Gå til innhold

Lov å be foreldre korte ned dagen ?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

NEI

Anonymkode: b874a...ce8

Huffda, ble du krenket? Barnet ditt lange dager? Stakkars små..

Anonymkode: 90b9c...1ac

• Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . 

Anonymkode: 5cbcd...5db

Jobber du i barnehage? Isåfall kan dere innføre hvilestund, det vil jo kunne hjelpe litt på barnas energinivå.

Anonymkode: d1f8c...aa0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når vi hadde mini i bhg så kommenterte de at han hadde lange dager i bhg. Fint om vi kunne hente han tidligere. Ble helt ærlig veldig satt ut av det. Vi jobbet 100% begge to. Og hentet når vi var ferdig på jobb. Jeg fikk heller ikke gjort stort med energi nivået hans i bhg… 

Anonymkode: b8a84...ed6

Helt ærlig synes jeg det er rart du ble satt ut av det, som om at du ikke forstår at et lite barn blir sliten av å være i bhg i 8,5-9 timer. Jeg tror det er noe mange foreldre er klar over og at man derfor enten utnytter fleksitiden på jobb slik at barnet kan få kortere dager eller at man rett og slett jobber redusert i de første par årene av bhg-tiden. 

Anonymkode: bc091...bcf

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg syns egentlig ikke barnehagen har noe med vår organisering av hverdagen. Vi er to foreldre i full jobb og det er derfor vi har hatt barnehageplass. Vi valgte 50t/uke for å ha en fleksibel ordning som passet inn med vår arbeidshverdag. Noen ganger brukte vi hele tiden, andre ganger hentet vi tidligere. Vår prioritering har vært å være mest mulig sammen med barna. De har alltid hatt fri alle skoleferier, dette medførte lengere hverdager for å få kabalen til å gå opp. 

Anonymkode: a1b45...7a7

Men de har ansvaret for og er de som ser barnet ditt store deler av dagen - da er det vel naturlig (og ønskelig) at de sier fra hvis de ser at barnet ikke har det bra? Ikke fordi de har noe med deres hverdag, men fordi de faktisk har noe med barnets velferd.

Anonymkode: 3a229...e39

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Dere som jobber i barnehage. Er det innafor å be foreldre hente tidligere innimellom om de har mulighet. Om barnet er sliten av lange dager ? Eller er dette stygt gjort mot foreldrene ? Hadde en diskusjon med venner og ble usikker på hva som er greit . 

Ja, si ifra. Barn er lenger i bhg enn foreldrene er på jobb. Enormt støynivå hele dagen og alltid noe som skjer.

Jeg er så glad jeg hadde mulighet til å levere sent og hente tidlig ofte da mine barn gikk i bhg. På fridager var de ofte hjemme sammen med meg også.

Dette skulle vært tatt opp i møte alle ansatte var på og blitt enige om hvordan de kan legge det frem uten å virke som kritikk av foreldrene.

Anonymkode: 5c8fd...6e5

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Forresten, det er ganske fullt på den bussen jeg sitter på. Kanskje bussjåføren burde be de passasjerene som ikke har behov for å være her om å gå av? 

Anonymkode: 2b665...c7f

😂

Jeg tenker at folk henter når de kan av en grunn.

Med ett hederlig unntak, mannen min kan være lat når det er han som skal hente, og han har fri. Jeg har alltid hentet tidlig mens jeg er i permisjon, men når han er hjemme med baby drøyer han alltid. Jeg vet det er for å ha kortere ettermiddag med han hjemme.

Hadde ikke hatt noe imot om han fikk kommentar på det i barnehagen - for han hører jo ikke på meg.

Anonymkode: 95ccf...e4c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg mener det må være takhøyde for ar barnehagen gir beskjed om at enkelte barn blir veldig sliten i bhg, men jeg tenker også at bhg ikke kan forvente at alle har muligheten til å hente tidlig pga jobb og reise. 

Vi vet at minsten her blir veldig sliten i bhg, og har sagt at vi ønsker beskjed hvis enkelte dager blir ekstra slitsomt for minsten. Da prøver vi å finne løsninger slik at vi eller andre får hentet litt før. Ikke opplevd at bhg har utnyttet dette på noe måte. 

Barnehagen skal tilrettelegge for barna, så om de trenger ro, mer hvile utenom tiden som er hviletid i bhg så skal de tilrettelegge for dette. Men tenker at det må samarbeides med bhg for å finne de løsningene som passer best for det enkelte barn, barnehage og avdeling. 

Anonymkode: 4f5f0...81e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du må ikke finne på å si noe til foreldrene, de kan jo få dårlig samvittighet! Barnehagen er kun til for å lette hverdagen til foreldrene, så hvis barnet har for lite klær så er barnehagen ansvarlig for å ha et kleslager klart i absolutt alle størrelser og for alle sesongene + at klærne skal matche. Foreldrene kan jo oppleve et stigma hvis det er synlig for andre at de måtte låne klær fra barnehagen. 

Anonymkode: cdadc...def

Du tenker sikkert at du treffer blink, eller er morsom, men du hverken treffer eller er morsom. Foreldre flest gjør så godt de kan, men normalt har man arbeidsdag fra 8 - 15, skal gjerne handle på vei hjem, står i kø, kommer ikke fra jobb i tide osv. Og da blir det lange dager. Både for barna og de voksne. 

Jeg vet ikke hva slags hverdag du har, siden du tydeligvis mener at hverdagen til folk flest er ensbetydende med å ikke bry seg om barna sine. Men tror du bør komme deg ut og inn i virkeligheten.

Anonymkode: 134d1...7cb

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, si ifra. Barn er lenger i bhg enn foreldrene er på jobb. Enormt støynivå hele dagen og alltid noe som skjer.

Jeg er så glad jeg hadde mulighet til å levere sent og hente tidlig ofte da mine barn gikk i bhg. På fridager var de ofte hjemme sammen med meg også.

Dette skulle vært tatt opp i møte alle ansatte var på og blitt enige om hvordan de kan legge det frem uten å virke som kritikk av foreldrene.

Anonymkode: 5c8fd...6e5

Og hvordan skal dette møtet og måten å si det på, endre det faktum at folks flest ikke har de samme mulighetene som deg? Ja, dagene blir nødvendigvis lengre for barnet enn foreldrenes arbeidsdag. Mor og far skal liksom levere før de går på jobb, og hente etter at har vært på jobb...

Det er jo fint for deg at du kunne ha barnet ditt hjemme. Jeg kunne også det. Men faktisk var det slik at barnet også noen av de dagene ønsket å gå i barnehagen. For der var vennene og leken barnet trivdes med. Så da spørs det hvem sine behov du dekket når du hadde barnet hjemme - ditt eller barnets?

Anonymkode: 134d1...7cb

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Helt ærlig synes jeg det er rart du ble satt ut av det, som om at du ikke forstår at et lite barn blir sliten av å være i bhg i 8,5-9 timer. Jeg tror det er noe mange foreldre er klar over og at man derfor enten utnytter fleksitiden på jobb slik at barnet kan få kortere dager eller at man rett og slett jobber redusert i de første par årene av bhg-tiden. 

Anonymkode: bc091...bcf

Vi er to foreldre med turnus jobb. Altså at vi har faste arbeidstider og ikke fleksitid. Dersom vi skulle jobbet redusert hadde det i snitt vært 1 mindre dag på jobb i uka, ikke kortere dager. 

Anonymkode: 7a463...4b9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Haha, barnehagetanter ass. Foreldrene må  jo få lov til å jobbe. Ikke alle har mulighet til å dra tidlig fra jobb i tide og utide for å hente ungen. 

Anonymkode: 95600...c9e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Som barnehagelærer er min jobb å tale barnas sak. Jeg er ikke på jobb for å passe barn, men hjelpe de til å utvikle seg på en god måte, skape trygghet og selvsagt dekke primære behov. Jeg jobber ikke i barnehage for å tilfredsstille foreldre. 

Så ja, jeg ville sagt noe om barnet var så slitent at det ikke hadde det bra i barnehagen. Men mye kommer an på hvordan man ordlegger seg. Jeg ville møtt foreldre med nysgjerrighet og dialog fremfor å dømme.  Kommuniser om barnets beste, noen ganger kan ting løses andre ganger har ikke foreldre noe valg.  Man skal i samarbeid med hjemmet skape et godt miljø for barnet. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet
Mayamus skrev (2 minutter siden):

Som barnehagelærer er min jobb å tale barnas sak. Jeg er ikke på jobb for å passe barn, men hjelpe de til å utvikle seg på en god måte, skape trygghet og selvsagt dekke primære behov. Jeg jobber ikke i barnehage for å tilfredsstille foreldre. 

Så ja, jeg ville sagt noe om barnet var så slitent at det ikke hadde det bra i barnehagen. Men mye kommer an på hvordan man ordlegger seg. Jeg ville møtt foreldre med nysgjerrighet og dialog fremfor å dømme.  Kommuniser om barnets beste, noen ganger kan ting løses andre ganger har ikke foreldre noe valg.  Man skal i samarbeid med hjemmet skape et godt miljø for barnet. 

Du er der strengt tatt for å gjøre begge deler.

Primært sett er de fleste barn i barnehagen fordi begge foreldrene er i fast jobb. En ordning som i stor grad kom på plass på 70-90 tallet for å få begge foreldrene skulle ut i arbeid, og ikke bare far slik tradisjonen var.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Dersom barnet er sliten av lange dager sier man det selvsagt til foreldrene, og at de kan hente tidligere om de har mulighet. Både foreldre og barnehagen vil jo barnets beste, og om de ikke har mulighet til det sier de det. Så må man prøve å finne en løsning sammen. 

Anonymkode: f3bdb...406

• Liker 6
Skrevet
Mayamus skrev (5 minutter siden):

Det å passe barn er kjerneoppgaven deres. Jeg har barn i barnehage fordi jeg må jobbe, ikke først og fremst fordi jeg trenger hjelp til å utviklingen deres. 

Og foreldrene er brukerne/kundene deres. 

Det er supert at du er opptatt av barnas ve og vel, men ikke glem kjerneoppgaven deres. 

Anonymkode: 892b7...2bf

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og har barn i barnehage. Jeg tenker det er lov å si i fra at et barn er slitent, og det er lov å si at kortere dager kan være en løsning hvis det er mulig, men da må man samtidig være helt klar over at vurderingen rundt hvorvidt det er mulig og hensiktsmessig den har ikke barnehageansatte noe med. 

Selv vil jeg veldig gjerne vite det hvis mine barn blir slitne på en måte som er vond for dem i barnehagen, selv når jeg ikke får til å gjøre noe med det. Det er en balansegang hvor man skal gjøre det man kan for å ikke påføre foreldre dårlig samvittighet, men samtidig tale barnets sak og også være ærlig med foreldrene.

Jeg har opplevd foreldre som har hentet sent fordi de tenkte at det var best siden barnet var så full av energi når de kom, og de trodde barnet hadde behov for å få ut denne energien i barnehagen. Mens vi opplevde det som at barnet begynte å løpe rundt og miste både konsentrasjon og glede når det ble sliten mot slutten av dagen. Når foreldrene hentet kunne barnet reagere med å gråte og gjemme seg og ville ikke hjem, men den siste timen før foreldrene kom havnet barnet mye i konflikter, gråt og kikket mot porten eller døra og virket tydelig overstimulert og utslitt. Foreldrene takket for å få formidlet det de selv ikke hadde mulighet til å se fordi de jo ikke var til stede i barnehagen. 

Anonymkode: 114cb...815

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror de aller, aller fleste foreldre ønsker å gi barnet så korte barnehagedager som mulig - men for mange er dette dessverre ikke gjennomførbart samme hvor mye de forsøker å tilrettelegge. Det er ikke alle som har fleksitid på jobb, mange har lang reisevei, eller man har ikke nettverk i nærheten som kan bidra.

Da våre gikk i barnehagen var vi heldige, begge vi foreldre hadde fleksitid med kjernetid fra 9-14.30 og kunne ofte ha hjemmekontor. Barna våre var derfor ofte i barnehagen kun fra 8.30-9-tiden og frem til 14.30-15. Det var mange foreldre i barnehagen som uttrykte at de syntes vi og barna våre var heldige og at de skulle ønske at de hadde hatt mulighet til det samme. Jeg syntes det ville ha vært utrolig upassende om barnehagen skulle legge ytterligere sten til byrden på den dårlige samvittigheten disse foreldrene allerede kjente på…

Anonymkode: e143c...a57

• Hjerte 5
Skrevet

Ja selvsagt er det lov

Anonymkode: e80ae...161

• Liker 3
Skrevet

NEI

Anonymkode: b874a...ce8

Jo virkelig 

• Liker 5
Skrevet

Du må ikke finne på å si noe til foreldrene, de kan jo få dårlig samvittighet! Barnehagen er kun til for å lette hverdagen til foreldrene, så hvis barnet har for lite klær så er barnehagen ansvarlig for å ha et kleslager klart i absolutt alle størrelser og for alle sesongene + at klærne skal matche. Foreldrene kan jo oppleve et stigma hvis det er synlig for andre at de måtte låne klær fra barnehagen. 

Anonymkode: cdadc...def

Omtrent sånn ja, foreldre betaler trossalt for plassen 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...