Gå til innhold

Gått ned kilo!

Gjest marthepia

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Ellers tror jeg ikke at det er usunt å ikke spise mye grønnsaker i en periode. Lavkarbodietter har lavt kaloriinntak de første to ukene, deretter øker man kaloriinntaket. Livsstilen er velbi og for seg også sunn, med mindre sukker og stivelse i maten.

Jeg har sneket litt rundt på lavkarbosider og synes at mye av maten høres veldig god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest camillo

Jeg synes bare det er rart å ta vekk akkurat grønnsaker - mens man spiser masse saus isteden...

Men meg om det. Jeg har mitt kosthold, så får andre ha sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skille mellom raske og treige karbohyrater. Raske bør du ikke få i deg mengder av, men treige (grønnsaker og grove kornprodukter feks.) er viktig. Kroppen kan ikke leve uten inntak av karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Fordi om noe funker, betyr det ikke nødvendigvis at det er sunt...Men mange setter likhetstegn mellom slank og sunn. Dem om det; kroppen trenger karbohydrater, men helst av den trege sorten (som Tusseline beskriver). Ikke minst trenger HJERNEN karbohydrater, men det er kanskje ikke så nøye, så lenge man blir tynn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malina

Når man spiser veldig lite karbohydrater går man ofte fort ned i vekt(som du har gjort),men tingen er at det er ikke så mye fett du har tatt av deg.

Når du bruker opp de totale reservene på 500 g glykogen på de første dagene, så har du ett vekttap på 2,5 kg. Det er fordi ett gram karbohydrat binder fire gram vann. Det er altså vann du har mistet- ikke fett. Kanskje også endel muskler, selv om det tar litt tid før de svinner bort...

Hvis du har kuttet ut karbo i 24 t vil det ikke være mer glykose igjen i leveren, og leveren begynner da å lage glykose av andre karbohydrater- bl annet fra aminosyrer i musklevevet- altså du bryter ned musklene. Mangel på glykose har konsikvenser for hjernefuksjonen, fordi kabrohydrater er det eneste hjernen "lever på". Hjernen er det mest energikrevende organet på kroppen, og bruker halvparten av den energien vi bruker for å holde oss i livet!!

Du skriver at du spiser to knekkebrød om dagen(thats it med karbo)- jeg har regnet litt på det og funnet ut at det tilsammen er ca. 20 g karbohydrater.

Ernæringsmyndighetene anbefaler oss å spise 40-60 % med karbohydrater. Hvis du ønsker å gå ned i vekt, og er på en 1200-kcal diett, anbefaler de da å spise 175 gr karbo. Bør helst være lav GI mat som de andre har skrevet om over.

Og så skriver du at dere ble anbefalt å holde dere unna grønnsaker- det synes jeg sier LITT om hvor usunt dette opplegget virker. For det første er grønnsaker førsteklasses slankemat; som metter bra på lite kcal. Dessuten er det mange grønnsaker vitaminbomber som man absolutt bør få i seg så mye som mulig av.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marthepia

Muskelmasse mister jeg ikke. Jeg tror ikke folk helt forstår hva det går ut på. Det er ikke farlig. Kostholdet er jo mye enklere å holde en noen andre (har prøvd!!). Man lever jo forholdsvis normalt. Jeg har forstått det slik at uansett hvilken diett man går på vil man som regel gå opp kilo dersom man brått slutter og ikke prøver å vedlikeholde det. Etter det jeg har lest og hørt av andre..

Jeg sulter IKKE! Spiser til jeg blir mett, blir jeg sulten igjen spiser jeg igjen :) "Det er ikke så nøye så lenge man blir tynn?" Det synes jeg er unødvendig sagt. Kan folk forstå det at jeg har egentlig ikke forandret så mye på det jeg spiser. Jeg har fremdeles i meg karbohydrater, men prøver å ikke sluke de i meg. Minst mulig.

Vi spiser: Egg, bacon, taco, kjøttkake, kylling, kalkun osv. Uten potet, ris, pasta m.m. Saus har vi på i massevis! Det er kjempegodt! :)

Jeg veide meg igjen idag. Siden torsdag har jeg gått ned 1 kg. Så nå går det saktere. Jeg har ingen hast med å gå ned, men målet mitt er å komme ned i 60 kg til juli. Nå veier jeg 66,8 kg. Så det håper jeg /tror jeg skal gå bra :)

Endret av marthepia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Forresten.. Jeg unner meg noen goder i helgene :) Ikke godteri da, men hjemmelaget pizza, soddsuppe osv. Nå til helga skal vi til bestefar å spise soddsuppe. :):sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg spiser:

Masse kjøttdeig/kjøttvarer, taco, kylling, egg, 2 -3 knekkebrød om morgenen, kjøttkaker.

Vi bruker mye brun saus og bearnaise saus. Vi spiser egentlig som før, men vi har kuttet ut potet, brødskive, pasta, ris. Generellt brødvarer og melvarer.  Men ellers spiser vi som før. Spiser så mye vi vil, men det som er med denne dietten er at man har ikke behov for så masse måltider om dagen, man blir jo mett! :)

Det høres ut som om du får i deg veldig mye fett, og da også det usunne, animalske fettet. På den annen side, så spiser du altså lite karbohydrater - verken de raske (sukker, stivelse, hvitt mel, pasta), men heller ikke så mye av de langsomme (grønnsaker).

Sånt sett er det mye ved denne dietten som ligner på Atkins, og de tradisjonelle lavkarbo/høyt fett-diettene. Problemet med dem, er at de kan få veldig uheldige konsekvenser på helsa di, fordi kombinasjonen er skadelig for hjerte/kar-systemet.

Alternative lavkarbo-dietter (og de som etter min mening er mer moderne), fokuserer på en balanse, hvor du skal unngå det animalske fettet (bernaise-suase etc), men du skal ha mye av de langsomme karbohydratene som finnes i bl.a. grønnsaker. Dette vil dermed føre til lavere insulinnivå, og dermed bedre fettforbrenning (og mer stabils blodsukker) - og derav en rask vektreduksjon, og særlig rundt magen, som er et typisk lagringssted for det usunne fettet som kommer av for mye raske karbohydrater (sukker).

Derfor er jeg veldig skeptisk til denne dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Yme_*
Skjønnner du er fornøyd..!!

Men det er IKKE bra å gå ned så mye på så kort tid!!!

0,5 kg i uken er det som er anbefalt..du skal holde vekten etterpå også...

Og litt karbohydrater og sukker trenger man også...  :sjenert:

Man trenger ikke sukker... Sukker er karbohydrater, bare en veldig dårlig måte å få det i seg. Brunt sukker er bedre, men man trenger faktisk ikke sukker i det heletatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det fettet du spiser legger jo seg på innsiden av blodårene. Mengder med fet saus og bacon...

Og hjernen trenger karbohyrater! Hvor bra blir livet uten en hjerne som fungerer?

En annen ting er om du ønsker å leve uten karbohyrater resten av livet? For hvis du begynner å spise karb. igjen når du har nådd målet ditt, så vil du rase opp i vekt igjen. Du synes kanskje det virker greit akkurat nå, men hva med resten av livet ditt?

Jeg kunne personlig aldri ha tenkt meg et liv uten karbohyrater - uten godt brød, ris og pasta. Og hvor sunn blir du og hvor gammel blir du med et kolerstrolnivå langt over det som er bra for helsa pga fet saus, egg og bacon??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En annen ting er om du ønsker å leve uten karbohyrater resten av livet? For hvis du begynner å spise karb. igjen når du har nådd målet ditt, så vil du rase opp i vekt igjen. Du synes kanskje det virker greit akkurat nå, men hva med resten av livet ditt?

En bekjent av meg gikk på en slik diett.

Hun gikk ned 20 kilo, men gikk opp igjen 30 da hun begynte å spise karbohydrater igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Som du kanskje har forstått nå er det ganske farlig å leve på en sånn diett. Og alt annet enn sunt. Bytt ut sausen og baconen med grønnsaker, og legg til mer fisk og rent kjøtt (ikke kjøttdeig og kjøttkaker), så blir det mye bedre med en gang.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marthepia
Alt det fettet du spiser legger jo seg på innsiden av blodårene. Mengder med fet saus og bacon...

Og hjernen trenger karbohyrater! Hvor bra blir livet uten en hjerne som fungerer?

Jeg kunne personlig aldri ha tenkt meg et liv uten karbohyrater - uten godt brød, ris og pasta. Og hvor sunn blir du og hvor gammel blir du med et kolerstrolnivå langt over det som er bra for helsa pga fet saus, egg og bacon??

Jeg har ikke tenkt leve på denne dietten resten av livet. Når vi skal på ferie i begynnelsen av juli skal jeg kose meg. Da mener jeg med ferske rundstykker, øl og kanskje litt potetgull. Skal ikke overdrive helt da :) Jeg skal følge med vekta mi veldig nøye når jeg "slutter" med denne dietten. Jeg kommer ikke til å fortsette å spise som før, godteri nesten hver dag og masse brus osv. Jeg skal prøve å begrense det. Jeg trener jo også, så jeg tror det skal gå bra.

Men folkens! Med alle dietter går man jo opp igjen dersom man slutter helt. Det har jeg lest og hørt av mange jeg.. Tar jeg helt feil eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marthepia

Jeg kan si det sånn: Når jeg har nådd min målvekt blir nok kostholdet forandret litt. Jeg skal innrømme at det er til tider kjedeli gå ikke spise poteter, ris og pasta m.m.

Men det jeg da må gjøre når jeg begynner med det igjen er å følge med vekta mi veldig nøye (som jeg skrev over). Det blir nok mer trening på meg å da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men folkens! Med alle dietter går man jo opp igjen dersom man slutter helt. Det har jeg lest og hørt av mange jeg.. Tar jeg helt feil eller?

Nei, hvis man slanker seg ved å legge om kostholdet til å spise grovt brød, magert pålegg, vanlig mager middag (i mindre porsjoner enn før) og masse grønnsaker, går man sakte ned i vekt - og blir der etterpå så sant man ikke skeier helt ut. Samtidig bør man røre litt på seg.

Jeg slanker meg selv nå og går ned alt fra ingenting til 1 kg. i uka. Da kan jeg spise 1.440 kcal. (utregnet for å gå ned 15 kg. på 20 uker, men jeg går ikke ned så mye som det er meningen at jeg skal gjøre...). Når jeg så skal holde vekta etterpå, har ikke kroppen gått på sparebluss eller fått reduksjon av viktige stoffer i kroppen, så da kan jeg faktisk spise mellom 2.400 og 2.500 kcal per dag og samtidig holde den nye vekta.

Jeg er utålmodig jeg også og skulle gjerne gått ned 10 kg. på et par uker, men jeg vil ha varige resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Du har helt rett angående dietter - man går opp igjen like mye og ofte mer når man slutter. Det er en av grunnene til at diett er dumt.

Legg i stedet om kostholdet ditt slik at du spiser sunt, får i deg de næringsemnene kroppen og hjernen din trenger og tren i tillegg, så skal du se formen blir bedre i både fysisk og psykisk forstand.

Hovedmålet bør egentlig ikke være å gå ned i vekt, det bør være å gjøre kroppen glad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...