Gjest Varg-Menja Skrevet 1. april 2006 #21 Skrevet 1. april 2006 Katter har jeg ikke peiling på ← Katter oppdras på akkurat samme måte som hunder, det tar bare myyye lenger tid...
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2006 #22 Skrevet 1. april 2006 Jeg har begynt å sitte med iPod på, så ikke lyden blir fullt så slitsom. Og så blir han kommandert til å ligge i ro selv når det skjer noe spennende (for eksempel kjøkkenaktivitet). Får se om det funker, jeg er litt redd for at sambo kommer til å sabotere: "stakkars vovven, det er synd på deg, kom opp i sofaen". Jeg har prøvd å være streng mot ham (samboeren), men lurer på om jeg skal sette opp webkamera på de to smartingene når de er alene hjemme. Takk for gode tips og råd!
Gjest Gjesta Skrevet 1. april 2006 #23 Skrevet 1. april 2006 Du klikkertrener ikke når du bruker virkemidler som dette, Lupi. Det nærmeste du kan skryte på deg er "Jeg bruker klikker når jeg trener". I klikkertrening finnes det ikke ubehag, og hvertfall ikke et dødsbudskap som å ta hunden i nakken. ← Jo, jeg klikkertrener. Jeg bruker klikker og klikkermetoden når jeg trener, og synes det er den aller beste måten å trene på. trening skal handle om å få hunden til å bruke hodet, være kreativ og lære på en positiv måte. Nei og ubehag hører ikke hjemme i trening. Derimot mener jeg at jeg må få si "nei" til min hund dersom den gjør ugang. jeg klikkertrener ikke 24 timer i døgnet , men jeg bruker klikkeren til å trene inn adferd og øvelser.
Gjest Varg-Menja Skrevet 2. april 2006 #24 Skrevet 2. april 2006 Nei og ubehag hører ikke hjemme i trening. Derimot mener jeg at jeg må få si "nei" til min hund dersom den gjør ugang. jeg klikkertrener ikke 24 timer i døgnet , men jeg bruker klikkeren til å trene inn adferd og øvelser. ← Veldig enig i dette, man må skille mellom trening av hunden, som bør være lystbetont, og å hindre hunden i gjøre direkte ugang, noe som i en del tilfeller kan føre til at man må ta den i nakken ol. (Og det har ikke hunder vondt av, dette er en kroppspråk de bruker seg imellom også.)
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #25 Skrevet 2. april 2006 Tull og tøys til både lupi og varg-menja. Man trenger aldeles ikke ta en hund i nakken når den gjør ugagn. Dette er så gammeldags tenkemåte at jeg er forundret over at folk fortsatt tenker slik. Hunder gjør ikke ugagn. De gjør ting som lønner seg for dem. Og da er det VÅR oppgave å lære dem å velge bort det vi ikke liker at de gjør. Dette lærer vi dem IKKE ved å ta dem i nakken og si nei. Varg-Menja skriver at hunder bruker dette språket seg i mellom.. Det gjør de, men VI ER IKKE HUNDER, og når en hund biter en annen i nakken, så er det en VELDIG alvorlig trussel. Dette vil bli i ytterste konsekvens som om vår egen mor eller far skulle komme og sette en pistol til tinningen vår når vi gikk i kjøleskapet og stjal sjokolade. Hvordan ville vi hatt det og vokst opp om de skulle gjort sånt?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #26 Skrevet 2. april 2006 Jo, jeg klikkertrener. Jeg bruker klikker og klikkermetoden når jeg trener, og synes det er den aller beste måten å trene på. trening skal handle om å få hunden til å bruke hodet, være kreativ og lære på en positiv måte. Nei og ubehag hører ikke hjemme i trening. Derimot mener jeg at jeg må få si "nei" til min hund dersom den gjør ugang. jeg klikkertrener ikke 24 timer i døgnet , men jeg bruker klikkeren til å trene inn adferd og øvelser. ← Nei, du klikkertrener aldeles ikke. Du bruker klikkeren i treningen din. Stikk inn på Canis og sjekk hva det å klikkertrene betyr, for du har helt klart ikke forstått hva ren klikkertrening går ut på.
Gjest Gjesta Skrevet 2. april 2006 #27 Skrevet 2. april 2006 Tull og tøys til både lupi og varg-menja. Man trenger aldeles ikke ta en hund i nakken når den gjør ugagn. Dette er så gammeldags tenkemåte at jeg er forundret over at folk fortsatt tenker slik. Hunder gjør ikke ugagn. De gjør ting som lønner seg for dem. Og da er det VÅR oppgave å lære dem å velge bort det vi ikke liker at de gjør. Dette lærer vi dem IKKE ved å ta dem i nakken og si nei. Varg-Menja skriver at hunder bruker dette språket seg i mellom.. Det gjør de, men VI ER IKKE HUNDER, og når en hund biter en annen i nakken, så er det en VELDIG alvorlig trussel. Dette vil bli i ytterste konsekvens som om vår egen mor eller far skulle komme og sette en pistol til tinningen vår når vi gikk i kjøleskapet og stjal sjokolade. Hvordan ville vi hatt det og vokst opp om de skulle gjort sånt? ← vel, jeg synes ikke bikkja mi virker så vettskremt akkurat når jeg sier "nei" og tar henne i nakken. Faktisk blir hun så lite vettskremt at hun gjør det både 2 og 3 ganger til før hun lærer. Men kan ikke du oppdra ditt dyr på din måte, så oppdrar jeg mitt på min og så driter du i det? er så lei av sånne diskusjoner....
Gjest vimse Skrevet 2. april 2006 #28 Skrevet 2. april 2006 ... Man trenger aldeles ikke ta en hund i nakken når den gjør ugagn. Dette er så gammeldags tenkemåte at jeg er forundret over at folk fortsatt tenker slik. ... ← Hva gjør du når hunden din gjør ugagn?
Gjest Gjesta Skrevet 2. april 2006 #29 Skrevet 2. april 2006 Hva gjør du når hunden din gjør ugagn? ← Mest sannsynlig så overser hun all uønsket atferd, og tar noe vekk fra hunden når den oppfører seg dårlig. og så belønner hun god adferd.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #30 Skrevet 2. april 2006 Hva gjør du når hunden din gjør ugagn? ← Det er flere måter å reagerer på uønsket adferd: IGNORERE: I de tilfellene det er mulig, ignorer du adferden, og roser når hunden slutter med den uønskede adferden. Dette kan for eksempel være når hunden bjeffer, hopper, tigger e.l. BYTTE: Når hunden f.eks. gnager på godskoen din, bytter du den mot hundens egen tyggeleke. TILLEGG: Ved knurring/glefsing når noen kommer nær matfatet, kan du lære hunden at hender betyr noe bra, ikke straff eller fare for at maten blir tatt bort, ved at du legger en ekstra god bit i maten.
Gjest vimse Skrevet 2. april 2006 #31 Skrevet 2. april 2006 Det er flere måter å reagerer på uønsket adferd: IGNORERE: I de tilfellene det er mulig, ignorer du adferden, og roser når hunden slutter med den uønskede adferden. Dette kan for eksempel være når hunden bjeffer, hopper, tigger e.l. BYTTE: Når hunden f.eks. gnager på godskoen din, bytter du den mot hundens egen tyggeleke. TILLEGG: Ved knurring/glefsing når noen kommer nær matfatet, kan du lære hunden at hender betyr noe bra, ikke straff eller fare for at maten blir tatt bort, ved at du legger en ekstra god bit i maten. ← Jeg vet og at det finnes forskjellige metoder, men jeg lurte på hva DU gjorde...
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #32 Skrevet 2. april 2006 En hund lærer og lærer, en hund gjør noe for å oppnå noe eller unngå noe. Det er enten eller. Du sier at hunden din piper og piper uansett, og da må det jo være noe for den nettopp har oppnådd. Hva gjør du hvis hunden piper? Ett eneste ord er blikk kan være nok for hunden til å oppnå målet sitt, nemlig at du i det hele tatt gidder å bry deg om ham. Ta ting gradvis, gå utenfor døren i to minutter, fem minutter, ti minutter osv helt til hunden din slutter.
Gjest Gjesta Skrevet 2. april 2006 #33 Skrevet 2. april 2006 En hund lærer og lærer, en hund gjør noe for å oppnå noe eller unngå noe. Det er enten eller. Du sier at hunden din piper og piper uansett, og da må det jo være noe for den nettopp har oppnådd. Hva gjør du hvis hunden piper? Ett eneste ord er blikk kan være nok for hunden til å oppnå målet sitt, nemlig at du i det hele tatt gidder å bry deg om ham. Ta ting gradvis, gå utenfor døren i to minutter, fem minutter, ti minutter osv helt til hunden din slutter. ← Har nok hatt en tendens til å gi ham oppmerksomhet, men prøver å la være. Problemet er størst hvis jeg/vi holder på med noe og har bedt ham ligge i ro. Men vi har vært flinke i helga til å be ham ligge på plassen sin, og har vært hardere på å ignorere piping. Og faktisk merker jeg allerede at det har bedret seg betraktelig. Håper den gode trenden fortsetter.
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #34 Skrevet 2. april 2006 Selv om det kan virke noe brutalt, fortalte en arbeidskollega av meg på julebord i 2003 at han fikk hunden sin til å adlyde, men han måtte av og til tukte den. Han brukte da en sammenrullet aftenposten-storformat avis til å klaske den på snuten hver gang den var uskikkelig. Det var en liten bichon frise, vet ikke om jeg ville gjort det samme med en stor stygg en.
lillesky Skrevet 2. april 2006 #35 Skrevet 2. april 2006 (endret) Tråden er ryddet for utenomsnakk. - lillesky (mod) Endret 2. april 2006 av lillesky
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #36 Skrevet 3. april 2006 Selv om det kan virke noe brutalt, fortalte en arbeidskollega av meg på julebord i 2003 at han fikk hunden sin til å adlyde, men han måtte av og til tukte den. Han brukte da en sammenrullet aftenposten-storformat avis til å klaske den på snuten hver gang den var uskikkelig. Det var en liten bichon frise, vet ikke om jeg ville gjort det samme med en stor stygg en. ← Kanskje hun burde prøve denne metoden? : Klart vi skal bruke straff! Jeg foretrekker å bruke en sammenrullet avis. Du bør helst ha en liggende flere steder i huset slik at du raskt kan nå en når hunden gjør noe galt. Så neste gang hunden din gjør noe galt eller ikke hører etter, tar du raskt en sammenrullet avis og slår deg selv gjentatte ganger i hodet mens du roper "elendige trener, elendige trener! (Hentet fra: http://home.online.no/~mathi-j/straff.cfm)
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #37 Skrevet 3. april 2006 Metoden jeg (som mente Lupi ikke klikkertrente) bruker når hunden min gjør ugagn, er ikke-eksisterende. Hunden min gjør nemlig ikke ugagn. Hunder generelt gjør ikke ugagn. For å gjøre ugagn hunden ha en formening om at det den gjør er galt, og sånn tenker ikke hunder. Hvis hunder tenker før de gjør noe, så er det på hva som befinner seg i andre enden av adferden. F.eks. En steik som ligger på kjøkkenbenken. Straffemetoden: Hunden ser steika, kjenner lukta, går og spiser den opp, og får bank av mor eller far. Neste gang hunden ser steika og kjenner lukta; Går og spiser den opp, og får bank av mor eller far. Og neste gang og neste gang og neste gang, helt til mor eller far er så lure at de skal ta rakkaren på fersken og gi den stakkars hunden bank akkurat i det den skal til å ta steika. Hunden lærer dermed at hvis mor eller far er i nærheten, får den ikke steika. Da venter den til mor eller far IKKE er der mer. Klikkermetoden: Hunden ser ikke steika, for den ligger der ikke. Mor eller far tør nemlig ikke det før de har trent på det. Derfor begynner de helt forsiktig med å legge en tørr brødskive der i stedenfor. Hunden tar ikke skiva, og får klikk og deilig godbit. Neste gang smører de leverpostei på brødskiva, og hunden tar den ikke, men får klikk og godbit i stedenfor. Slik jobber de seg opp til at steika kan ligge på kjøkkenbenken med hunden fritt gående omkring. Hunden tar den ikke, fordi den vet at noe enda bedre venter når bare mor eller far kommer hjem. Det har alltid lønt seg mye mer å la være å stjele fra kjøkkenbenken. Hunden hopper opp i sofaen: Ignorer totalt. Hunden spiser på skoene: Flytt skoene opp så hunden ikke får tak i dem, og finn fram noen gamle sko dere kan trene på å la være i fred. Gi hunden noe den har LOV til å tygge på. Hunden gnager på bordbeinet: Hunden kjeder seg, finn på noe inne på kjøkkene for å avlede, og deretter aktiviser hunden. Hunden spiser bleiene som ligger i søpla på badet: Ikke la bleiene ligge i søpla på badet. For å understreke det: Hunder gjør ikke ugagn.
Gjest camillo Skrevet 3. april 2006 #38 Skrevet 3. april 2006 Til siste gjest: hvordan får du hunden til å ikke ligge i sofaen dersom du ignorerer at den gjør det? Bare nysgjerrig.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #39 Skrevet 3. april 2006 Til Camillo: Det ordnet jeg da hunden var liten, og ikke hadde lært at det var mye kulere å holde seg nede på gulvet. Skulle hun mot all formodning finne på å hoppe opp i sofaen nå, bruker jeg fremdeles samme metode som da hun var liten, nemlig å gå ut i kjøleskapet og late som om jeg ser noe veldig spennende, eller jeg går ut i gangen og finner jakken. Det vil si, det er den jeg KOMMER til å bruke HVIS hun gjør det nå. Hun har nemlig ikke prøvd å gå i sofaen en gang siden hun var liten.
Gjest camillo Skrevet 3. april 2006 #40 Skrevet 3. april 2006 Det vil si, det er den jeg KOMMER til å bruke HVIS hun gjør det nå. Hun har nemlig ikke prøvd å gå i sofaen en gang siden hun var liten. ← Ok, det er jo bra. Men hvordan ville du gjort dette om det gjaldt en voksen hund som du ikke fikk trene opp selv fra begynnelsen av?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå