Gå til innhold

Dr. Sten Ekberg, har han rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har lyttet  mye på Ekberg i det siste, og det virker for meg som han har riktig forståelse av mitokondrier, insulinresistanse,  kosthold og fedmeproblematikk. Han regner sukker og karbohydrater for det verste, og  mener at SAD (Standard American Diett) er helseskadelig og peker på urmenneskedietten som mer sunn. Han mener at medisiner som regel er et svar på enkeltsymptomer på skadelig livsstil/spising, og mener at i stedet for å behandle enkeltsymptomer  skal man justere årsaken til alle problemer (altså mat og livsstil).

En av linkene til hans videoer: https://www.youtube.com/watch?v=4ryKKQMOns8

Er det noen her som kan støtte eller opponere mot hans lære? Jeg tror hans videoer peker i riktig retning for meg og korrigerer selv livsstil og kosthold slik  jeg tolker hans  planer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (13 minutter siden):

Han er kiropraktor.

Det betyr ikke at han ikke har kunnskap utover kiropraktikk. 

Anonymkode: d35fd...df6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr ikke at han ikke har kunnskap utover kiropraktikk. 

Anonymkode: d35fd...df6

Det skrev jeg heller ikke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
jordeple skrev (2 timer siden):

Han er kiropraktor.

Dersom han er utdannet i USA så har de en helt annen/større medisinsk utdannelse enn Norge og det er vanlig at de kalles doktor der - slik jeg har forstått det. Tror de starter på samme utdannelse og kan velge kiropraktor et godt stykke ut i utdanningsforløpet. 

Jeg har ikke hørt så mye på ham, men liker ham godt. Fungerer selv mye bedre på animalsk basert ketogent kosthold over tid enn jeg har gjort på kosthold med mer grønnsaker. Jeg er ikke overvektig lenger, gikk ned ca 25 kg da jeg lavkarbo og høyfett for ca 20 år siden. Jeg startet med det pga vekt, men fikk flere helsegevinster. Nå prøver jeg å vri det over på carnivore for å se om helsen kn bli bedre på det. 

Lykke til I Grosny, jeg håper du finner et kosthold som passer deg.

Anonymkode: 54df8...baa

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dersom han er utdannet i USA så har de en helt annen/større medisinsk utdannelse enn Norge og det er vanlig at de kalles doktor der

Alle som tar en doktorgrad kan kalle seg doktor, også her i Norge. Jurister kan kalle seg doktor om de vil. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
jordeple skrev (5 timer siden):

Han er kiropraktor.

Stemmer, han er ikke medisiner, og han ser heller ikke på medisinere som de mest kompetente innenfor kosthold og livsstil. Han sier at medisinerne ikke er eksperter på helse og sunn livsstil, men på sykdommer, og at deres kunnskap handler mer om å kurere sykdommer enn å korrigere kosthold og livsstil som fører til mange  sykdommer. Han sier også at insulinresistens og diabetes 2 kommer som følge av feil livsstil og kosthold gjennom flere tiår, og at det kan ta mange år med korrigerte vaner for å jobbe diabetes 2 og insulinresistens tilbake slik at man igjen får god helse. 

Jeg antar at doktorgrad i kiropraktikk inneholder  en god del anatomi og fysiologi og vitenskapelig metodikk. Ekberg er også fem ganger svensk mester i tikamp, og det ser ut som at han trekker med seg elitemetoder og vinnervilje i sin yrkesutøvelse. https://en.wikipedia.org/wiki/Sten_Ekberg

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Han sier også at insulinresistens og diabetes 2 kommer som følge av feil livsstil og kosthold gjennom flere tiår, og at det kan ta mange år med korrigerte vaner for å jobbe diabetes 2 og insulinresistens tilbake slik at man igjen får god helse. 

Denne kommentaren ville gjort meg skeptisk, mest av alt fordi den er veldig bastant slik du fremstiller det.

Insulinresistens og diabetes 2 KAN komme som følge av feil livsstil og kosthold gjennom flere tiår, men det finnes også en arvelig variant som KAN utvikles tross en sunn livsstil gjennom hele livet, og det finnes diverse medisinske årsaker til utviklingen av disse to tilstandene (blant annet hyperkortisolisme).

Årsaken til tilstandene er også avgjørende med tanke på hvor lang tid det tar å få blodsukkeret/insulinproduksjonen under kontroll igjen.

Anonymkode: 835e3...8ac

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Denne kommentaren ville gjort meg skeptisk, mest av alt fordi den er veldig bastant slik du fremstiller det.

Insulinresistens og diabetes 2 KAN komme som følge av feil livsstil og kosthold gjennom flere tiår, men det finnes også en arvelig variant som KAN utvikles tross en sunn livsstil gjennom hele livet, og det finnes diverse medisinske årsaker til utviklingen av disse to tilstandene (blant annet hyperkortisolisme).

Årsaken til tilstandene er også avgjørende med tanke på hvor lang tid det tar å få blodsukkeret/insulinproduksjonen under kontroll igjen.

Min framstilling  blir jo bastant og unyansert fordi mine kunnskaper er begrensede , jeg kan jo ikke det Ekberg kan, og det jeg har lært der blir jo bare et temmelig begrenset resyme av noe av hans kunnskaper.  Jeg har forøvrig slitt med å gå ned i vekt veldig lenge til tross for stor treningsinnsats,  men merker plutselig framgang den siste uka etter at jeg har begynt å øke tiden mellom måltidene, og ytterligere redusere inntak av karbohydrater. I morgen blir det villfisk til middag og i dag skal jeg trene før frokost.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Viktig å forstå at man må ikke ha noen form for utdannelse for å ha mye kunnskap om noe.

Tar du en utdannelse leser du også ting i bøker, som er skrevet av andre.

Jeg har selv fått god veiledning på kosthold av et menneske som ikke har neon formell utdannelse innen dette, men ekstremt kunnskapsrik. Langt over de som har utdannet ernæringsfysiolog etc. Husk at en lege lærer svært lite om kosthold i sin utdannelse for eks. "Norske" kostråd er heller ikke noe jeg vil levd etter.

Hadde vi mennesker sett på mat som medisin, hadde vi hatt mye mindre kronisk syke. I dag demper man symptomer med. medikamenter i stedet for å løse problemene. Justering av kosthold kan hjelpe mange.

Beste starten er å spise råvare i moderat med karbo, som en start og utprøving. 

Anonymkode: 6e6e1...23f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Viktig å forstå at man må ikke ha noen form for utdannelse for å ha mye kunnskap om noe.

Tar du en utdannelse leser du også ting i bøker, som er skrevet av andre.

Jeg har selv fått god veiledning på kosthold av et menneske som ikke har neon formell utdannelse innen dette, men ekstremt kunnskapsrik. Langt over de som har utdannet ernæringsfysiolog etc. Husk at en lege lærer svært lite om kosthold i sin utdannelse for eks. "Norske" kostråd er heller ikke noe jeg vil levd etter.

Hadde vi mennesker sett på mat som medisin, hadde vi hatt mye mindre kronisk syke. I dag demper man symptomer med. medikamenter i stedet for å løse problemene. Justering av kosthold kan hjelpe mange.

Beste starten er å spise råvare i moderat med karbo, som en start og utprøving. 

Noen norske kostråd opponerer direkte mot Ekbergs lære. Jeg sikter først og fremst til rådet om å spise mindre fett. https://nhi.no/kosthold/ernaring/fettfattig-mat 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (3 minutter siden):

Min framstilling  blir jo bastant og unyansert fordi mine kunnskaper er begrensede , jeg kan jo ikke det Ekberg kan, og det jeg har lært der blir jo bare et temmelig begrenset resyme av noe av hans kunnskaper.  Jeg har forøvrig slitt med å gå ned i vekt veldig lenge til tross for stor treningsinnsats,  men merker plutselig framgang den siste uka etter at jeg har begynt å øke tiden mellom måltidene, og ytterligere redusere inntak av karbohydrater. I morgen blir det villfisk til middag og i dag skal jeg trene før frokost.

Det er godt mulig at du har insulinresistens, de aller fleste overvektige har det.  (Det strides litt om hva som kom først - om overvekten kan være en konsekvens av insulinresistens, eller om insulinresistens er en konsekvens av overvekt, med hva som kommer først er egentlig likegyldig, da løsningen er den samme uansett)

Hvis du vil finne ut av det kan du ta en tur til legen for en c-peptid-test.  (Problemet med denne testen er at de de senere årene har endret referanseverdiene.  I stedet for å innse at stadig flere har denne tilstanden har de justert verdiene til å passe det økende antallet med høyt insulinnivå i kroppen)

Eller du kan kjøpe en sensor for måling av sukker i vevet (jeg bruker denne).  Den vil gi deg veldig god informasjon om hvordan glukosenivåene dine er til enhver tid, og hvordan kroppen (blodsukkeret) reagerer på kostholdet ditt.  (Den har en ekstremt dårlig app, men den gir den informasjonen du trenger).

Lavere inntak av karbohydrater, eller en veldig god balanse mellom makroene dersom man mener glykemisk indeks er den beste formen for kontroll,  er medisin for insulinresistens og diabetes 2.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er godt mulig at du har insulinresistens, de aller fleste overvektige har det.  (Det strides litt om hva som kom først - om overvekten kan være en konsekvens av insulinresistens, eller om insulinresistens er en konsekvens av overvekt, med hva som kommer først er egentlig likegyldig, da løsningen er den samme uansett)

Hvis du vil finne ut av det kan du ta en tur til legen for en c-peptid-test.  (Problemet med denne testen er at de de senere årene har endret referanseverdiene.  I stedet for å innse at stadig flere har denne tilstanden har de justert verdiene til å passe det økende antallet med høyt insulinnivå i kroppen)

Eller du kan kjøpe en sensor for måling av sukker i vevet (jeg bruker denne).  Den vil gi deg veldig god informasjon om hvordan glukosenivåene dine er til enhver tid, og hvordan kroppen (blodsukkeret) reagerer på kostholdet ditt.  (Den har en ekstremt dårlig app, men den gir den informasjonen du trenger).

Lavere inntak av karbohydrater, eller en veldig god balanse mellom makroene dersom man mener glykemisk indeks er den beste formen for kontroll,  er medisin for insulinresistens og diabetes 2.

Tusen takk. Ekberg sier (håper jeg husker rett) at høyt insulin (mer enn kalorier) er årsaken til fettvekst. Han sier også at når søtsmak (inkluderer også kunstige søtningsmidler) treffer tunga så er det signal til at insulin skal gå opp. Hans grep mot insulinresistens innebærer blant annet kosthold (f.eks. lavkarbo, keto og urmenneskekosthold), trening, og forkortet tidsrom for spising i døgnet (intermittent fasting), og fasting. Han advarer mot ultraprosessert mat og sier at mye av den ultraprossesert maten inneholder mye karbohydrater i form av  blant annet mel og sukker. Han advarer også mot juice som er frukt der fibrene er fjernet og sier at frukt skal  spises i sin opprinnelige form.

Endret av I Grosny
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (12 minutter siden):

Tusen takk. Ekberg sier (håper jeg husker rett) at høyt insulin (mer enn kalorier) er årsaken til fettvekst. Han sier også at når søtsmak (inkluderer også kunstige søtningsmidler) treffer tunga så er det signal til at insulin skal gå opp. Hans grep mot insulinresistens innebærer blant annet kosthold (f.eks. lavkarbo keto og urmenneskekosthold), trening, og forkortet tidsrom for spising i døgnet (intermittent fasting), og fasting. Han advarer mot ultraprosessert mat og sier at mye av den ultraprossesert maten inneholder mye karbohydrater i form av  blant annet mel og sukker. Han advarer også mot juice som er frukt der fibrene er fjernet og sier at frukt skal  spises i sin opprinnelige form.

Han har rett i at høyt insulin KAN være en (av flere) årsak(er) til fettvekst.  Insulin er et hormon(på lik linje som blant annet østrogen, testosteron, kortisol, TSH), og veldig ofte er det ubalanse i hormonene som kan være bakgrunnen for overvekt.

Jeg er ikke enig med ham hvis han mener at insulin er det eneste hormonet som kan forårsake vektproblemer.

Jeg har målt blodsukkeret mitt over lengre periode, og selv om jeg ikke spesifikt har sett etter dette har jeg ikke sett noen tegn på at insulinet reagerer på kunstige søtstoffer (ved at blodsukkeret går ned ved inntak av kunstige søtstoffer).  

Når det gjelder kosthold, det er mange veier til Rom, og her er det ulikt hva vi foretrekker.  For eksempel vil langvarig Keto-kosthold være direkte farlig for meg (familiær hyperkolesterolemi).  Min far døde før han ble pensjonist, mest sannsynlig på grunn av høyt fettinntak over flere år.

For min del passer et annet karbohydrat-redusert kosthold bedre.

Når det gjelder ultraprosessert mener jeg at man må bruke sunn fornuft.  Min kostholdsfilosofi er at det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, kun sunne og usunne mengder.

Du må finne den veien som passer deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han har rett i at høyt insulin KAN være en (av flere) årsak(er) til fettvekst.  Insulin er et hormon(på lik linje som blant annet østrogen, testosteron, kortisol, TSH), og veldig ofte er det ubalanse i hormonene som kan være bakgrunnen for overvekt.

Jeg er ikke enig med ham hvis han mener at insulin er det eneste hormonet som kan forårsake vektproblemer.

Jeg har målt blodsukkeret mitt over lengre periode, og selv om jeg ikke spesifikt har sett etter dette har jeg ikke sett noen tegn på at insulinet reagerer på kunstige søtstoffer (ved at blodsukkeret går ned ved inntak av kunstige søtstoffer).  

Når det gjelder kosthold, det er mange veier til Rom, og her er det ulikt hva vi foretrekker.  For eksempel vil langvarig Keto-kosthold være direkte farlig for meg (familiær hyperkolesterolemi).  Min far døde før han ble pensjonist, mest sannsynlig på grunn av høyt fettinntak over flere år.

For min del passer et annet karbohydrat-redusert kosthold bedre.

Når det gjelder ultraprosessert mener jeg at man må bruke sunn fornuft.  Min kostholdsfilosofi er at det finnes ikke sunne eller usunne matvarer, kun sunne og usunne mengder.

Du må finne den veien som passer deg.

Jeg tror ikke han mener at insulin er det eneste hormonet som forårsaker overvekt, men at hans råd i betydelig grad er rettet mot begrensing av høy insulinproduksjon.  
Det ser ut som den letteste veien for meg er lavkarbo, droppe sen kveldsmat og frokost (intermittent faste) og trening. Jeg har stor matlyst når jeg står opp og  stor glede av å spise da, og dette ser det ut til at jeg bør ofre. Og jeg har begrenset drikking av Cola light. Velger nesten alltid vann nå. Jeg klarer ikke måle om Cola light øker insulinproduksjon  eller ikke, men velger å begrense det for sikkerhets skyld.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (22 minutter siden):

Jeg tror ikke han mener at insulin er det eneste hormonet som forårsaker overvekt, men at hans råd i betydelig grad er rettet mot begrensing av høy insulinproduksjon.  
Det ser ut som den letteste veien for meg er lavkarbo, droppe sen kveldsmat og frokost (intermittent faste) og trening. Jeg har stor matlyst når jeg står opp og  stor glede av å spise da, og dette ser det ut til at jeg bør ofre. Og jeg har begrenset drikking av Cola light. Velger nesten alltid vann nå. Jeg klarer ikke måle om Cola light øker insulinproduksjon  eller ikke, men velger å begrense det for sikkerhets skyld.

Det høres ut som om du har lagt en god plan for deg selv.

Personlig har jeg mer tro på å spise de største måltidene når aktivitetsnivået er høyest (tidlig på dagen, mellom kl 10 og 16), og minst når jeg minst aktiv (sen ettermiddag/kveld)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det høres ut som om du har lagt en god plan for deg selv.

Personlig har jeg mer tro på å spise de største måltidene når aktivitetsnivået er høyest (tidlig på dagen, mellom kl 10 og 16), og minst når jeg minst aktiv (sen ettermiddag/kveld)

Jeg liker denne ideen, som også er i tråd med Ekbergs råd om å begrense det tidsrommet der man spiser og slik øke det fastende tidsrommet (mulig du ikke faster på kvelden men i stedet spiser begrenset).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (18 minutter siden):

Jeg liker denne ideen, som også er i tråd med Ekbergs råd om å begrense det tidsrommet der man spiser og slik øke det fastende tidsrommet (mulig du ikke faster på kvelden men i stedet spiser begrenset).

Jeg har ca 14 timers nattfaste, og 3-4 faste måltider. Ingen mellommåltider eller småspising.

Noe du må tenke på er andre hormoners virkning på blodsukker/insulin.  For eksempel vil stress øke insulinnivået

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ca 14 timers nattfaste, og 3-4 faste måltider. Ingen mellommåltider eller småspising.

Noe du må tenke på er andre hormoners virkning på blodsukker/insulin.  For eksempel vil stress øke insulinnivået

14t blir jo ikke faste.

3-4 måltider er fint. Lunsj rundt 12-13 er mitt største, siste ca kl 18 med proteiner bare.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

14t blir jo ikke faste.

Jo da, 14 timer er en liberal form for faste, men faste er det like fullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...