Gå til innhold

Bemanning i barnehagene, skrive avvik.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som jobber i bhg. Når skriver dere avvik på for lite ansatte? Ledelsen i kommunen her, sier vi ikke får lov til å skrive avvik pga lite ansatte på avd, da det ikke er et avvik i seg selv. Det er kun når det er (-viktige) oppgaver de ansatte ikke rekker å gjøre, det kan regnes som et avvik. 
Dvs, hvis de ansatte ikke rekker å skifte bleier, og lignende. 
Helt hull i hodet, da dette dekker over sannheten, eks bleier er det svært sjelden vi ikke få skiftet dem. Trøst, kan godt gå på «samlebånd», tid til at de skal prøve å kle på seg selv, er det ikke. Lese, synge, leke med barna, formingsaktiviteter, turer osv, er det som blir nedprioritert. 
Hvordan er dette i andre kommuner? Når får dere skrive avvik?

Anonymkode: 2de2b...d18

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å levere barna til frokost når det ikke er nødvendig og hent barna før dere handler. Dere i permisjon; gi barna kortere dager eller ha de hjemme iblant. Vips skal dere se at bemanningskrisen løste seg.

Fedre i pappaperm skal ha barna HJEMME og ikke begynne med innkjøring i permisjonen.

Anonymkode: b0cad...53c

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutt å levere barna til frokost når det ikke er nødvendig og hent barna før dere handler. Dere i permisjon; gi barna kortere dager eller ha de hjemme iblant. Vips skal dere se at bemanningskrisen løste seg.

Fedre i pappaperm skal ha barna HJEMME og ikke begynne med innkjøring i permisjonen.

Amen!

Anonymkode: 312fa...810

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Amen!

Anonymkode: 312fa...810

Hente ungene før jeg handler? Så jeg skal kjøre forbi butikken til barnehagen (10 min kjøring), og så tilbake 10 nye minutter med kjøring - for å så ha en sulten og survete unge med inn for å handle - istedefor å hente 5-6-7 minutter senere? og 20 mintutter senere hjem, med mindre tid til middag, lekser for de eldste som også skal rekke fritidsaktiviteter? 

Om du tror det løser mer enn det skaper sure unger og slitne foreldre så vitner det om lite vett, spørr du meg. 

Anonymkode: 2fe33...e87

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Er du medlem i fagforbund? Da kan du ta kontakt med dem for å undersøke. Jeg har personlig skrevet avvik på jobb ved lite bemanning (institusjon). Ettersom det går utover personalets kapasitet gjennom hele dagen.

Svar til over: Selv om man leverer seint og henter tidlig, så løser det ikke opp i problemet. Det er flest barn på avdeling mellom kl 10:00 og 14:00. Vanlig bemanning er 3 voksne på 18 barn, og det er selv trang til tider hvis det oppstår hendelser, avdelingsmøter, osv. Dessuten så betaler foreldre for barnehageplass. Jeg jobber i barnehage, og mange barn vil være i barnehagen fremfor å være hjemme. Barnet får utvikle seg sosialt, lærer å bygge relasjoner, dele, osv. Mange av disse lærdommene barn får i barnehagen, får barn ikke i like stor grad hjemme.  

Endret av Hemme
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er helt enig, og har skrevet det i innlegg, her inne. Men nå var det ikke helt det som var spørsmålet mitt, i dette innlegget. 🤗

• Liker 2
Skrevet

Er det nok bemanning på huset er det ikke avvik om man er få på avdelingen 🙃 så vi får ikke skrive avvik om det altså er innafor i forhold til reglene med bemanning på huset 

Anonymkode: 91920...1d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hente ungene før jeg handler? Så jeg skal kjøre forbi butikken til barnehagen (10 min kjøring), og så tilbake 10 nye minutter med kjøring - for å så ha en sulten og survete unge med inn for å handle - istedefor å hente 5-6-7 minutter senere? og 20 mintutter senere hjem, med mindre tid til middag, lekser for de eldste som også skal rekke fritidsaktiviteter? 

Om du tror det løser mer enn det skaper sure unger og slitne foreldre så vitner det om lite vett, spørr du meg. 

Er det bedre med sutrete unge i butikken da? 

Anonymkode: f7439...65d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Oh så nedlatende , herlighet..

• Nyttig 1
Skrevet

Et avvik kan også være en uønsket hendelse. Meld avvik mener jeg. Så må leder/arbeidsgiver håndtere avviket og det blir ganske synlig etter hvert at vedkommende må foreta seg noe og eventuelt fremme det videre.

Anonymkode: dcdbd...eca

• Nyttig 1
Skrevet

Oh så nedlatende , herlighet..

Problemet er dårlig kommuneøkonomi og ikke foreldre som gjør de beste valgene for seg og sin familie. 

Å skylde bemanningskrisa på foreldre blir som å skylde på offeret for seksuell vold. Rett og slett feil syndebukk.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det nok bemanning på huset er det ikke avvik om man er få på avdelingen 🙃 så vi får ikke skrive avvik om det altså er innafor i forhold til reglene med bemanning på huset 

Det er jo et avvik når det mangler rutine for fordeling av ressurser når en avdeling har få ansatte, men totalen på huset tilsvarer at det kunne vært omfordelt ansatte.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hemme skrev (1 minutt siden):

Er du medlem i fagforbund? Da kan du ta kontakt med dem for å undersøke. Jeg har personlig skrevet avvik på jobb ved lite bemanning (institusjon). Ettersom det går utover personalets kapasitet gjennom hele dagen.

Svar til over: Selv om man leverer seint og henter tidlig, så løser det ikke opp i problemet. Det er flest barn på avdeling mellom kl 10:00 og 14:00. Vanlig bemanning er 3 voksne på 18 barn, og det er selv trang til tider hvis det oppstår hendelser, avdelingsmøter, osv. Dessuten så betaler foreldre for barnehageplass. Jeg jobber i barnehage, og mange barn vil være i barnehagen fremfor å være hjemme. Barnet får utvikle seg sosialt, lærer å bygge relasjoner, dele, osv. Mange av disse lærdommene barn får i barnehagen, får barn ikke i like stor grad hjemme.  

Ja. Forbundet er enige, men det finnes ingen tydelige regler på dette. Det står ingen steder hvor store deler av dagen det skal være grunnbemanning, og det står ikke når vi kan skrive avvik på dette. Dvs, det er så tåkete regler, så Fagforbundet har ikke noe å «banke gjennom» med. 
I tillegg dekker de seg bak antall ansatte i hele bhg, opp mot antall barn. Dvs, det kan fint mangle ansatte, hvis det mangler et barn her og der. Da er det jo «rett» antall, likevel. Om du skjønner? Eks Mangler det et barn på hver småbarn, telles det som tre x to, og de kan forsvare å gå to voksne på 20, på stor. Eller mangler det en på hver stor avd, samt en på små, så er det ok om en voksen er borte, på en avd. Det fungerer ikke helt sånn som det bør. Flytter de da en voksen fra små, til stor, fordi en voksen mangler på stor, står de likevel igjen med tolv, på små. (-vi har utvidet til 13, på små) De flytter jo bare problemet, og det er ikke avvik. I følge kommunen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er dårlig kommuneøkonomi og ikke foreldre som gjør de beste valgene for seg og sin familie. 

Å skylde bemanningskrisa på foreldre blir som å skylde på offeret for seksuell vold. Rett og slett feil syndebukk.

Gjør man det beste for seg eller for barnet? Det var uansett ikke tema for det ts spurte om

• Liker 1
Skrevet

Poenget til ledelsen er vel at dere ikke bare kan skrive "lav bemanning" i avviket, dere må skrive helt konkret hva dere ikke får gjort pga. for lav bemanning. 

Jeg tror kanskje det hadde vært bedre å legge spørsmålet under "Karriere og arbeidsliv". Her inne vil svarene fort drukne i "det er foreldrenes feil"-innlegg.

Anonymkode: c197a...fc9

• Nyttig 1
Skrevet

Gjør man det beste for seg eller for barnet? Det var uansett ikke tema for det ts spurte om

Jeg gjør det beste for både meg og barnet - Fem-seks minutter mer i barnehagen er mye bedre enn  hente i barnehagen og kjøre hjem på fire minutter - istedenfor å hente i barnehagen, kjøre ti minutter til butikken - gå på butikken med barnet, for å så kjøre 14 mintter hjem. Og få mye mindre tid - noe mer sliten og oppgitt. Og med mye mindre tid til alt som skal gjøres på ettermiddagen.

Eller mener du virkelig at jeg burde hente først? At det er til det beste for barnet?

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan ikke loven godt nok men er det ikke noe i den om at det skal være forsvarlig bemanning og også at man skal tilby pedagogisk opplegg? Om dette ikke er mulig pga. lav bemanning så tenker jeg det kan være avvik?

Ellers ville jeg forsøkt å følge nøye med på konkrete ting man observerer at skjer pga. lav bemanning. Feks om noen barn slår seg ekstra kanskje, eller om man ikke fikk gjennomført planlagt pedagogisk opplegg, eller om flere barn enn vanlig opplever levering som vanskelig. Vet ikke hvor alvorlig det må være før det kan være avvik.. 

Anonymkode: 5d636...782

Skrevet
Luckiness skrev (3 minutter siden):

Det er jo et avvik når det mangler rutine for fordeling av ressurser når en avdeling har få ansatte, men totalen på huset tilsvarer at det kunne vært omfordelt ansatte.

Hvordan gjør dere det i praksis? Flytter dere eks en voksen til stor, blir det for lite på små. For vår del. Tolv eller tretten 1- 2 åringer. Vi har ofte to voksne på disse når pedl går på møter, går 1415 på ubunden tid osv. Går en for å skifte bleier, sitter den andre igjen med alle de andre, alene, og bleier er det mye av.

Har de en for lite på stor, har de to ansatte der, hele dagen, på tjue unger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Poenget til ledelsen er vel at dere ikke bare kan skrive "lav bemanning" i avviket, dere må skrive helt konkret hva dere ikke får gjort pga. for lav bemanning. 

Jeg tror kanskje det hadde vært bedre å legge spørsmålet under "Karriere og arbeidsliv". Her inne vil svarene fort drukne i "det er foreldrenes feil"-innlegg.

Anonymkode: c197a...fc9

Ser det.. kunne gjort det.😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gjør det beste for både meg og barnet - Fem-seks minutter mer i barnehagen er mye bedre enn  hente i barnehagen og kjøre hjem på fire minutter - istedenfor å hente i barnehagen, kjøre ti minutter til butikken - gå på butikken med barnet, for å så kjøre 14 mintter hjem. Og få mye mindre tid - noe mer sliten og oppgitt. Og med mye mindre tid til alt som skal gjøres på ettermiddagen.

Eller mener du virkelig at jeg burde hente først? At det er til det beste for barnet?

Men hvorfor må du handle om ettermiddagen? Det vitner jo om dårlig planlegging. 

Anonymkode: a7bd4...6d2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...