Gå til innhold

Løpe 10 km

Fremhevede innlegg

Skrevet
Runnah skrev (12 timer siden):

Dette forstod du ikke og da bør du vise mer ydmykhet.

Jeg har ikke vært i nærheten av å mene noe om hva slags tider TS bør løpe på, som ikke trenger å være i nærheten av mine.

Handler ikke om oppmuntring, men å gi råd. Hvis jeg løp 10 km på 60+ min og hadde tenkt å løpe halvmaraton, så ville det absolutt vært innenfor å råde meg til å bli komfortabel med 10 km først. Vet ikke hvorfor det haster å løpe langt, særlig om man løper i bortimot gåtempo.

Du forstår fortsatt ikke at "rådet" ditt er malplassert for noen som nettopp har løpt sin første 10km, når rådet ditt er å skryte av at du var blant landets elite før du økte distansen? 

Du sier du ikke gir oppmuntring, men du gir råd. Og rådet ditt var å bli komfortabel med en distanse. Og du selv var ikke komfortabel nok før du var blant de beste i landet. 

Forstår du ikke hvilken terskel du setter for andre, når du fremhever deg selv slik? Det handler ikke om å ha det travelt med å løpe lengre distanser, men det er helt unødvendig å vente til man er supergod før man øker. For noen av oss handler det om løpeglede, ikke fart. 

For deg er det gåtempo, mens for andre er det løpetempo. For noen er det løpetempo med noen gåpauser. For alle er det fortsatt en gjennomført distanse.

Jeg forstår at du mener "særlig ikke om det er i gåtempo" for deg ikke betyr å tråkke på noen, men det er en fryktelig nedlatende kommentarer, og den vitner om at du ikke mener løping bør være en sport for alle, og at farten er viktigere enn løpegleden... Og der er vi fundamentalt uenige. 

Anonymkode: 8f71f...e9a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du forstår fortsatt ikke at "rådet" ditt er malplassert for noen som nettopp har løpt sin første 10km, når rådet ditt er å skryte av at du var blant landets elite før du økte distansen? 

Du sier du ikke gir oppmuntring, men du gir råd. Og rådet ditt var å bli komfortabel med en distanse. Og du selv var ikke komfortabel nok før du var blant de beste i landet. 

Forstår du ikke hvilken terskel du setter for andre, når du fremhever deg selv slik? Det handler ikke om å ha det travelt med å løpe lengre distanser, men det er helt unødvendig å vente til man er supergod før man øker. For noen av oss handler det om løpeglede, ikke fart. 

For deg er det gåtempo, mens for andre er det løpetempo. For noen er det løpetempo med noen gåpauser. For alle er det fortsatt en gjennomført distanse.

Jeg forstår at du mener "særlig ikke om det er i gåtempo" for deg ikke betyr å tråkke på noen, men det er en fryktelig nedlatende kommentarer, og den vitner om at du ikke mener løping bør være en sport for alle, og at farten er viktigere enn løpegleden... Og der er vi fundamentalt uenige. 

Hvorfor uttaler du deg om løping når du overhodet ikke har peiling? Blant landets elite? Ikke i nærheten engang, jeg løper 5 km på en brukbar tid, verken mer eller mindre.

Med gåtempo tenker jeg ikke mitt eget gåtempo, men hva som regnes som gåtempo i befolkningen. Får gjøre et søk på det, kan også spørre ChatGpt.

Skrevet
Runnah skrev (4 timer siden):

Hvorfor uttaler du deg om løping når du overhodet ikke har peiling? Blant landets elite? Ikke i nærheten engang, jeg løper 5 km på en brukbar tid, verken mer eller mindre.

Med gåtempo tenker jeg ikke mitt eget gåtempo, men hva som regnes som gåtempo i befolkningen. Får gjøre et søk på det, kan også spørre ChatGpt.

Du sier rett ut at du ikke var komfortabel med å løpe 10 km før du klarte løpe 5 km på under 20 min. Altså hadde du vært blant topp 20 i NM i gateløp, hvis du hadde startet det, før du i det hele tatt økte distansen. Hvis du er blandt de 20 raskeste i gateløp på 5 km i landet, så regner jeg det som elite... 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Syns det høres bra ut jeg. Gjør ditt beste, ønsker deg runners high og en skikkelig sliten og god følelse når du er ferdig. Skal løpe det samme selv. 

ser nå at tråden er gammel 😬😅

Endret av miss summers
  • Nyttig 1
Skrevet
miss summers skrev (16 timer siden):

Syns det høres bra ut jeg. Gjør ditt beste, ønsker deg runners high og en skikkelig sliten og god følelse når du er ferdig. Skal løpe det samme selv. 

ser nå at tråden er gammel 😬😅

Tusen takk uansett 🙂

Anonymkode: 278ff...f2f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk uansett 🙂

Håper du fortsetter å løpe og sette deg gode mål. Mestringsfølelsen er så god ☺️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 21.43):

Har tenkt å løpe 10 km for første gang i morgen.. Raskeste jeg har løpt 5 km på er ca, 40 min. Regner med å havne på halvannen time (håper jeg)...er det veldig lenge? 

Vil råde deg til å øke gradvis om du normalt løper max 5km. Løping er det mest belastende man kan utsette både rygg, hofter, ankler og hæler for. Da bør du vite hva du holder på med om du skal doble lengden over natta. Sørg for guds skyld for gode sko, jeg ser mange som løper rundt i sko som i beste fall er dårlige, ofte ser man at de er utslitte. Vær forsiktig. Ville heller økt lengden med en kilometer i uka frem til 10 km, enn å maxe kroppen ut av det blå. Det er ofte oppskrift på skader og tretthetsbrudd.

Anonymkode: 896a7...2b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil råde deg til å øke gradvis om du normalt løper max 5km. Løping er det mest belastende man kan utsette både rygg, hofter, ankler og hæler for. Da bør du vite hva du holder på med om du skal doble lengden over natta. Sørg for guds skyld for gode sko, jeg ser mange som løper rundt i sko som i beste fall er dårlige, ofte ser man at de er utslitte. Vær forsiktig. Ville heller økt lengden med en kilometer i uka frem til 10 km, enn å maxe kroppen ut av det blå. Det er ofte oppskrift på skader og tretthetsbrudd.

Anonymkode: 896a7...2b4

Pleier som oftest å ligge på 4-5km når jeg løper 🙂 planen er å øke litt etter litt en gang i uka og så blir det forhåpentligvis flere 10 kms løp neste år. 

Har gått til anskaffelse av to par gode sko som jeg varierer litt på å bruke🙂

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, latterliggjøring, brukerdebatt og brukerangrep, avsporinger og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.11.2025 den 19.10):

Du sier rett ut at du ikke var komfortabel med å løpe 10 km før du klarte løpe 5 km på under 20 min. Altså hadde du vært blant topp 20 i NM i gateløp, hvis du hadde startet det, før du i det hele tatt økte distansen. Hvis du er blandt de 20 raskeste i gateløp på 5 km i landet, så regner jeg det som elite... 

Anbefaler å sjekke opp dette, for her er du på villspor. Virkelig ikke i nærheten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 20.51):

Samme det vel. Hun slo deg som ikke stilte til start. Fantastisk at folk våger å løpe uansett tid. Jeg skal også løpe 10 km snart og mitt mål er å komme i mål under 2 timer. Og så om man løper i gå-fart? Viktigste er å delta, samhold og mestring. Vi slår alle sofasitterene. 

Anonymkode: 77dd1...6ca

Vil oppdatere mitt eget svar her. Jeg løp 10 km på 1 time og 12 minutter 🤩 Er så stolt og fornøyd. 🤩

Anonymkode: 77dd1...6ca

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...