Gå til innhold

Lov å be foreldre korte ned dagen ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De få tusenlappene er det som får det til å gå rundt her i hus. Det er de som gjør at vi har mulighet til å lage næringsrik og bra mat til ungene. Gi de klær som varmer om vintern, gode sko, regntøy som faktisk er vanntett osv osv. 

Det er de tusenlappene som gjør at vi kan ha varmepumpa på 23grader i stua så vi slipper å pakke oss inn i gensere og tepper. Samt bensin til å kjøre frem og tilbake til barnehagen.

Den ene ansatte i bhg vår mente guttungen hadde for mange lange dager, og at vi burde ta han fri fra bhg eller gi han mye kortere dager. Hente han kl 12 og sånn. Jeg sa at det var helt umulig ettersom jeg og gubben jobber begge to. Han 100 mens jeg 80. De 20% jeg har til overs blir brukt til BUP, ppt, legetimer, husarbeid, og andre ting jeg ikke får gjort med 2 barn under 6år. 

Hu mente også at vi burde bytte jobb med bedre arbeidstider, men hvor søren finner man det i dag? Bare at hu kan få seg til å si noe sånt er helt grusomt. Som om ikke jeg har dårlig nok samvittighet for at ungene får "lange" dager.

De blir levert mellom 06.45 - 09.00 og hentet 15 - 15.30 hver dag. Alt ettersom jeg jobber dag eller kveld. De lider absolutt ingen nød selv om de er slitne. 

Anonymkode: 25af7...505

Vi som jobber i barnehage skal ha forståelse for at folk har ulike forutsetninger her i livet, og jeg ville aldri kommet med konkrete tider jeg mener foreldre burde levert og hentet. De fleste barna som har lange dager, har det for en grunn. Jeg tror det er noen veldig få foreldre som bruker barnehagen som en form for barnevakt. De få foreldrene som lar barna være i barnehagen fra åpningstid til stengetid, uten å ha jobbtider som krever det, har gjerne andre utfordringer. Mitt inntrykk er at de barna gjerne har det bedre i barnehagen enn hjemme. Men, det er få. Veldig få. Så få at det ikke burde bli et tema engang. De fleste foreldre ønsker tid med barna sine. 

Anonymkode: b0156...709

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De få tusenlappene er det som får det til å gå rundt her i hus. Det er de som gjør at vi har mulighet til å lage næringsrik og bra mat til ungene. Gi de klær som varmer om vintern, gode sko, regntøy som faktisk er vanntett osv osv. 

Det er de tusenlappene som gjør at vi kan ha varmepumpa på 23grader i stua så vi slipper å pakke oss inn i gensere og tepper. Samt bensin til å kjøre frem og tilbake til barnehagen.

Den ene ansatte i bhg vår mente guttungen hadde for mange lange dager, og at vi burde ta han fri fra bhg eller gi han mye kortere dager. Hente han kl 12 og sånn. Jeg sa at det var helt umulig ettersom jeg og gubben jobber begge to. Han 100 mens jeg 80. De 20% jeg har til overs blir brukt til BUP, ppt, legetimer, husarbeid, og andre ting jeg ikke får gjort med 2 barn under 6år. 

Hu mente også at vi burde bytte jobb med bedre arbeidstider, men hvor søren finner man det i dag? Bare at hu kan få seg til å si noe sånt er helt grusomt. Som om ikke jeg har dårlig nok samvittighet for at ungene får "lange" dager.

De blir levert mellom 06.45 - 09.00 og hentet 15 - 15.30 hver dag. Alt ettersom jeg jobber dag eller kveld. De lider absolutt ingen nød selv om de er slitne. 

Anonymkode: 25af7...505

Fy søren.. denne personen hadde jeg klaget på...men du ser jo inne her og på kg hvor mange der er sv slike personer.

Du gjør en flott jobb 

Anonymkode: 9208e...ed4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Blir innimellom skremt av nivået på barnehageansatte; 

Henter sent - har ingen andre muligheter - hjelper ikke å si fra bortsett fra å gi dårlig samvittighet. 

Henter sent - bryr seg ikke - hjelper ingenting å si fra. 

Henter sent - kjenner eget barn best - du fremstår bare dum. 

Anonymkode: 77f4e...db4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Haha, barnehagetanter ass. Foreldrene må  jo få lov til å jobbe. Ikke alle har mulighet til å dra tidlig fra jobb i tide og utide for å hente ungen. 

Anonymkode: 95600...c9e

Haha, foreldre ass. Tenk å sette PENGER foran barnet! Tenk å drite så fullstendig i ditt eget barns behov. 

Dette tar kaken og bollen og hele bøtteballetten av idioti. Burde nok ikke fått barn, og heller bare fokusert på livets karriere - jobbe, jobbe, jobbe!!!!

Anonymkode: 7c713...6fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (4 timer siden):

Du er der strengt tatt for å gjøre begge deler.

Primært sett er de fleste barn i barnehagen fordi begge foreldrene er i fast jobb. En ordning som i stor grad kom på plass på 70-90 tallet for å få begge foreldrene skulle ut i arbeid, og ikke bare far slik tradisjonen var.

Nei, hvis barnehager blir bare oppbevaring i fremtiden, så slutter jeg på flekken.

Og mange med meg, man utdannet seg ikke til det.

Så kan dere trygge dere med omtrent bare ansatte som knapt snakker norsk og som gir fullstendig f i ditt barns utvikling.

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (3 timer siden):

Folk jobber og sliter med tidsklemma!!!

Slutt og bland deg!

Jeez

Og folk lurer på hvorfor enkelte får barn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen bryr seg mer om barnet enn foreldrene. 

Anonymkode: aaf23...614

jommen sa en smør utifra svarene i denne tråden.

IKKE BRY DEG! DRIT I DET! VI FORELDRE MÅ JOBBE! SYND FOR BARNET; TIDSKLEMMA !!! BLA BLA 

Joda, foreldrene bryr seg om barnet ja...🙄

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Norske foreldre må slutte å drive rovdrift på barnehagene!!!

Anonymkode: 827e5...ead

Går ikke det vettu. Foreldre får tilrettelegging i hue og stump idag, og forventer at ALLE - absolutt ALLE - skal ta hensyn til dem.' Ikke barna deres da, kun DEM. DE er så sliten og tidsklemmen ødelegger, og begge to MÅ jobbe 110% hele tiden fordi ELLERS GÅR ALT STRAKT TIL H*LVETE! 

yeah.. en mer bortskjemt generasjon enn den som er foreldre idag finnes ei.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jobber du i barnehage? Isåfall kan dere innføre hvilestund, det vil jo kunne hjelpe litt på barnas energinivå.

Anonymkode: d1f8c...aa0

Vi har selvfølgelig hvilestund hver dag. Men barna blir like fullt slitne av lange dager, oppi 9-10 timer. Og om barnet er så sliten at de sovner i hvilestund, så får vi kjeft av foreldrene, for da er de ikke enkle å legge kl 19:00

Anonymkode: d6dea...b7f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Haha, foreldre ass. Tenk å sette PENGER foran barnet! Tenk å drite så fullstendig i ditt eget barns behov. 

Dette tar kaken og bollen og hele bøtteballetten av idioti. Burde nok ikke fått barn, og heller bare fokusert på livets karriere - jobbe, jobbe, jobbe!!!!

Så hva skal foreldre gjøre? Sender de full tid i barnehagen...er de ikke god nok

Om de går ned i stilling og dermed mindre lønn...som gjør at barna ikke skal være med på aktivitetene.. kanskje ikke gode nok klær etc. Kanskje de må flytte til et mindre barnevennlig sted, kanskje ikke råd å betale Strømmen... Da er de heller ikke gode nok foreldre.

Stakkars foreldre med barn i barnehagen idag...de er aldri bra nok 

Anonymkode: 9208e...ed4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Går ikke det vettu. Foreldre får tilrettelegging i hue og stump idag, og forventer at ALLE - absolutt ALLE - skal ta hensyn til dem.' Ikke barna deres da, kun DEM. DE er så sliten og tidsklemmen ødelegger, og begge to MÅ jobbe 110% hele tiden fordi ELLERS GÅR ALT STRAKT TIL H*LVETE! 

yeah.. en mer bortskjemt generasjon enn den som er foreldre idag finnes ei.

Oh dine barn er født i hvem år?

AnonymBruker
Skrevet

Det å passe barn er kjerneoppgaven deres. Jeg har barn i barnehage fordi jeg må jobbe, ikke først og fremst fordi jeg trenger hjelp til å utviklingen deres. 

Og foreldrene er brukerne/kundene deres. 

Det er supert at du er opptatt av barnas ve og vel, men ikke glem kjerneoppgaven deres. 

Anonymkode: 892b7...2bf

Nei, det er ikke vår kjerneoppgave. Jeg har ikke gått 3 år på skole for å «passe barn». Slike holdninger er mye av årsaken til at barnehagelærer er et lavstatusyrke, og grunnen til at folk ikke tar utdannelsen lenger. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent sånn ja, foreldre betaler trossalt for plassen 

Anonymkode: e80ae...161

HAHAHAHAHA!!! Nei, du betaler ikke for plassen. Du betaler maks 1200kr, mens en barnehageplass koster ca 250,000kr i året, sponset av kommunen. Du betaler ca for en ansatt 1,5 time i måneden

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke vår kjerneoppgave. Jeg har ikke gått 3 år på skole for å «passe barn». Slike holdninger er mye av årsaken til at barnehagelærer er et lavstatusyrke, og grunnen til at folk ikke tar utdannelsen lenger. 

Man må ikke høre på disse "foreldrene" som skriver på KG, de er ikke vanlige foreldre man møter på i barnehagen. De ønsker bare å terger og ragebaite for gammelt eller ny bitterhet til barnehageansatte som har påpekt ett eller annet de ikke likte iløpet av tiden barna var i barnehagen. 

Har jobbet 18 år i barnehage og 98% av foreldrene er gode som GULL som tar imot tilbakemeldinger og oppfordringer ang barnet sitt, og gjør sitte beste å gjøre ting bedre for barnet sitt.

Så har man disse 2% som sitter her på KG og sprer eddikk og galle. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barnehagene i Norge i dag er egentlig en videreføring av to helt ulike typer institusjoner. Den ene var barnehagene, som helt riktig først og fremst var en pedagogisk institusjon. Her kunne barn fra overklassen, son hadde hjemmeværende mødre eller barnepiker komme å få litt undervisning i ordnede former om formiddagen. I tillegg til disse hadde man barneasyler eller daghjem Dette var tiltak for arbeiderklassebarn som hadde mødre som jobbet. Der var det mindre fokus på pedagogikk, mer på barnepass, hygiene og mat. Alternativet var ofte at barna var alene hjemme eller ble passet av (litt) eldre søsken. Dagene var lange, ettersom arbeidsdagene var lange. 

Barnehagene hadde høyere status, de var jo for overklassen, men barneasylene var viktigere for de familiene som fikk mulighet til å bruke dem. Dagens barnehager bør derfor ikke glemme arven fra disse. Trygt barnepass er veldig viktig for foreldre som må jobbe, nå som for hundre år siden. Barnepass bør ikke omtales som noe mindreverdig, det er vel så viktig som pedagogikken.

Anonymkode: 2b665...c7f

Det er uansett verken pedagogikk eller barnepass når 1 ansatt er alene i opptil 2 timer med 12 barn under 3 år. Sånn blir det når nesten alle barna er der fra 07:15-16:30. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, hvis barnehager blir bare oppbevaring i fremtiden, så slutter jeg på flekken.

Så kan dere trygge dere med omtrent bare ansatte som knapt snakker norsk og som gir fullstendig f i ditt barns utvikling.

Vi er der dessverre veldig snart. Folk søker ikke på barnehagelærerutdanning fordi foreldre og andre (ser det her på KG også) mener at barnehagen skal passe barn. Når vi utlyser stillinger til barnehagelærer får vi 0(!!) kvalifiserte søkere. Er vi heldig får vi 1. Assistenstillinger er det hovedsaklig personer med ekstremt dårlig norsk som søker seg til. Så om ikke lenge er barnehagen er plass som passer barn, hvor personer med dårlig norsk jobber. Da kan dere glatt ha barna der 07:00-17:00, for de ansatte driter i barnas beste. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi som foreldre må jo tilrettelegge rundt barnet. Kan forstå en aleneforeldre sliter, men i husholdning med to foreldre kan en feks ha en jo ha en turnusjobb, slik at barna kan leveres senere i barnehagen. Slik gjorde vi det. Først nå når de går i 3 og 5 klasse har jeg gått tilbake til ren dagjobb. Nå er de mer selvstendige og kommer seg til og fra skolen selv. Mine har aldri hatt over 6 timer i barnehagen. Det i såfall veldig unntaksvis.

Anonymkode: 8e3f7...8f4

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har jo utdannet deg til å passe barn? Det er mandatet til barnehagene. Det er selvfølgelig viktig at opplegget er trygt og pedagogisk, men det er ikke primært derfor vi har barnehager.

Hvilke andre muligheter for barnepass finnes egentlig? Og hvor mange benytter seg av dem? Jeg vet ikke om noen andre muligheter for at noen kan passe barnet mitt 40 timer i uken for 1 500 kr per måned. (Vi skulle gjerne betalt mer, for øvrig, men poenget er at å ha f.eks. praktikant er i en HELT annen prisklasse.) 

Anonymkode: 892b7...2bf

Og disse holdningene, som du deler med alt for mange andre gjør at ingen søker barnehagelærerutdanning lenger. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke ment det skal være BARE oppbevaring - men brukeren jeg siterte mente at barnepass ikke var en del av jobben. Og det mener jeg er feil. Det er absolutt en del av jobben og det er for veldig mange foreldre hovedårsaken til at de bruker barnehage i det hele tatt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke svarene her. Særlig de sarkastiske. Jeg jobber i barnehage og har selv barn i barnehage. Hadde barnet mitt vært sliten pga lange dager hadde jeg satt pris på å vite det heller tidligere enn sent. Veldig kjipt å få høre det etter et halvt år i barnehagen på foreldresamtalen når ingen har sagt noe tidligere og bare jattet med. 

Men det må jo være grunnlag for å si noe slikt også. Oppleves barnet sliten og ikke seg selv, så bør man jo informere foreldrene slik at de kan vurdere situasjonen  ..

Anonymkode: c4368...10e

• Liker 7
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...