AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #21 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi voksne har med oss mobiltelefon på jobb, selv om vi ikke aktivt bruker den. Hvorfor skal vi ikke ha samme tillit til barn? Anonymkode: a80c0...3f0 pleier du å ha gym eller svømming sammen med kollegaene dine også?? for de gjør nemlig elever på skolen, og de burde jo helst ikke hatt med seg mobiltelefon der. Anonymkode: 6e4b7...240 2
Amys Skrevet 4. november 2025 #22 Skrevet 4. november 2025 Jeg ville tatt en prat om at hvis han ble tatt kunne det gå utover karakter i orden/oppførsel, som fremtidige arbeidsgivere ser når de skal søke deltids eller sommerjobb. Men ingen videre konsekvenser før det eventuelt skjedde flere ganger.
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #23 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vi voksne har med oss mobiltelefon på jobb, selv om vi ikke aktivt bruker den. Hvorfor skal vi ikke ha samme tillit til barn? Anonymkode: a80c0...3f0 Haha ! Jeg trenger heldigvis ikke være redd for T mine kollegaer går rundt og tar bilder av meg, og deler med vennene sine på snap.. Litt forskjell på voksen og ungdom, Anonymkode: d38e5...ef7 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #24 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): pleier du å ha gym eller svømming sammen med kollegaene dine også?? for de gjør nemlig elever på skolen, og de burde jo helst ikke hatt med seg mobiltelefon der. Anonymkode: 6e4b7...240 Vi har mange treningsgrupper på jobb, ja. Anonymkode: a5a75...4b8
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #25 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Haha ! Jeg trenger heldigvis ikke være redd for T mine kollegaer går rundt og tar bilder av meg, og deler med vennene sine på snap.. Litt forskjell på voksen og ungdom, Anonymkode: d38e5...ef7 Godt oppdratte ungdom tar ikke bilder, uansett situasjon og tilgjengelighet. Dårlig oppdratt ungdom tar med seg to telefoner, leverer inn den ene, og tar bilder med den andre. Anonymkode: a5a75...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #26 Skrevet 4. november 2025 Men hvordan har en 10. klassing klart å kjøpe en egen telefon uten at dere har merket det? må ikke foreldre signere på abbonement osv?? Anonymkode: 8a488...3df 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #27 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Vi voksne har med oss mobiltelefon på jobb, selv om vi ikke aktivt bruker den. Hvorfor skal vi ikke ha samme tillit til barn? Anonymkode: a80c0...3f0 Det blir ikke det samme! En voksen hjerne er bedre i stand til å regulere bruken av telefonen. Men selv vi strever med å ikke trykke for mye på den i arbeidstiden. Og så forventer du at barnehjernen klarer det?? Voksne på jobb tar som regel heller ikke stygge bilder av kolleger og henger dem ut på nettet etterpå.. slik ungdommer kan finne på Anonymkode: 8a488...3df 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #28 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Godt oppdratte ungdom tar ikke bilder, uansett situasjon og tilgjengelighet. Dårlig oppdratt ungdom tar med seg to telefoner, leverer inn den ene, og tar bilder med den andre. Anonymkode: a5a75...4b8 Oioioi.. noen må hoppe ned fra sin høye hest. Har ingen ting med å være godt oppdratt eller ikke. Anonymkode: d38e5...ef7 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #29 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oioioi.. noen må hoppe ned fra sin høye hest. Har ingen ting med å være godt oppdratt eller ikke. Anonymkode: d38e5...ef7 Godt oppdratte barn har respekt for andre, og tar ikke bilder av andre. Selvfølgelig har det en sammenheng. Anonymkode: a5a75...4b8 2 2
DesmondMiles Skrevet 4. november 2025 #30 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Godt oppdratte barn har respekt for andre, og tar ikke bilder av andre. Selvfølgelig har det en sammenheng. Anonymkode: a5a75...4b8 Det sa foreldrene til en den verste mobberen på trinnet da jeg gikk på ungdomsskolen også👌 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #31 Skrevet 4. november 2025 Amys skrev (30 minutter siden): Jeg ville tatt en prat om at hvis han ble tatt kunne det gå utover karakter i orden/oppførsel, som fremtidige arbeidsgivere ser når de skal søke deltids eller sommerjobb. Men ingen videre konsekvenser før det eventuelt skjedde flere ganger. Er den linja vi har lagt oss på. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Men hvordan har en 10. klassing klart å kjøpe en egen telefon uten at dere har merket det? må ikke foreldre signere på abbonement osv?? Anonymkode: 8a488...3df Gammel tlf som lå i et skap. Anonymkode: c86ac...dd5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #32 Skrevet 4. november 2025 Kall en spade for en spade. Du mener STRAFF. Anonymkode: c00fd...09b
Amys Skrevet 4. november 2025 #33 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men hvordan har en 10. klassing klart å kjøpe en egen telefon uten at dere har merket det? må ikke foreldre signere på abbonement osv?? Anonymkode: 8a488...3df Det er helt vanlig at ungene sniker med seg en gammel telefon som de legger i mobilskapet på skolen for å slippe å levere inn den ordentlige telefonen, det er mange som gjør det på vår skole også. Den trenger ikke ha abonnement.
Suss80 Skrevet 4. november 2025 #34 Skrevet 4. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi voksne har med oss mobiltelefon på jobb, selv om vi ikke aktivt bruker den. Hvorfor skal vi ikke ha samme tillit til barn? Anonymkode: a80c0...3f0 Fordi det er forskjell på barn og voksen. Ut fra ditt resonnementet skulle barn like gjerne fått drukket alkohol, kjørt bil, bestemt leggetid selv osv. Det er en grunn til at barn må ha andre regler enn voksne og det er at barns hjerne ikke er moden nok til å nødvendigvis ta gode valg for seg selv, og da trenger de tydelige rammer og grenser. i tråd med alder og modning. Jeg er lærer selv og har vært med på at elever for noen år tilbake fikk ha telefonen i timer og friminutt. For det første satt elevene stort sett med nesa i mobilen i friminuttene ergo lite sosialisering, samt mye rart de så på. I timene ble medelever og lærere filmet (gjerne delt med andre), det ble tatt bilder i garderober og det ble lagt ut hetsende kommentarer i skoletiden. Vi ser også i dag enkelte elever som ikke leverer inn mobilen. Da stimler elever til og ser på mye rart innhold, de kommer ikke inn i timene/er sene fordi de er opptatt med skjerm, de har tatt bilder av andre, de ler høyt osv. Dette blir veldig utrygt for andre elever. Om én elev ikke leverer er smitteeffkten også stor overfor andre elever. Jeg synes også det er betenkelig at flere personer/foreldre her inne har et så lempelig forhold til skolens regler. Reglene og rammene er av en grunn, og dersom dere ikke går foran som et godt eksempel for barna/ungdommene, hvordan skal vi som jobber i skolen få til at elevene har gode holdninger til og overholder skolens regler? For å få til et trygt og godt fellesskap i skolen, er vi avhengige av dere foreldre og at vi i skolen samarbeider - og at dere ser hvor viktig hver enkelt forelder er i oppdragelse, grensesetting og holdningsskaping over barna. Det er dere som bygger grunnmuren. Og TS. Det viktigste du kan gjøre, tenker jeg, er å snakke med ungdommen og forklare hvorfor dette er galt, samt informere skolen og ha en dialog med de rundt dette - gjerne der eleven også må ta en prat med lærer. Dersom det er gjentagende må det til nye og forsterkede tiltak/konsekvenser. Endret 4. november 2025 av Suss80 3 4
Pilleville Skrevet 4. november 2025 #35 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godt oppdratte ungdom tar ikke bilder, uansett situasjon og tilgjengelighet. Dårlig oppdratt ungdom tar med seg to telefoner, leverer inn den ene, og tar bilder med den andre. Anonymkode: a5a75...4b8 Enig, viser slett holdning hos foreldre og barnet
AnonymBruker Skrevet 4. november 2025 #36 Skrevet 4. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har mange treningsgrupper på jobb, ja. Anonymkode: a5a75...4b8 Som det er OBLIGATORISK å være med på? I en jobb du IKKE KAN si opp, uten at det får ENORME konsekvenser for resten av livet ditt? Nei. Nettopp, kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Anonymkode: 22430...0bd 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #37 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 12.32): Hvilken konsekvens ville dere gitt en ungdom som har med en ekstra tlf i skoleveska som leveres inn til lærer? Dette fører jo da til at ungdommen har sin tlf gjennom skoledagen. Jeg fant tlf. ved en tilfeldighet. Ungdommen er flau og har unnskyldt seg. Usikker på konsekvens eller om det bør gis konsekvens. Gjelder 10. klassing. Anonymkode: c86ac...dd5 Helt ærlig… Hadde ledd av det hele, tatt den ekstra telefonen og skrytt over kreativiteten. Og så snakket om hvorfor barnet mener at det trenger telefon på skolen. Anonymkode: 27d7f...6ff
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #38 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt ærlig… Hadde ledd av det hele, tatt den ekstra telefonen og skrytt over kreativiteten. Og så snakket om hvorfor barnet mener at det trenger telefon på skolen. Anonymkode: 27d7f...6ff Vil tilføye at barna mine hater å bli tatt bilde av selv og kunne ikke ha funnet på å tatt bilder av andre. Det de hadde trengt den til er musikk til og fra skolen, evt i timene, eller til å kjøpe noe på butikken på vei hjem. Hadde barna mine vært noen andre, som feks hadde mobbet andre eller noe, hadde jeg ikke tatt så lett på det. Anonymkode: 27d7f...6ff
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #39 Skrevet 5. november 2025 AnonymBruker skrev (På 4.11.2025 den 15.27): Oioioi.. noen må hoppe ned fra sin høye hest. Har ingen ting med å være godt oppdratt eller ikke. Anonymkode: d38e5...ef7 Jo!!! Anonymkode: 27d7f...6ff
AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #40 Skrevet 5. november 2025 Konsekvensen hos oss ville vært mindre tillitt. Barnet har vist at vi ikke kan stole på at det følger avtaler. Utover det synes jeg det ikke er en stor sak, men barnet måtte forklart hvirfor det valgte denne løsningen, hva telefonen ble brukt til i skoletiden osv. Anonymkode: e0233...c2a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå