Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regntøy er overraskende tungvint å vaske 🤭

Hadde nok prøvd å spyle de grundig mesteparten av tiden, og ellers fulgt vaskeinstruksjonen nøye. 

pleier å henge bukser og jakker slik at de er stoffet er minst mulig klistret til hverandre.

Eller tørker det liksom aldri og får en sur lukt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker på finvask program. Vrenger når underveis, ingen sur lukt.

Her må vi vaske. De ruller i gjørme og herjer..

Anonymkode: d081f...a46

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg prøver å skylle det først i utslagsvasken på vaskerommet, (evtuelt ute med hageslangen på sommeren.)

Ellers tar jeg de på det programmet som er 20 minutter, i 30 grader. Jeg vrenger det før vaske også henger jeg til tørk. 

Går fint det. 

Anonymkode: a4353...86c

Men tåler det ubegrenset mange vask på den måten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 20.05):

Her blir det rent hvis jeg vasker på skylleprogram i maskinen, men hvis du må bruke vaskemiddel, så bruk Milo. Aldri vaskemiddel med enzymer på klær som skal være vanntette. 

Anonymkode: a9687...6b8

Dette blir vel ikke helt det samme på oljeregntøy? Det er jo fysisk tett pga gummi?

Jeg vasker regntøyet i maskin nå og da, enten om de tisser seg ut inni eller om det er veldig skittent.

Følger anvisning til regntøyet, så er vel et skånsomt yttertøy-program. Men har brukt vanlig vaskemiddel, det har gått fint

Anonymkode: 174bf...25f

Skrevet
Thyra skrev (1 time siden):

Men tåler det ubegrenset mange vask på den måten?

Alt sliter på tøy, vask også. På alt tøy. Det viktige er å ikke sentrifugere, ikke bruke skylleniddel og bruke oppgitt temperatur på plagget. 

Noen ganger er et skånsomt maskinprogram bedre enn å vaske for hånd. Kommer ann på hvor mye man "herjer" med plagget.

Anonymkode: 000f1...bb5

Skrevet

Spyler med hageslangen og vasker i maskin - enten bare et skylleprogram eller sportsjakkeprogam. Følger vaskeanvisningen på regntøyet.

Det er gjørme opp til nakken både på innsiden og utsiden når det blir brukt todelt og det må vaskes med jevne mellomrom. Jeg hadde aldri kledd på meg så skittent tøy selv så hvorfor skal barna mine gjøre det…

Jeg ser i garderoben at majoriteten av foreldrene verken vasker eller tar tøyet med hjem for tørk. Enkelte dresser er så skitne at de omtrent kan stå av seg selv. 

Anonymkode: 86a62...f57

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Man vasker aldri regntøy.

Anonymkode: 14d3c...3fb

Vasker du ikke dine egne regnjakker en gang?

På regnfulle dager lukter det høgg på offentlig transport. Fordi folk ikke vasker regnjakkene sine. Det stinker virkelig. 

Anonymkode: c2107...996

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man vasker aldri regntøy.

Anonymkode: 14d3c...3fb

Man kan da fint vaske regntøy, hvorfor mener du mann ikke kan det??

Anonymkode: 000f1...bb5

Skrevet (endret)
Thyra skrev (På 15.11.2025 den 9.48):

Jeg prøver også å spyle av, men opplever at det fortsatt ser litt skittent ut etter tørk.

Barnehagen sender jo hjem regntøy og dresser ofte når det er på det mest sølete. Om jeg vasker i maskin hver gang de sender hjem, blir det fort utett.

Jeg bruker en myk svamp til å gni lett mens jeg dusjer dressen/klærne i varmt vann, da bruker det å bli ganske rent.

Men erfarer at lyse regnklær får en litt sandete farge uansett og at det ikke er helt til å unngå, det setter seg liksom litt farge fra sanda i stoffet, men det har jo egentlig ikke noe å si for bruken. Bedre å la det være enn å vaske ofte i maskin og slite ut klærne.

Vi tar en maskinvask uten vaskemiddel og uten sentrifuge på slutten av sesongen.

Edit: legger til at hvis det har kommet skitt og grus inni klærne så går de i maskina en tur, men det har skjedd maks 1-2 ganger ila. en sesong hos oss.

Endret av Saltwatertaffy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...