Gå til innhold

En upopulær observasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg føler «alle» damer skylder på overgangsalderen for at de legger på seg etter fylte 40 år.  Men når jeg tenker meg om så ser jeg sjelden damer i 40-50-årene jogger ute, og de få som gjør det er slanke. Er det riktig å skylde på overgangsalderen eller er det bare en dårlig unnskyldning for at de ikke orker å trene?

Anonymkode: a90c3...410

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk skylder på alt mulig i dag, unntatt seg selv. Det er diagnoser i hytt og pine, alltid en knagg å henge skylden og sytet på.

Anonymkode: d6c61...9d5

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg jogget ikke før overgangsalderen heller....da var jeg undervektig og kunne spise akkurat det jeg ville. Nå må jeg moderere meg, spiser bare en liten del av hva jeg gjorde før, men har for første gang i livet lagt på meg.

Anonymkode: da848...470

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er jo et faktum at overgangsalder kan medføre vektøkning. Så det er ikke en unmskyldnimg, det er et faktum. Selv de som trener må trene mer/spise mindre enn før for å holde samme vekt. 

Anonymkode: 304c7...acf

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg føler «alle» damer skylder på overgangsalderen for at de legger på seg etter fylte 40 år.  Men når jeg tenker meg om så ser jeg sjelden damer i 40-50-årene jogger ute, og de få som gjør det er slanke. Er det riktig å skylde på overgangsalderen eller er det bare en dårlig unnskyldning for at de ikke orker å trene?

Bare vent til du selv kommer i overgangsalderen.  

Anonymkode: 3dbbc...eeb

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke trening som holder en slank, det er kostholdet.

Anonymkode: 719c5...0a4

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Man må jo ikke jogge for å holde seg slank, og iallfall ikke jogge ute. Da har du misforstått ts. I så fall er jo slaget tapt for dem som av ulike grunner ikke kan jogge. Men ja, forskning viser at vektoppgang er vanlig i overgangsalderen. Mange kvinner må omlegge hele kostholdet sitt for å holde seg slank, og akkurat det er jo ikke like enkelt. 

Anonymkode: 28ff1...43a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes alle damer driver og løper jeg men det er kanskje bare her jeg bor at det er så himla populært blant damer 40+ å løpe. Og, de løper MYE. Jeg hadde nok løpt selv hadde jeg kunne.

Anonymkode: 6fc34...569

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke trening som holder en slank, det er kostholdet.

Anonymkode: 719c5...0a4

Det er nok en kombo.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alltid hatet å jogge. Og jeg har trent mye fra jeg var barn, men alltid hatet jogging. 

Anonymkode: dff43...5ba

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vanskeligere å holde vekten med alderen, men det er uansett ikke en god nok grunn for å kun skylde på det. Men er vel ikke uvanlig å skylde på alt annet enn seg selv 

Anonymkode: 3b3e9...128

Skrevet

Ja, ser dette ofte.

De skylder på ting.

Og ser på meg som "ekstrem" fordi jeg er så nøye med kostholdet, og ikke "koser meg". 

De fleste blir latere med alderen. Det er ikke hormonene.

Anonymkode: ccdbf...874

• Liker 2
Skrevet

Er det noen som er flinke til å ta vare på seg selv, er det kvinner fra slutten av 40-årene og oppover. Det inkluderer å ta ansvar for hormonfall, trening og kosthold.

Her hvor jeg bor er det mest godt voksne som trener, både løp og annen trening, mens 20- og 30-åringene ser ut til å sitte mye på rumpa. Og ja, perimenopause og menopause fører for mange til overvekt, akkurat som PMS og graviditet og hormonendringene dette fører med seg også kan føre til vektendringer. Mange voksne kvinner opplever dette, og det er ingen grunn til å hovere eller spekulere spesielt over det.

Du får bruke din innsikt på deg selv, kanskje du er blant de som ikke merker stort til hormonfall ig endringer. Eller kanskje du blir akkurat som mange andre, overvektige med massivt håravfall - og får ditt å stri med. Lykke til! 

Anonymkode: 87dc7...2b3

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man blir ikke automatisk tykk i overgangsalderen, men metabolismen endrer seg på måter som gjør at man må endre på både kostvaner og treningsvaner for å unngå å gå opp. Man går jo likevel ikke opp fra sylslank til bælfeit bare fordi man kommer i overgangsalderen. Det som skjer er at man får dårligere tarmhelse (leaky gut med færre gode bakterier som beskytter mot betennelse i tarmen/kroppen), dårligere regulering av blodsukkeret (insulinresistens), lavere produksjon og nivå av GLP-1 (samme stoff som i slankemidlene Wegowy o.l.) og reduksjon i muskelmasse. I tillegg prøver kroppen å kompensere for lavere østrogenproduksjon i eggstokkene ved å lagre fett på magen, da fettcellene i "muffinmagen" produserer og lagrer østrogen. For noen merker man tendenser til dette allerede i perimenopausen (noen er der allerede i 30-årene).

Jeg har lært (fra et foredrag med en dyktig lege) at man rett og slett må endre på gamle vaner dersom man ønsker å holde på formen(e) i og etter menopausen. Færre raske karbohyrater, mer protein, fett og fiber, og mer styrketrening for å motvirke muskelsvinn og beinskjørhet. Kroppen endrer seg såpass når man kommer godt inn i perimenopausen og nærmer seg menopausen, at man må lære seg å leve med en ny kropp som ikke fungerer som før. Det er derfor enkelte damer sier de kunne spise hva de ville før, men plutselig får muffinmage og legger på seg av bare å se på mat når de kommer i perimenopausen.

Så man kan ikke legge skylda på menopausen for at man blir tykkere og tykkere, men man kan definitivt legge skylda på menopausen for at man må jobbe en god del hardere for å holde samme formen som før. Det man omtrent fikk gratis i 20-årene, må man jobbe hardt for når man når slutten av 30-årene. Kroppen responderer ikke på samme måten som før, verken på kosthold eller trening.

Når det er sagt, så burde du ikke henge deg opp i hvor mange voksne damer som jogger. Menopausale damer blir ikke slanke av å jogge. De holder vekta nede vha endret kosthold og styrketrening (som gir sterk kropp, mer energi, bedre søvn, mindre stress og økt hvileforbrenning). Jogging og annen aerob trening er bra for hjertet og lungene, men har svært lite å si for vekta. 

Og et siste tips fra legen som holdt foredrag var å tilføre kroppen det den faktisk mangler i menopausen; hormoner. Alle andre tilstander som oppstår i kroppen der man får nedsatt eller manglende produksjon av et hormon i kroppen blir behandlet av leger med tilskudd av hormonet, mens menopausale damer får beskjed om at det å mangle både østrogen, progesteron og testosteron er naturens gang og noe de bare må leve med. Stadig flere leger ser menopausen som en mangeltilstand som går hardt utover helsa på damene, for hormonmangel påvirker store deler av kroppen og gir både plager og sykdommer. 
Alt for mange leger henger igjen i gamle myter om at hormontilskudd er farlig og gir brystkreft og blodpropp, og nekter kvinner tilskudd de trenger for å leve et godt og sunt liv. For å si det sånn; det er større risiko for brystkreft om man drikker alkohol, enn om man tar hormontilskudd.

Damer: snakk med legen om hormoner når du når slutten av 30-årene og kjenner at fysisk og psykisk form blir dårligere. Det er faktisk fullt mulig å få hormonterapi før du mister mensen! Og slett ikke alle opplever typiske hetetokter og humørsvingninger. Noen merker bare at formen blir dårligere, at de sover dårlig (eller våkner ofte), at de plutselig blir mer bekymret og nervøs eller rett og slett "mister seg selv" (verden føles som den går fra farger til sort/hvitt og lykkefølelse uteblir). Snakk med legen om hormoner, og vil ikke legen høre så gå til en anne lege, og da helst en dyktig gynekolog. Gode hormonnivåer er kjempeviktig! Selv om ikke alle plager forsvinner, så er det en stor forbedring å få tilskudd av hormoner! :) 
Og drit i forståsegpåere på KG som tror godt voksne og eldre damer er late fordi de ikke lenger ser ut som og oppfører seg som spretne ungjenter. 

Anonymkode: 477a6...322

• Liker 4
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en veldig overforenkling av virkeligheten 

Anonymkode: 62cbb...5e6

• Liker 2
Skrevet

Nå har jeg passert midten av førtiåra, og forbrenningen må da gå saktere og saktere. Det er vanskelig og krever massiv disiplin for å spise lite nok til at jeg går ned. 1500 kcal i snitt pr dag er for mye. Jeg jogger 3 ganger i uken, en terskeløkt, en intervall og en langtur på 10-15 km. I tillegg trener jeg styrke 3 ganger i uken. 

Ikke er jeg i overgangsalderen heller, tvert imot er det nå joggepause siden jeg er gravid (spontant og uplanlagt).

Likevel er det vanskeligere og vanskeligere å holde vekten, for ikke å snakke om å gå ned i vekt.

Anonymkode: be578...a5e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Folk skylder på alt mulig i dag, unntatt seg selv. Det er diagnoser i hytt og pine, alltid en knagg å henge skylden og sytet på.

Dette 100 prosent. 

"Det er aldri min skyld, og grunnen til at JEG ikke er hvor JEG burde være idag er xyz"

Dette er verden i 2025, også kjent som Jungs, Nietzsches og Freuds våte drøm.

Skrevet

Jeg kjenner flere som er tynne som er i overgangsalderen. Og hvorfor må vi kvinner jogge? Det finnes så mange måter å trene på enn å bare jogge. Ikke alle legger på seg bare pga overgangsalderen, og sykdom og diagnoser kan også skape overvekt. Det samme kan medisiner gjøre. Dessuten trenger ikke det å være moderat overvektig gjøre at du spiser usunt og ikke trener fordi en moderat overvektig mennesker kan faktisk være sunnere enn et menneske som er tynn. Vekta sier ikke noe alene om helsa enten man er i overgangsalderen eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet

Nå er nå menn tjukkere enn kvinner, det er altså en større andel menn på 40 + med vektproblemer enn det er kvinner.

Er det den mannlige overgangsalderen, eller er de bare late?

Anonymkode: 75bef...8d7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lite viste jeg att en av overgangsalderens uheldige bieffekter, er nedsatt lungekapasitet grunna dårligere slimhinner 

Lungekapasiteten blir hos noen omtrent som hos en storrøyker, med stadige betennelser og hoste

Jeg måtte faktisk gi meg med joggingen for å skåne lungene. Jeg hostet og spydde og pustet og peste, fikk stadige lungebetennelser og var ganske elendig 

Så kanskje formen hos noen i overgangsalderen faktisk blir dårlig av en grunn. 

Jeg må iallefall nøye meg med trim som ikke øker pusten særlig. 

Metabolismen har også helt klart endret seg hos meg, sier ikke dette gjelder alle, men hos meg kan jeg ikke gå særlig over 1200 kalorier om døgnet før vekten øker.

Der vekten før alltid la seg jevnt over hele kroppen, legger den seg nå rundt magen. - jeg er enda slank, men det er en daglig kamp for å holde den vekten, jeg spiser alt for lite og er trett og sliten, håret er tørt som høy, neglene sprekker og kroppen kjennes rett og slett fryktelig tung og sliten ut. 

Ikke kan jeg bruke noe for plagene, for plutselig fikk jeg høyt blodtrykk, - jeg som alltid har hatt perfekt blodtrykk 

Jeg er fremdeles i fullt arbeid. 

Jeg skjønner de som gir litt opp. 

Anonymkode: 64924...ac4

• Hjerte 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...