Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #1 Skrevet 31. mars 2006 Vi har en hund som høres ut som om han har svelget ei fløyte. eg tror vi har skjemt ham bort på oppmerksomhet, og det utnytter han. Han er veldig avhengig, og liker ikke engang å være alene i et rom i to minutter mens man er på do. Vi kan jobbe litt om hverandre, så han er sjelden hjemme alene, og da aldri mer enn fire-fem timer (kanskje 3-4 ganger pr. måned). Men han piper og sut Selv etter tur, mat, hjernetrim, you name it! Han piper. Akkurat nå ligger han på et teppe ved siden av meg på gulvet, biter på en tauleke. Og piper. Hva kan vi gjøre, annet enn å ignorere? Så lenge han har fått behovene dekket, er det vel lite annet å gjøre? Han er fem måneder gammel, så forhåpentligvis gir det seg. Å jobbe hjemme er i hvertfall UMULIG.
Lilith Skrevet 31. mars 2006 #2 Skrevet 31. mars 2006 Vi har en hund som høres ut som om han har svelget ei fløyte. *kremt* Kjenner problemet - kattungen min er sånn. Maser hull i hodet på meg. Jeg forsøker så godt jeg kan å ignorere ham og håper det vil hjelpe etter hvert, men følger tråden i håp om flere gode råd!
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #3 Skrevet 31. mars 2006 Han må lære å være alene i et rom, han må lære å underholde seg selv. Har du tenkt til å begynne på kurs med han...? ville jeg gjort. Jeg klikkertrener jo, og jeg ville trent han på følgende måte: sitt og jobb med ditt, overhør piping. Når han blir stille et par sekunder, klikker du og går bort til han med en godbit. sånn fortsetter du. klikk HVER eneste gang han er stille i mer enn 3 sekunder, og øk etter hvert kriteriene; dvs tidspunktet han har vært stille før han får noe godt. Du som ikke bruker klikker, kan f.eks. bruker ordet "bra" som gir samme effekt. Ros han HVER gang han oppfører seg bra og gjør noe du synes han skal fortsette med, selv når du ikke trener. etter hvert vil han forstå at å ligge stille og holde kjeft er bra Be han ligge på plassen sin og gå i fra han. si "bra" og gå tilbake til han med en godbit (men han får ikke lov å reise seg). gå fra han i lengre og lengre perioder. til slutt vær fra han i ehn halvtime, og så gå bort til han med en godbit. Det er viktig med gode nok godbiter, og timing. hvis det plutselig går dårlig igjen; senk kriteriene og prøv å skifte godbit.
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #4 Skrevet 31. mars 2006 en ting til: hvis du er konsekvent nok med treninga, vil det til slutt bli helt naturlig for hunden å gjøre dette, og den vil "glemme" at det noensinne har vært noen annen måte å oppføre seg på. F.eks. min hund begynte plutselig å dra i båndet på tur. kjempeirriterende, og det er uaktuelt for meg å ha en hund som drar. jeg gjorde følgende: ALLTID klikker og godbiter på tur, og klikket hver eneste gang båndet var slakt. strammet båndet seg, så stoppet jeg opp. etter et par uker med slik konsekvent trening har det nå blitt naturlig for min hund å gå med slakt bånd. hun stopper opp med en gang båndet strammer seg, det virker som det er ubevisst, og det virker som hun helt har glemt å dra. det skjer så og si aldri at hun glemmer seg fordi dette nå har blitt en selvfølge for henne. hunder er greie sånn
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #5 Skrevet 31. mars 2006 Klikkingen har jeg gitt opp, for jeg klarer ikke å være konsekvent nok, og da er det bare tull. Men tipset var supert, vi skal trene litt på å ligge på madrassen før vi går tur nå. Jeg har bevæpnet meg med masse godbiter.
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #6 Skrevet 31. mars 2006 Klikkingen har jeg gitt opp, for jeg klarer ikke å være konsekvent nok, og da er det bare tull. Men tipset var supert, vi skal trene litt på å ligge på madrassen før vi går tur nå. Jeg har bevæpnet meg med masse godbiter. ← Jepp, og du trenger absolutt ikke klikker. Et ord kan ha samme effekt dersom du bruker det konsekvent; f.eks. "bra". lær han at bra=godbit! da får man en mye bedre respons på ros
monikabrx Skrevet 31. mars 2006 #7 Skrevet 31. mars 2006 Bikja mi har også svelget en fløyte... Høres ut som han piper gjennom nesa liksom... Vi har sagt nei hele tiden, og det har tatt laaaaaang tid. Men det har blit mye bedre nå. Blir litt nysgjerrig på hvilken rase du har .
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #8 Skrevet 31. mars 2006 Bikja mi har også svelget en fløyte... Høres ut som han piper gjennom nesa liksom... Vi har sagt nei hele tiden, og det har tatt laaaaaang tid. Men det har blit mye bedre nå. Blir litt nysgjerrig på hvilken rase du har . ← "Nei" er bare en annen form for oppmerksomhet, som er det hunden vil ha... det blir raskere resultater på "min" måte
Lilith Skrevet 31. mars 2006 #9 Skrevet 31. mars 2006 Men ... hvis katten/hunden er rampete, så nytter det jo ikke å bare ignorere den? Altså hvis den tygger på sko/klorer på sofaen/etc, så MÅ man jo gripe inn og forhindre ødeleggelse? Og da har jo hunden/katten oppnådd det den var ute etter, nemlig oppmerksomhet. Eller?
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #10 Skrevet 31. mars 2006 Men ... hvis katten/hunden er rampete, så nytter det jo ikke å bare ignorere den? Altså hvis den tygger på sko/klorer på sofaen/etc, så MÅ man jo gripe inn og forhindre ødeleggelse? Og da har jo hunden/katten oppnådd det den var ute etter, nemlig oppmerksomhet. Eller? ← Men nå var det snakk om piping, ikke ødeleggelser av noe slag. Han ligger ved siden av meg og kikker på meg og piper. @monikabrix: Jeg har en gordonsetterhann på 5 måneder.
Lilith Skrevet 31. mars 2006 #11 Skrevet 31. mars 2006 Men nå var det snakk om piping, ikke ødeleggelser av noe slag. Han ligger ved siden av meg og kikker på meg og piper. Jeg vet, jeg bare dro temaet litt lenger og håper Lupi har flere gode råd
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #12 Skrevet 31. mars 2006 Men ... hvis katten/hunden er rampete, så nytter det jo ikke å bare ignorere den? Altså hvis den tygger på sko/klorer på sofaen/etc, så MÅ man jo gripe inn og forhindre ødeleggelse? Og da har jo hunden/katten oppnådd det den var ute etter, nemlig oppmerksomhet. Eller? ← Ja det er jeg enig i. men som elphaba sa, nå snakker vi ikke om ødeleggelser, men masing!
Lilith Skrevet 31. mars 2006 #13 Skrevet 31. mars 2006 Greit, hint mottatt Jeg starter egen tråd og håper på råd der!
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #14 Skrevet 31. mars 2006 Greit, hint mottatt Jeg starter egen tråd og håper på råd der! ← men jeg kan godt svare her tygger hunden min på en sko eller et møbel så går jeg bort, tar henne i nakken og sier "NEI!". og så tar jeg henne vekk eller gir henne noe som er hennes som hun kan tygge på.
Lilith Skrevet 31. mars 2006 #15 Skrevet 31. mars 2006 Ok, takk Samme gjør jeg på kattungen, men det hjelper visst ikke ...
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #16 Skrevet 31. mars 2006 Lag en ny tråd, dere! Bikkja mi tar nesten aldri ting som ikke er hans, men han piper til tusen...Vel, jeg testet forresten Lupis råd før jeg gikk hjemmefra, og det funket. Han lå på madrassen sin på stua som et lys og strakte hals hver gang jeg nærmet meg. Meg=>godbitautomat.
Gjest Gjesta Skrevet 31. mars 2006 #17 Skrevet 31. mars 2006 Ok, takk Samme gjør jeg på kattungen, men det hjelper visst ikke ... ← Katter har jeg ikke peiling på
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #19 Skrevet 1. april 2006 men jeg kan godt svare her tygger hunden min på en sko eller et møbel så går jeg bort, tar henne i nakken og sier "NEI!". og så tar jeg henne vekk eller gir henne noe som er hennes som hun kan tygge på. ← Du klikkertrener ikke når du bruker virkemidler som dette, Lupi. Det nærmeste du kan skryte på deg er "Jeg bruker klikker når jeg trener". I klikkertrening finnes det ikke ubehag, og hvertfall ikke et dødsbudskap som å ta hunden i nakken.
Gjest Gjest Skrevet 1. april 2006 #20 Skrevet 1. april 2006 Til Elphaba. Du har helt rett i at han er bortskjemt. Sannsynligvis er han også veldig vant til at ting skjer rundt ham hele tiden, dere finner på masse sammen ute for det er første hunden og alt er så stas, men når valpen er liten er det lurt å også legge inn masse dødtid for å lære den at noen ganger er vi bare stille og ligger i ro. Det er ikke for sent enda, men det vil gå med noen uker med piping. Dere må selv vurdere om det er verdt det for å få en voksen hund som kan ta livet med ro når det ikke skjer noe. Selv har vi en på åtte-ni mnd nå som ALDRI har fått mast seg til aktivitet, for viser den tegn til det, legger vi oss ned på sofaen og slapper virkelig godt av. Da legger hunden seg også. Etter det jeg forstår har heller ikke valpen deres veldig faste rutiner om dagene? Noen dager er du hjemme, andre dager ikke, og det kan også være med på å stresse opp hunden. Ikke la hunden ha noe å holde seg selv i aktivitet med, som tyggebein o.l når dere er inne. Forsøk å sitte mest mulig i ro selv, og hvis han dilter mer etter deg enn samboeren din, så kan samboeren din røre på seg hvis noe skal gjøres. Forsikre dere om at hunden har fått gå på do alt den behøver, og sett i gang. Ikke klikk, ikke ros, ikke kjefting, kun ignorering mens dere sitter helt i ro i sofaen. Ja, og sørg for å ha gått på do, dere også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå