AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #21 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, ikke sant... Nå lurte jeg egentlig bare på hvordan man praktisk gjør dette, for jeg har selv aldri flyttet lenger enn at vi har kjørt flyttelass på henger i flere omganger. Men så blir man foreldreshamet med en gang... Dere har ikke fått noe info om livssituasjonen til studenten, diagnoser/problemer osv, og det trenger dere heller ikke i forhold til hva jeg spurte om. Da jeg skrev "må", så tenkte jeg på "er det det man må når man flytter" som i praktisk, ikke "må vi som foreldre virkelig hjelpe han å flytte hjem". Det var absolutt ikke spørsmålet. Vi hjelper barna våre (som nå er unge voksne) så mye som vi kan, og har et helt utrolig godt forhold til alle barna våre og er veldig takknemlig for det. Jeg henvender meg heller til VY og Norwegian, jeg, tror jeg, for å få svar på om man kan få med seg hele flyttelass på tog/fly enn å håpe på noe fornuftig svar her. Anonymkode: 3b55a...6d6 Du får ikke med deg flyttelass på fly, du kan sende det som cargo. Samme med tog, det er begrenset hvor mye baggasje en kan ha med seg Anonymkode: 7123f...044 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #22 Skrevet 5. november 2025 Min sønn solgte billig og ga bort endel til andre studenter . Anonymkode: eaf05...dc1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #23 Skrevet 5. november 2025 Selv syntes jeg det var hyggelig å bruke en helg på å kjøre de drøyt 50 milene opp til Trondheim for å hente avkommet og flyttelasset etter 5 år i byen. Møbler og interiør ble solgt, gitt bort og kastet på forhånd, og resten gikk i en godt (full)pakket stasjonsvogn. Rart med det, men jeg tror det var hyggelig for vedkommende å ha litt bistand da det skulle rundes av etter så mange år i byen, selv om det ikke nødvendigvis var påkrevet. En siste middag på byen rakk vi også før det bar mot Østlandet. Dessuten er det trivelig med en så lang kjøretur hjemover etterpå, som fungerte både som "debrief" og en god samtale om veien videre i livet. Anbefales, hvis en har anledning. Anonymkode: 5c458...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #24 Skrevet 5. november 2025 Ja, jeg forstår heller ikke denne motstanden mot å hjelpe barna sine og gi ts tyn for å hjelpe. Mine barn er litt yngre og skal snart flytte for å studere, og jeg har alltid sett for meg at vi henter de hjem igjen, og hjelper med flyttelass etc. Det er jo fortsatt barna mine som jeg er glad i.. Anonymkode: 3a486...e5a 3 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #25 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, ikke sant... Nå lurte jeg egentlig bare på hvordan man praktisk gjør dette, for jeg har selv aldri flyttet lenger enn at vi har kjørt flyttelass på henger i flere omganger. Men så blir man foreldreshamet med en gang... Dere har ikke fått noe info om livssituasjonen til studenten, diagnoser/problemer osv, og det trenger dere heller ikke i forhold til hva jeg spurte om. Da jeg skrev "må", så tenkte jeg på "er det det man må når man flytter" som i praktisk, ikke "må vi som foreldre virkelig hjelpe han å flytte hjem". Det var absolutt ikke spørsmålet. Vi hjelper barna våre (som nå er unge voksne) så mye som vi kan, og har et helt utrolig godt forhold til alle barna våre og er veldig takknemlig for det. Jeg henvender meg heller til VY og Norwegian, jeg, tror jeg, for å få svar på om man kan få med seg hele flyttelass på tog/fly enn å håpe på noe fornuftig svar her. Anonymkode: 3b55a...6d6 Den gang jeg var ferdig med studiene tok jeg tog hjem. Jeg var ofte hjemme i ferier det siste året og flyttet gradvis hjem. Jeg hadde to digre koffert med meg som var så tunge at konduktøren måtte hjelpe meg å få dem opp på toget. Ingen hjelp hjemmefra, det jeg ikke fikk med meg hjem ble etterlatt, gitt bort eller solgt. Nå har jeg ikke lest hele tråden men det finnes både private og bedrifter som flytter frakt fra a til b mot betaling. Mange finn grupper om du sjekker. Bare et tips Anonymkode: 13aee...a46
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #26 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, ikke sant... Nå lurte jeg egentlig bare på hvordan man praktisk gjør dette, for jeg har selv aldri flyttet lenger enn at vi har kjørt flyttelass på henger i flere omganger. Men så blir man foreldreshamet med en gang... Dere har ikke fått noe info om livssituasjonen til studenten, diagnoser/problemer osv, og det trenger dere heller ikke i forhold til hva jeg spurte om. Da jeg skrev "må", så tenkte jeg på "er det det man må når man flytter" som i praktisk, ikke "må vi som foreldre virkelig hjelpe han å flytte hjem". Det var absolutt ikke spørsmålet. Vi hjelper barna våre (som nå er unge voksne) så mye som vi kan, og har et helt utrolig godt forhold til alle barna våre og er veldig takknemlig for det. Jeg henvender meg heller til VY og Norwegian, jeg, tror jeg, for å få svar på om man kan få med seg hele flyttelass på tog/fly enn å håpe på noe fornuftig svar her. Anonymkode: 3b55a...6d6 Men trenger han virkelig å få med seg absolutt alt han eier og har, dvs. alt fra stekespader og vannglass til sleiver og gryteunderlag? Jeg har inntrykk av at det er veldig mange som selger unna til andre studenter i sånne tilfeller. Klær har han vel plass i kofferter, dyne/pute kan sendes i posten. Så synes du vel at jeg "shamer" deg eller han ved å si dette, men hvis han ikke klarer å organisere flyttingen selv, hadde jeg ikke hatt tiltro til at han hadde pakket knuselige gjenstander ordentlig for forsendelse heller. Anonymkode: 46778...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #27 Skrevet 5. november 2025 Hun bodde ikke sånn kjempe langt unna. Men vi kjørte og hentet tingene hennes. Lagret det i bua og fikk det med seg når hun fant seg leilighet igjen. Anonymkode: 0713d...7a1 1
Furstina Skrevet 5. november 2025 #28 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har han lappen kan han leie et «vrak» hos rent a wreck og kjøre selv. Om han ikke har møbler bør han klare seg med en vanlig personbil. Om han ikke har lappen kan jo en av dere fly til ham og så leier dere en bil og kjører sammen tilbake. Det er nok billigere enn å leie bil der dere bor og så kjøre frem og tilbake. Om det går tog kan han ha med seg en del kofferter og bagger på toget. Anonymkode: c9c07...539 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er neppe billigere å fly til f.eks. Bergen, leie bil der og levere den i Oslo, enn å leie bil i Oslo en dag lenger. Anonymkode: 0882c...f1c Hyre en bil og kjøre en vei er ofte veldig dyrt, mye dyrere en og hyre bil og kjøre frem og tilbake.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #29 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, ikke sant... Nå lurte jeg egentlig bare på hvordan man praktisk gjør dette, for jeg har selv aldri flyttet lenger enn at vi har kjørt flyttelass på henger i flere omganger. Men så blir man foreldreshamet med en gang... Dere har ikke fått noe info om livssituasjonen til studenten, diagnoser/problemer osv, og det trenger dere heller ikke i forhold til hva jeg spurte om. Da jeg skrev "må", så tenkte jeg på "er det det man må når man flytter" som i praktisk, ikke "må vi som foreldre virkelig hjelpe han å flytte hjem". Det var absolutt ikke spørsmålet. Vi hjelper barna våre (som nå er unge voksne) så mye som vi kan, og har et helt utrolig godt forhold til alle barna våre og er veldig takknemlig for det. Jeg henvender meg heller til VY og Norwegian, jeg, tror jeg, for å få svar på om man kan få med seg hele flyttelass på tog/fly enn å håpe på noe fornuftig svar her. Anonymkode: 3b55a...6d6 Men altså, dere er jo så lite selvstendige at dere ikke klarte å tenke ut dette på egenhånd. Dere måtte ha hjelp fra et nettforum for å forstå hvordan man skal frakte gods! Når dere da skal tilrettelegge for sønnen deres, så gjør dere jo bare han enda mer hjelpeløse enn dere selv. Anonymkode: 0882c...f1c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #30 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Ja, jeg forstår heller ikke denne motstanden mot å hjelpe barna sine og gi ts tyn for å hjelpe. Mine barn er litt yngre og skal snart flytte for å studere, og jeg har alltid sett for meg at vi henter de hjem igjen, og hjelper med flyttelass etc. Det er jo fortsatt barna mine som jeg er glad i.. Anonymkode: 3a486...e5a Poenget er at det er snakk om et voksent menneske som skal lære seg å bli selvstendig. Da er det forskjell på å bistå, og å gjøre jobben for dem. Jeg har fått faren min til å kjøre flyttelass med meg, men jeg organiserte alt. Anonymkode: 0882c...f1c
Illuminatum Skrevet 5. november 2025 #31 Skrevet 5. november 2025 Må innrømme at vår ble både levert og hentet i Trondheim. Han gjorde ikke mye selv annet enn å pakke ting klart. Ellers må jeg innrømme at min far kjørte meg og min søster til studiesteder på nittitallet også. Jammen ble vi også hentet. Tror det har gått greit med oss. 4
Regndrops Skrevet 5. november 2025 #32 Skrevet 5. november 2025 Hvorfor ikke hjelpe barna sine? Og hvorfor ikke kunne spørre på et forum når man lurer på noe? Jeg tenker det er sunt å ha et så godt forhold til barna sine at man kan hjelpe dem også når de er voksne. Det virker som mange tenker at nå er barnet 18 år eller over 18 år og dermed må de klare seg selv. De er jo selvstendige og klarer å få til det meste selv, men å være til hjelp er faktisk også en måte å si at jeg er glad i deg på. Foreldrene mine har hjulpet meg mye og nå hjelper jeg dem tilbake med ting de trenger hjelp med. ts jeg håper du hjelper barnet ditt og at dere får flyttelasset trygt dit han nå skal bo. 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #33 Skrevet 5. november 2025 Regndrops skrev (5 minutter siden): Hvorfor ikke hjelpe barna sine? Gir du en mann en fisk, har han mat for en dag. Lærer du en mann å fiske, har han mat for resten av livet. Stikkordet er å hjelpe, ikke gjøre for dem. Regndrops skrev (6 minutter siden): Og hvorfor ikke kunne spørre på et forum når man lurer på noe? Det er jo noget spesielt at voksne folk som har myndige barn trenger hjelp på et forum for å skjønne hvordan man frakter gods. Anonymkode: 0882c...f1c 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #34 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gir du en mann en fisk, har han mat for en dag. Lærer du en mann å fiske, har han mat for resten av livet. Stikkordet er å hjelpe, ikke gjøre for dem. Det er jo noget spesielt at voksne folk som har myndige barn trenger hjelp på et forum for å skjønne hvordan man frakter gods. Anonymkode: 0882c...f1c Ja, det er kanskje det...? Jeg har aldri flyttet over lengre avstander og prøvde å sjekke både VY og flyselskap, men fant ikke noe godt svar. Så da var jeg så dum og lite selvstendig at jeg søkte råd her, i håp om at noen hadde et svar på hva som er "vanlig" å gjøre. Jeg er nok veldig lite selvstendig (selv om jeg har klart meg så langt i livet uten hjelp fra noen), så da sier det seg selv at barna mine også blir lite selvstendig. Men da er vi lite selvstendige sammen og koser oss med det 🥰 Anonymkode: 3b55a...6d6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #35 Skrevet 5. november 2025 Vel, datteren vår flyttet 50 mil for å studere nå i høst, og vi kjørte henne jammen dit. Og vi har ikke snakket om det, men tror jammen vi begge tar det som en selvfølge at vi henter henne og alt dilldallet når hun skal hjem igjen om noen år også. Jeg har heller aldri flyttet så langt selv - også er det forskjell på et helt "vanlig" flyttelass, altså en hel leilighet eller et hus, kontra en hybel. Det er for mye til å gå i et par kofferter og esker, men for lite til å leie flyttebil/flyttefolk. Skjønner godt at du spør jeg, TS - skjønner ikke at folk skal mene at man knapt klarer å klø seg i hodet selv fordi man stiller sånne spørsmål! Jeg har hjulpet min 81 år gamle mor å flytte også nå etter sommeren.... Men det er vel sikkert ikke bra det heller, for hun er jo tross alt voksen Anonymkode: 0815c...c54 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #36 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er kanskje det...? Jeg har aldri flyttet over lengre avstander og prøvde å sjekke både VY og flyselskap, men fant ikke noe godt svar. Så da var jeg så dum og lite selvstendig at jeg søkte råd her, i håp om at noen hadde et svar på hva som er "vanlig" å gjøre. Jeg er nok veldig lite selvstendig (selv om jeg har klart meg så langt i livet uten hjelp fra noen), så da sier det seg selv at barna mine også blir lite selvstendig. Men da er vi lite selvstendige sammen og koser oss med det 🥰 Anonymkode: 3b55a...6d6 Her finner du svar ang bagasje på toget https://www.vy.no/kundeservice/sporsmal-og-svar/bagasje-og-kjaeledyr-pa-toget-1 Anonymkode: c9c07...539
Cmamma Skrevet 5. november 2025 #37 Skrevet 5. november 2025 Vi leide boksbil og kjørte frem og tilbake i løpet av en helg. Tur på 8 timer en vei. Alt var pakket ned da vi kom frem så var bare slenge alt inn i bilen, sove litt og kjøre hjem igjen. Men om studenten har lappen selv så er det mulig å leie bil et sted for å levere et annet sted. Alternativt kan en av dere foreldre fly/busse eller ta tog opp og så kjøre studenten og han ting hjem i leid bil. 1
Jajakvinne12 Skrevet 5. november 2025 #38 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 15.09): Litt usikker på om dette er riktig sted å poste, men jeg prøver meg her da det jo gjelder vårt barn, selv om barnet er voksent 😊 Vi har en sønn som har studert på en annen kant av landet i ca 3 år og nå skal han flytte hjem. Han har ingen møbler, annet enn en bokhylle som kan selges på finn før han flytter hjem. Men han har jo samlet opp litt i løpet av disse årene, så det blir jo et lite flyttelass med klær, sko, sengetøy, dyne, pute, litt kopper og kar, litt interiørstæsj (som mamma'n fikset i sin tid 😉) osv. Hvordan løser man vanligvis dette? Kan man sende så mye med flyet når han flyr hjem? Kan det sendes med tog? Eller må vi belage oss på å leie en kassebil og kjøre 9 - 10 timer hver vei for å hente flyttelasset hans? Hvordan har andre løst det? Anonymkode: 3b55a...6d6 Ganske mye han har samlet om dere må leie bil. Selv ordnet jeg nøyaktig samme problem med å fly hjem, kjøre tilbake med bilen til mamma og fyllte den opp. Kopper og kar trenger ikke flyttebil???
moomino Skrevet 5. november 2025 #39 Skrevet 5. november 2025 (endret) Skjønner heler ikke hvordan folk tenker. Som om en ikke kan hjelpe ungene sine fordi de er voksene. Da jeg flyttet inn i brakke rigg da jeg var 18 hjalp far min meg med å kjøre tingene jeg trengte siden jeg ikke hadde henger. Da jeg flyttet tilbake fra lærlingtid ja sa stilte far min og en kammerat opp så vi fikk alt til ny leilighet på en kjøring. Da jeg kjøpte barndomshjemmet ja da hjalp jeg mine foreldre å kjøre dems ting til dems nye hus, og de hjalp meg inn i barndomshjemmet fra leiligheten. Da jeg ble sammen med mannen og flyttet til gården til hans familie, ja da kom svigerfar med stor lastebil hvor vi fikk alt inn. Da jeg og mannen flyttet fra gården ja da stilte svigerfar, noen venner opp og vi fikk kjørt alt på en dag og bært inn Og ser selv nå. Vi har en som flytter ut i egen leilighet 19 år gammel, vi kjørte møbler osv og hjelper å bære inn Er en del foreldre blitt så kalde at de mener at bare fordi de er voksene så ska en ikke hjelpe hvis en kan? Da bør dere heler ikke bli overrasket at ungene deres ikke vil hjelpe dere heler når den dagen kommer at dere trenger hjelp heler Endret 6. november 2025 av moomino 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå