AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #121 Skrevet 17 timer siden Ja men jeg tenker det er pedleders jobb å snakke med foreldrene og fortelle hvordan barnet har det i barnehagen. I tillegg til å spørre om foreldrene kan forsøke å få hentet tidligere iblant så kan de jo også foreslå feks at barnet sover lenger (hvis foreldrene har bedt dem vekke) eller annet. Har man ikke mulighet til å jobbe kortere kan man kanskje be besteforeldre hente iblant for eksempel. I vår barnehage ga de også et generelt råd til alle om at de anbefalte korte dager i starten, gjerne maks 6 timer første måneden minst. Og gjerne litt korte dager første halvår for de som fikk til det. Med begrunnelse om hvorfor. Synes det var fint at de gikk ut med en sånn generell anbefaling, det gjorde iallfall min mann mer åpen for at vi fant løsninger så barnet var der 9-15 i begynnelsen. Tror han ikke hadde tenkt noe særlig over at det var slitsomt for barna egentlig og bare tok for gitt at alle barn var i barnehagen fra tidlig til sent og sånn var det... Så for sånne foreldre hjelper det at barnehagen selv gir beskjed og fint at det var upersonlig og for alle i første omgang Anonymkode: 5b106...76d 4
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #122 Skrevet 16 timer siden Dette «problemet» kunne vært løst såå enkelt om det var som før i tiden; redusert barnehageplass. (Regner med det ikke er slik lengre mtp dette problemet og kommentarer her) Jeg jobbet nattvakt og hadde behov for kun 70% barnehage. Jeg ønsket å ha barna hjemme så mye vi kunne, at de slapp hver dag, bli sliten og alt det som mange argumenterer med. Men da betalte jeg jo også mindre selvfølgelig. Jeg fikk velge om ville ha kortere tid daglig, eller hele dager hvor barna hadde fri. Barnehageansatte har virkelig ingenting de skulle ha sagt når de krever 100% betaling. Og det er frekt å be folk hente tidligere pga egne behov/ansattes behov. Det kan sammenlignes med å be pårørende hente sine gamle fordi vi er litt underbemannet i dag. Anonymkode: cdb52...449 2 2
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #123 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette «problemet» kunne vært løst såå enkelt om det var som før i tiden; redusert barnehageplass. (Regner med det ikke er slik lengre mtp dette problemet og kommentarer her) Jeg jobbet nattvakt og hadde behov for kun 70% barnehage. Jeg ønsket å ha barna hjemme så mye vi kunne, at de slapp hver dag, bli sliten og alt det som mange argumenterer med. Men da betalte jeg jo også mindre selvfølgelig. Jeg fikk velge om ville ha kortere tid daglig, eller hele dager hvor barna hadde fri. Barnehageansatte har virkelig ingenting de skulle ha sagt når de krever 100% betaling. Og det er frekt å be folk hente tidligere pga egne behov/ansattes behov. Det kan sammenlignes med å be pårørende hente sine gamle fordi vi er litt underbemannet i dag. Anonymkode: cdb52...449 Barnehage er kjempebillig, ærlig talt. Du betaler nesten ingenting for plassen! Og TS snakker om barnets behov, ikke sitt eget! Det er jo helt bak mål å si at nei siden jeg betaler 2000kr istedet for 1400kr så skal barnet være her mens jeg er hjemme selv om det tydelig er sliten og trenger ro og foreldrene sine. Anonymkode: 5b106...76d 3 4
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #124 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Barnehage er kjempebillig, ærlig talt. Du betaler nesten ingenting for plassen! Og TS snakker om barnets behov, ikke sitt eget! Det er jo helt bak mål å si at nei siden jeg betaler 2000kr istedet for 1400kr så skal barnet være her mens jeg er hjemme selv om det tydelig er sliten og trenger ro og foreldrene sine. Anonymkode: 5b106...76d For 20 år siden kostet en fullplass ca 5000 kr for hvert barn. Så jeg ser jo at det nok er en årsak for at redusert plass ikke brukes. Forstår at det blir litt rart om det ikke blir kartlagt hvor mange timer barnehage barna faktisk trenger. Og ikke lages en tidsplan i forhold til foreldrenes jobb/behov for barnehage. Ser at den var litt enklere før, for i den tiden ville det vært veldig frekt å be noen hente tidligere. Det ville nærmest blitt ansett som svindel, å ikke få bruke tjenesten en betalte for. Så det skjedde bare ikke, med mindre barnet var sykt. Skulle likevel vært mulig i dag å be foreldre om å fortelle hvor mange timer barnehage de faktisk trenger i uken. Da ville det blitt synlig hvem som prioriterte egen fritid fremfor barnas behov. Anonymkode: cdb52...449 5
Mymlen Skrevet 15 timer siden #125 Skrevet 15 timer siden Under tilvenning på ny avdeling merket de ansatte at barnet vårt ble veldig sliten av alle inntrykkene. Barnet var da 2,5. De anbefalte at vi hentet tidligere (to timer tidligere enn vanlig full dag) , så vi gjorde det. Gikk seg til etterhvert, ble ikke spesifikt anbefalt å hente tidligere etter det. Synes det er fint at de ansatte i barnehagen leser barnet mitt godt, og jeg stoler på at de vurderer hvert enkelt barn. Noen er mer skjøre enn andre. Det er ingen bemanningsproblemer i barnehagen vår, så føler meg trygg på at forespørselen deres kom fra et pedagogisk ståsted. 5 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 15 timer siden #126 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha, foreldre ass. Tenk å sette PENGER foran barnet! Tenk å drite så fullstendig i ditt eget barns behov. Dette tar kaken og bollen og hele bøtteballetten av idioti. Burde nok ikke fått barn, og heller bare fokusert på livets karriere - jobbe, jobbe, jobbe!!!! Anonymkode: 7c713...6fc Skal alle starte klokka 10? Og slutte klokka 14? Hvilke jobber tenker du at kvinner skal kunne ha egentlig? Eller ser du for deg en ordning hvor mor jobber 40% mens far jobber 60%? Så tar de annenhver dag hjemme med barn? 3 2
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #127 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha, foreldre ass. Tenk å sette PENGER foran barnet! Tenk å drite så fullstendig i ditt eget barns behov. Dette tar kaken og bollen og hele bøtteballetten av idioti. Burde nok ikke fått barn, og heller bare fokusert på livets karriere - jobbe, jobbe, jobbe!!!! Anonymkode: 7c713...6fc Hvor tidlig henter de barnehageansatte selv sine barn? De har vel også 8 timers arbeidsdag? Anonymkode: cdb52...449 5
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #128 Skrevet 13 timer siden Foreldre som må jobbe 100% begge to, setter i hvertfall ikke barnets beste først. Så kanskje like greit at de får høre det. Barnet skal ikke «straffes» for at foreldre har så store utgifter i hverdagen at begge må jobbe i en så høy stillingsprosent for at hjulene skal gå rundt. Det burde være en selvfølge at foreldre jobber mindre de første årene av livet til barnet. I grunn så handler det om prioriteringer. Anonymkode: cb99f...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #129 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helt ærlig synes jeg det er rart du ble satt ut av det, som om at du ikke forstår at et lite barn blir sliten av å være i bhg i 8,5-9 timer. Jeg tror det er noe mange foreldre er klar over og at man derfor enten utnytter fleksitiden på jobb slik at barnet kan få kortere dager eller at man rett og slett jobber redusert i de første par årene av bhg-tiden. Anonymkode: bc091...bcf Artig at du åpenbart tror fleksitid eller deltid er alternativer som er tilgjengelig for alle småbarnsforeldre. Anonymkode: 17a37...223 6
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #130 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Til dere som sier vi bare «passer barn» Barnehagen er ikke bare barnepass! Den er en viktig del av barnets oppvekst og læring. Barnehagen skal gi barn omsorg, lek, læring og danning i et trygt og stimulerende miljø. Det handler ikke bare om å passe barna mens foreldrene er på jobb, men om å legge grunnlaget for barnets videre utvikling – sosialt, språklig, motorisk og emosjonelt. Gjennom lek og hverdagsaktiviteter får barna erfaringer som bygger selvfølelse, empati, samarbeidsevne og nysgjerrighet. Personalet i barnehagen har pedagogisk kompetanse og planlegger innholdet ut fra Rammeplanen for barnehagen, som er et nasjonalt styringsdokument. Barnehagelærere observerer, tilrettelegger og støtter barns utvikling på et faglig grunnlag. De har ansvar for å se hvert enkelt barn, ivareta barns medvirkning, og bidra til tidlig innsats dersom det oppstår utfordringer. Derfor er barnehagen en pedagogisk institusjon, ikke et oppbevaringssted. Den skal støtte barn i å bli trygge, selvstendige, omsorgsfulle og nysgjerrige mennesker, klare for skole når den tid kommer, og videre liv ❤️ - Stolt barnehagelærer, som slett ikke bare «passer barn» ☺️ Anonymkode: b0156...709 For å være ærlig, syns jeg dere motsier dere selv i denne tråden. Hvis barnehagen først og fremst var bra for barnet og viktig for utviklingen, burde man jo sende barna i barnehage enten man jobbet eller ikke? Fordi det var bra for barna? Det er det jo ingen barnehageansatte her som mener, tvert i mot sies der tydelig bør man unngå barnehage mest mulig. Det er ok hvis man jobber, men man bør jobbe så lite man kan så barna slipper unna med minst mulig barnehage. Det er ingen foreldre som mener barnehageansatte ikke er viktige. Det er de. Men barnepass er viktig, å ha et trygt sted å plassere barna mens man ikke kan passe dem selv er svært viktig. Så barnehagene bør være et bra sted for barna som må være der, der kommer utdanningen og pedagogikken inn. Barnehage: best mulig, men minst mulig, for færrest mulig barn. Det kan vi vel alle være enige? Anonymkode: 2b665...c7f 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #131 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (26 minutter siden): For å være ærlig, syns jeg dere motsier dere selv i denne tråden. Hvis barnehagen først og fremst var bra for barnet og viktig for utviklingen, burde man jo sende barna i barnehage enten man jobbet eller ikke? Fordi det var bra for barna? Det er det jo ingen barnehageansatte her som mener, tvert i mot sies der tydelig bør man unngå barnehage mest mulig. Det er ok hvis man jobber, men man bør jobbe så lite man kan så barna slipper unna med minst mulig barnehage. Det er ingen foreldre som mener barnehageansatte ikke er viktige. Det er de. Men barnepass er viktig, å ha et trygt sted å plassere barna mens man ikke kan passe dem selv er svært viktig. Så barnehagene bør være et bra sted for barna som må være der, der kommer utdanningen og pedagogikken inn. Barnehage: best mulig, men minst mulig, for færrest mulig barn. Det kan vi vel alle være enige? Anonymkode: 2b665...c7f Det de mener er at folk som er nødt til å jobbe 100% begge to egentlig ikke har råd til å få barn. For da «setter de ikke barnets beste først, straffer barnet og det hadde vært like greit at de ikke fikk barn…» Mener en kommentar over her. Men mange i samme dur ser jeg. Antagelig noen som sitter på en høy hest og føler at de ser nedover. Det fremstår som barnehageansatte er litt av samme mening, at når man får barn bør man ha livet og økonomien så på stell at man slipper å bruke barnehagen. I alle fall ikke 8 timer hver dag. At barnehagen ikke skal brukes som barnepass, men mer som en pedagogisk institusjon barnet kan være innom noen timer for å bli stimulert. Av dette kan man tenke; HVILKET NORGE VIL DERE EGENTLIG HA MED SLIKE TANKER? Det lukter veldig kvalm amerika idealisme her. Vi lever i et land uten fattig/rik skille. Vi er alle arbeiderklasse, fordi vi arbeider alle sammen. Samfunnet går rundt på den måten, og vi får til å ta oss av de svake med velferdsstaten slik at vi ikke har de ekstreme klasseskillene. Dette er hjerterota til det norske folk, som vi skal fortsette med for å beholde det fine samfunnet vi har. Så derfor må folk slutte å shame foreldre som jobber fulltid. Det er et ansvar som gjelder spesielt ansatte i barnehager, som jo selv er en viktig del av det norske maskineriet med en helt gjennomsnittlig lønn i full stilling. De har et ansvar for hvilke holdninger som blir spredd, da mammapolitiet ofte digger å finne noe å rakke ned på andre foreldre for. Så ikke gi dem bensin på bålet med å klage over hardtarbeidende foreldre i full jobb. Anonymkode: cdb52...449 3 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #132 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . Anonymkode: 5cbcd...5db Ansatte i bhg har ingenting med hvorvidt foreldrene har mulighet til å hente tidligere eller ikke. Kanskje har de sagt i en anledning at de jobber 08-15. Det betyr ikke at de ikke de kan ha lengre dager med overtid innimellom eller mye vanskelig som skjer privat. Feks sykdom eller konflikter i familien o.l. Livet skjer på godt og vondt og dette spiller ofte inn hvor lange dager barna får bhg. Om barnet alltid blir levert tidlig og hentet sent har personalet altså ingenting med det. Jeg mener likevel det må være lov å ta det opp indirekte foreldre samtale at barnet virker slitent på slutten av dagen og at barnet ikke ser ut til å ha det så godt da. Uten å gjøre noen tydeligere føringer enn det. For selv om bhg ikke kan be foreldre om å hente tidligere, kan og bør de dele sine observasjoner av barnets trivsel og mulige årsaker til mistrivsel. Så får foreldrene ta vurderingen selv ut i fra det om hvor ift de vip forsøke å hente tidligere eller ei. Anonymkode: dbcc7...1be 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #133 Skrevet 11 timer siden Jeg tror jeg hadde irritert meg hvis ansatte i barnehagen hadde sagt det til meg, og jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært en 100 % arbeidende mor med en jobb jeg digger og tjener greit på. Grunnen til at jeg hadde irritert meg, er at barnehagen består av folk med to- og treårig utdanning, de er ikke universelle barneeksperter. Jeg tenker barnehagens jobb er å ta vare på barnet mitt i tråd med våre vurderinger den tida vi er på jobb. Det er liksom det som legger grunnlag for et godt samarbeid, at barnehagens ansatte erkjenner at foreldre som regel gjør de beste prioriteringene ut fra sin familie og sine verdier. Anonymkode: e6bb0...0f2 3 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #134 Skrevet 11 timer siden mommyaka skrev (8 timer siden): Oh dine barn er født i hvem år? Hvilket år….🙄 Anonymkode: 01d09...43d 2
KaraThrace Skrevet 11 timer siden #135 Skrevet 11 timer siden Jeg har gitt klar beskjed til barnehagen om at vi vil ha beskjed om barnet er ekstra sliten eller kunne trengt å dra hjem tidligere. Jeg har også sagt ifra at vi henter om DEM har mye å gjøre og om det er behov for å redusere antall barn. Men, jeg er fullstendig klar over at vi er unntaket og jeg har selv jobbet flere tiår i jobber hvor det slettes ikke var mulig for meg å hente ett sekund tidligere enn vakta mi var. Så, spør om de vil ha beskjed. Spør om de har fleksible jobber om anledningen byr seg, si at dere merker at barnet blir sliten av lengre dager. Ikke guilt trip, bare informer. Gode foreldre med muligheten vil alltid gjøre tilpasninger. Gode foreldre uten muligheten fortjener å vite slik at de kan SE ETTER muligheter. Mindre gode foreldre vil ikke bry seg uansett mulighet. 4 1
Melkebart1 Skrevet 11 timer siden #136 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Haha, barnehagetanter ass. Foreldrene må jo få lov til å jobbe. Ikke alle har mulighet til å dra tidlig fra jobb i tide og utide for å hente ungen. Anonymkode: 95600...c9e Barnehagetante? Wow! Hvilken grad av utdannelse har du? 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #137 Skrevet 10 timer siden Det burde selvfølgelig være rom for å være ærlig med foreldrene. Jeg har selv tatt det opp med foreldre fra barnehagene jeg har jobbet i og blitt møtt med alt fra takknemlighet til kjeft. Foreldre er ulike. Noen foreldre får aldri vite det fordi jeg tenker barna har det bedre i barnehage enn hjemme. Det er en vurderingssak. Jeg prioriterer korte dager for mine barn, spesielt de to første årene i barnehagen. De starter sent, får korte dager og fri innimellom i tillegg til lange ferier. Jeg har sett for mange ganger hvordan små barn har det etter for mange og lange dager i barnehagen. Uansett hvor flinke de ansatte er har små barn det best hjemme gitt at de har oppegående foreldre. De kan ha lengre dager når de er 4-6 år. Anonymkode: 75308...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #138 Skrevet 10 timer siden Nå er det ikke alle foreldre som har muligheten til å hente tidlig, fordi det er ikke alle som har fleksibel arbeidstid. Jeg jobber 0800 til 1545 store deler av året, og må ta buss til og fra jobb pga at det ikke finnes parker der. Da sier det seg selv at barnet blir lenge i barnehagen. Om man sier i fra må man også se på løsninger i barnehagen, kan det være flere hvilepauser for barnet, er det noe spesielt som gjør at barnet blir slitent, hvordan kan man tilrettelegge der barnet er? Å si i fra bare for å gi dårlig samvittighet syns jeg ikke noe om. Anonymkode: 08747...e35 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #139 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror jeg hadde irritert meg hvis ansatte i barnehagen hadde sagt det til meg, og jeg har ikke fnugg av dårlig samvittighet for å ha vært en 100 % arbeidende mor med en jobb jeg digger og tjener greit på. Grunnen til at jeg hadde irritert meg, er at barnehagen består av folk med to- og treårig utdanning, de er ikke universelle barneeksperter. Jeg tenker barnehagens jobb er å ta vare på barnet mitt i tråd med våre vurderinger den tida vi er på jobb. Det er liksom det som legger grunnlag for et godt samarbeid, at barnehagens ansatte erkjenner at foreldre som regel gjør de beste prioriteringene ut fra sin familie og sine verdier. Anonymkode: e6bb0...0f2 Det som legger grunnlaget for godt samarbeid er at DERE får bestemme og ikke skal ta imot noen tilbakemeldinger? HAHAHAHAHAHAHA. Prøv den fremgangsmåten i hvilken som helst annen arena i samfunnet. Og - den "fattige" 3årige utdannelse på barn er garantert 3 år mer enn du har Anonymkode: ad234...3ad 4
skeiv-ostepop Skrevet 8 timer siden #140 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det de mener er at folk som er nødt til å jobbe 100% begge to egentlig ikke har råd til å få barn. For da «setter de ikke barnets beste først, straffer barnet og det hadde vært like greit at de ikke fikk barn…» Mener en kommentar over her. Men mange i samme dur ser jeg. Antagelig noen som sitter på en høy hest og føler at de ser nedover. Det fremstår som barnehageansatte er litt av samme mening, at når man får barn bør man ha livet og økonomien så på stell at man slipper å bruke barnehagen. I alle fall ikke 8 timer hver dag. At barnehagen ikke skal brukes som barnepass, men mer som en pedagogisk institusjon barnet kan være innom noen timer for å bli stimulert. Av dette kan man tenke; HVILKET NORGE VIL DERE EGENTLIG HA MED SLIKE TANKER? Det lukter veldig kvalm amerika idealisme her. Vi lever i et land uten fattig/rik skille. Vi er alle arbeiderklasse, fordi vi arbeider alle sammen. Samfunnet går rundt på den måten, og vi får til å ta oss av de svake med velferdsstaten slik at vi ikke har de ekstreme klasseskillene. Dette er hjerterota til det norske folk, som vi skal fortsette med for å beholde det fine samfunnet vi har. Så derfor må folk slutte å shame foreldre som jobber fulltid. Det er et ansvar som gjelder spesielt ansatte i barnehager, som jo selv er en viktig del av det norske maskineriet med en helt gjennomsnittlig lønn i full stilling. De har et ansvar for hvilke holdninger som blir spredd, da mammapolitiet ofte digger å finne noe å rakke ned på andre foreldre for. Så ikke gi dem bensin på bålet med å klage over hardtarbeidende foreldre i full jobb. Anonymkode: cdb52...449 Jeg tror ikke du forstår hvordan dette henger sammen historisk sett. På 70-90 tallet var ikke målet at begge skulle jobbe 100% fordi en måtte ha råd til alt men fordi kvinnen skulle likestilles og ha muligheten til å jobbe og ha egen karriere. Som jeg støtter fult ut. Men det begynte for mange der jeg bodde gjerne med 60% stilling. Det var fortsatt mor som tok mye av driften av familien. Men med jobb og karriere så stilles det og krav. Både til tilgjengelighet og til kompetanse. Hvorfor skulle arbeidsgivere ansette kvinner som ofte har mindre kompetanse og kun kan jobbe 60%? Så resultatet er at kvinner og tok høyere utdannelse og måtte ha høyere stillingsprosent på lik linje med menn. Og det mener jeg er bra. Samtidig lever vi i et kommersielt samfunn. Hva skjer når den jevne norske familie får doblet inntekten i familien og vesentlig større kjøpekraft? Forbruket går opp naturligvis. Man har råd til flere og flottere biler, større og finere hus, ferier osv. Og hva skjer med prisutviklingen i samfunnet når den jevne kjøpekraften øker? Prisene går opp for alle. Ikke bare de som har råd men og for de hvor kun en er i arbeid. Noe som tvinger frem at begge må i arbeid. Og når mange nok plutselig må i arbeid er det større konkurranse om arbeidsplassene og man må stille opp for å få jobben eller øke kompetansen og høyere stilling. Så er vi der i dag at de fleste jobber 110% fordi de må - ikke pga likestilling. I korte trekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå