Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vaske regntøyet til barna så skånsomt som mulig? Vil helst at det skal fortsette å være vanntett en stund, og det blir så forferdelig fort sølete og skittent. Er det best å bruke vanlig vaskepulver eller Milo, f.eks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi vasker det ekstremt sjelden/aldri, bare spyler det når det er skittent. Hvis det hadde vært så skittent at jeg syntes det måtte såpe til (knapt opplev etter skikkelig skylling) hadde jeg håndvasket med svamp og flytende vaskemiddel akkurat der det trengtes.

Anonymkode: c9836...25c

Skrevet

Er ikke TS. Men hvorfor burde man ikke vaske regntøy?? Jeg har to barn i bhg og jeg vasker den 1 gang i mnd. De blir fort skittene

Anonymkode: c7b22...5f7

• Liker 3
Skrevet

Her blir det rent hvis jeg vasker på skylleprogram i maskinen, men hvis du må bruke vaskemiddel, så bruk Milo. Aldri vaskemiddel med enzymer på klær som skal være vanntette. 

Anonymkode: a9687...6b8

Skrevet

Du kan bruke vanlig flytende mildt vaskemiddel.

IKKE bruk skyllemiddel/tøymykner.

Ikke bruk sentrifuge eller tørketrommel.

Anonymkode: 000f1...bb5

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi vasker det ekstremt sjelden/aldri, bare spyler det når det er skittent. Hvis det hadde vært så skittent at jeg syntes det måtte såpe til (knapt opplev etter skikkelig skylling) hadde jeg håndvasket med svamp og flytende vaskemiddel akkurat der det trengtes.

Jeg prøver også å spyle av, men opplever at det fortsatt ser litt skittent ut etter tørk.

Barnehagen sender jo hjem regntøy og dresser ofte når det er på det mest sølete. Om jeg vasker i maskin hver gang de sender hjem, blir det fort utett.

Skrevet
Thyra skrev (30 minutter siden):

Jeg prøver også å spyle av, men opplever at det fortsatt ser litt skittent ut etter tørk.

Barnehagen sender jo hjem regntøy og dresser ofte når det er på det mest sølete. Om jeg vasker i maskin hver gang de sender hjem, blir det fort utett.

I vår barnehage pleier de å avslutte utetiden med å spyle ungene med brannslangen på de verste gjørme dagene 👌

Forskjellen er nok at jeg ikke bryr meg om at det ser litt skittent ut. Tenker du på innsiden eller utsiden? På utsiden ville jeg ikke brydd meg om, evt dratt over med svamp eller klut hvis det plaget meg. På innsiden tenker jeg at det er vanskelig å unngå at regntøy blir litt misfarget, så ville spylt det og latt det være.

• Liker 3
Skrevet

Spyler i dusjen og gnir litt såpe på, på utsiden. Vasker kun om de er møkkete på innsiden

• Liker 1
Gjest Lesehest1
Skrevet

Jeg bruker ikke tøymykner. Jeg tror jeg leste noe om å ikke bruke det på regntøy og badetøy en gang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I vår barnehage pleier de å avslutte utetiden med å spyle ungene med brannslangen på de verste gjørme dagene 👌

Forskjellen er nok at jeg ikke bryr meg om at det ser litt skittent ut. Tenker du på innsiden eller utsiden? På utsiden ville jeg ikke brydd meg om, evt dratt over med svamp eller klut hvis det plaget meg. På innsiden tenker jeg at det er vanskelig å unngå at regntøy blir litt misfarget, så ville spylt det og latt det være.

Ja, den misfargingen på innsiden går ikke bort. Skulle ønske de ikke produserte det med så lys innside.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du kan bruke vanlig flytende mildt vaskemiddel.

IKKE bruk skyllemiddel/tøymykner.

Ikke bruk sentrifuge eller tørketrommel.

Anonymkode: 000f1...bb5

Bruker aldri tøymykner på noen klær.

Men har nok brukt sentrifuge på regntøy, så det skal jeg slutte med.

Skrevet

Vasker de aldri i maskin. Bare spyler og henger til tørk. 

Anonymkode: d2ff8...de1

Skrevet

Snakker vi om "oljeklær" regntøy? Har hatt det i vaskemaskin 60⁰ når det trengs? Aldri tatt skade av det? 

Anonymkode: f4850...2f9

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (11 timer siden):

Ja, den misfargingen på innsiden går ikke bort. Skulle ønske de ikke produserte det med så lys innside.

Spiller det noen rolle da? 

Skrevet

De spylte av barna i barnehagen og sendte med regntøyet hjem til tørk. Jeg har aldri vaska regntøy jeg, bare vasker av med klut. Det er jo ikke pent inni, men tør ikke maskinvaske, for mitt eget, som jeg er nødt til å vaske pga svette, er ikke tett lenger.

Anonymkode: ee5b2...2b9

Skrevet
Thyra skrev (På 14.11.2025 den 15.33):

Hvordan vaske regntøyet til barna så skånsomt som mulig? Vil helst at det skal fortsette å være vanntett en stund, og det blir så forferdelig fort sølete og skittent. Er det best å bruke vanlig vaskepulver eller Milo, f.eks?

30 grader og hengt opp på vranga. Alltid jeg gjort... med flytende milo.

Anonymkode: 0f151...f9c

• Liker 1
Skrevet

Man vasker aldri regntøy.

Anonymkode: 14d3c...3fb

Skrevet

Jeg prøver å skylle det først i utslagsvasken på vaskerommet, (evtuelt ute med hageslangen på sommeren.)

Ellers tar jeg de på det programmet som er 20 minutter, i 30 grader. Jeg vrenger det før vaske også henger jeg til tørk. 

Går fint det. 

Anonymkode: a4353...86c

• Liker 1
Skrevet

Spyler og lufttørke. Er det harde flekker bruker jeg zalo, men det er gjerne bare en gang i sesongen . 

Anonymkode: 606e8...9b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man vasker aldri regntøy.

Anonymkode: 14d3c...3fb

Hva ville du gjort hvis barnet tisset på seg mens regntøyet var på? Bare nysgerrig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...