Gå til innhold

En upopulær observasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lite viste jeg att en av overgangsalderens uheldige bieffekter, er nedsatt lungekapasitet grunna dårligere slimhinner 

Lungekapasiteten blir hos noen omtrent som hos en storrøyker, med stadige betennelser og hoste

Jeg måtte faktisk gi meg med joggingen for å skåne lungene. Jeg hostet og spydde og pustet og peste, fikk stadige lungebetennelser og var ganske elendig 

Så kanskje formen hos noen i overgangsalderen faktisk blir dårlig av en grunn. 

Jeg må iallefall nøye meg med trim som ikke øker pusten særlig. 

Metabolismen har også helt klart endret seg hos meg, sier ikke dette gjelder alle, men hos meg kan jeg ikke gå særlig over 1200 kalorier om døgnet før vekten øker.

Der vekten før alltid la seg jevnt over hele kroppen, legger den seg nå rundt magen. - jeg er enda slank, men det er en daglig kamp for å holde den vekten, jeg spiser alt for lite og er trett og sliten, håret er tørt som høy, neglene sprekker og kroppen kjennes rett og slett fryktelig tung og sliten ut. 

Ikke kan jeg bruke noe for plagene, for plutselig fikk jeg høyt blodtrykk, - jeg som alltid har hatt perfekt blodtrykk 

Jeg er fremdeles i fullt arbeid. 

Jeg skjønner de som gir litt opp. 

Anonymkode: 64924...ac4

Får du høyt blodtrykk av hormonterapi? Åh nei, så dumt :tristblå:. Hva slags type(r) har du prøvd?

Anonymkode: 477a6...322

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Jeg har alltid trent mye (vært instruktør på ulike treningssentre i rundt 20 år), men da jeg rundet 50 var det som at det skjedde et stort pang! ALT ser ut til å feste seg rundt magen, uansett hvor sunt jeg spiser. Jeg _skylder_ ikke på overgangsalder; jeg forsøker å kompensere både via kostholdet og med mer trening, men at _noe_ skjer rundt overgangsalderen, det er det ikke tvil om! 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du høyt blodtrykk av hormonterapi? Åh nei, så dumt :tristblå:. Hva slags type(r) har du prøvd?

Jeg er nok familiært betinget for høyt blodtrykk, så det skal muligens lite til. Ett lite sjokk når jeg er en av de få i familien som alltid har hatt så fint blodtrykk. - Vi har mye hjertesykdom i familen så jeg ble kanskje litt pysete.

Nå har jeg i samråd med lege, snakket om å prøve spray, tabletter var utelukket, plaster litt bedre men ikke optimalt.  

Alternativet er jo selvfølgelig å begynne med medisiner for blodtrykket også, samtidig med hormoner, men en blir trett og sliten av de også. 

Skrevet

Synes jeg ser mange kvinner i 40-50 årsalderen som jogger jeg. 

Anonymkode: 158f9...66f

Skrevet
piggrokken skrev (29 minutter siden):

Dette 100 prosent. 

"Det er aldri min skyld, og grunnen til at JEG ikke er hvor JEG burde være idag er xyz"

Dette er verden i 2025, også kjent som Jungs, Nietzsches og Freuds våte drøm.

Hvorfor syte over at andre syter? Akkurat i denne sammenhengen, når det gjelder overgangsalder, så har vel i grunnen ikke du som mann så mye å bidra med heller. Gled deg over at testosteronet ditt går saaaakte og jevnt nedover med alderen, istedet for å hoppe opp og ned i åresvis med dertil helt tullete symptomer, før det stagnerer på et jevnt dritlavt nivå som får hele kroppen din til å visne.
Tenkt deg til hvordan det føles å gå fra ung, energisk og full av optimisme, til å få innskrumpet/inntørket penis (kanskje med nedsatt følsomhet), liten eller ingen sexlyst, hete/svettetokter, utmattelse, hjernetåke, angst, søvnproblemer og vondt på steder du ikke ante eksisterte. Tenk deg så at du går til legen og får beskjed om at du er frisk som en fisk og at dette må du bare tåle. Du vet at det finnes et trygt preparat som kan redusere symptomene kraftig og til og med gi deg bedre helse (mindre risiko for hjerte/karsykdommer, kreft, demens og beinskjørhet), men legen sier nei og mener at du bare må leve med plagene, siden det å bli eldre tross alt ikke er noen sykdom i seg selv. 

Jeg mener ikke at damer skal legge skylda for alt på overgangsalderen, men overgangsalder har faktisk skylda for utrolig mye som går galt i kroppen. Å trene og spise sunt i for å gå ned i vekt i overgangsalderen, er å jobbe i motbakke i kraftig motvind, selv med hormonterapi. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er nok familiært betinget for høyt blodtrykk, så det skal muligens lite til. Ett lite sjokk når jeg er en av de få i familien som alltid har hatt så fint blodtrykk. - Vi har mye hjertesykdom i familen så jeg ble kanskje litt pysete.

Nå har jeg i samråd med lege, snakket om å prøve spray, tabletter var utelukket, plaster litt bedre men ikke optimalt.  

Alternativet er jo selvfølgelig å begynne med medisiner for blodtrykket også, samtidig med hormoner, men en blir trett og sliten av de også. 

Skjønner du blir litt pysete når du har hjertesykdom i familien.
Østrogentabletter anbefales vel ikke, uansett, grunnet større risiko for blodpropp. Mange kan fint bruke tabletter, men det anbefales å prøve transdermale produkter først. Jeg skjønner ikke helt hvorfor plaster skal være verre enn spray? Begge deler er jo transdermale.

Jeg har gått på blodtrykksmedisin i mange år før jeg kom i overgangsalderen, og bruker nå østrogenplaster og Utrogestan kapsler i tillegg. Blodtrykket mitt har ikke endret seg og jeg blir heller ikke spesielt sliten og trøtt av blodtrykksmedisinene.
Håper du finner en god løsning som fungerer både for hormonnivået og blodtrykket ditt. Hormonterapi er jo i utgangspunktet bra for hjerte/kar, da østrogenmangel øker risikoen for hjerte/karsykdommer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler «alle» damer skylder på overgangsalderen for at de legger på seg etter fylte 40 år.  Men når jeg tenker meg om så ser jeg sjelden damer i 40-50-årene jogger ute, og de få som gjør det er slanke. Er det riktig å skylde på overgangsalderen eller er det bare en dårlig unnskyldning for at de ikke orker å trene?

Anonymkode: a90c3...410

Du.... føler at alle damer skylder på? Er vel enten opplever eller mener? Du føler? Veldig merkelig formulering.

Anbefaler deg å se til forskning for å finne svar slin at du slipper å gå rundt og "føle" så mye om et ganske sært tema.

Anonymkode: 2c653...f92

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg føler «alle» damer skylder på overgangsalderen for at de legger på seg etter fylte 40 år.  Men når jeg tenker meg om så ser jeg sjelden damer i 40-50-årene jogger ute, og de få som gjør det er slanke. Er det riktig å skylde på overgangsalderen eller er det bare en dårlig unnskyldning for at de ikke orker å trene?

Hvilken unnskyldninger føler du at alle menn i 40-årene har når de legger på seg?  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Kvinne 46 her, og jeg trener stort sett hver dag. Møter masse damer på min alder som løper! Men hadde du møtt meg, hadde du ikke trodd jeg var 40+

det er fellesnevner for damene jeg ser på løpetrening og møter ute, de ser på avstand langt yngre ut :) 

• Liker 1
Skrevet

Er du virkelig overrasket over at mennesker skylder på ytre omstendigheter, kropp eller andre? Din upopulære observasjon er ikke upopulær fordi du ser feil, men fordi du ser på kvinner når du skal analysere for å felle en negativ dom om fedme. Hvis synet ditt hadde vært bredere og tatt inn mer, ville problemstillingen mest sannsynlig vært mindre interessant for deg. Hvis du trives med den så værsågod. Ingen vits i å påpeke upopulariteten i utsagnet ditt - selvfølgelig er det upopulært blant kvinner, som dommen rammer, mens menn slipper fri fra den i innlegget ditt. Det forstår du også.

Anonymkode: 278fc...f63

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skmder ikke på det er grunnen til  overvekt.  Det ER grunnen

Jeg har veid det samme hekt siden tenårene,  og spist det samme. Å nei  jeg er ikke mindre altiv og kanskje spist litt mer. På kort tid sammen med overgangsalder så bare økte vekten helt uten grunn og endinger jeg selv gjorde.

Man får endringer i hormonsystemet og hormonproduksjonrn i hypotalamus og hypofysen. Som igjen  endrer endel stoffer over til fett istedenfor energi. I tillegg  var jeg så uheldig  at jeg også ikke uvanlig nok  fikk lavt stoffskifte samtidig med økte overgangsalder symptomer. 

Som også påvirker fettproduksjonen. Min mor var akkurat  lik. Tynn hele livet, frem til overgangsalder dukket opp. Og fikk lavt stoffskifte på kjøpet. Mitt kosthold har vært fiber og grønt.

Så akkurat  hva jeg skulle nå spise for å ikke øke vekten mer har vætt en utfordring.  Men har iallefall klart å stoppe økningen

Akkurat hvilke og hvordan hormonendringene påvirker deg er like ulikt som iht graviditet. Der noen får disse endringene også under svangerskap. Noen legger ikke på seg i det heletatt , andre raser opp i vekt uten endringer i kosten. 

Ja en av symptomene har vært økt sult. Dog har jeg vært bevisdt på ikke  spise mer. Har det vært helt krise, så har jeg tatt en gulerot ekstra på kvelden

Så mulig lurt å sette seg litt inn i ting, gør man retter sktåblikk og kritikk på andre

Anonymkode: f4d03...2e7

• Liker 2
Skrevet

Kvinner rundt meg som er i 40-50 årene trener mer enn de noen gang har gjort. Og nettopp jogging virker som det er veldig trendy. Jeg har også flere venninner som har snakket om at de merker at det legger lettere på seg, og sagt at "det er nok alderen".

Jeg tror ikke jeg er i perimenopause enda (er 41), og egentlig ikke at jeg kommer til å legge på meg av den grunn heller (jeg har alltid vært slank uten å jobbe for det, til tider for slank og både min mormor og mor hadde utfordringer med lite matlyst for lav vekt da de ble eldre). J

Jeg har slang meg på joggebølgen for 2 år siden, og har med det gått opp i vekt. Jeg tror det er fordi det påvirket matlysten min, at den har økt, noe som for min del er bare fint. Jeg har gått fra å være på grensen til undervekt i følge BMI til å ha en BMI på 19, og jeg kommer til å fortsette å jogge fordi jeg kjenner at det er veldig bra for kropp og sinn. Men altså ikke for å unngå noe vektoppgang i overgangsalderen, det kan jeg godt få. 

Anonymkode: 2d90a...651

Skrevet

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett og brukerdebatt, samt innlegg tilknyttet dette.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Sitat

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

veronica<3, mod. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...