Luckiness Skrevet 10. november 2025 #21 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvordan gjør dere det i praksis? Flytter dere eks en voksen til stor, blir det for lite på små. For vår del. Tolv eller tretten 1- 2 åringer. Vi har ofte to voksne på disse når pedl går på møter, går 1415 på ubunden tid osv. Går en for å skifte bleier, sitter den andre igjen med alle de andre, alene, og bleier er det mye av. Har de en for lite på stor, har de to ansatte der, hele dagen, på tjue unger. Anonymkode: 2de2b...d18 Jeg jobber ikke i barnehage. Og jeg ser utfordringen altså. Det er ikke sikkert det er mulig å gjøre endringer i hvilket personale som er hvor og fordele antallet mer likt. Men det bør foreligge en rutine for prioritering og evt omfordeling av ressurser ved fravær. Mulig eksempelet nå ikke stemmer overens med slik det er i barnehager. Men la oss si det er nok antall ansatte på to småbarnsavdelinger og nok ansatte på en storbarn. Men så er det tre fraværende på annen storbarn. Da er jo det avvik i bemanningen på storbarn. Men mulig det er et «mindre» avvik om en har rutine og gå etter. Og hvor feks en ansatt fra fulltallig storbarn bistår der det mangler tre. Og en ansatt fra småbarn bistår deler av tiden. Mens de må småbarn omorganiserer seg litt så det blir likt antall voksne på begge avdelinger og en av de voksne der går i mellom begge småbarn for å bistå.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #22 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det nok bemanning på huset er det ikke avvik om man er få på avdelingen 🙃 så vi får ikke skrive avvik om det altså er innafor i forhold til reglene med bemanning på huset Anonymkode: 91920...1d5 Men da er det jo feil i rutiner. Er det for få på avdelingen får man ikke fulgt opp barna på riktig måte. De ansatte må slutte å dekke over lav bemanning. Da blir det aldri bedre. Å ledelsen kan ikke si at det ikke er lov å skrive avvik. Avvik skal skrives for alt som avviker fra faste prosedyrer og rutiner. Anonymkode: c7ab3...9ac
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #23 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men hvorfor må du handle om ettermiddagen? Det vitner jo om dårlig planlegging. Anonymkode: a7bd4...6d2 Det kan så være - men det er uansett dårlig politisk styring og planlegging som bør få skylden når man snakker om avvik og bemanning i barnehagen, ikke mitt barns fem minutter lenger barnehageopphold. Eller at min eldste var i barnehagen når jeg var i permisjon med yngste. Eller at jeg leverer før frokost selv om jeg strengt tatt kunne levert etter. Dette er systemfeil, ikke foreldrenes indivuduelle ansvar. Anonymkode: 2fe33...e87 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #24 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan så være - men det er uansett dårlig politisk styring og planlegging som bør få skylden når man snakker om avvik og bemanning i barnehagen, ikke mitt barns fem minutter lenger barnehageopphold. Eller at min eldste var i barnehagen når jeg var i permisjon med yngste. Eller at jeg leverer før frokost selv om jeg strengt tatt kunne levert etter. Dette er systemfeil, ikke foreldrenes indivuduelle ansvar. Anonymkode: 2fe33...e87 Enig i at det er dårlig styring fra øverste hold. Det sagt, foreldre prioriterer annerledes og bruker barnehagen på en annen måte enn for bare 10-15 år siden. Barn får lengre og lengre dager. Så noe må gjøres. Utviklingen er ikke til barnets beste på generelt grunnlag. Anonymkode: 4e39d...89d 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #25 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som jobber i bhg. Når skriver dere avvik på for lite ansatte? Ledelsen i kommunen her, sier vi ikke får lov til å skrive avvik pga lite ansatte på avd, da det ikke er et avvik i seg selv. Det er kun når det er (-viktige) oppgaver de ansatte ikke rekker å gjøre, det kan regnes som et avvik. Dvs, hvis de ansatte ikke rekker å skifte bleier, og lignende. Helt hull i hodet, da dette dekker over sannheten, eks bleier er det svært sjelden vi ikke få skiftet dem. Trøst, kan godt gå på «samlebånd», tid til at de skal prøve å kle på seg selv, er det ikke. Lese, synge, leke med barna, formingsaktiviteter, turer osv, er det som blir nedprioritert. Hvordan er dette i andre kommuner? Når får dere skrive avvik? Anonymkode: 2de2b...d18 Helt feil. Styrer har ansvar for å sette inn vikar ved sykdom. Uten vikar og lav bemanning får dere ikke gjennomført det pedagogiske innholdet ila dagen. Hvis tur dagen går i vasken grunnet lav bemanning er det avvik. Det handler aldri om bleier. Det handler om at planene dere har ikke blir gjennomført grunnet lav bemanning. Dere skal være 3 ansatte på 9 2-åringer. Mangler dere en ansatt er det avvik på grunnbemanningen, da barna ikke får den voksentettheten de skal ha. Jeg jobber også i barnehage, og det skal føres avvik med lav bemanning ja! Noen dager må vi sende meldinger til foreldrene og oppfordre til å hente tidligere grunnet lav bemanning. Det er et avvik. Kommunen vil så klart at vi ikke skal snakke høyt om bemanning da det betyr at de må gjøre noe Anonymkode: 3c993...896 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #26 Skrevet 10. november 2025 Det er på samme måte her, lite ansatte er ikke avvik med mindre det fører til at vi ikke får til å følge rutinene. Og det får vi som regel til likevel, men ikke på beste måte og vi er ikke tilstede for barna slik de fortjener, uten at det kan konkretiseres i et rutinebrudd. En kan heller ikke la være å skifte de bleiene eller la barn være uten tilsyn for at det skal bli et avvik å melde. Det er derimot veldig mye annet som går tapt. Det er helt hull i hodet, og vi må bare fortsette å forsøke å si i fra, selv om jeg blir fullstendig oppgitt over at kommuneledelse og politikere ikke ser ut til å forstå i det hele tatt. Det er ikke foreldrenes skyld. Anonymkode: 4dc4b...073
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #27 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Enig i at det er dårlig styring fra øverste hold. Det sagt, foreldre prioriterer annerledes og bruker barnehagen på en annen måte enn for bare 10-15 år siden. Barn får lengre og lengre dager. Så noe må gjøres. Utviklingen er ikke til barnets beste på generelt grunnlag. Anonymkode: 4e39d...89d Har du noe faktisk dekning for å påstå at barn får lenger og lenger dager? Finnes det noen rapporter om faktisk oppholdstid i barnehagen? Registreres dette nasjonalt? For det finnes undersøkelser som viser at foreldre bruker mer tid sammen med barna sine sammenlignet med 10-15 år tilbake (SSB tidsbrukundersøkelser). Jeg er bare så lei av at foreldre skal stå igjen som individuelle syndebukker for store samfunnsendringer. Om denne foreldregenerasjonen var usikker før, så har de siste årenes debatt ikke gjort det noe enklere. Anonymkode: 2fe33...e87 1
Hemme Skrevet 10. november 2025 #28 Skrevet 10. november 2025 (endret) Luckiness skrev (1 time siden): Jeg jobber ikke i barnehage. Og jeg ser utfordringen altså. Det er ikke sikkert det er mulig å gjøre endringer i hvilket personale som er hvor og fordele antallet mer likt. Men det bør foreligge en rutine for prioritering og evt omfordeling av ressurser ved fravær. Mulig eksempelet nå ikke stemmer overens med slik det er i barnehager. Men la oss si det er nok antall ansatte på to småbarnsavdelinger og nok ansatte på en storbarn. Men så er det tre fraværende på annen storbarn. Da er jo det avvik i bemanningen på storbarn. Men mulig det er et «mindre» avvik om en har rutine og gå etter. Og hvor feks en ansatt fra fulltallig storbarn bistår der det mangler tre. Og en ansatt fra småbarn bistår deler av tiden. Mens de må småbarn omorganiserer seg litt så det blir likt antall voksne på begge avdelinger og en av de voksne der går i mellom begge småbarn for å bistå. Dette vil ikke gå opp da det er ulik antall personal på de ulike avdelingene. Småbarnsavdelingen skal ha 1 voksen pr 3 barn, men storbarnavdelingen skal ha 1 voksen pr 6 barn. All antall under dette blir regnet som underbemannet. Selvfølgelig så er det sjeldent at alle barna er i barnehagen, da noen blir syke. Men personalet skal være bemannet slik at hvis alle barna er friske, så er det fult bemannet. Man skal ikke anta at noen barn blir syke i framtiden, når arbeidsgiver planlegger vaktene. Endret 10. november 2025 av Hemme
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #29 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er bare så lei av at foreldre skal stå igjen som individuelle syndebukker for store samfunnsendringer. Om denne foreldregenerasjonen var usikker før, så har de siste årenes debatt ikke gjort det noe enklere. Anonymkode: 2fe33...e87 Helt enig i dette! Foreldre får skylden for alt mulig - for liten bemanning i barnehagen, for ukonsentrerte barn, for tjukke barn, for få barn. Alle ønsker å gjøre det beste de kan, særlig for sine egne barn. Når det da oppstår store problemer så kan det være verdt å diskutere om det er noe ved systemet og samfunnet vi lever i idag som kan ha negativ effekt, ikke bare konkludere med at alle dagens foreldre er dårlige. Anonymkode: b93b8...ca6 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #30 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som jobber i bhg. Når skriver dere avvik på for lite ansatte? Ledelsen i kommunen her, sier vi ikke får lov til å skrive avvik pga lite ansatte på avd, da det ikke er et avvik i seg selv. Det er kun når det er (-viktige) oppgaver de ansatte ikke rekker å gjøre, det kan regnes som et avvik. Dvs, hvis de ansatte ikke rekker å skifte bleier, og lignende. Helt hull i hodet, da dette dekker over sannheten, eks bleier er det svært sjelden vi ikke få skiftet dem. Trøst, kan godt gå på «samlebånd», tid til at de skal prøve å kle på seg selv, er det ikke. Lese, synge, leke med barna, formingsaktiviteter, turer osv, er det som blir nedprioritert. Hvordan er dette i andre kommuner? Når får dere skrive avvik? Anonymkode: 2de2b...d18 Vi skriver avvik når vi er for få ansatte på avdeling i forhold til bemanningsnormen, men avviket blir ikke gjeldende hvis det er nok ansatte på jobb i hele barnehagen. Svært sjelden at et avvik blir gjeldende og med andre ord så kommer ledelsen seg unna nesten hver gang. Anonymkode: d2863...b9b
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #31 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi skriver avvik når vi er for få ansatte på avdeling i forhold til bemanningsnormen, men avviket blir ikke gjeldende hvis det er nok ansatte på jobb i hele barnehagen. Svært sjelden at et avvik blir gjeldende og med andre ord så kommer ledelsen seg unna nesten hver gang. Anonymkode: d2863...b9b Ikke sant. Det blir ikke synlig, når de gjør det på den måten. Politikerne her har faktisk innvilget noen ekstra prosenter bemanning, til hver avd, for å prøve å kompensere, men det forsvinner i møter, ubunden tid, pauser. To ped på hver avd, gjør det jo at det er dobbelt opp med ansatte som forsvinner, hver gang det er ped.møter osv. Da er det fagarb/ ass som blir stående igjen med x antall unger. Ta med sykdom/ fravær så blir det ikke mye igjen. Anonymkode: 2de2b...d18
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #32 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hente ungene før jeg handler? Så jeg skal kjøre forbi butikken til barnehagen (10 min kjøring), og så tilbake 10 nye minutter med kjøring - for å så ha en sulten og survete unge med inn for å handle - istedefor å hente 5-6-7 minutter senere? og 20 mintutter senere hjem, med mindre tid til middag, lekser for de eldste som også skal rekke fritidsaktiviteter? Om du tror det løser mer enn det skaper sure unger og slitne foreldre så vitner det om lite vett, spørr du meg. Anonymkode: 2fe33...e87 Svenske foreldre gjør dette hver dag hva mener du er problemet? Anonymkode: b0cad...53c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #33 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere som jobber i bhg. Når skriver dere avvik på for lite ansatte? Ledelsen i kommunen her, sier vi ikke får lov til å skrive avvik pga lite ansatte på avd, da det ikke er et avvik i seg selv. Det er kun når det er (-viktige) oppgaver de ansatte ikke rekker å gjøre, det kan regnes som et avvik. Dvs, hvis de ansatte ikke rekker å skifte bleier, og lignende. Helt hull i hodet, da dette dekker over sannheten, eks bleier er det svært sjelden vi ikke få skiftet dem. Trøst, kan godt gå på «samlebånd», tid til at de skal prøve å kle på seg selv, er det ikke. Lese, synge, leke med barna, formingsaktiviteter, turer osv, er det som blir nedprioritert. Hvordan er dette i andre kommuner? Når får dere skrive avvik? Anonymkode: 2de2b...d18 Vi skriver avvik når vi er for lite folk på jobb. Så klart bytter vi bleier og slikt uansett, men som du sier, det er andre ting som faller ut. Og hva vet vel ledelsen i kommunen om hva som er viktig? Er det liksom godt nok nå, så lenge vi holder barna i livet i løpet av dagen? Er det rart barnehagefolk ikke orker mer når man blir møtt på denne måten? Enig med det, dette er jo helt idiotisk! Men begynn å skriv avvik på ALT som går ut, da! Turer, lesing, leking og alt dette er viktig! Da får de haugevis med avvik å forholde seg til! Anonymkode: 3fc13...87e
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #34 Skrevet 10. november 2025 Hemme skrev (5 timer siden): Er du medlem i fagforbund? Da kan du ta kontakt med dem for å undersøke. Jeg har personlig skrevet avvik på jobb ved lite bemanning (institusjon). Ettersom det går utover personalets kapasitet gjennom hele dagen. Svar til over: Selv om man leverer seint og henter tidlig, så løser det ikke opp i problemet. Det er flest barn på avdeling mellom kl 10:00 og 14:00. Vanlig bemanning er 3 voksne på 18 barn, og det er selv trang til tider hvis det oppstår hendelser, avdelingsmøter, osv. Dessuten så betaler foreldre for barnehageplass. Jeg jobber i barnehage, og mange barn vil være i barnehagen fremfor å være hjemme. Barnet får utvikle seg sosialt, lærer å bygge relasjoner, dele, osv. Mange av disse lærdommene barn får i barnehagen, får barn ikke i like stor grad hjemme. 1. Foreldre betaler en brøkdel av prisen 2. med obligatorisk føring av arbeidstid og levering av turnus og timelister ved oppstart kan barnehagen planlegge bemanning etter foreldrenes arbeidstid 3. Barn kan ha kjernetid i barnehagen og får dekket de behovene du nevner, men barnehagen er uansett ikke en hvilepute for at foreldrene ikke gidder å henge med andre med barn 4. Barnet har det alltid best med foreldrene. 5. Om foreldre i permisjon fikk redusert tid ville man fått unna en del overflødige unger Dette funker k Sverige. Anonymkode: b0cad...53c 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #35 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Svenske foreldre gjør dette hver dag hva mener du er problemet? Anonymkode: b0cad...53c Jeg kjenner flere svensker, og de alle handler før de henter i bhg. Hva du fabler om, aner jeg ikke. Anonymkode: 715d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #36 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 1. Foreldre betaler en brøkdel av prisen 2. med obligatorisk føring av arbeidstid og levering av turnus og timelister ved oppstart kan barnehagen planlegge bemanning etter foreldrenes arbeidstid 3. Barn kan ha kjernetid i barnehagen og får dekket de behovene du nevner, men barnehagen er uansett ikke en hvilepute for at foreldrene ikke gidder å henge med andre med barn 4. Barnet har det alltid best med foreldrene. 5. Om foreldre i permisjon fikk redusert tid ville man fått unna en del overflødige unger Dette funker k Sverige. Anonymkode: b0cad...53c Veldig vanskelig å levere timelister når jeg ikke fører dette på jobb. Hvor mye jeg jobber har heller ikke bhg noe med... Jeg har verken turnus eller timelister jeg kan levere. Jeg er ikke enig I at var et nødvendigvis alltid har det best hjemme hvis mor eller far er i permisjon. Hva gjelder å se til Sverige, så er det et særdeles dårlig eksempel når man ser hvordan det går med ungene der borte.. Anonymkode: 715d9...a4d
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #37 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kjenner flere svensker, og de alle handler før de henter i bhg. Hva du fabler om, aner jeg ikke. Anonymkode: 715d9...a4d I Sverige er det er det mye strengere regler for når du kan ha ungene i bhg, enn det er her. Etter det mine to, svenske kollegaer sier, og jeg har lest. Anonymkode: 2de2b...d18 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #38 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det kan så være - men det er uansett dårlig politisk styring og planlegging som bør få skylden når man snakker om avvik og bemanning i barnehagen, ikke mitt barns fem minutter lenger barnehageopphold. Eller at min eldste var i barnehagen når jeg var i permisjon med yngste. Eller at jeg leverer før frokost selv om jeg strengt tatt kunne levert etter. Dette er systemfeil, ikke foreldrenes indivuduelle ansvar. Anonymkode: 2fe33...e87 Nei, det er foreldrene som driver rovdrift på barnehagen!! Anonymkode: b0cad...53c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #39 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig vanskelig å levere timelister når jeg ikke fører dette på jobb. Hvor mye jeg jobber har heller ikke bhg noe med... Jeg har verken turnus eller timelister jeg kan levere. Jeg er ikke enig I at var et nødvendigvis alltid har det best hjemme hvis mor eller far er i permisjon. Hva gjelder å se til Sverige, så er det et særdeles dårlig eksempel når man ser hvordan det går med ungene der borte.. Anonymkode: 715d9...a4d Jeg har heller ingen timelister eller turnus, men alle foreldre må planlegge innen torsdag uka før NÅR barnet skal være i barnehagen og det skal følge foreldrenes arbeidstid. Det går like dårlig med ungene borte hos deg om du tenker på knivstikking, drap og granatangrep, så kom deg ned fra din høye hest. Anonymkode: b0cad...53c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #40 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjenner flere svensker, og de alle handler før de henter i bhg. Hva du fabler om, aner jeg ikke. Anonymkode: 715d9...a4d Snakker du om svensker i Norge? 🤣 Anonymkode: b0cad...53c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå