AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #1 Skrevet 6. november 2025 Er der noe underliggende? Mitt barn har løyet at jeg slår han. 7 år gammel,aldri rørt barnet. Bv er involvert. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: a4d6b...8d6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #2 Skrevet 6. november 2025 Barn skjønner ikke konsekvensene av å lyve om slike ting. Kanskje var han sur på deg, kanskje hang han seg på når noen andre barn fortalte at de ble slått, kanskje noen stilte veldig ledende spørsmål... Anonymkode: f3361...a3b 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #3 Skrevet 6. november 2025 Det kan være mye. Alt fra ønske om oppmerksomhet fra andre, til manipulering. Mange barn som har anklaget far for ting i barndommen siden mamma sa at pappa var slem. Det eneste du kan gjøre er å samarbeide med barnevernet og rett å slett få hjelp av dem til å finne årsaken til dette. Anonymkode: 50b58...0c2 2
piggrokken Skrevet 6. november 2025 #4 Skrevet 6. november 2025 Det ligger i menneskets natur å lyve, spesielt da man er barn og man ikke forstår at løgner gir konsekvenser. Kanskje barnet ditt har sett resultater av andre menneskers løgner og forstår at h*n kan utnytte dette. Kanskje barnet har løyet før og ikke forstår hvor alvorlig dette er. Jeg vet ikke hva man kan gjøre i ditt tilfelle, men går ut fra at barnevernet snakker med barnet og deg og de rundt dere. De er nok flinke til å se hvem som lyver og hvem som ikke gjør det, og sjansen er stor for at om barnet lyver om å bli slått, vil det nok lyve om andre ting også. Kanskje h*n ikke forstår hvor alvorlig dette er, og ikke klarer å forstå hva som kommer til å skje om h*n blir tatt vekk fra dere. Kort fortalt, barn lyver, voksne lyver, alle lyver. Synd,men vi er mennesker. Ærlighet varer lengst. Tenk om alle kunne snakke sant...
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #5 Skrevet 6. november 2025 Det varierer. Det er relativt sjelden at barn vedvarende lyver om dette, men forekommer absolutt. Noen fordi de vil straffe foreldrene, noen fordi de tror noe har skjedd som ikke har det. Eksempelvis har mitt autistiske barn flere ganger sagt at jeg eller den andre forelderen har slått henne. Heldigvis ikke sagt det til andre enn oss. Jeg tror det for hennes del handler om at hun kobler følelsesmessig respons på en underlig måte. Hun kunne si dette etter at vi hadde vært strenge og brukt en sint stemme. Når hun tenkte seg om, var hun enig i at ingen hadde slått, "men jeg blir veldig redd når du skriker!" (Det var absolutt ikke snakk om at noen hadde skreket heller, men hun har et oversensitivt system og oppfatter ting andre barn ikke ville reagert på som skremmende). Anonymkode: 5ca25...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #6 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Er der noe underliggende? Mitt barn har løyet at jeg slår han. 7 år gammel,aldri rørt barnet. Bv er involvert. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: a4d6b...8d6 Trådtittelen din er misvisende da det ikke står noe om overgrep i hovedinnlegget. Anonymkode: 1c657...e49 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #7 Skrevet 6. november 2025 Det var vel på 90 tallet at det var et overgreps hysteri som skapte mange justismord da lærere, politi og barnevernet stilte ledende spørsmål til unger og de svarte det de tenkte at de som stilte spørsmålene ville ha av svar basert på den ledende karakteren spørsmålene ble stilt. Litt halvveis relatert så er det nøyaktig det samme som skjer med transe bølgen i dag. Hvor lærere og andre myndighetspersoner stiller barn veldig ledende spørsmål om de kanskje ikke er det kjønnet de ble født som. Og som resulterer i en haug med unger som da plutselig identifiserer seg som transer, med påfølgende medisinsk behandling som ødelegger de stakkars barna for livet. Anonymkode: dda58...f50 2
mommyaka Skrevet 6. november 2025 #8 Skrevet 6. november 2025 Har dere ifra noe sted? At du "slår" han i spill? I lek rl? Sier han at du slår han på rompa? Ansiktet?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #9 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Trådtittelen din er misvisende da det ikke står noe om overgrep i hovedinnlegget. Anonymkode: 1c657...e49 Barnet påstår at mor eller far slår, “overgrep” trenger ikke bety noe seksuelt. Anonymkode: 9b5d1...59c 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #10 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Barnet påstår at mor eller far slår, “overgrep” trenger ikke bety noe seksuelt. Anonymkode: 9b5d1...59c Og da er det snakk om vold ikke overgrep. Anonymkode: 1c657...e49 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #11 Skrevet 6. november 2025 Jeg er barnehagelærer, og dersom et barn forteller meg noe sånn er det ikke min jobb å finne ut om det er sant eller ikke. Jeg dømmer ikke foreldrene på noen måte (Barn kan si mye rart) men, det er barnevernets oppgave å finne ut om dette er sant eller ikke. Jeg har ikke kompetanse til det. Min oppgave er å melde fra, uavhengig om jeg tror at det er sant eller ei. Jeg har måtte melde foreldre jeg har likt kjempe godt, og hvor jeg ikke har trodd på barnet. Jeg tenker alltid at jeg må ta barna på alvor. Vi er pliktige å melde, uavhengig av vi selv tror. Så hvis du vet med deg selv at dette ikke stemmer, så samarbeider du med barnevernet og finner ut av som har skjedd sammen med dem. Anonymkode: 9d346...26b 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #12 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn skjønner ikke konsekvensene av å lyve om slike ting. Kanskje var han sur på deg, kanskje hang han seg på når noen andre barn fortalte at de ble slått, kanskje noen stilte veldig ledende spørsmål... Anonymkode: f3361...a3b AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan være mye. Alt fra ønske om oppmerksomhet fra andre, til manipulering. Mange barn som har anklaget far for ting i barndommen siden mamma sa at pappa var slem. Det eneste du kan gjøre er å samarbeide med barnevernet og rett å slett få hjelp av dem til å finne årsaken til dette. Anonymkode: 50b58...0c2 piggrokken skrev (1 time siden): Det ligger i menneskets natur å lyve, spesielt da man er barn og man ikke forstår at løgner gir konsekvenser. Kanskje barnet ditt har sett resultater av andre menneskers løgner og forstår at h*n kan utnytte dette. Kanskje barnet har løyet før og ikke forstår hvor alvorlig dette er. Jeg vet ikke hva man kan gjøre i ditt tilfelle, men går ut fra at barnevernet snakker med barnet og deg og de rundt dere. De er nok flinke til å se hvem som lyver og hvem som ikke gjør det, og sjansen er stor for at om barnet lyver om å bli slått, vil det nok lyve om andre ting også. Kanskje h*n ikke forstår hvor alvorlig dette er, og ikke klarer å forstå hva som kommer til å skje om h*n blir tatt vekk fra dere. Kort fortalt, barn lyver, voksne lyver, alle lyver. Synd,men vi er mennesker. Ærlighet varer lengst. Tenk om alle kunne snakke sant... Det er ikke vanlig at barn ljuger om at de har blitt utsatt for vold https://www.aftenposten.no/norge/i/QJJ8/barneombud-anne-lindboe-voksne-maa-taale-aa-bli-traakket-paa-taerne «Hender det at barn finner på å si ting om foreldre som ikke er sant? — Det kan forekomme. Men forskning viser at barn flest sjelden lyver om vold, og sjelden forteller andre voksne at mamma eller pappa slår, uten grunn. Ofte ser vi at det bare er toppen av isfjellet de forteller om. Det er mer vanlig at de bortforklarer og underdriver enn det motsatte. En mistanke om "mild oppdragervold" kan plutselig vise seg å være noe mye verre.» https://www.nrk.no/norge/slik-avhores-barn-i-overgrepssaker-1.12370846 «Hun forteller at det er svært sjeldent at barn lyver eller overdriver når det er snakk om overgrep eller vold.» Anonymkode: 1c657...e49 2 1
piggrokken Skrevet 6. november 2025 #13 Skrevet 6. november 2025 Vel, jeg kommenterer saken utfra hvordan jeg får presentert den. Barn lyver kanskje sjelden om vold, men vi vet jo ikke noe mer om situasjonen enn det ts beskriver. Kanskje barnet er en av de få som lyver om dette? Jeg står fremdeles på argumentet at barnet ikke forstår konsekvensene av løgner. 1
Slarti Skrevet 6. november 2025 #14 Skrevet 6. november 2025 (endret) . Endret 6. november 2025 av Slarti feil tråd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #15 Skrevet 6. november 2025 Barn lyver sjelden om slike ting, men man mangle begrepsforståelse og sette det i en kontekst. Og da kan det fort bli litt krøll Anonymkode: 960b0...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #16 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er barnehagelærer, og dersom et barn forteller meg noe sånn er det ikke min jobb å finne ut om det er sant eller ikke. Jeg dømmer ikke foreldrene på noen måte (Barn kan si mye rart) men, det er barnevernets oppgave å finne ut om dette er sant eller ikke. Jeg har ikke kompetanse til det. Min oppgave er å melde fra, uavhengig om jeg tror at det er sant eller ei. Jeg har måtte melde foreldre jeg har likt kjempe godt, og hvor jeg ikke har trodd på barnet. Jeg tenker alltid at jeg må ta barna på alvor. Vi er pliktige å melde, uavhengig av vi selv tror. Anonymkode: 9d346...26b Dette er ikke riktig, rent juridisk. Du skal melde fra dersom du "har grunn til å tro" at barnet er utsatt for vold. Det har du åpenbart ikke dersom du ikke tror på det barnet sier og ikke har noen andre indikasjoner på omsorgssvikt. Anonymkode: 5ca25...ac8 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #17 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke riktig, rent juridisk. Du skal melde fra dersom du "har grunn til å tro" at barnet er utsatt for vold. Det har du åpenbart ikke dersom du ikke tror på det barnet sier og ikke har noen andre indikasjoner på omsorgssvikt. Anonymkode: 5ca25...ac8 Riktig. Barnevernet skal ikke holde på med velfungerende familier, og barnevernsundersøkelser kan være så stor påkjenning at sunne familier skades. I noen tilfeller gjøres det også feilvurderinger om omsorgssvikt. Barn som har det godt i familien sin blir skadelidende når familien blir meldt. If it isn't broken, don't fix it. Men absolutt hvis det er redde barn, troverdige historier, kroppslige funn, dårlig magefølelse osv. Anonymkode: b5049...2a4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #18 Skrevet 6. november 2025 Det er vel vanligere at voldsutøvere benekter vold, enn at barn lyver om vold? Det er ytterst sjeldent barn lyver om vold. Faktisk er de aller fleste voldsutsatte barn så lojale mot foreldrene sine at de lyver om at de IKKE blir utsatt for vold, for så å bli banka gule og blå når de kommer hjem… Anonymkode: f1ffa...785 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #19 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er vel vanligere at voldsutøvere benekter vold, enn at barn lyver om vold? Det er ytterst sjeldent barn lyver om vold. Faktisk er de aller fleste voldsutsatte barn så lojale mot foreldrene sine at de lyver om at de IKKE blir utsatt for vold, for så å bli banka gule og blå når de kommer hjem… Anonymkode: f1ffa...785 Dette! Og utsagnet «barn lyver seg ikke inn i problemer, de lyver seg ut av problemer» eksisterer av en grunn. Anonymkode: 1c657...e49
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #20 Skrevet 7. november 2025 Kan det være et desperat "siste forsøk" for å få oppmerksomhet? Er du flink til å se han, validere han, og anerkjenne han i det daglige? Noen barn går langt for å få foreldrene til å bry seg og vise omsorg, og om ingenting har virkning, kan de ty til andre midler. En opprørt forelder er hvertfall en forelder som bryr seg.. Anonymkode: 3e24e...de9 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå