Gå til innhold

Leieboerne sorterer ikke søppel

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 19.52):

Kildesortering ble innført ulikt i de forskjellige kommunene. Inderøy kommune hadde matavfallsortering, papp og restavfall allerede for 30 år siden. Molde kommune kom noen år etter. Trondheim mye senere, sier venninnen min. 

Anonymkode: 54aaa...1fc

Venninnen din? 
Hvorvidt 30 år er norsk kultur kan vi diskutere, men her jeg bor kom det mye senere. Jeg flyttet til en ny kommune i sommer og der er systemet helt annerledes så måtte læres på nytt. Jeg synes ikke det er kjempe vanskelig, men foreldrene mine som har et tredje system igjen som jeg må lære dem- fordi de var over 70 år da norsk kultur startet- går i surr . Nå har vel ts bekreftet at de er norske, så det går ikke på kultur . 

Anonymkode: 68efe...2db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 19.24):

Dårlig bretting av papp er en gjenganger blant leietakere ser jeg. Hadde samme problem hos oss hvor de hadde ekstremt med pappsøppel, og i tillegg ikke klarte å brette det. Etnisk norske som alltid har bodd i Norge, og fra kommuner jeg vet har hatt søppelsortering siden i alle fall 2000-tallet. 

Veldig rart, da vi selv er oppvokst med å være ordenselever på skole (alle elever måtte dette på rundgang i løpet av året), og da måtte bl.a. brette melkekartonger, og rive opp papp så det passet i pappsøppel. Er ikke dette noe som er/var vanlig på alle norske skoler?

Anonymkode: 0db31...509

Melkekartonger husker jeg fra jeg jobbet på skole. Aldri hørt om ordenselever som river papp. Jeg vokse opp med og hive alt i en sjakt . Jeg skjønner allikevel at jeg må brette papp for og få plass med det systemet vi har nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 13.19):

Melkekartonger husker jeg fra jeg jobbet på skole. Aldri hørt om ordenselever som river papp. Jeg vokse opp med og hive alt i en sjakt . Jeg skjønner allikevel at jeg må brette papp for og få plass med det systemet vi har nå. 

Jeg har skjønt at det er mange som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som å rive opp papp. Større pappdeler setter seg også fast i sjakt, så der er det nesten enda viktigere å rive opp godt. Oppbrettingen går jo opp igjen på vei ned sjakta.

Ser i mange blokker at det er bilder og oppslag om at folk må huske på dette. Egne bilder av hva idiotfolk har stappet nedi (esker til store griller osv.), utrolig at de har tenkt at det var en god ide... 

Skrevet
Tobias001 skrev (På 9.11.2025 den 8.45):

Du kan ikke legge deg opp i hva de sorterer eller ikke, så lenge du ikke har noe klausul om dette i leiekontrakten, så hsr du bare deg selv å skylde.

Så om du er leietaker er du fritatt fra kommunen sine forskrifter for sortering av søppel om det ikke delaljbeskrives i kontrakten? Mens alle andre innbyggere som eier er forpliktet? Jeg har det i kontrakten, det hjelper ikke likevel. Og jeg mener voksne mennesker bør få dette enkelt til

Anonymkode: e1b03...c85

• Liker 3
Skrevet
Tobias001 skrev (På 9.11.2025 den 8.45):

Du kan ikke legge deg opp i hva de sorterer eller ikke, så lenge du ikke har noe klausul om dette i leiekontrakten, så hsr du bare deg selv å skylde.

Dette er bare tull. 

Anonymkode: 9496e...7dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så om du er leietaker er du fritatt fra kommunen sine forskrifter for sortering av søppel om det ikke delaljbeskrives i kontrakten? Mens alle andre innbyggere som eier er forpliktet? Jeg har det i kontrakten, det hjelper ikke likevel. Og jeg mener voksne mennesker bør få dette enkelt til

Anonymkode: e1b03...c85

Det er kommunen som forvalter dette,ikke leietager 

Anonymkode: 4bbc3...2e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har skjønt at det er mange som ikke har lært grunnleggende ferdigheter som å rive opp papp. Større pappdeler setter seg også fast i sjakt, så der er det nesten enda viktigere å rive opp godt. Oppbrettingen går jo opp igjen på vei ned sjakta.

Ser i mange blokker at det er bilder og oppslag om at folk må huske på dette. Egne bilder av hva idiotfolk har stappet nedi (esker til store griller osv.), utrolig at de har tenkt at det var en god ide... 

Du SER bilder? Finnes sånne sjakter i blokker lenger? 

nei, vi lærte ikke grunnleggende ferdigheter som og rive papp på skolen når jeg gikk på skolen. Det faget hadde vi ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du SER bilder? Finnes sånne sjakter i blokker lenger? 

nei, vi lærte ikke grunnleggende ferdigheter som og rive papp på skolen når jeg gikk på skolen. Det faget hadde vi ikke. 

Ja, jeg besøker folk som bor i blokk, og vaktmester/styret har hengt opp oppslag i heiser eller på oppslagstavla når man kommer inn i blokkene.

Mange nye blokker har søppelsjakter/sug. Ikke i hver etasje sikkert som i gamle blokker, men eget rom i bygget eller utenfor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg besøker folk som bor i blokk, og vaktmester/styret har hengt opp oppslag i heiser eller på oppslagstavla når man kommer inn i blokkene.

Mange nye blokker har søppelsjakter/sug. Ikke i hver etasje sikkert som i gamle blokker, men eget rom i bygget eller utenfor. 

Ok, jeg trodde det var kildesortering over hele landet nå. Har ikke sett sjakt på åresvis, men vokste jo opp med det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 18.46):

Det er jo helt nytt i Norge? I tillegg er det ulikt system fra kommune til kommune. Manglende norskkunnskaper kan gjøre det vanskelig og forstå, men kultur og land? 

Er sortering nytt i Norge? Her jeg bor har vi sortert siden jeg var liten, er nesten 40 nå

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 19.19):

Ok, det gjorde ikke vi for 35 år siden. 
jeg husker når jeg var ung voksen at vi samlet melkekartonger og skrev navn og adresse og leverte inn og kunne vinne en million. Det var vel det første . 

Det kan du gjøre enda 😃

• Liker 1
  • 5 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 18.54):

Nytt i Norge? Det er ikke lenger nytt å sortere…………… 

Anonymkode: 64c7b...8fb

Det er vel ikke alle som sorterer, så chill. Ikke alle har plass til alle disse posene heller. 

Anonymkode: 1edbb...a1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 18.46):

Det er jo helt nytt i Norge? I tillegg er det ulikt system fra kommune til kommune. Manglende norskkunnskaper kan gjøre det vanskelig og forstå, men kultur og land? 

Helt nytt er å dra det fryktelig langt. Jeg flyttet hjemmefra i 1997, da var det kildesortering i kommunen. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er vel ikke alle som sorterer, så chill. Ikke alle har plass til alle disse posene heller. 

Det er ikke valgfritt.

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (22 minutter siden):

Helt nytt er å dra det fryktelig langt. Jeg flyttet hjemmefra i 1997, da var det kildesortering i kommunen. 

Det er ikke valgfritt.

Ikke valgfritt? Vel, mange bor i en blokk. Prøv å finne den som ikke sorterer når alle kaster søppel i samme container. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ikke valgfritt? Vel, mange bor i en blokk. Prøv å finne den som ikke sorterer når alle kaster søppel i samme container. 

At noen lurer seg unna er en ting, men man skal sortere. Alle som lar være bidrar til å gjøre renovasjonsgebyrene høyere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (På 16.11.2025 den 19.58):

Er sortering nytt i Norge? Her jeg bor har vi sortert siden jeg var liten, er nesten 40 nå

Det er veldig varierende hvor langt kommuner har kommet i kildesortering. Her har vi hatt sortering av matavfall f.eks kun et år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er veldig varierende hvor langt kommuner har kommet i kildesortering. Her har vi hatt sortering av matavfall f.eks kun et år. 

Helt fantastisk egentlig at ikke hele landet fikk rullet ut en og samme ordning samtidig. Sånn siden sortering puttes i klima potten og den gjelder for hele landet 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med de. Det er vel du som kan risikere å få bot eller tilsnakk om det ikke sorteres

Anonymkode: 5de25...10d

AnonymBruker
Skrevet
Mei88 skrev (1 time siden):

Helt fantastisk egentlig at ikke hele landet fikk rullet ut en og samme ordning samtidig. Sånn siden sortering puttes i klima potten og den gjelder for hele landet 

I og med at det er kommunene som styrer dette vil det aldri bli likt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...