Gå til innhold

Leieboerne sorterer ikke søppel

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 17.29):

Er de fra en kultur/ land der det ikke er vanlig å kildesortere?

Bor i bygård og ser at familier fra Midt-Østen og Afrika kaster alt i restavfallet (papir, glass & metall, plast) går i restavfallet, selv om de forskjellige containerne står ved siden av hverandre.

Anonymkode: a95c8...31b

Neida, de er fra vestlandet 

Anonymkode: e1b03...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vokste opp med å brenne søppel og grave ned det som ikke kunne brennes opp. Er ikke så mange år siden det ble leveringssystem for plast f.eks. Og det er først i fjor det kommer dunker her. 

Anonymkode: 4bbc3...2e9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nytt i Norge? Det er ikke lenger nytt å sortere…………… 

Anonymkode: 64c7b...8fb

Kjem an på kvar du er frå. I bygdene rundt om i Vestland fylke kom søppelsortering først i fjor. På heimstaden min fekk dei pappsortering då, og så fekk dei matavfall og plast i år.

Kommunen eg bur i no har hatt papp/plast ei stund, medan matavfall kom i år som ein frivilleg dunk så vi er mange som ikkje har det enda. Glass og metall må framleis køyrast til eigna containerar rundt om i kommunen, så veit om mange som ikkje sorterer det på grunn av manglande tilgang på bil for eksempel.

Når det er sagt, så greide sjølv bestemor på 80 og setje seg inn i sorteringsreglane når dei kom no, så leigetakarane burde fint greie å innfinne seg med det sjølv om dei ikkje er vande med det. Ein ting at det blir ein overgong med litt blanda i restavfallet, men dei verkar jo ikkje til å bry seg i det heile tatt så du må absolutt gi tydeleg beskjed og auke leiga dersom dei ikkje tar det til seg :)

Anonymkode: 74f1d...3cc

• Liker 3
Skrevet

Heia bestemor 👵. Det er nesten litt komisk med svære plastdunker og esker  i restavfallet som skulle vært i bøttene rett ved siden av

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Må le, her legges og alle esker rett i uten å tråkkes eller brettes flate. Trodde ingen gjorde sånt etter fylte 15 år

Åpningen for å kaste papp her er umulig uten å trampe den sammen.

Anonymkode: 4f934...150

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må le, her legges og alle esker rett i uten å tråkkes eller brettes flate. Trodde ingen gjorde sånt etter fylte 15 år

Hæ? Antar du da bor i en blokk eller lignende som har en hel container, som itillegg komprimerer ved å trykke på en knapp? 

For oss i eneboliger funker det ikke slik. Vi har en dunk som tømmes en gang i måneden. Kaster du to store pappesker ned i den uten å brette, så er den full… Man Må brette alt som kastes slik at det er plass til alt som skal kastes, frem til neste tømming. 

Anonymkode: bc420...62b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 0.44):

Hæ? Antar du da bor i en blokk eller lignende som har en hel container, som itillegg komprimerer ved å trykke på en knapp? 

For oss i eneboliger funker det ikke slik. Vi har en dunk som tømmes en gang i måneden. Kaster du to store pappesker ned i den uten å brette, så er den full… Man Må brette alt som kastes slik at det er plass til alt som skal kastes, frem til neste tømming. 

Anonymkode: bc420...62b

Nei, bor i enebolig og leietakers esker fyller dunken

• Liker 1
Skrevet

Vi har leieboere og i husordensreglene som er vedlagt kontrakten, står det at de skal «sortere avfall i tråd med kommunens regler». I ytterste konsekvens kan vi si dem opp om de ikke gjør det, i og med at det er del av leieavtalen. Om ikke du lykkes å få disse til å gjøre det rett, så må du få det inn i kontrakt eller husordensregler før neste leieboere flytter inn. 

Anonymkode: d22d0...ca2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 11.33):

Jeg løste dette med å ta ut det usorterte avfallet og plasserte dette i leiligheten deres og sa at de fra nå av må kaste søppelet selv. Det var etter gjentatte beskjeder. 

Ga også skriftlig varsel om at husleien økes grunnet økte utgifter. Da tok de seg sammen. Da var jeg drittlei. 

Anonymkode: f82aa...a9c

Søppel nazien. Burde vært en karakter i borettslaget eller Seinfeld der der😂 

Anonymkode: 021c6...7c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 19.14):

De må jo brettes flate for og få plass? Er det du som legger hele esker på toppen og tetter igjen så ingen andre får kastet på en uke? 

Anonymkode: 68efe...2db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 18.46):

Det er jo helt nytt i Norge? I tillegg er det ulikt system fra kommune til kommune. Manglende norskkunnskaper kan gjøre det vanskelig og forstå, men kultur og land? 

Ikke alle land har resirkulering/ sorteringssystem for gjenvinnelse, og hvis man bor i fattige bydeler eller ute i periferien med lite infrastruktur, så eksisterer ikke slikt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ikke alle land har resirkulering/ sorteringssystem for gjenvinnelse, og hvis man bor i fattige bydeler eller ute i periferien med lite infrastruktur, så eksisterer ikke slikt.

De er fra Vestlandet 🤣By til og med

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har leieboere og i husordensreglene som er vedlagt kontrakten, står det at de skal «sortere avfall i tråd med kommunens regler». I ytterste konsekvens kan vi si dem opp om de ikke gjør det, i og med at det er del av leieavtalen. Om ikke du lykkes å få disse til å gjøre det rett, så må du få det inn i kontrakt eller husordensregler før neste leieboere flytter inn. 

Anonymkode: d22d0...ca2

Har det i kontrakten, og prøver å plage leietaker minst mulig. Men puh!!!

Skrevet

Søppel nazien. Burde vært en karakter i borettslaget eller Seinfeld der der😂 

Anonymkode: 021c6...7c2

Det måtte dessverre til for ellers blir ikke søpla tømt. Det har allerede skjedd tre ganger hvor avfallsfolka ikke tømte dunken vår grunnet usortert søppel. Og når dunken vår ble fyllt opp så trodde leietakerne at det var fritt frem for å fylle opp naboens søppel. Det var ikke helt etter boka, men det funket.

Burde jeg vite hva/hvem Seinfeld er?🤨

Anonymkode: f82aa...a9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det stemmer sikkert. 
Det har allikevel ingenting med norsk kultur og gjøre? Det er nytt her! Brukte tid på og få foreldrene mine med på dette, tror det gjør det ganske riktig nå, men med påstanden om at folk som ikke gjør det riktig er fra en annen kultur blir teit. 

• Nyttig 1
Skrevet

Dårlig bretting av papp er en gjenganger blant leietakere ser jeg. Hadde samme problem hos oss hvor de hadde ekstremt med pappsøppel, og i tillegg ikke klarte å brette det. Etnisk norske som alltid har bodd i Norge, og fra kommuner jeg vet har hatt søppelsortering siden i alle fall 2000-tallet. 

Veldig rart, da vi selv er oppvokst med å være ordenselever på skole (alle elever måtte dette på rundgang i løpet av året), og da måtte bl.a. brette melkekartonger, og rive opp papp så det passet i pappsøppel. Er ikke dette noe som er/var vanlig på alle norske skoler?

Anonymkode: 0db31...509

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 19.17):

Du vokste opp med det? Og foreldrene dine? Jeg vokste opp med og kaste alt i en felles sjakt, og jeg er 100% norsk. Så er ikke enig i at dette har noe med kultur og gjøre. 

Kildesortering ble innført ulikt i de forskjellige kommunene. Inderøy kommune hadde matavfallsortering, papp og restavfall allerede for 30 år siden. Molde kommune kom noen år etter. Trondheim mye senere, sier venninnen min. 

Anonymkode: 54aaa...1fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 20.16):

Kjem an på kvar du er frå. I bygdene rundt om i Vestland fylke kom søppelsortering først i fjor. På heimstaden min fekk dei pappsortering då, og så fekk dei matavfall og plast i år.

Kommunen eg bur i no har hatt papp/plast ei stund, medan matavfall kom i år som ein frivilleg dunk så vi er mange som ikkje har det enda. Glass og metall må framleis køyrast til eigna containerar rundt om i kommunen, så veit om mange som ikkje sorterer det på grunn av manglande tilgang på bil for eksempel.

Når det er sagt, så greide sjølv bestemor på 80 og setje seg inn i sorteringsreglane når dei kom no, så leigetakarane burde fint greie å innfinne seg med det sjølv om dei ikkje er vande med det. Ein ting at det blir ein overgong med litt blanda i restavfallet, men dei verkar jo ikkje til å bry seg i det heile tatt så du må absolutt gi tydeleg beskjed og auke leiga dersom dei ikkje tar det til seg :)

Anonymkode: 74f1d...3cc

Så steder som feks Lindås har sluttet å være bygd?

Anonymkode: 13fec...c13

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kildesortering ble innført ulikt i de forskjellige kommunene. Inderøy kommune hadde matavfallsortering, papp og restavfall allerede for 30 år siden. Molde kommune kom noen år etter. Trondheim mye senere, sier venninnen min. 

Anonymkode: 54aaa...1fc

Ja, sortering er veldig ulikt fra kommune til kommune, men det er veldig lenge siden en kommune ikke hadde noen form for sortering i det hele tatt. Trondheim er det ikke lenge siden de ikke sorterte matavfall, men de sorterte ut plast, papp og glass/metall. Der jeg bor nå, så har de plast sammen med restavfall. Matavfall var inntil nylig i samme dunk som restavfall, men egen pose. 

Altså er det utrolig rart å ikke sette seg inn i når man flytter, da det er normen at det ikke er likt overalt. 

I leiekontrakten vår står det at man er pliktet til å sette seg inn i avfallssorteringen i kommunen. Hos oss så kan vi risikere at de ikke tømmer søppelet, og at vi får gebyr. 

Anonymkode: 0db31...509

• Liker 2
Skrevet
Tobias001 skrev (På 9.11.2025 den 8.45):

Du kan ikke legge deg opp i hva de sorterer eller ikke, så lenge du ikke har noe klausul om dette i leiekontrakten, så hsr du bare deg selv å skylde.

Nå er det nå påkrevd sortering. I hvertfall der jeg bor. Og hvis en slurver med sorteringen. Kan en risikere- søppel blir ikke tatt med, eller en får ekstra regning i posten fordi det ikke er sortert. 

Så du mener da at alle som leier så lenge det ikke står ikke behøver å sortert?  Vil si personer som ser at det er sortering burde skjønne at en gjør det.  Eller så må de godta at husleie går opp pga fare for bøter pga fordårlig sortering. Eller de får kjøre søpla si selv

Hadde jeg leid ut og de som leiet ikke sorterte hadde jeg vurderte oppsigelse hvis de ikke skjerpet seg

Anonymkode: 39850...52c

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...