Gå til innhold

Leieboerne sorterer ikke søppel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enslig og leier ut til par med 5-åring. Vi har en ekstra stor restavfallsdunk og kildesortering. De kaster alt i restavfallet, den flyter over Har lav leie, og kan sette opp til gjengs leie og kjøre ekstra sett renovasjon. Men når de aldri bruker de andre dunkene og sorterer plast er det egentlig unødvendig for fire mennesker. Hvordan løse dette? Er det frekt å nevne? Jeg har lagt sorteringsposer og informasjon om kildesortering fra kommunen utenfor tre ganger 

Anonymkode: e1b03...c85

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må jo snakke med dem! Hvis du er så konfliktsky kan du ikke ha leietakere!

Anonymkode: 17b43...431

• Liker 18
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Samme her. Har gitt beskjed flere ganger. Om det ikke bedrer seg er planen min at de må skaffe seg egen søppelkasse til restavfall. Blir vel fort 10 000,- i året. 

Anonymkode: f253f...5c6

• Liker 3
Skrevet

Du kan ikke legge deg opp i hva de sorterer eller ikke, så lenge du ikke har noe klausul om dette i leiekontrakten, så hsr du bare deg selv å skylde.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må snakke med dem. Gjør det klart for dem at du som eier av søppelkassene kan få problemer med kommunen om de ikke sorterer og at manglende sortering kan/vil medføre økt husleie fordi det er kostbart å levere restavfall.

Ved fornying av leiekontrakt, bør det være et punkt i kontrakten om at leietaker skal kildesortere i henhold til kommunens krav og ordninger og at mislighold av kontrakten er oppsigelsesgrunn.

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Må snakke med dem, og informere om at leien må økes, eller at de må levere avfallet sitt selv på gjennvinningsstasjonen om de ikke kildesortere.
Jeg har også leieboere; så vi er til sammen 6 stk som bruker en restanfallsdunke som er en str større en den vanlige. Den tømmes en gang i mnd, og det går akkurat med ett nødskrik 

Anonymkode: 9c6ac...342

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Tobias001 skrev (1 time siden):

Du kan ikke legge deg opp i hva de sorterer eller ikke, så lenge du ikke har noe klausul om dette i leiekontrakten, så hsr du bare deg selv å skylde.

Jeg skrev faktisk at søppelet må sorteres fordi en annen leieboer la så mange leker i metall og glass 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er de fra en kultur/ land der det ikke er vanlig å kildesortere?

Bor i bygård og ser at familier fra Midt-Østen og Afrika kaster alt i restavfallet (papir, glass & metall, plast) går i restavfallet, selv om de forskjellige containerne står ved siden av hverandre.

Anonymkode: a95c8...31b

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Da sier du klart i fra at enten sorterer dere søppel eller så settes leia opp før å betale for større dunk. Og at du da setter opp til gjengs leie. Og jeg hadde satt frist allerede nå slik at de var forberedt på at husleien øker når de da ikke «orker bry seg».

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det samme problemet med våre leieboere, utrolig irriterende! Hva er det med folk som ikke klarer å kildesortere?!

Vi har selvsagt dobbelt abonnement og derfor dobbelt så store dunker som vanlig, så burde ikke være noe problem. Men de kaster både glass, metall, plast og matavfall i restavfall. Produserer noe vanvittig med søppel. De kan nesten fylle dunken to dager etter tømming, og vi får da ikke kastet noe på 14 dager og må ta med søppelet vårt på jobb og kaste der…  Papp går i pappdunken, men de bretter det aldri sammen, så dunken blir «full» av to kasser, og vi må stå og brette alt de kaster slik at det skal være plass til noe av vårt. 

De har selvsagt både blitt snakket med og fått utallige meldinger, men nå har vi faktisk sagt de opp og skal ikke leie ut mer👏

HI, sett opp leien til gjengs leie og håp at de flytter!

Anonymkode: bc420...62b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg løste dette med å ta ut det usorterte avfallet og plasserte dette i leiligheten deres og sa at de fra nå av må kaste søppelet selv. Det var etter gjentatte beskjeder. 

Ga også skriftlig varsel om at husleien økes grunnet økte utgifter. Da tok de seg sammen. Da var jeg drittlei. 

Anonymkode: f82aa...a9c

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg løste dette med å ta ut det usorterte avfallet og plasserte dette i leiligheten deres og sa at de fra nå av må kaste søppelet selv. Det var etter gjentatte beskjeder. 

Ga også skriftlig varsel om at husleien økes grunnet økte utgifter. Da tok de seg sammen. Da var jeg drittlei. 

Anonymkode: f82aa...a9c

Tror dette er løsningen TS. 

Anonymkode: eb255...5a5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 17.29):

Er de fra en kultur/ land der det ikke er vanlig å kildesortere?

Bor i bygård og ser at familier fra Midt-Østen og Afrika kaster alt i restavfallet (papir, glass & metall, plast) går i restavfallet, selv om de forskjellige containerne står ved siden av hverandre.

Anonymkode: a95c8...31b

Det er jo helt nytt i Norge? I tillegg er det ulikt system fra kommune til kommune. Manglende norskkunnskaper kan gjøre det vanskelig og forstå, men kultur og land? 

Anonymkode: 68efe...2db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo helt nytt i Norge? I tillegg er det ulikt system fra kommune til kommune. Manglende norskkunnskaper kan gjøre det vanskelig og forstå, men kultur og land? 

Nytt i Norge? Det er ikke lenger nytt å sortere…………… 

Anonymkode: 64c7b...8fb

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor nytt tenker du dette er? Jeg er 35, og husker at vi sorterte avfall da jeg var barn. 

Anonymkode: 9d8b0...dc5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper ikke å få større dunk. Her kan vi få bøter for dårlig sortering. 

Anonymkode: f253f...5c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi har det samme problemet med våre leieboere, utrolig irriterende! Hva er det med folk som ikke klarer å kildesortere?!

Vi har selvsagt dobbelt abonnement og derfor dobbelt så store dunker som vanlig, så burde ikke være noe problem. Men de kaster både glass, metall, plast og matavfall i restavfall. Produserer noe vanvittig med søppel. De kan nesten fylle dunken to dager etter tømming, og vi får da ikke kastet noe på 14 dager og må ta med søppelet vårt på jobb og kaste der…  Papp går i pappdunken, men de bretter det aldri sammen, så dunken blir «full» av to kasser, og vi må stå og brette alt de kaster slik at det skal være plass til noe av vårt. 

De har selvsagt både blitt snakket med og fått utallige meldinger, men nå har vi faktisk sagt de opp og skal ikke leie ut mer👏

HI, sett opp leien til gjengs leie og håp at de flytter!

Anonymkode: bc420...62b

Må le, her legges og alle esker rett i uten å tråkkes eller brettes flate. Trodde ingen gjorde sånt etter fylte 15 år

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor nytt tenker du dette er? Jeg er 35, og husker at vi sorterte avfall da jeg var barn. 

Det var virkelig ikke vanlig overalt for 35 år siden. Ikke så omfattende som det er nå nei. 

Anonymkode: 4bbc3...2e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nytt i Norge? Det er ikke lenger nytt å sortere…………… 

Anonymkode: 64c7b...8fb

Du vokste opp med det? Og foreldrene dine? Jeg vokste opp med og kaste alt i en felles sjakt, og jeg er 100% norsk. Så er ikke enig i at dette har noe med kultur og gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ok, det gjorde ikke vi for 35 år siden. 
jeg husker når jeg var ung voksen at vi samlet melkekartonger og skrev navn og adresse og leverte inn og kunne vinne en million. Det var vel det første . 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...