Gå til innhold

Var det en diagnose som lå bak?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I mange tråder om barn med utfordringer er det ofte en todeling i svarene, hvor den ene siden mener det kan være snakk om en diagnose, mens den andre siden mener det meste er helt normalt. Hadde jo vært veldig interessant å høre hva som var tilfelle, og hvor mange av de som tyr til kvinneguiden som faktisk har barn som er utenfor "normalen".  

Så dere som har skrevet slike innlegg om barna og der tiden har gått - var det en diagnose som lå bak? Eller vokste barna det av seg? 

Anonymkode: 6175d...b97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke skrevet her, men hadde et par innlegg på et rent foreldreforum da det aktuelle barnet var liten. Hun sov minimalt, var konstant misfornøyd, hadde treg språkutvikling, veldig store følelser og utagerte mye. 

Det var mange diagnoser, med barneautisme som den mest omfattende. Hun er tenåring, har hatt årevis med skolefravær, fungerer ikke sosialt og utagerer tidvis alvorlig. 

Anonymkode: 3ad58...c59

• Hjerte 3
Skrevet

Her var det autisme. 9 år nå.

Anonymkode: 04189...078

• Hjerte 1
Skrevet

Her var det ADHD. 27 år nå.

Men det ble ikke diagnose før hun var voksen. På en måte er det trist, på en annen måte så har det ikke hindret henne, eller blitt en unnskyldning.. Hun gjør det veldig bra som voksen. Hun er sikker på at hun har arvet det fra meg..men ja- gikk bra med meg og.

Det er kanskje ikke alltid en diagnose hjelper? Jeg vet ikke om jeg eller hun hadde kommet oss så langt med den? Jeg føler det er en liten hvilepute, unnskyldning for å ikke fungere..

..og kanskje var det grunnen til at jeg ikke dro henne på BUP som liten. Vi fant mer metoder. Men som ungdom dro hun selv. Og som ung voksen fikk hun diagnose..

Hun var utagerende, sint og tidvis stressa. Men samtidig hadde vi alltid forventninger, oppdragelse, samtaler, støtte. Og hun var et tog i forrykende fart når hun ville noe. Steinhard og fokuser. Ute etter A karakterer. Vi måtte bare hoppe unna når toget var i fart. 

Anonymkode: de7f8...49b

Skrevet

Her endte det med en diagnose,men ikke den vi først trodde. 

Anonymkode: 8f308...d5c

Skrevet

Ikke mitt barn og har ikke skrevet noen innlegg. Men har et søsken som var mye utagerende som barn, skulket skolen osv. Det var diagnose, ja. Både psykisk og fysisk. Hadde flere diagnoser ila ungdomsårene, ingenting ble gjort ila barneskolen. Fikk adhd-diagnose som voksen. Burde fått bedre tilrettelegging på skolen som barn. Fikk ganske god hjelp fra psykiatrien da, og er i dag relativt frisk men ufør. 

Tenker litt på det da jeg er lærer i dag. At vi ikke er flinke nok til å prøve å finne ut av hva som ligger bak og å tilrettelegge og skape gode miljø for slike barn i skolen. 

Anonymkode: f75f1...4cf

Skrevet

Diagnose er (Aspergers). 

Men jeg tror at de som svarer i slike tråder er foreldre som meg, som er over gjennomsnittet interessert i tråder som dette på grunn av at vi har barn med diagnoser. De fleste foreldre til barn uten diagnoser vil trolig ikke være så interessert i å svare eller gå inn på slike tråder, da det ikke er noe de er opptakke av lenger (bare kun i det tidsrommet der de var redde for at barnet kunne ha en diagnose). Så du vil nok få overrepresentasjon av diagnoser her. Selv om jeg tror omtrent ALLE foreldre har funnet ett eller annet som de tenker at oi, kan barnet mitt ha en diagnose/være tunghørt/hvorfor snubler han så mye/kan hun ha dysleksi pga vansker med å lære å lese/barnet mitt stammer, vil det noen gang gå over etc etc. Og som oftest er det ingenting.

Anonymkode: 23bc1...063

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Diagnose er (Aspergers). 

Men jeg tror at de som svarer i slike tråder er foreldre som meg, som er over gjennomsnittet interessert i tråder som dette på grunn av at vi har barn med diagnoser. De fleste foreldre til barn uten diagnoser vil trolig ikke være så interessert i å svare eller gå inn på slike tråder, da det ikke er noe de er opptakke av lenger (bare kun i det tidsrommet der de var redde for at barnet kunne ha en diagnose). Så du vil nok få overrepresentasjon av diagnoser her. Selv om jeg tror omtrent ALLE foreldre har funnet ett eller annet som de tenker at oi, kan barnet mitt ha en diagnose/være tunghørt/hvorfor snubler han så mye/kan hun ha dysleksi pga vansker med å lære å lese/barnet mitt stammer, vil det noen gang gå over etc etc. Og som oftest er det ingenting.

Anonymkode: 23bc1...063

Det er sikkert sant. Men samtidig så tror jeg også at mange av de barna som diskuteres her inne har en diagnose. Det er så klart bare rein gjetting, men det er så ofte at man ser folk skrive "heeelt normalt!" eller skrike opp om at "ikke hør på diagnosegjengen", dersom noe foreslår at det kan ligge diagnose bak. Men foreldre som har barn innenfor normalen vil jo som regel ikke være så bekymret at de tyr til et forum for å få svar. Jeg tror mange sitt første møte med slike forum er når de er så slitne og bekymret for barnet at de ikke vet hva de skal gjøre, og er desperate etter andres råd og erfaringer. Og når man blir så fortvilet er det ofte noe mer enn bare vanlig småbarnstid som ligger bak. Tror jeg da, kan jo ta feil😄 Jeg bare mener at de barna som diskuteres her inne ikke er representative for gjennomsnittsbarna, det er en overvekt av barn med særlige utfordringer.

Anonymkode: 6175d...b97

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg trodde sønnen min (14 år) hadde autisme men det viste seg å være adhd. Han har sterke særinteresser, litt kunstig kroppsspråk og monotont stemmeleie, litt sosial angst. Ble utredet for begge deler. 

Anonymkode: 44245...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...