Gå til innhold

Dere som arvet sko da dere var barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har dere problemer med rygg, knær eller hofter nå i senere tid eller har hatt?

Jeg har to barn og det er veldig fristende å la den yngste arve noen av skoene til den eldste da det er gode kvalitetssko.

Men så eller jeg jo at det er frarådet da de blir inngått av den første og kan gi problemer med ovennevnte.

Så jeg bare lurer på om noen faktisk har erfaringer med dette og ikke bare hva vi leser eller tror.

Anonymkode: c0feb...2c5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha😂 Er så trist at denne myten har satt seg. Ingen barneleger eller kiropraktorer eller noen som faktisk har peiling syntes det er problematisk å arve sko. 

Jeg arvet alt, inkludert sko hele oppveksten og har ingen problemer med kroppen, men det er helt sikkert mange som arvet som har problemer. Og det har ingenting med skoene de arvet å gjøre 😋

Anonymkode: 7ba06...7bb

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha😂 Er så trist at denne myten har satt seg. Ingen barneleger eller kiropraktorer eller noen som faktisk har peiling syntes det er problematisk å arve sko. 

Jeg arvet alt, inkludert sko hele oppveksten og har ingen problemer med kroppen, men det er helt sikkert mange som arvet som har problemer. Og det har ingenting med skoene de arvet å gjøre 😋

Der ligger jo mange artikler fra fysioterapeuter og lignende på nett som fraråder dette.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Som brukeren over sier: dette er bare en myte! Det er ingen fare med å arve sko, så lenge de er brukbare og ikke utslitte. 

Anonymkode: f5138...cfc

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Her har de arvet sko som ikke brukes hver dag og ikke er inngåtte. Samtidig har alle mine hatt stort forbruk av hverdagsko, så har ikke vært så mye igjen å arve. Pen sko, støvler og sånt har blitt gitt videre. 

Om sålen er inntråkket, men skoene er fine, så hadde jeg kjøpt nye såler. 

Anonymkode: 6c341...516

• Nyttig 2
Skrevet

Vi fikk beskjed fra fysioterapeuten og kiropraktoren at så lenge skoene var like hele og fine, så var det null problem å arve sko. Men at det lønner seg å bytte ut sålen i skoen bare da det er som regel den som blir inngått og ikke bør arves, med mindre det er snakk om sko som bare brukes noen få ganger i året. 

Anonymkode: 40278...5de

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

For øvrig en merkelig ide at menneskers føtter er så innmari skjøre og fintfølende at man ikke tåler å bruke sko som andre har gått i. At man ødelegger ryggen pga en millimeter slitasje et sted. 

Bare pass på at skoene er passe, ikke for små, og at såla ikke er nedslitt. Og så bør alle ha noen par å bytte i mellom. 

Anonymkode: f5138...cfc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei......

Anonymkode: b15f6...245

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har dere problemer med rygg, knær eller hofter nå i senere tid eller har hatt?

Jeg har to barn og det er veldig fristende å la den yngste arve noen av skoene til den eldste da det er gode kvalitetssko.

Men så eller jeg jo at det er frarådet da de blir inngått av den første og kan gi problemer med ovennevnte.

Så jeg bare lurer på om noen faktisk har erfaringer med dette og ikke bare hva vi leser eller tror.

Ja det har jeg , både rygg og hofter, min storesøster har ikke det og hun fikk bare nye sko

Anonymkode: c6b74...afe

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det kan du faktisk ikke bastant uttale 🤦🏻‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har aldri arvet sko, og jeg har en del plager med rygg og hofter. 

Anonymkode: 9b18d...826

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke problemer med noe slikt. Så lenge skoene er pent brukte og ikke skeive og skakke og utslitte. Tipper det er et rykte satt i gang av skofabrikanter/butikker som vil at vi skal kaste fullt brukbare sko og kjøpe nye... 

Anonymkode: 730cc...211

• Liker 5
Skrevet

Arvet alt og har ingen plager. 

Anonymkode: e91b0...32c

• Liker 1
Skrevet

Om du skal la de arve sko, så bytt hvertfall innesålen. 

Og ikke minst, om du har et barn som pronerer den ene eller andre veien, så bør skoene gå i søpla. 

Anonymkode: aff78...2d3

Skrevet (endret)

Så lenge skoene ikke trykker eller gnager, så er det ikke noe gale i å arve sko.

Som voksen arver jeg flere av mine sko, og det har jeg gjort i mange mange år. Og jeg har ingen holdningsproblemer eller vondter

Endret av exictence
Skrevet

Mine legevenner kjøper brukte sko til barna sine, så lenge sålen ikke er helt utslitt😊 Små barn vokser så fort at det er sjelden man rekker å slite ut en såle. Både jeg og mine søsken arvet tidvis sko, ingen problemer med rygg, hofter, knær eller føtter. 

Anonymkode: 0d710...c18

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, ikke problemer med noe slikt. Så lenge skoene er pent brukte og ikke skeive og skakke og utslitte. Tipper det er et rykte satt i gang av skofabrikanter/butikker som vil at vi skal kaste fullt brukbare sko og kjøpe nye... 

Det tror jeg og😊

Anonymkode: 0d710...c18

Skrevet

Vi fikk i hvertfall beskjed fra både barnelege og fysioterapeut å ikke arve sko. Eneste var evnt pensko som ble brukt veldig lite.

Hvis de skulle arve skulle en ta it sålen å se om det var merker etter det barne som hadde blitt brukt, var det det i sålen skulle en ikke bruke de.

Så her ble det nye sko

Anonymkode: f3a5c...e37

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

For en merkelig antagelse 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi fikk i hvertfall beskjed fra både barnelege og fysioterapeut å ikke arve sko. Eneste var evnt pensko som ble brukt veldig lite.

Hvis de skulle arve skulle en ta it sålen å se om det var merker etter det barne som hadde blitt brukt, var det det i sålen skulle en ikke bruke de.

Så her ble det nye sko

Anonymkode: f3a5c...e37

Samme her

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...