Gå til innhold

ME og dataspill

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barnet mitt har ME, men greier å spille litt og har venner som spiller. Liggende eller sittende i tilpasset stol. I mørkt rom uten mye annen lyd. Vil det å nekte spilling gi mer krefter til skolen? Og hvor mye kan han spille?  

Anonymkode: 66799...513

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet mitt har ME, men greier å spille litt og har venner som spiller. Liggende eller sittende i tilpasset stol. I mørkt rom uten mye annen lyd. Vil det å nekte spilling gi mer krefter til skolen? Og hvor mye kan han spille?  

Hvile mest mulig såklart.

Anonymkode: cc10e...2aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvile mest mulig såklart.

Anonymkode: cc10e...2aa

Barnet hviler daglig. Men ME gir kraftige smerter og det psykiske er viktig. Samt at barn kjeder seg når de verken klarer skole, venner eller fritidsaktiviteter 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville ikke fjernet noe som faktisk gir barnet glede i det jeg antar er et ganske kjipt liv? Særlig ikke når det innebærer sosial kontakt. 

Anonymkode: c610c...48d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan snakke som en som selv var tenåring med ME - å kutte ut dataspill hadde bare gjort at jeg mistet enda mer kontakt med venner og omverdenen, det hadde ikke gjort at jeg orket mer skole. Energibruken kan ikke sammenlignes, sitte/liggende hjemme i behagelige omgivelser er noe helt annet enn å være på skolen med støy og tusen mennesker og krav til å følge med og lære noe. 

Men som en annen nevnte så bør ikke spillingen gå på bekostning av hvilen, så det kan jo hende barnet trenger hjelp til å regulere mengden dataspill vs hvile. Viktig å formidle at å ligge på mobil/pad/andre skjermer ikke teller som hvile fordi det fremdeles er aktiverende for hjernen.

Anonymkode: 928c7...fe3

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå om dagen sliter jeg med å finne glede i noe. Det går i smerter, utmattet, lei, deprimert (?). Har ME. Jeg savner noe som gir meg glede. Hadde jeg hatt noe som ga meg glede hadde jeg prioritert dette. Særlig hvis jeg var tenåring og falt utenfor alle andre arenaer.

Anonymkode: 052d6...39d

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville ikke fjernet noe som faktisk gir barnet glede i det jeg antar er et ganske kjipt liv? Særlig ikke når det innebærer sosial kontakt. 

Anonymkode: c610c...48d

Enig. Å ta bort en sosial arena vil neppe gjøre det bedre for barnet

Anonymkode: 6fd76...379

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå om dagen sliter jeg med å finne glede i noe. Det går i smerter, utmattet, lei, deprimert (?). Har ME. Jeg savner noe som gir meg glede. Hadde jeg hatt noe som ga meg glede hadde jeg prioritert dette. Særlig hvis jeg var tenåring og falt utenfor alle andre arenaer.

Anonymkode: 052d6...39d

Og ja - dette. Livsglede bør veie ganske mye tyngre enn skole for dere foreldre i denne situasjonen. Evig glad for at foreldrene mine lot meg bruke min veldig begrensede energi på venner og ting som gjorde meg glad i stedet for å klare én dag på skolen i uka og være totalt utslitt og isolert resten av uka.

Anonymkode: 928c7...fe3

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

ME her også, men er voksen.

Ville ikke begrenset spillingen, så fremt det ikke går utover hvile, eller at barnet blir sykere av det 🥰

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

La barnet spille. ME er brutalt. 

Anonymkode: 4f3c1...6a6

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Frisk nok til å spille, frisk nok til å gjøre skolearbeid. 

Anonymkode: f5f31...3f4

Skrevet

Å ta fra barnet det eneste som gir litt mestring, glede og sosial kontakt kan gjøre at barnet blir deprimert i tillegg.

Jeg ville heller kuttet ned på skole for å kanskje greie mer aktiviteter som gir barnet gode opplevelser. Den læringa kan heller tas igjen hvis helsa blir bedre.

• Liker 2
Skrevet

Det vi voksne ikke tenker på, er jo at i dataspill må man også tenke strategisk, lese, skrive og noe finmotorikk. Anbefaler deg å se Ibelin om du ikke har sett den. 

Når man lever så begrenset som man gjør med ME, blir det sosiale og de få man har extra viktig. Det er stor forskjell på å sitte noen timer, udusjet i pysjen i ett mørkt rom, i en komfortabel stol/sofa, vs alle kreftene som må til for å gå på skolen. Da må man dusje, kle på seg, skarpe lys, masse lyd, bevegelser etc.. Ting som friske ikke tenker på, men som koster enormt for en med ME. Man kan ikke skru opp og ned belysning og lyd etter eget behov, det finnes ikke komfortable stoler for en smerteridd kropp, og det skjer ting overalt hele tiden. 
I dataspillet er det kun skjermen, man kan pause spillet når man ønsker. Det kan man ikke ute blant folk. 

Så fra en som også har ME, la ungen styre dette selv, så fremt du ser at han ikke blir mer sliten av det. 

Anonymkode: b39bb...e41

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Frisk nok til å spille, frisk nok til å gjøre skolearbeid. 

Anonymkode: f5f31...3f4

Nei… Ikke uttal deg om noe du ikke kan noe som helst om, vær så snill. 

Anonymkode: 4f3c1...6a6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvile er nyttig ja, men det som er med ME er at hvile løser ikke problemet eller forbedrer problemet nødvendigvis. Det å nekte spilling er neppe veien å gå. Fikk selv ME som barn/ung, og er godt voksen i dag.

Barnet er sosial via spill, det er viktig for barnet og følelse av tilhørighet når han ellers kanskje faller litt mellom stolene sosialt i skolen/hverdagen. Samt at gaming faktisk er ganske nyttig i forhold til strategi, logikk, lese, skrive, problemløsing, samarbeid etc.. 

Hvor mye han kan spille må nesten vurderes etter hvordan han er og hvor ille hans ME er. 

Anonymkode: ae3ab...10c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Spørsmålet er: ville du tenkt det samme om barnet orket å sette seg med brettspill og et par venner i stua? Eller orket å sitte litt oppe med venner utenfor i hagen? Ikke bruk dataspill som en straff. Det er ikke negativt i en digital verden. 

Hva betyr at barnet orker å spille litt? Dette kan være veldig relativt. Er det snakk om noen timer i uka? Eller snakker vi timer om dagen?

Anonymkode: b0ea8...5d3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da lar du barnet ditt spille

Anonymkode: 3e16d...7e4

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...