Gå til innhold

Når studenten flytter hjem

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt usikker på om dette er riktig sted å poste, men jeg prøver meg her da det jo gjelder vårt barn, selv om barnet er voksent 😊
Vi har en sønn som har studert på en annen kant av landet i ca 3 år og nå skal han flytte hjem. Han har ingen møbler, annet enn en bokhylle som kan selges på finn før han flytter hjem. Men han har jo samlet opp litt i løpet av disse årene, så det blir jo et lite flyttelass med klær, sko, sengetøy, dyne, pute, litt kopper og kar, litt interiørstæsj (som mamma'n fikset i sin tid 😉) osv. Hvordan løser man vanligvis dette? Kan man sende så mye med flyet når han flyr hjem? Kan det sendes med tog? Eller må vi belage oss på å leie en kassebil og kjøre 9 - 10 timer hver vei for å hente flyttelasset hans? Hvordan har andre løst det?

Anonymkode: 3b55a...6d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg flyttet tilbake (hjem, men ikke barndomshjemmet) så hjalp de meg med leie av kassebil og praktisk hjelp. Veldig fint gjort :)

Anonymkode: 42a95...40a

Skrevet

Kan han ikke sjekke selv på hvilken måte transport og type transport som lønner seg fra der han er og til dere? Du som mor må ikke ta regi på det….

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødstrupa skrev (Akkurat nå):

Kan han ikke sjekke selv på hvilken måte transport og type transport som lønner seg fra der han er og til dere? Du som mor må ikke ta regi på det….

Jepp, dette klarer en student som bor alene selv. Så er det selvfølgelig hyggelig om foreldre bistår økonomisk. 

• Liker 2
Skrevet

Dere må jo ingenting. 

Han voksne mannen som skal flytte, kan velge mellom å reise på en måte hvor han får med bagasje eller selge/gi bort der han bor. Begge deler er vanlig. 

Anonymkode: 18bf0...64c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Studenten er voksen, og må finne ut av dette selv. Slutt å sy puter under ham.

Alternativene er flyttebyrå, leie bil og kjøre selv, sende med posten etc. 

Anonymkode: 778c8...d87

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Livets harde skole på KG, altså 😂

Hjelp fra foreldre fadet gradvis ut. Flytting "hjem" var blant det jeg satt stor pris på - hadde verken god økonomi, lappen, eller oversikt over den type ting den gangen. 

Nå er det jeg som hjelper dem med veldig mye. 

Anonymkode: 42a95...40a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Ja, ikke sant... Nå lurte jeg egentlig bare på hvordan man praktisk gjør dette, for jeg har selv aldri flyttet lenger enn at vi har kjørt flyttelass på henger i flere omganger. Men så blir man foreldreshamet med en gang... Dere har ikke fått noe info om livssituasjonen til studenten, diagnoser/problemer osv, og det trenger dere heller ikke i forhold til hva jeg spurte om. Da jeg skrev "må", så tenkte jeg på "er det det man må når man flytter" som i praktisk, ikke "må vi som foreldre virkelig hjelpe han å flytte hjem". Det var absolutt ikke spørsmålet. Vi hjelper barna våre (som nå er unge voksne) så mye som vi kan, og har et helt utrolig godt forhold til alle barna våre og er veldig takknemlig for det.

Jeg henvender meg heller til VY og Norwegian, jeg, tror jeg, for å få svar på om man kan få med seg hele flyttelass på tog/fly enn å håpe på noe fornuftig svar her.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv leide jeg henger(hadde bil) de fleste venner ble hentet av foreldrene eller venner. Vi kommer til å bistå med henting av våre. Kjørte flyttelass avgårde ved oppstart, det vokser gradvis men selv om det er en dags reise er det verdt det. Tar det som en liten ferie. Blir dyrt å sende store ting, da er det non bedre å selge og kun ta med det viktigste. Kan nok få sendt et bur med posten fortsatt, en pall på båt e.l. var mulighet før vet ikke om det fortsatt finnes, og isåfall må det jo fraktes til båt/tog/post.. 

• Liker 1
Skrevet
monican94 skrev (6 minutter siden):

Selv leide jeg henger(hadde bil) de fleste venner ble hentet av foreldrene eller venner. Vi kommer til å bistå med henting av våre. Kjørte flyttelass avgårde ved oppstart, det vokser gradvis men selv om det er en dags reise er det verdt det. Tar det som en liten ferie. Blir dyrt å sende store ting, da er det non bedre å selge og kun ta med det viktigste. Kan nok få sendt et bur med posten fortsatt, en pall på båt e.l. var mulighet før vet ikke om det fortsatt finnes, og isåfall må det jo fraktes til båt/tog/post.. 

Tusen takk for godt svar 🥰

Skrevet

Du skal få et vettugt svar fra meg. Da vår student var ferdig med studier og skulle flytte til det ny jobbstedet, kjørte vi og hentet flyttelasset. Vi har egen "pizzabil". Tok det litt som en del av sommerferie. Det var en kjempefin tur for alle. Studenten selv hadde tatt utvasken og fikset en mellomlagring av tingene. Om et par års tid blir det samme tur med student nr. 2. Turen ligger på rundt 1800 km totalt. 

Anonymkode: bb12b...373

• Liker 2
Skrevet

Har han lappen kan han leie et «vrak» hos rent a wreck og kjøre selv. Om han ikke har møbler bør han klare seg med en vanlig personbil. Om han ikke har lappen kan jo en av dere fly til ham og så leier dere en bil og kjører sammen tilbake. Det er nok billigere enn å leie bil der dere bor og så kjøre frem og tilbake. Om det går tog kan han ha med seg en del kofferter og bagger på toget.

Anonymkode: c9c07...539

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har han lappen kan han leie et «vrak» hos rent a wreck og kjøre selv. Om han ikke har møbler bør han klare seg med en vanlig personbil. Om han ikke har lappen kan jo en av dere fly til ham og så leier dere en bil og kjører sammen tilbake. Det er nok billigere enn å leie bil der dere bor og så kjøre frem og tilbake. Om det går tog kan han ha med seg en del kofferter og bagger på toget.

Anonymkode: c9c07...539

Det er neppe billigere å fly til f.eks. Bergen, leie bil der og levere den i Oslo, enn å leie bil i Oslo en dag lenger. 

Anonymkode: 0882c...f1c

Skrevet

Jeg sendte alt i flytteesker med posten. Kostet jo litt men var veldig deilig 😅

Anonymkode: 3dea0...6d5

• Nyttig 2
Skrevet

Sendes med post tenker jeg, med toget, om dere ikke henter. Så bra dere hjelper til ❤️❤️❤️

Anonymkode: a2609...fed

Skrevet
Rødstrupa skrev (20 timer siden):

Gud forby at man vil hjelpe 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 45bfe...af5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gud forby at man vil hjelpe 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 45bfe...af5

Nei, men typisk at foreldre skal’’tilrettelegge’’ alt mulig……Det er jo bare for de å be han sjekke ut på hvilken måte som er mest hensiktsmessig. Klare selv!

Endret av Rødstrupa
  • Liker 1
Skrevet

Kommer jo litt an på hvor mye det faktisk er snakk om, men da søsteren min flyttet hjem fra Tromsø bestilte hun et ekstra kolli på flyet hjem og fikk med seg så mye hun klarte. Resten sendte hun som norgespakke med posten. Det var det billigste. 

Anonymkode: 802c8...dc5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis det ikke er store ting så kan jo få mye i 10 norgespakker :)

Anonymkode: 54242...ddd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kopper og kar er ikke lett å sende uten å risikere at alt er knust når det kommer frem, men pakk det GODT INN å send det med posten. Samme med det som er mulig å pakke ned, evt selg unna mest mulig så han står igjen med minst mulig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...