Gå til innhold

Konsekvens av ekstra tlf

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt ærlig…

Hadde ledd av det hele, tatt den ekstra telefonen og skrytt over kreativiteten.

Og så snakket om hvorfor barnet mener at det trenger telefon på skolen. 

Anonymkode: 27d7f...6ff

Dette er noe som blir gjort på ungdomsskoler over hele landet, så kreativitet ville jeg ikke skrytt av.

Anonymkode: c4da5...2d2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 19.20):

Helt ærlig…

Hadde ledd av det hele, tatt den ekstra telefonen og skrytt over kreativiteten.

Og så snakket om hvorfor barnet mener at det trenger telefon på skolen. 

Foreldre setter virkelig ikke høye krav hvis de tror avkommet er "kreativ" eller "lur" fordi de har med seg en ekstra telefon på skolen. 

Anonymkode: 8df9d...115

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.11.2025 den 19.46):

Dette er noe som blir gjort på ungdomsskoler over hele landet, så kreativitet ville jeg ikke skrytt av.

Åh, ikke her🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Foreldre setter virkelig ikke høye krav hvis de tror avkommet er "kreativ" eller "lur" fordi de har med seg en ekstra telefon på skolen. 

Anonymkode: 8df9d...115

Nei, har skjønt det nå 😛 Aldri hørt noen har gjort det, og når jeg tenker meg om er det jo ikke akkurat kreativt heller…

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åh, ikke her🤣

bare fordi du ikke vet om det ja...        

Anonymkode: 6e4b7...240

Skrevet

Jeg hadde vært mer bekymret for at ungdommen har en ekstra mobil vi ikke har visst om. Mye av dopsalget i vår bydel foregår gjennom sosiale medier og politiet tipser om nettopp skjulte, ekstra telefoner hos ungdommen som et varselstegn.

Anonymkode: ad652...841

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste ungdommer har 2 telefoner og leverer bare inn den ene på skolen 

Anonymkode: 0630d...a78

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 12.32):

Hvilken konsekvens ville dere gitt en ungdom som har med en ekstra tlf i skoleveska som leveres inn til lærer? Dette fører jo da til at ungdommen har sin tlf gjennom skoledagen. 
Jeg fant tlf. ved en tilfeldighet. Ungdommen er flau og har unnskyldt seg. Usikker på konsekvens eller om det bør gis konsekvens.

Gjelder 10. klassing.

Anonymkode: c86ac...dd5

Hadde ikke gitt noen. Kanskje en high Five 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 12.51):

Alle vet vel at dette skjer. Hadde bare sakt, "sørg for at de på skolen aldri ser dette".

Er uansett idiotisk at en må levere inn mobilen, det holder at den er avslått i sekken. 

Anonymkode: 36de3...403

Det hadde holdt hvis snørrungene respekterte det, men det gjør de jo ikke. 

Anonymkode: 85a8f...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 15.17):

Godt oppdratte ungdom tar ikke bilder, uansett situasjon og tilgjengelighet.

Dårlig oppdratt ungdom tar med seg to telefoner, leverer inn den ene, og tar bilder med den andre. 

Anonymkode: a5a75...4b8

Det spiller ingen rolle for barna om de som tar bilde av den er godt eller dårlig oppdratt. Begge utgavene finnes i et klasserom. 

Anonymkode: 01c0e...169

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 12.32):

Hvilken konsekvens ville dere gitt en ungdom som har med en ekstra tlf i skoleveska som leveres inn til lærer? Dette fører jo da til at ungdommen har sin tlf gjennom skoledagen. 
Jeg fant tlf. ved en tilfeldighet. Ungdommen er flau og har unnskyldt seg. Usikker på konsekvens eller om det bør gis konsekvens.

Gjelder 10. klassing.

Anonymkode: c86ac...dd5

Jeg opplevde det samme ved en tilfeldighet. Gikk inn til ungdommen og sa "Busted" mens jeg holdt frem den urgamle mobilen som jeg fant i sekken hennes. Hun ble flau. Og jeg sa "det er jo lov å prøve seg, fatter ikke at ikke lærerne skjønner det når du leverer inn en mobil fra attenpilogbue". Ingen konsekvenser utover dette, annet enn at jeg gjorde lærer oppmerksom på trenden på utviklingssamtale. 

Helt ærlig hadde jeg prøvd meg på akkurat det samme i den alderen. 

Anonymkode: 5b58b...077

Skrevet

Jeg syns det er urovekkende mange som ikke forstår det egentlige problemet her.

For ordens skyld, jeg er ikke et typisk KG-politi som gjør alt riktig, langt derifra. Men jeg har populære tenåringer, og jeg forstår konsekvensene av at de «lurer» systemet og bruker mobil i skoletiden. For det er det dette handler om, tilgang på mobil etter det ringer inn og før det ringer ut. Alle kan bruke mobilen til bussbilletter og for å snakke med bestemor etter skolen, man får også spesiell tillatelse dersom det skulle være noe alvorlig. Jeg tror også at mine alltid er snille og gode, men jeg er ikke naiv, og har selv gått på ungdomsskolen.

Når noen har tilgang på mobil blir det tatt bilder, sendt snaps, delt TikTok, gjort opptak. De kule låser seg inne på do og ler og tuller, det blir enda verre å være utenfor i spisepausen.

Jeg åpner ikke huset for alle på Halloween, mine har sine gjenger og venner, men jeg tror at hun rare, han med svarte klær og ingen venner, han som bruker veldig mye sminke og hun som lukter vondt, kanskje syns det er greit at det finnes regler for alle, at man ikke risikerer å bli snikfotografert i skoletiden. Og at jenta i nabohuset, som har sluttet på basketballaget, helst er hjemme hver helg, ikke kommer til oss på Halloween lengre, muligens får det litt lettere når det er mobilforbud.

Derfor håndhever vi forbudet strengt. Vi har nulltoleranse for brudd på dette som er enkle, forståelige og klare regler. Men vi registrerer at flere foreldre tenker som mange her i tråden, og det er synd. Ikke for akkurat mine barn, akkurat nå, men for miljøet og tryggheten.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ingen som reagerer på hva slags signaler om avhengighet dette sender?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...