AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #1 Skrevet 14. november 2025 Hvor viktig er et godt sosialt miljø for deg i jobben? Er det viktig for deg å passe inn i arbeidsmiljøet, eller er det selve arbeidsoppgavene som betyr mest? Ville du sluttet i jobben hvis du ikke trives sosialt, selv om oppgavene er greie? Anonymkode: 10367...abb 1
Gjest Abra Skrevet 14. november 2025 #2 Skrevet 14. november 2025 Bryr meg ingenting om det sosiale. Blir ikke med på sosiale settinger, julebord osv. Etter 6år i samme bedrift kan jeg kun navnet på de i ledelsen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #3 Skrevet 14. november 2025 I det store og hele er jeg ikke spesielt sosial på jobb, fordi jeg har for mye å gjøre og har ikke tid til å henge rundt å sosialisere og drikke kaffe. Om jeg gjør det, så er et ofte samtaler som omhandler jobb. Men jeg har vært på samme sted i mange år og vi kjenner hverandre nok til at de vet at jeg er sosial om jeg kan. Tonen er god og jeg kan alltids returnere til "gjengen" når tid som helst. Om jeg hadde følt meg ukomfortabel og hatt dårlig kjemi i det miljøet jeg befant meg i, så hadde jeg sluttet. Tror det hadde gått på helsa løs rett og slett. Var innleid noen måneder på at arbeidssted, der var det tydelig at man som outsider ikke ble tatt inn i varmen på noen som helst måte. Oppgavene var ok, men atmosfæren var giftig. Jeg gruet meg hver dag til jobb og har aldri opplevd noe lignende hverken før eller siden. Helt forferdlig og var sjeleglad da oppdraget var slutt og kom inn i en ny bedriftt. Anonymkode: d4d0b...0f4 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #4 Skrevet 14. november 2025 Jeg synes at et godt arbeidsmiljø er viktig. Jeg trenger ikke å henge eller tekste med kollegaer etter jobb, men hvis du er ny et sted setter jeg stor pris på å føle at jeg blir inkludert inn i det nye arbeidsmiljøet. Jeg husker at jeg jobbet et sted i et års tid hvor jeg gruet meg til jeg skulle på jobb så og si daglig grunnet arbeidsmiljøet. Det var noen som var inkluderende og hyggelige, som stilte spørsmål og ville bli kjent, mens flesteparten var mer i klikker, hang kun sammen i grupper i lunsjen og var lite inkluderende overfor nye. Jeg følte selv at ansattgruppa var veldig "satt" og det var vanskelig å være ny. Det var også et sted med høy turnover og mye sykemeldinger. Med en gang jeg sluttet på arbeidsplassen følte jeg en stor bør ble løftet fra skuldrene mine og det var som om jeg klarte å puste igjen. Jeg har aldri siden opplevd noe lignende, men føler at det er noe alle går igjennom i allefall èn gang i løpet av karrieren. Anonymkode: f4bae...e09 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #5 Skrevet 14. november 2025 Jeg er på jobb for å tjene penger til å leve, enkelt og greit. Orker ikke gjøre mye ut av det ellers, enkel omgang med kollegaer. Er godt voksen, jobbet i mange år. Da finner man ut av ting, etter arbeidstiden vil jeg koble vekk jobben helt. Det noe av det viktigste jeg har lært meg. Syklubb/familie etc...det tullet der orker jeg ikke. Vi bor i Norge, søker du sosial kultur må du flytte til et annet land. Anonymkode: acecc...ff1 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #6 Skrevet 14. november 2025 Under utdannelsen og da jeg søkte jobb tenkte jeg kun på arbeidsoppgavene og faget. Men etter at jeg kom ut i yrkeslivet og fikk fast jobb, har jeg innsett hvor viktig miljøet er. Der jeg jobber nå er det utrolig godt miljø, jeg er tilflytter og har ikke et stort nettverk utenfor jobb, og derfor er det kanskje spesielt viktig at det er en del som skjer utenfor jobben. For eksempel julebord, sommerfester, felp, eller andre treff. Selv om jeg innimellom har vært frustrert over udugelige ledere og dårlig organisering, er det utenkelig for meg å bytte jobb, for det er uansett mine nærmeste kollegaer som har mest å si for trivselen. Jeg trives stort sett med arbeidsoppgavene også, men hadde jeg byttet jobb, ville de vært de samme. Anonymkode: 3fb3b...b51 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #7 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Under utdannelsen og da jeg søkte jobb tenkte jeg kun på arbeidsoppgavene og faget. Men etter at jeg kom ut i yrkeslivet og fikk fast jobb, har jeg innsett hvor viktig miljøet er. Der jeg jobber nå er det utrolig godt miljø, jeg er tilflytter og har ikke et stort nettverk utenfor jobb, og derfor er det kanskje spesielt viktig at det er en del som skjer utenfor jobben. For eksempel julebord, sommerfester, felp, eller andre treff. Selv om jeg innimellom har vært frustrert over udugelige ledere og dårlig organisering, er det utenkelig for meg å bytte jobb, for det er uansett mine nærmeste kollegaer som har mest å si for trivselen. Jeg trives stort sett med arbeidsoppgavene også, men hadde jeg byttet jobb, ville de vært de samme. Anonymkode: 3fb3b...b51 Akkurat derfor det er kjempeviktig for deg å bygge opp et liv/nettverk utenfor jobben, bruk tid på det. Det er kjempeviktig! Personlig ønsker jeg å bruke tiden min utenfor arbeidslivet, hadde trivdes veldig godt uten arbeidslivet. Anonymkode: acecc...ff1 1
Anonymbruker*** Skrevet 14. november 2025 #8 Skrevet 14. november 2025 Ja, det er viktig. Et godt sosialt miljø og arbeidsmiljø man passer inn i trenger dog ikke å bety at man er venner med kollegaene sine og har syklubb på jobben. For meg betyr det en inkluderende kultur med godt samarbeid, ryddige forhold og fravær av baksnakking og konflikter. Nå liker jeg også å ha nære relasjoner til kollegaer og god kjemi, men det er ikke en nødvendighet for trivsel i en jobb. Det er likevell viktig for meg at det er et fellesskap med kollegaer som jobber godt og trives greit sammen. Alle disse som popper opp i disse trådene i kg og fnyser av at folk vil ha et eneste sosialt element på jobb skjønner jeg meg ikke på. Jeg kjenner ingen som er sånn. Godt sosial samhold på jobben er også positivt for bla nærvær på jobb, produktivitet og faglig samarbeid. Dette kan man lese om på Stami. 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #9 Skrevet 14. november 2025 Arbeidsoppgavene er viktigst. Ang miljøet så er det mest slik at jeg trenger at det ikke er et arbeidsmiljø med hersketeknikker, sabotering og baksnakking. Det trenger ikke være et GODT arbeidsmiljø, det kan være helt "meh" og jeg er fornøyd. Anonymkode: a8c68...535 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #10 Skrevet 14. november 2025 Det er viktig for meg med godt arbeidsmiljø. Da mener jeg ikke at man henger sammen på fritiden og slikt. Men at folk oppfører seg ordentlig, er inkluderende og profesjonelle. Slitsomt å jobbe med folk som oppfører seg dårlig. Det kan være at du bevisst holdes utenfor møter og prosesser du burde vært med på, ikke får nyttig informasjon, det kjempes om makt og posisjon. Det er svært demotiverende for meg å jobbe i et slikt giftig miljø. Anonymkode: 44d94...7b7 2 2
Knirke Skrevet 15. november 2025 #11 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Akkurat derfor det er kjempeviktig for deg å bygge opp et liv/nettverk utenfor jobben, bruk tid på det. Det er kjempeviktig! Personlig ønsker jeg å bruke tiden min utenfor arbeidslivet, hadde trivdes veldig godt uten arbeidslivet. Anonymkode: acecc...ff1 Hvorfor det? Stort sett alle mine sosiale kontakter er fra jobben (nåværende eller tidligere). Jeg har mye mer til felles med kollegaene mine enn jeg har med f.eks tilfeldige folk jeg gikk på ungdomsskolen med. Jeg hadde aldri orket å jobbe et sted med surpomper som nekter å være med på sosiale ting (julebord, sommerfester etc) 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #12 Skrevet 15. november 2025 Jeg ville nok aldri ha sluttet på en jobb av dårlig arbeidsmiljø. Men jeg hadde gjort mitt for gjøre det bedre. Det vil alltid være mennesker som er ufyselige, baksnakker etc. Være hyggelig og gjøre jobben sin. Men jeg har opparbeidet meg nok selvtilitt til at jeg vet at jeg er vanlig hyggelig og fungerer. Jeg blir ikke så påvirket av negativitet. Men jeg er oppriktig interessert i arbeidsoppgaver der jeg søker da. Skapet mitt eget koselige rom som ingen kan rive ned. Er det overtramp, gir man selvfølgelig beskjed direkte. Tenk om det er en stemme i taket som trenger å ha noe å tenker på? Neida, det hadde vært absurd. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #13 Skrevet 15. november 2025 Just now, AnonymBruker said: Jeg ville nok aldri ha sluttet på en jobb av dårlig arbeidsmiljø. Men jeg hadde gjort mitt for gjøre det bedre. Det vil alltid være mennesker som er ufyselige, baksnakker etc. Være hyggelig og gjøre jobben sin. Men jeg har opparbeidet meg nok selvtilitt til at jeg vet at jeg er vanlig hyggelig og fungerer. Jeg blir ikke så påvirket av negativitet. Men jeg er oppriktig interessert i arbeidsoppgaver der jeg søker da. Skapet mitt eget koselige rom som ingen kan rive ned. Er det overtramp, gir man selvfølgelig beskjed direkte. Tenk om det er en stemme i taket som trenger å ha noe å tenker på? Neida, det hadde vært absurd. Anonymkode: bf48f...170 Skaper, skulle det stå. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #14 Skrevet 15. november 2025 Just now, AnonymBruker said: Skaper, skulle det stå. Anonymkode: bf48f...170 Ha noe å tenker på, skulle det stå. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #15 Skrevet 15. november 2025 Et godt arbeidsmiljø for meg er at lederen stoler på de ansatte, ser dem og bryr seg hvis det er antydninger til at noen sliter eller at det er konflikter. Medarbeidersamtale en gang i året er viktig. Kommunikasjonen mellom de ansatte må være god. og det må være tydelig rolleforståelse. For meg har det sosiale utover dette liten betydning. Anonymkode: bf751...042
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #16 Skrevet 15. november 2025 Og hvis noe blir så fjernt og usaklig må en bare le av det. Jeg sosialiserer jevnt, må ikke være med på alt det sosiale, er ikke krampaktig. Av og til koser jeg meg med jobb selv om halvparten drikker kaffe i felleslokalet. For meg er det viktig å sosialisere med alle mennesker, også de som bare vil slå av en prat ved pulten. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #17 Skrevet 15. november 2025 Sjefer skal ha en saklig distanse til medarbeiderne sine. De skal ikke delta i fjerne konflikter, og skal utelukkende bidra og legge til rette for samarbeid, ikke splitte. Jeg trenger ikke å være venner eller betro meg til sjefen min. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #18 Skrevet 15. november 2025 Noen blander oppfølging av ansatte på en konstruktivt måte med det å bedrive omsorg. For vanlige medarbeidere blir sistnevnte litt rart. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #19 Skrevet 15. november 2025 2 minutter siden, AnonymBruker said: Noen blander oppfølging av ansatte på en konstruktivt måte med det å bedrive omsorg. For vanlige medarbeidere blir sistnevnte litt rart. Anonymkode: bf48f...170 Konstruktiv. Anonymkode: bf48f...170
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #20 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvor viktig er et godt sosialt miljø for deg i jobben? Er det viktig for deg å passe inn i arbeidsmiljøet, eller er det selve arbeidsoppgavene som betyr mest? Ville du sluttet i jobben hvis du ikke trives sosialt, selv om oppgavene er greie? Anonymkode: 10367...abb Det er veldig viktig. Både for trivsel og for det tette samarbeidet vi er avhengig av (jobber i skolen). Så det er derfor også viktig for meg at jeg passer inn i arbeidsmiljøet. Ja, jeg ville sluttet i jobben hvis jeg ikke hadde trivdes sosialt, det har jeg også gjort et par ganger. Livet er for kort til å mistrives. Anonymkode: 73ae6...536 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå