AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #41 Skrevet 10. november 2025 Dr. ekberg, dr. Berg, dr.jason fung, beste trioen du kommer over ❤️ Anonymkode: e093a...572 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #42 Skrevet 13. november 2025 Radikal bedreviter som uttaler seg langt utover sin ikke godkjente utdanning i Norge. Anonymkode: 1e245...7f9 1
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #43 Skrevet 15. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 8.54): Radikal bedreviter som uttaler seg langt utover sin ikke godkjente utdanning i Norge. Anonymkode: 1e245...7f9 Denne bedreviteren startet vel med doktorgrad i kiropraktikk og visste før det nok om kosthold til å bli fem ganger svensk mester i tikamp. Jeg tror han er en veldig oppdatert vitenskapsmann og influenser. Det å vite bedre handler også om å sette spørsmål ved utdatert og tvilsom forskning. Ekberg ser på moderne industrielt kosthold som et eksperiment som bare har foregått et par hundre år og som ikke nødvendigvis er i tråd med det fordøyelssessystemet mennesket har utviklet siden artens opprinnelse. Han mener at steinaldermaten uten raffinert sukker og aspartam er sunnere. Endret 15. november 2025 av I Grosny 3 2
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #44 Skrevet 15. november 2025 (endret) aazy skrev (På 6.11.2025 den 16.17): Sjølvsagt har han rett! Han er tross alt kiropraktor med youtubekanal, i motsetnad til alle desse nørdy fagfolka innanfor ernæring som ikkje har peiling. 🤭 Jeg synes det er vanskelig å vite om hvem som har rett, Ekberg eller helsedirektoratet. Er fett (hd) eller karbohydrater (Ekberg) mest problematisk. Det er jo også slik at alle er forskjellige og har forskjellige nyttemat og farlig mat ( dette tror jeg Ekberg er mer tydelig på enn helsedirektoratet). Jeg har begynt å lytte til Ekberg og det virker som om hans råd fungerer best for meg ( lavkarbo, ren mat og periodisk faste). Det ser ut som helsedirektoratet lider av en fettfobi som springer ut av en teori fra 1955 og at de nesten ikke er redd for karbohydrater. Begge anbefaler å lage mat fra råvarer og unngå eller begrense ultraprossert mat. Der er de enige. Min mening om kostholdsråd er at de bør differensieres i minst to grupper 1) De tynne og 2) De legen diagnostiserer med overvekt. Gruppe 2 bør være mye mer forsiktig med karbohydratene siden deres største fiende er insulinresistens, diabetes 2 og metabolsk syndrom. Endret 15. november 2025 av I Grosny
aazy Skrevet 15. november 2025 #45 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (På 6.11.2025 den 19.51): Dessverre mange "fagfolk" i Norge som ikke har "Peiling". Anonymkode: 6e6e1...23f Mengden fagfolk, altså utdanna ernæringsfysiologer, utan peiling er ikkjeeksisterande - fordi tittelen førutset ein akademisk grad og tilhøyrande krav. Den største idiotien i vår tid er å tenkje at hundetusenvis av folk med lang utdanning og klinisk praksis veit mindre enn folk med ein tiktokkanal basert utelukkande på at folka med tiktokkanal sjølv seier at dette er tilfelle. Vil anbefale å setje den inn i den vitskapelege metode. "Kompisen min stapper i seg 5kg bacon kvar dag og er heilt fin og rask" bleikner fort smaanlika med systematiske, verdsomspennande studier av høg kvalitet. 1
aazy Skrevet 15. november 2025 #46 Skrevet 15. november 2025 I Grosny skrev (10 minutter siden): Jeg synes det er vanskelig å vite om hvem som har rett, Ekberg eller helsedirektoratet. Er fett (hd) eller karbohydrater (Ekberg) mest problematisk. Det er jo også slik at alle er forskjellige og har forskjellige nyttemat og farlig mat ( dette tror jeg Ekberg er mer tydelig på enn helsedirektoratet). Jeg har begynt å lytte til Ekberg og det virker som om hans råd fungerer best for meg ( lavkarbo, ren mat og periodisk faste). Det ser ut som helsedirektoratet lider av en fettfobi som springer ut av en teori fra 1955 og at de nesten ikke er redd for karbohydrater. Begge anbefaler å lage mat fra råvarer og unngå eller begrense ultraprossert mat. Der er de enige. Min mening om kostholdsråd er at de bør differensieres i minst to grupper 1) De tynne og 2) De legen diagnostiserer med overvekt. Gruppe 2 bør være mye mer forsiktig med karbohydratene siden deres største fiende er insuliresistens, diabetes og metabolsk syndrom. Kvifor er det vanskeleg? Kva får deg til å tenkje at ein kiropraktor veit meir enn eit samla, verdsomspennande nettverk av ernæringsfysiologer? Er ekstremt fascinert av folk som får vitskapeleg info frå kiropraktorar på sosiale medier, så dette er eit heilt oppriktig spørsmål. 1
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #47 Skrevet 15. november 2025 (endret) aazy skrev (12 minutter siden): Kvifor er det vanskeleg? Kva får deg til å tenkje at ein kiropraktor veit meir enn eit samla, verdsomspennande nettverk av ernæringsfysiologer? Er ekstremt fascinert av folk som får vitskapeleg info frå kiropraktorar på sosiale medier, så dette er eit heilt oppriktig spørsmål. Jeg har slitt i 40 år med vektproblemer og mitt gjennombrudd kom etter at jeg begynte å lytte på Ekberg, og han er ikke alene . Det er mange i hans tradisjon , f. eks Marit Kolbu. Deres ide er at det er insulin som frakter fettet inn i cellene , mens den gamle ideen er at man blir fet av kalorioverskudd. Jeg tror begge deler er sant og at Ekberg- skolens tilråding om periodisk faste for å begrense insulinproduksjon er dråpen som får begeret til å flyte for meg. Ekbergskolen er veldig kritisk til karbohydrater, og særlig juice( fruktsukker uten fiber) og mener at karbohydratene er en kraftig insulintrigger. Jeg tror ikke den gamle skolen bestrider det, men de legger ikke så mye vekt på det. Endret 15. november 2025 av I Grosny 2
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #48 Skrevet 15. november 2025 (endret) aazy skrev (1 time siden): Mengden fagfolk, altså utdanna ernæringsfysiologer, utan peiling er ikkjeeksisterande - fordi tittelen førutset ein akademisk grad og tilhøyrande krav. Den største idiotien i vår tid er å tenkje at hundetusenvis av folk med lang utdanning og klinisk praksis veit mindre enn folk med ein tiktokkanal basert utelukkande på at folka med tiktokkanal sjølv seier at dette er tilfelle. Vil anbefale å setje den inn i den vitskapelege metode. "Kompisen min stapper i seg 5kg bacon kvar dag og er heilt fin og rask" bleikner fort smaanlika med systematiske, verdsomspennande studier av høg kvalitet. Men de aller fleste studier har jo lav kvalitet (detaljering), resultater av kosthold ser man gjerne etter 20- 50 år, og man klarer ikke å isolere det man ser etter . Ta f.eks:hvor farlig er det å spise mer enn 350 gram kjøtt i uka? Dette kan ikke undersøkes isolert fordi man må ha mer mat i tillegg, og hvordan kan man finne ut om det er kjøttet eller tilbehøret som er farlig? Det kan komme mange tilleggsfarer som følger kjøttet som f. eks hamburgerbrød , rødvin, cola og pommes frites. Jeg antar at det kan være uheldig å spise kjøtt hver dag, ikke fordi det er noe usunt med kjøttet , men fordi du mangler det måltidet med villfisk. (Minst ett villfiskmåltid i uka er et råd for å få i seg nok omega3). Endret 15. november 2025 av I Grosny 1
Gjest Bombasi Skrevet 15. november 2025 #49 Skrevet 15. november 2025 Ekberg sier bare noe som har blitt spekulert om i mange år, parallelt med spekulasjoner om det motsatte. Problemet er at Ekberg kan ikke bevise noe som helst. Fakta er dog at vi alle har forskjellig mikrobiom og genetikk, vokser opp i ulike miljøer og med forskjellige vaner med tilhørende forskjellige allergier, intoleranser og malabsorpsjoner, samt har forskjellige sykdommer, og er dermed alle forskjellige. Derfor kan ikke Ekberg ha rett. Det er i praksis umulig. For det finnes ingen universal greie om mennesker og hva inntak av mat skal være. Noen blir bedre av lavkarbo eller carnivore og andre blir bedre på fettfattig diett, mens andre igjen blir sykere av begge deler. Hadde det vært så "enkelt" at karbohydrater er så skadelig på generelt grunnlag så hadde forskning avduket det for lenge siden. Men det er altså ikke det. Nå kjenner jeg ikke Ekberg, men typisk nok så selger han ett eller annet eller tjener oppmerksomhet og penger på det han sier. Og da kan man ikke stole på budskapet i det hele tatt. Da sier og gjør han det for egne interesser, og ikke andres. At det finnes mye helse i mat og livsstil betviler jeg absolutt ikke. Men greia er at du må finne ut av denne veien selv utifra hva du trenger eller kan innta og gjøre, og ikke lytte ukritisk til andre.
BobbySocks Skrevet 15. november 2025 #50 Skrevet 15. november 2025 I Grosny skrev (På 2.11.2025 den 8.55): Tusen takk. Ekberg sier (håper jeg husker rett) at høyt insulin (mer enn kalorier) er årsaken til fettvekst. Han sier også at når søtsmak (inkluderer også kunstige søtningsmidler) treffer tunga så er det signal til at insulin skal gå opp. Hans grep mot insulinresistens innebærer blant annet kosthold (f.eks. lavkarbo, keto og urmenneskekosthold), trening, og forkortet tidsrom for spising i døgnet (intermittent fasting), og fasting. Han advarer mot ultraprosessert mat og sier at mye av den ultraprossesert maten inneholder mye karbohydrater i form av blant annet mel og sukker. Han advarer også mot juice som er frukt der fibrene er fjernet og sier at frukt skal spises i sin opprinnelige form. Uten å ha hørt om fyren før, men helsefaglig utdannelse, tenker jeg at en del av det du ramser opp her er barnelærdom og basic kunnskap? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #51 Skrevet 15. november 2025 jordeple skrev (På 2.11.2025 den 2.49): Han er kiropraktor. Han kan likevel ha kunnskap, og det han hevder, er det flere og flere leger som også hevder. Anonymkode: 300bb...9ce 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2025 #52 Skrevet 15. november 2025 AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 8.22): Denne kommentaren ville gjort meg skeptisk, mest av alt fordi den er veldig bastant slik du fremstiller det. Insulinresistens og diabetes 2 KAN komme som følge av feil livsstil og kosthold gjennom flere tiår, men det finnes også en arvelig variant som KAN utvikles tross en sunn livsstil gjennom hele livet, og det finnes diverse medisinske årsaker til utviklingen av disse to tilstandene (blant annet hyperkortisolisme). Årsaken til tilstandene er også avgjørende med tanke på hvor lang tid det tar å få blodsukkeret/insulinproduksjonen under kontroll igjen. Anonymkode: 835e3...8ac Jeg tror han mener at hovedsakelig kommer fra usunn livsstil, og det er sant. Jeg har arvelig diabetes, men fikk det tidlig pga usunn livsstil. Mange år med lite søvn og mye stress utløste det. Kostholdsmessig var ikke det hovedsak hos meg, men i store deler av verden er det direkte sammenheng. Anonymkode: 300bb...9ce 1
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #53 Skrevet 15. november 2025 Bombasi skrev (9 minutter siden): Ekberg sier bare noe som har blitt spekulert om i mange år, parallelt med spekulasjoner om det motsatte. Problemet er at Ekberg kan ikke bevise noe som helst. Fakta er dog at vi alle har forskjellig mikrobiom og genetikk, vokser opp i ulike miljøer og med forskjellige vaner med tilhørende forskjellige allergier, intoleranser og malabsorpsjoner, samt har forskjellige sykdommer, og er dermed alle forskjellige. Derfor kan ikke Ekberg ha rett. Det er i praksis umulig. For det finnes ingen universal greie om mennesker og hva inntak av mat skal være. Noen blir bedre av lavkarbo eller carnivore og andre blir bedre på fettfattig diett, mens andre igjen blir sykere av begge deler. Hadde det vært så "enkelt" at karbohydrater er så skadelig på generelt grunnlag så hadde forskning avduket det for lenge siden. Men det er altså ikke det. Nå kjenner jeg ikke Ekberg, men typisk nok så selger han ett eller annet eller tjener oppmerksomhet og penger på det han sier. Og da kan man ikke stole på budskapet i det hele tatt. Da sier og gjør han det for egne interesser, og ikke andres. At det finnes mye helse i mat og livsstil betviler jeg absolutt ikke. Men greia er at du må finne ut av denne veien selv utifra hva du trenger eller kan innta og gjøre, og ikke lytte ukritisk til andre. Jeg er helt enig i at vi er forskjellige, samtidig som jeg har fått en følelse av at Ekberg sine råd treffer akkurat meg og mine utfordringer bedre enn Helsedirektoratets kostholdsråd. Så nå er jeg mer karbohydratforsiktig enn jeg var før og jeg har nesten sluttet å drikke juice og har begynt å hoppe over mange frokoster. Jeg slutter å spise oppdrettsfisk og velger villfisk i stedet. Jeg har sluttet å steke i rapsolje til fordel for smør og velger oftere enn før koking i stedet for steking. 1
I Grosny Skrevet 15. november 2025 Forfatter #54 Skrevet 15. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han kan likevel ha kunnskap, og det han hevder, er det flere og flere leger som også hevder. Anonymkode: 300bb...9ce Jeg tror også at Ekberg har kunnskap. Leger er vel ikke gullstandarden i kosthold og livsstil? Leger er mer eksperter på å behandle sykdommer enn på å utarbeide livsstil og kostholdsplaner.Men både lege og kiroprakter er fine utgangspunkt for å gå i dybden på kosthold og livsstil. Ekberg er av utdannelse spesialist på rygg og muskulatur, og han har kunnskap om anatomi og kraftverket i musklene, altså mitokondriene. Endret 15. november 2025 av I Grosny 1
Gjest Bombasi Skrevet 15. november 2025 #55 Skrevet 15. november 2025 (endret) I Grosny skrev (18 minutter siden): Jeg er helt enig i at vi er forskjellige, samtidig som jeg har fått en følelse av at Ekberg sine råd treffer akkurat meg og mine utfordringer bedre enn Helsedirektoratets kostholdsråd. Så nå er jeg mer karbohydratforsiktig enn jeg var før og jeg har nesten sluttet å drikke juice og har begynt å hoppe over mange frokoster. Jeg slutter å spise oppdrettsfisk og velger villfisk i stedet. Jeg har sluttet å steke i rapsolje til fordel for smør og velger oftere enn før koking i stedet for steking. Det er bra at det treffer deg. Spørsmålet er også om noe annet enn det Ekberg sier også ville truffet deg. Alternativt kan mennesker oppleve en sterk placeboeffekt av kostholdsendringer. Det er ikke til å kimse av det, særlig ikke når man går inn med hud og hår i et langvarig opplegg for å prøve å få seg selv til å føle seg bedre. Man vil ting så mye at bare opplegget hjelper, uten at det er relevant mot endringene som skjer. Det er faktisk mulig. Angående Helsedirektoratet så er kostholdsrådene mer generelle og basert på flere faktorer. Noe helsebasert, men også begrunnet i samfunnsinteresser og samfunnsøkonomi. F.eks, siden Norge er en bondenasjon og er storprodusent av melk, så vil melkeprodukter alltid være en del av kostholdsrådene. Det trenger ikke si noe om hvor bra melk er for deg eller ikke. Andre land kan ha andre kostholdsråd fra myndigheter. Derfor er budskapet mitt fortsatt at du må nesten finne din egen vei basert på deg og dine behov i kostholdsjungelen. Om det er lavkarbo, carnivore, kornfritt, fettfritt, proteinfattig, veganisme, LavFodmap, melke- og glutenfritt, middelhavskost eller uansett blir noe å finne ut av. Det er ikke enkelt. Men finner du noe du mener hjelper deg så bør du kanskje fortsette med det. Husk bare at permanent endring av kosthold fører til langvarig endring av mikrobiomet. Det betyr at etter en stund på diett så kan kroppen din endre seg der du simpelthen slutter å tåle ting du før kunne spise mye av. Dette kan bekrefte teorien din om at kostholdsprogrammet du gikk på fungerer for deg, men egentlig så betyr det at kostholdsprogrammet har skapt store ulemper for deg iht. mat på lang sikt. Derfor er mitt råd at man bør spise variert, og ikke kutter ut noe som helst på ekstremt vis. Med mindre du må. Endret 15. november 2025 av Bombasi
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå