Gå til innhold

Evnerik / smart barnehagebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Be om en samtale med helsestasjonen for å høre hvordan dere best kan tilrettelegge for barnet deres❤️ 

Her på KG vil du få alle mulige svar som kan gi et helt feil bilde av situasjonen. 

Noen barn trives godt i eget selskap og har behov for egentid. Det er viktig å finne ut hva som ligger bak før man evt. presser barnet til å være med sosial eller å endre adferd. Er det snakk om et barn med høy intelligens som bare er litt sjenert og kanskje føler det er tryggere å sitter med noe alene er det nok sunt å øve på å bli mer sosial. Skulle det derimot være en diagnose involvert vil det oppleves som veldig vanskelig for barnet å stadig presses ut av komfortsonen 

Anonymkode: 7adbe...33e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et barn med stort lærlingspotensiale, og for vår del er det definitivt ikke det samme som skoleflink. Vi forsto ikke at barnet hadde det før det ble slått fast etter testing i forbindelse med ADHD-utredning.

Liker for øvrig ikke ordet evnerikt, da jeg opplever det som svært misvisende. Jeg ser langt flere utfordringer med å ha stort læringspotensiale enn fordeler, skulle helt klart ønske barnet vårt heller var i øvre del av normalområdet.

TS, dersom barnet ditt faktisk har stort læringspotensiale, ville jeg tatt rådene fra barnehagen på alvor. Om de mener barnet har størst utbytte av lek og sosial trening, er det helt sikker en grunn for det.

Anonymkode: edf39...215

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Da bør dere være enda mer ute. Kle dere med gode, varme klær og vær ute. Det er viktig for det sosiale, på skolen går de gjerne på turer, og barna er ute i lek uansett vær. Selvom hun ikke er glad i å være ute nå, er det noe hun kan bli glad i. Og det å være ute hjelper på psykisk og fysisk helse.

Anonymkode: 11852...5a8

Vi er en aktiv familie. Dette er et barn som i flere år har stått alpint, langrenn, skøyter, går på fritidsaktivitet etc. Så er ikke sånn at vi sitter innendørs og ikke forstår viktigheten av fysisk aktivitet og friluftsliv, men det er fortsatt ikke favorittaktivitetene hennes.

Anonymkode: 476aa...40f

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Barnet mitt er 5 år og vi snakker om folk som skriver at «de kunne lese fra de var 3 år» osv. Da er det helt åpenbart at de ikke er «skoleflinke» nei for det er ikke sånn at noen har sittet og bokstavelig talt prøvd å lære dem noe enda. Hvordan mestret du å gjøre det dårlig i 1.-4. klasse egentlig? Det er vel det som kartlegger. Etter hvert kan jeg klart forstå at man begynner å få nok av kjedsomheten og gir blanke F - det skjedde meg, men det var ikke før nærmere 6.-7. klasse, og verst på ungdomsskolen. Var likevel ikke langt unna toppkarakterer selv om jeg gav F.

Jeg har fem barn, fire er testet som evnerike, jeg er testet og mannen er nok også evnerik selv om han ikke er testet (gikk på liten skole med ekstremt god individuell oppfølging, så han fikk aldri problemer med å passe inn). Å løse den type oppgaver du snakker om lyser ikke evnerik i mitt hode, men det kan jo godt være allikevel. Alle mine har lært å lese som enten tre- eller fireåringer. Eldste var vel fire, skolestart var grusom, og etter det har vi bidratt ca null i "leseopplæring" her hjemme. Dvs utover å svare på spesifikke spørsmål når de spør. De har regnet typ 14*26 eller 1038+79+12395 i hodet lenge før skolestart, vanskelig å huske eksakt men fra de var 3-4. I tillegg har de alle vanvittig god hukommelse. Den ene kom hjem etter første skoledag og kunne alle hovedstedene i europa, da vi spurte hvordan hun visste det så hun dumt på oss og sa at det sto jo på kartet som hang i klasserommet. Den type ting har alle gjort. 

Unntatt to har alle mistrivdes ekstremt på skolen fra dag en. De to siste er mer medgjørlige og gjør det de skal selv om det er kjedelig. Jeg hatet også skolen fra starten. Husker fremdeles den grusomme følelsen i kroppen av høytlesing (hvor sykt sakte det gikk) fra de første årene, hvordan læreren forklarte ting på tavla mer enn en gang mens man var tvunget til å følge med. Tror det med skolehat handler om personlighet hos ungen, og sannsynligvis en del om lærerne også. De fleste har gjort det dårlig på prøver helt fra tidlig av. I matte har de feks gjort de to første sidene, og når de ser at det bare er mer av det samme har de bare latt være å skrive noe, eller bare skrevet et eller annet tilfeldig. Det er jo grunnen til at de har blitt testet, at skolen har vært bekymret for at de ligger så dårlig an. Fikk overtalt læreren til den ene å gi prøve fra syvende trinn da han gikk i andre, og plutselig gikk han fra 80% feil til ingen feil..

Uansett. Det med å bare ville sitte for seg selv med perler og oppgaver kjenner jeg veldig igjen fra den ene ungen min, og uten at det må bety noe om din, er det den eneste ungen min med noen slags diagnose (autismespekter, det man ville kalt Asperger i gamle dager). 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har et barn med stort lærlingspotensiale, og for vår del er det definitivt ikke det samme som skoleflink. Vi forsto ikke at barnet hadde det før det ble slått fast etter testing i forbindelse med ADHD-utredning.

Liker for øvrig ikke ordet evnerikt, da jeg opplever det som svært misvisende. Jeg ser langt flere utfordringer med å ha stort læringspotensiale enn fordeler, skulle helt klart ønske barnet vårt heller var i øvre del av normalområdet.

TS, dersom barnet ditt faktisk har stort læringspotensiale, ville jeg tatt rådene fra barnehagen på alvor. Om de mener barnet har størst utbytte av lek og sosial trening, er det helt sikker en grunn for det.

Anonymkode: edf39...215

Enig. Evnerikhet er virkelig ikke noe å hige etter. Man får hverken en lykkeligere barndom eller lykkeligere liv av å være det.

Anonymkode: 84117...597

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Beklager sikkert provoserende overskrift, men måtte trekke lesere.

Vi har i samtale med barnehagen fått beskjed om at vår førskoledatter (nylig fylt 5 år) foretrekker å pusle, perle, tegne etc fremfor å leke på gulvet med de andre. Hun leker en del med dukkehus og barbier hjemme altså, men hun liker veldig godt selvstendig arbeid og å løse oppgaver. I samtalen ble viktigheten av «lek» løftet frem. Jeg fikk inntrykk av at det å like å sitte for seg selv og perle er uheldig for hennes sosiale utvikling. Så i bhg gir de da bevisst ikke noen «oppgaver» til henne og oppfordrer henne til lek. Grunnen er at «gjennom lek lærer barnet sosialt og mer etc». 

Vi har forsåvidt observert tilsvarende når vi har besøk. At hun kan leke veldig bra, og har både humor og rikt språk og alt, men så velger hun likevel ofte å f.eks. sette seg alene og enten bare observere de andre eller å ta frem noe Lego og sette det sammen etter instruks (mens de andre f.eks. leker med Barbier). 

Hun liker også matematikk veldig godt. Hjemme ber hun meg om å «lage noen pluss og minus» oppgaver til henne og så løser hun de. Det er på nivå 16-3, 8+4 etc. Hun forstår også større enn og mindre enn gjennom krokodillegap, og hun kan lese ord og skrive ord/setninger (hun sier bokstaven høyt og skriver det hun hører og det blir noe sånt som «prinsese»).

Men så blir jeg usikker når jeg leser følgende på nett: 

«I barnehagen får foreldrene ofte tilbakemelding om at barnet ikke leker tilstrekkelig med jevngamle, men heller søker voksenkontakt.

– Fokuset på sosial kompetanse har i mange år overskygget noe av behovet for faglig stimuli for denne elevgruppen. At barna ofte kan lese, skrive og regne blir gjerne dysset ned og bagatellisert, mener sosiologen»
og
"I barnehagen fikk han holde på med bokstavene — og andre barn fikk også være med. Men da han måtte bytte barnehage som fireåring begynte problemene. I den nye barnehagen fikk han ikke lenger følge interessene sine. Han måtte gjøre som de andre barna — noe som stort sett innebar fysiske aktiviteter.
– Han ble ikke sett på sine premisser. Det var ikke rom til at han kunne få sitte i fred og holde på med ting. Han er intellektuelt sterk, og trenger påfyll. Jonathan visnet. Han begynte å klage på vondt i magen, ble stille og innesluttet og ville ikke i barnehagen lenger, forteller moren."
Dette er noe barnehagene bør tenke på i forhold til tilretteleggingen:
• Vær forsiktig med å presse barnet i sosialt samspill.
• Sørg for at barnet for være seg selv.

Min er også slik, nå er han på skolen og merker at det sosiale er mer og mer vanskelig, mens oppgaver og lekser går strøkent.

Hjemme er det flere søsken så jeg må virkelig jobbe med dynamikken, har gjort det hele veien. 

Ser at å spille fotball med de eldre er lettere en lek med jevnaldrende. Ikke det at gutten min er så moden, men han tar fotball seriøst og det er ikke lek for han. Fantasilek har han aldri forstått seg på, det har blitt konfliktfylt hjemme når søsken er full av fantasi. 

Jeg ber de leke ute i blant og da driver eldste med faktiske oppgaver, mens de yngre leker fantasilek. Å bygge lego inne er ikke lek heller, alt skal bygges til en perfekt og strøken landsby som ikke skal røres etterpå. 

Hverdagen går ofte til å høre flere fakta han kan. 

Han er ikke supersmart på noen måte, kun et trinn over i enkelte fag. Ellers er han veldig opptatt av å bli så skoleflink som mulig og å være best på fotballbanen.

Anonymkode: 8784a...7a5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en aktiv familie. Dette er et barn som i flere år har stått alpint, langrenn, skøyter, går på fritidsaktivitet etc. Så er ikke sånn at vi sitter innendørs og ikke forstår viktigheten av fysisk aktivitet og friluftsliv, men det er fortsatt ikke favorittaktivitetene hennes.

Utfra svarene dine så virker det som at alt er perfekt. Dere er aktive, men hun liker det ikke. Det sosiale fungerer ypperlig. Jeg forstår ikke helt hva du vil med tråden din? Vi sitter på nett og kan hverken bekrefte eller avkrefte om barnet ditt er evnerikt, men vi er flere som råder deg til å lytte til de ansatte i barnehagen. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Utfra svarene dine så virker det som at alt er perfekt. Dere er aktive, men hun liker det ikke. Det sosiale fungerer ypperlig. Jeg forstår ikke helt hva du vil med tråden din? Vi sitter på nett og kan hverken bekrefte eller avkrefte om barnet ditt er evnerikt, men vi er flere som råder deg til å lytte til de ansatte i barnehagen. 

Om det er lurt til å la henne gjøre det hun vil - anerkjenne hennes lyst og interesse. Ellers bevisst droppe å fyre ved den og prøve å oppfordre til mer gulvlek/fantasilek og gjerne med andre barn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er lurt til å la henne gjøre det hun vil - anerkjenne hennes lyst og interesse. Ellers bevisst droppe å fyre ved den og prøve å oppfordre til mer gulvlek/fantasilek og gjerne med andre barn.

Det er vel mulig å finne en balanse?

Jeg tror ikke det er lurt å la noen barn bare få gjøre det de selv vil. Da vil de i hvert fall falle utenfor.

Det å også måtte gjøre ting de kanskje ikke har særlig lyst til der og da er også en viktig læring for resten av livet. 

Anonymkode: 95605...004

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Evnerike barn er ofte svært fantasirike. Men uansett om hun er det eller ei, så er faktisk rollespill utrolig viktig for utviklingen av hjernen. Så jeg vil si at det er en selvfølge at det motiveres til gulvlek med andre barn.

Kan jeg anbefale deg å lese Per Brodal og Charlotte Lundes bok " Lek og læring i et nevroperspektiv - hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst"?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ts, hvis du ikke er bekymret for ditt barns utvikling, hun trives i barnehagen og har minst en venn kan du legge all denne grublingen bak deg og gå videre med livet ditt. 

Blir fort nok en fordel å ha stillesittende barn så snart hun skal på skolen. 

Anonymkode: 6e31a...aca

• Liker 1
Skrevet

En er vel ikke å regne som smartere enn andre på samme alder (5år om en liker å tegne og perle, eller begynner å ha interesse for skolefag. Vårt ene barn leste for barnehage barna når x var 5 år. Leste flytende og kunne matte stykker etc. Men hadde eldre søsken det lærte av. Absolutt vært koleflink hele veien . Men ikke noe spesielt vi reagerte på når det var barnehage barn.

Mange barn i den alderen syntes siste året i barnehagen er kjedelig

Anonymkode: 18ea5...c6c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva er et evnerikt barn i følge deg da? Jeg vet ikke om et eneste barn som er på hennes nivå, og 5 åringer går heller ikke på skole.

Jo femåringer går på skole. Mitt barn er fem og går på skole. Hen blir ikke 6 før i slutten av desember. Da har han gått på skole et halvt år. Han kan lese og regne på samme måte som ts sitt barn og får å være  ærlig så ligger han likevel litt bak de som er nesten ett år eldre i samme klasse 

Anonymkode: 33f83...1a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jo femåringer går på skole. Mitt barn er fem og går på skole. Hen blir ikke 6 før i slutten av desember. Da har han gått på skole et halvt år. Han kan lese og regne på samme måte som ts sitt barn og får å være  ærlig så ligger han likevel litt bak de som er nesten ett år eldre i samme klasse 

Anonymkode: 33f83...1a7

Da er ditt barn nesten et år eldre enn mitt da, mitt er født høst 2020

Skrevet

Jeg er skeptisk til denne svart/hvitt tenkningen. Barnet bør både få holde på med aktiviteter hun trives med og er god på OG bli invitert med i lek med jevnaldrende. 

Anonymkode: 7e584...e22

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke lært henne det!!!!! Jeg fortalte henne en gang for 1,5 år siden hvordan pluss og minus fungerer og hun tok det på 1-2-3. Har bedt meg om å skrive noen regnestykker til henne og jeg har gjort det 2 ganger siste 2 år. Ellers har mormor lekt med litt aktivitetsbøker som er for 5+ og ikke noe utover det alle andre gjør. Lese og skrive har hun lært seg på egenhånd. Altså.. er det virkelig snakk om å holde et barn tilbake??? Hun ELSKER å løse oppgaver og lyser opp hver gang hun «får lov». Hun HATER skog og det å være ute i all slags vær. Altså.. skal jeg seriøst tvinge henne til noe hun hater (hun sier det selv) og fortrenge /bremse område der hun blomster fordi skolen er laget for de treige?!!! Kjenner jeg blir provosert.

Lykkeligebarn.no

Ellers finnes det lukkede facebookgrupper (evnerike barn - foreldregruppe) der det ikke er like tabu å lufte tankene sine rundt sine evnerike barn.

Anonymkode: 2bd97...e2f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er skeptisk til denne svart/hvitt tenkningen. Barnet bør både få holde på med aktiviteter hun trives med og er god på OG bli invitert med i lek med jevnaldrende. 

Anonymkode: 7e584...e22

Ja jeg synes jo det er litt rart at de ikke ønsker å oppmuntre hennes glede til å løse oppgaver i det hele tatt. At hun bevisst ikke får noe, selvom de har det liggende i bhg og hun har etterspurt lenge. Synes det er trist at systemet er sånn at man er livredd for at barnet skal kunne for mye.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 18.16):

Beklager sikkert provoserende overskrift, men måtte trekke lesere.

Vi har i samtale med barnehagen fått beskjed om at vår førskoledatter (nylig fylt 5 år) foretrekker å pusle, perle, tegne etc fremfor å leke på gulvet med de andre. Hun leker en del med dukkehus og barbier hjemme altså, men hun liker veldig godt selvstendig arbeid og å løse oppgaver. I samtalen ble viktigheten av «lek» løftet frem. Jeg fikk inntrykk av at det å like å sitte for seg selv og perle er uheldig for hennes sosiale utvikling. Så i bhg gir de da bevisst ikke noen «oppgaver» til henne og oppfordrer henne til lek. Grunnen er at «gjennom lek lærer barnet sosialt og mer etc». 

Vi har forsåvidt observert tilsvarende når vi har besøk. At hun kan leke veldig bra, og har både humor og rikt språk og alt, men så velger hun likevel ofte å f.eks. sette seg alene og enten bare observere de andre eller å ta frem noe Lego og sette det sammen etter instruks (mens de andre f.eks. leker med Barbier). 

Hun liker også matematikk veldig godt. Hjemme ber hun meg om å «lage noen pluss og minus» oppgaver til henne og så løser hun de. Det er på nivå 16-3, 8+4 etc. Hun forstår også større enn og mindre enn gjennom krokodillegap, og hun kan lese ord og skrive ord/setninger (hun sier bokstaven høyt og skriver det hun hører og det blir noe sånt som «prinsese»).

Men så blir jeg usikker når jeg leser følgende på nett: 

«I barnehagen får foreldrene ofte tilbakemelding om at barnet ikke leker tilstrekkelig med jevngamle, men heller søker voksenkontakt.

– Fokuset på sosial kompetanse har i mange år overskygget noe av behovet for faglig stimuli for denne elevgruppen. At barna ofte kan lese, skrive og regne blir gjerne dysset ned og bagatellisert, mener sosiologen»
og
"I barnehagen fikk han holde på med bokstavene — og andre barn fikk også være med. Men da han måtte bytte barnehage som fireåring begynte problemene. I den nye barnehagen fikk han ikke lenger følge interessene sine. Han måtte gjøre som de andre barna — noe som stort sett innebar fysiske aktiviteter.
– Han ble ikke sett på sine premisser. Det var ikke rom til at han kunne få sitte i fred og holde på med ting. Han er intellektuelt sterk, og trenger påfyll. Jonathan visnet. Han begynte å klage på vondt i magen, ble stille og innesluttet og ville ikke i barnehagen lenger, forteller moren."
Dette er noe barnehagene bør tenke på i forhold til tilretteleggingen:
• Vær forsiktig med å presse barnet i sosialt samspill.
• Sørg for at barnet for være seg selv.

Ekstremt intelligente barn sliter enromt sosialt. De klarer ikke tilpasse seg leken til de andre. Så det er kjemebra at bhg følger opp dette så det ikke følger henne videre i skolen.

Anonymkode: 8ba37...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg synes jo det er litt rart at de ikke ønsker å oppmuntre hennes glede til å løse oppgaver i det hele tatt. At hun bevisst ikke får noe, selvom de har det liggende i bhg og hun har etterspurt lenge. Synes det er trist at systemet er sånn at man er livredd for at barnet skal kunne for mye.

Skal barnehagen virkelig ta hensyn til ditt ene barn blant de 20 andre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 18.39):

Jeg vet det hehehe, men tenkte at jeg derfor får minst et svar, siden det åpenbart er et «ord» (eller en betegnelse/stempel) som provoserer så sinnsykt mye. Interessant for jeg har absolutt ingen andre tilsvarende eksempler på barn i bhg elle i familie - så lurer på hvor alle andre som leser, skriver, regner lenge før skole er 🥲

Vår 4-åring skriver og leser. Det samme gjorde storebror lenge før skolestart. 7-åringen vår skriver noveller. Vi roper ikke "EVNERIK! TILPASS!" fordi om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...