Gå til innhold

Barnet mitt smatter!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ene barnet mitt smatter og lager mye ulyder når hun spiser. Hun kan ha munnen igjen men likevel lage smattelyder mens hun tygger (om det gir mening). Hun får beskjed om å ikke spise med åpen munn, men jeg kan jo ikke be henne om å ikke tygge maten sin. Jeg har prøvd å lære henne en annen tuggemetode, men det har vært umulig. "Jeg tygger jo maten slik!" Sier hun tilslutt i frustrasjon. 

Jeg har lært meg å akseptere denne måten hun tygger maten på, men kan fortsatt kjenne på irritasjon eller ick (beklager). Da må jeg heller skru fokuset over på noe annet. Men når vi er hos andre og spiser, så får hun alltid en "slutt å smatt"-kommentar. Er det andre barn der som sier i fra, så blir det ofte en diskusjon dem imellom som jeg prøver å stoppe. Og jeg ser hun blir lei seg og slutter å spise. 

Hvordan kan jeg få barnet til å ikke smatte, selv med munnen igjen, uten at det går på selvfølelsen? 

Anonymkode: 94ba7...cbe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du antagelig ikke. Hun smatter ikke med vilje; hun liker ikke mas og negativ oppmerksomhet på det her. Hadde hun kunnet slutte hadde hun gjort det. Hvis dette er noe andre styrer mye med ville jeg prøvd å være den som ikke maser med det. Være den trygge som hun tør å spise sammen med. Det vil være det beste for selvfølelsen hennes - og for å hindre et anstrengt forhold til mat. 

Hilsen en smatter. 

Anonymkode: 19e31...465

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Min mor lærte meg å lukke munnen når jeg tygger.

Anonymkode: a665a...e45

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det kan du ikke. Det er sånn hun spiser. Synes det er veldig spesielt å bli irritert på lyder fra et barn.

Anonymkode: 036c5...1ef

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan legge til at det er svært uheldig å kritisere barn rundt spising og kan gjøre at de får et anstrengt forhold til mat og måltid. Vær den voksne og ikke kritiser.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Nesten alle barn smatter og lager altfor mye lyd og uro når de spiser. Ofte spiser de for fort og tar for store biter. Det må også læres. Har du munnen helt full er det vanskeligere å tygge og spise med lukket munn. Lære dem å lukke munnen, spise sakte, ikke ta for store biter og sitte stille når man spiser er en viktig del av oppdragelsen. Jeg ser flere og flere dropper dette og mange unger er et mareritt å ha på middagsbesøk. Vi har tre regler ved matbordet her i huset

1. Tygg med munnen lukket

2. Ingen prat med mat i munn

3. Sitt stille på stolen

Det fungerer bra. De husker stort sett på det og får påminnelser når de glemmer seg. Det er ikke kritikk når man veileder. Litt må man faktisk tåle, også som barn. 

Anonymkode: 4d041...39f

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min mor lærte meg å lukke munnen når jeg tygger.

Anonymkode: a665a...e45

Min mor også.

Anonymkode: 8d44f...3c9

• Nyttig 1
Skrevet

Barn og ungdom smatter mer. Mulig påvirkning fra asiatisk kultur?  I flere asiatiske kulturer er det vanlig å lage lyder som smatting og slurping under måltidet, som et tegn på at maten nytes. I for eksempel Japan oppfattes det som et kompliment til kokken. Smattelyder kan også forsterke smakene i varm mat, fordi luft blandes inn i maten når man slurper.

Anonymkode: 181d8...a2e

• Liker 1
Skrevet

Tar hun veldig mye mat i munnen av gangen?

Jeg tenker det må være lov å veilede spesielt når hun får kommentarer borte hos andre og lei seg. Da går det jo også ut over barnet selv at det smatter. 

Anonymkode: e75a9...0f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tar hun veldig mye mat i munnen av gangen?

Jeg tenker det må være lov å veilede spesielt når hun får kommentarer borte hos andre og lei seg. Da går det jo også ut over barnet selv at det smatter. 

Anonymkode: e75a9...0f0

Det må da være leit nok å få kommentarer fra andre om ikke foreldrene skal sitte og styre med det også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 10.38):

Det må da være leit nok å få kommentarer fra andre om ikke foreldrene skal sitte og styre med det også? 

Det er foreldrenes ansvar å lære barnet skikk og bruk. Selvfølgelig skal de veilede barnet sitt. 

Anonymkode: 4d041...39f

• Liker 3
Skrevet

Bruker ho tungen til å trykke/tyggr på maten mens hun spiser? Stebarnet her gjorde det da det var yngre. Vi påminnet rolig i en periode at man ikke brukte tungen til å "tygge" maten.  Da ble tilslutt smattelydene borte 😊

Anonymkode: 49e74...f8c

• Liker 1
Skrevet

Puster hun godt gjennom nesen? Det kan hende hun har problemer med luftkapasiteten hvis hun har trangt nesebor.

Anonymkode: a71c9...1d1

• Nyttig 3
Skrevet

Pappaen min har også en ulyd når han spiser. Han har munnen lukket, men det er som om tunga eller noe lager en slags smattelyd/klikkelyd. 

Som om baksiden av tungen treffer ganen. 

Det er en kjempekkel lyd, jeg blir på ekte uvel av den. Jeg må alltid sitte et stykke unna ved bordet. 

Du er mor, og barnet bør faktisk få korreks for lyder som ikke er greit ved bord. Men du må gjøre det på en ordentlig måte, ikke være kritisk eller slem. 

Søsteren min har et barn som kremter mye, men ikke vanlig kremt, det kommer fra øverst i halsen som om hun blåser hardt ut med nesa, lyden kommer fra der nesa og munnen møtes inni munnen. Litt som nr du drar inn snørr helt bakerst i munnen, bare lyden er utover. 

Det er UTROLIG frustrerende… Slike lyder skal man korrigere. 

Anonymkode: f9185...826

• Liker 4
Skrevet (endret)

Hvor gammelt er barnet? 

Endret av Tough cookie
Skrevet

Unger tåler vel å høre at de ikke skal smatte? 

Anonymkode: 4cdf9...371

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 8.13):

Det kan du ikke. Det er sånn hun spiser. Synes det er veldig spesielt å bli irritert på lyder fra et barn.

Hun prøver å lære datteren folkeskikk. Det er bedre å plukke det av henne nå enn at hun skal fortsette med det når hun blir ungdom og voksen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tygging med åpen munn er ikke greit. Men enkelte har veldig ekle lyder enda de tygger med munnen lukket. Forstår hva du mener, men jeg hadde nok bare fortsatt å være hard på at maten skal tygges med lukket munn. 

Anonymkode: 4f664...4a5

• Nyttig 1
Skrevet

Det er verre når det er voksne. Min far som nærmer seg 60 smatter alltid når han spiser, og han spiser nesten hele tiden.

Anonymkode: 9b525...74c

Skrevet

Hvor gammelt er barnet

Er det andre ting som snorker, tett nese, mye rennende nese?

Vårt barn slett med smatting da det var 2-3år. Ble borte når det ble fjernet mandler og polypper.

Anonymkode: fda89...d59

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...