det samme så betyr jo ikke det at jeg bagatelliserer kreft?

Jeg syns bare det er viktig at folk forstår at det er forskjell på angst/depresjon og ME 

Anonymkode: b7896...939

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan er det mulig å tolke det jeg skrev slik? 😅

Man kan ha utmattelse uten at det er ENERGISVIKT. Har man ME har man energisvikt.  Man kan ha utmattelse uten å ha ME/energisvikt, men den ekstreme utmattelsen man har ved ME kommer av energisvikt. 

Ja dette er forskjellen. ME er en fysisk energisvikt på cellenivå. Det er noe annet enn annen type utmattelse 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvordan tolker du vedkommende på den måten du gjør..? 🤔 H*n bagatelliserte da ikke andres lidelser? Men ME er faktisk svært alvorlig - og farlig. Det kan være fatalt.

PEM er kardinalsymptomet for ME, men finnes også hos LC og fibro. 

Om du hadde lest kommentaren med nøytrale øyne så hadde du ganske fort skjønt hva jeg mente. Og til tross for at jeg presiserer at angst og depresjon også er veldig alvorlig og kan ta liv så føler du at det er riktig å presisere at ja men ME er svart alvorlig og kan bli fatalt. Ser du ikke at du også bagatelliserer andre lidelser?  Men nå har det blitt veldig tydelig at dere her i tråden som har ME er veldig opptatt av å poengtere hvor syke dere er og av å forsvare hverandre at jeg ikke en gang tror at dere leser ordentlig det som blir skrevet. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om du hadde lest kommentaren med nøytrale øyne så hadde du ganske fort skjønt hva jeg mente. Og til tross for at jeg presiserer at angst og depresjon også er veldig alvorlig og kan ta liv så føler du at det er riktig å presisere at ja men ME er svart alvorlig og kan bli fatalt. Ser du ikke at du også bagatelliserer andre lidelser?  Men nå har det blitt veldig tydelig at dere her i tråden som har ME er veldig opptatt av å poengtere hvor syke dere er og av å forsvare hverandre at jeg ikke en gang tror at dere leser ordentlig det som blir skrevet. 

Hvorfor er du så sint? Har du opplevd å ikke bli trodd og forstått for din angst eller depresjon? Isåfall er det veldig synd. 

Denne tråden handler jo om ME, og ingen har bagatellisert noe som helst, bare prøvd å forklare at ME er noe ANNET enn angst og depresjon og at symptomene ikke trenger ligne. ME er også noe ANNET enn kreft, als, slag, demens og andre forferdelige sykdommer.

Og det er ikke til hjelp for de med ME og bli satt i kategorien angst og depresjon fordi det krever annen behandling, akkurat like mye som at det ikke er til hjelp for en med angst eller depresjon og bli satt i ME kategorien. derfor er det utrolig viktig å klare å skille disse sykdommene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er du så sint? Har du opplevd å ikke bli trodd og forstått for din angst eller depresjon? Isåfall er det veldig synd. 

Denne tråden handler jo om ME, og ingen har bagatellisert noe som helst, bare prøvd å forklare at ME er noe ANNET enn angst og depresjon og at symptomene ikke trenger ligne. ME er også noe ANNET enn kreft, als, slag, demens og andre forferdelige sykdommer.

Og det er ikke til hjelp for de med ME og bli satt i kategorien angst og depresjon fordi det krever annen behandling, akkurat like mye som at det ikke er til hjelp for en med angst eller depresjon og bli satt i ME kategorien. derfor er det utrolig viktig å klare å skille disse sykdommene. 

I det øyeblikket du begynner med hersketeknikker så er diskusjonen avsluttet fra min side.

Skrevet

Jeg syns det er synd at her er 8 sider med diskusjon, men ca null innlegg som går på hvordan man blir bedre.

Jeg har long covid med pem, skal utredes for me. Aktivitetsavpasning, antihistaminer og cbd hjelper meg til bedre form. 

Anonymkode: 62cc7...28d

Skrevet

Det var overhodet ikke noe forsøk på bagatellisering. Bare prøve få frem at det er ulike typer lidelser som ikke egentlig er så like.  Bare for at jeg sier at ME og kreft heller ikke er så like eller det samme så betyr jo ikke det at jeg bagatelliserer kreft?

Jeg syns bare det er viktig at folk forstår at det er forskjell på angst/depresjon og ME 

Så om noen hadde kommet med uttalelsen du har bare ME og samtidig fremhevet hvor alvorlig deres sykdom var så hadde ikke du følt at de bagatellisert din sykdom? Men med det sagt så er for eksempel k-PTSD en angstlidelse og mennesker som har denne Ibsen kan oppleve PEM

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I det øyeblikket du begynner med hersketeknikker så er diskusjonen avsluttet fra min side.

Hersketeknikk? Jeg prøvde bare forklare svarene mine. Skjønner ingenting. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så om noen hadde kommet med uttalelsen du har bare ME og samtidig fremhevet hvor alvorlig deres sykdom var så hadde ikke du følt at de bagatellisert din sykdom? Men med det sagt så er for eksempel k-PTSD en angstlidelse og mennesker som har denne Ibsen kan oppleve PEM

Jeg har ikke skrevet noe slikt i det hele tatt. Jeg har bare prøvd å forklare at ME er noe annet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Absolutt ikke. Nå er det ME vi snakker om i denne tråden, så at vi tilbakeviser påstander om ME er jo ikke så rart? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg syns det er synd at her er 8 sider med diskusjon, men ca null innlegg som går på hvordan man blir bedre.

Jeg har long covid med pem, skal utredes for me. Aktivitetsavpasning, antihistaminer og cbd hjelper meg til bedre form. 

Anonymkode: 62cc7...28d

Jeg skrev om hvordan man blir bedre, men det vekket visst ikke interesse. Man må ta inn over seg at det ikke finnes noen mirakelkur mot ME, og at man må gjøre jobben selv. Så lenge man ikke er åpen for de tilnærmingene som finnes, så «velger man» i teorien og fortsette å være syk.

Anonymkode: 3cb84...b36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev om hvordan man blir bedre, men det vekket visst ikke interesse. Man må ta inn over seg at det ikke finnes noen mirakelkur mot ME, og at man må gjøre jobben selv. Så lenge man ikke er åpen for de tilnærmingene som finnes, så «velger man» i teorien og fortsette å være syk.

For alt du vet har folk allerede prøvd, eller leser seg opp på, det du tipset om, selvom de ikke har svart deg her. Mange som er svært syke har prøvd ekstremt mye, og er villig til å prøve ekstremt mye. Så kan man være heldig, som deg og meg, å finne noe som hjelper. Det betyr ikke at det vil hjelpe alle. Jeg ble ikke friskere fordi jeg «valgte det», men fordi jeg var så heldig å finne noe som hjalp meg. 

Skrevet

Jeg også var så heldig at jeg fant noe som hjalp meg. I tillegg var jeg villig til å være åpen for tilnærmingen, og jeg gjorde jobben. Det var vondt og beintøft, men jeg greide det. Tenk om jeg hadde gitt opp!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg også var så heldig at jeg fant noe som hjalp meg. I tillegg var jeg villig til å være åpen for tilnærmingen, og jeg gjorde jobben. Det var vondt og beintøft, men jeg greide det. Tenk om jeg hadde gitt opp!

Hva gjorde du?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg prøvde være interessert i de som skrev at de var bedre men ble isteder for å få skikkelige svar tilbake bare «høvla ned» med det du skriver er «jaja du får bare  velge å fortsette å være syk da»

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjorde du?

Rehabilitering med en kombinasjon av kognitiv terapi, trening og avspenning. I tillegg til å gjøre en jobb med tarmhelse. Jeg anbefaler å lese boka Hele deg av Annette Dragland.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Rehabilitering med en kombinasjon av kognitiv terapi, trening og avspenning. I tillegg til å gjøre en jobb med tarmhelse. Jeg anbefaler å lese boka Hele deg av Annette Dragland.

Takk for svar. Ja man må nok jobbe nitidig med mange ulike ubalanser i kroppen tror jeg og. Ikke så enkelt å finne start punktet. Var du veldig alvorlig? 

Skrevet

Ang kognitiv terapi, jeg forstår ikke hva det er man jobber med der ifb med ME, kan du gi noen eksempler?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...