Gå til innhold

Er alle gutter sånn her?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter, på 2,5 og 6 år. Og akkurat nå i kveld så føler jeg meg nesten litt fortvila.. 

De holder seriøst et helvette fra de står opp og til de legger seg.. 

Altså, de har det helt fint i barnehage og på skole, eller hver for seg, men ikke sammen. Og det kjenner jeg at jeg syns er så trist.. De erter hverandre og krangler, eller løper og herjer. Det er det eneste de driver med.

Han minste slår seg generelt lite til ro med noe leker eller noe når broren er i nærheten, og stort sett så må de bare holde på med hverandre uansett. Han eldste kan leke kjempefint alene, men det klarer han ikke når broren er der. Som han naturlig nok er ganske mye. 

Jeg vet flere sier at «typisk gutter» men jeg hører jo også om noen som virker til å ha det mye mer harmonisk enn det vi har.. Jeg føler jeg bare går å kjefter hele dagen nå, og det er vondt. Ingen av de hører heller, på noe eller noen av oss. 

er det noen flere som har det som dette?🥺

Anonymkode: bce2d...f6e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig, mine gutter er nå 12 og 16,  men de har aldri kranglet. De har en søster på 14 også..  jeg tror ikke nødvendigvis at jeg har gjort noe riktig og at du gjør noe feil, men I din situasjon ville jeg søkt hjelp. For det høres utrolig slitsomt ut for dere alle...

Anonymkode: 943f6...24a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Sikkert ikke uvanlig nei. Er du alene med dem eller kan dere være litt sammen med hver av dem innimellom, bare for å bryte opp litt? 

Og hvorfor kjefter du? Hva skjer som trenger kjeft og mas? Kan de bare ase hverandre opp og ha litt tumulter og bråk innimellom også? Siden de ikke hører etter så kan du prøve å bruke andre ord og annet tonefall. Prøv å si masse teite ord i stedet. (type "leke fint med dokkevogna" hvis det er noe annet de driver med.) 

Anonymkode: 369be...c11

Skrevet

Jeg har gutt og jente og de er ikke noe bedre. Søstra er verst. Søskenkrangling er helt normalt, at noen har barn som ikke krangler betyr ikke at det er noe unormalt med dine. 

Anonymkode: 3958a...a4a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sikkert ikke uvanlig nei. Er du alene med dem eller kan dere være litt sammen med hver av dem innimellom, bare for å bryte opp litt? 

Og hvorfor kjefter du? Hva skjer som trenger kjeft og mas? Kan de bare ase hverandre opp og ha litt tumulter og bråk innimellom også? Siden de ikke hører etter så kan du prøve å bruke andre ord og annet tonefall. Prøv å si masse teite ord i stedet. (type "leke fint med dokkevogna" hvis det er noe annet de driver med.) 

Anonymkode: 369be...c11

Noen ganger prøver jeg bare å la de holde på uten å gidde å blande meg; men ofte så blir det jo kjefting eller mas fordi det f.eks. blir veldig voldsomt, eller fordi de kan skade seg eller hverandre pga herjingen. Eller kranglingen.. 

Jeg prøver såklart å gi beskjeder med rolig tone osv først, men det føles veldig håpløst når jeg på en måte ikke kan «skille» dem heller, og ingenting jeg sier hjelper. Kjenner bare jeg blir så lei meg av at det er sånn.. 

Jeg vet også at de er glad i hverandre, de kan vise dette også. Men akkurat sånn hjemme i stua, så får de liksom ikke nok plass virker det som, og det bare er helt i tottene på hverandre hele tiden

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har gutt og jente og de er ikke noe bedre. Søstra er verst. Søskenkrangling er helt normalt, at noen har barn som ikke krangler betyr ikke at det er noe unormalt med dine. 

Anonymkode: 3958a...a4a

Godt å høre det er flere som har det sånn.. også dere som har jente. Håper det blir mer lek sammen for dem når de blir litt eldre..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt ærlig, mine gutter er nå 12 og 16,  men de har aldri kranglet. De har en søster på 14 også..  jeg tror ikke nødvendigvis at jeg har gjort noe riktig og at du gjør noe feil, men I din situasjon ville jeg søkt hjelp. For det høres utrolig slitsomt ut for dere alle...

Anonymkode: 943f6...24a

Hva slags hjelp skulle det vært? Om du har noen tips.. 

Vi har gått cos-kurs blant annet, uten at jeg føler vi har fått til noe magisk her hjemme etter det 😅 

Skrevet

Mine var sånn. Gutt og jente. Noen dager i helgene var et mareritt. Løsningen var å dra ut med de. Gjerne i skogen hvis mulig. Da var de gode venner. Ga seg etterhvert da begge var rundt 8-10 år. 

Anonymkode: 8c452...94e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jaja, 100%.

Men mine er nå 6 og 8, så de kan leke fint sammen til tider også, men er mye unødvendig krangling mellom dem.

Lager aktivitetsbord med maling, tegning, perling osv i helgene, og det gir mye ro her i hus.

Anonymkode: 8fdb7...6fc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaja, 100%.

Men mine er nå 6 og 8, så de kan leke fint sammen til tider også, men er mye unødvendig krangling mellom dem.

Lager aktivitetsbord med maling, tegning, perling osv i helgene, og det gir mye ro her i hus.

Anonymkode: 8fdb7...6fc

Godt å høre at de også kan leke fint. Det kan ikke mine ennå.. kanskje når minste blir litt større. Håper det 🤞🏼

vi har også hatt aktivitetsbord nå de siste helgene, så det hjelper noe.. men ikke helt 🥲😅

Skrevet

Hos meg stemmer det ikke på kjønn. Gutten er verdens roligste. Har vært det hele livet. Kan leke timesvis alene på gulvet. Setter seg i sofaen med ei bok. Setter seg for å tegne hvis han vil.

men de to søstrene hans. Jeeeeez. Krangling, herjing, henger etter gardinene omtrent. Finner sjeldent ro i leken eller i aktiviteter. 

gutten kan krangle han også, men som regel er det når en av søstrene har pirket nok borti han så han eksploderer…

Anonymkode: 2ab3c...d02

• Liker 3
Skrevet

17 mnd mellom jenta og gutten her. Det er mye krangling og erting ja. 

Anonymkode: 76ac3...e9f

• Liker 1
Skrevet

mine er 3 og 5, de øser seg opp til tider og da er det akkurat som at de river huset. Kjefting hjelper ikke, det er ikke vits en gang. 

Anonymkode: c54c7...c0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har to gutter, på 2,5 og 6 år. Og akkurat nå i kveld så føler jeg meg nesten litt fortvila.. 

De holder seriøst et helvette fra de står opp og til de legger seg.. 

Altså, de har det helt fint i barnehage og på skole, eller hver for seg, men ikke sammen. Og det kjenner jeg at jeg syns er så trist.. De erter hverandre og krangler, eller løper og herjer. Det er det eneste de driver med.

Han minste slår seg generelt lite til ro med noe leker eller noe når broren er i nærheten, og stort sett så må de bare holde på med hverandre uansett. Han eldste kan leke kjempefint alene, men det klarer han ikke når broren er der. Som han naturlig nok er ganske mye. 

Jeg vet flere sier at «typisk gutter» men jeg hører jo også om noen som virker til å ha det mye mer harmonisk enn det vi har.. Jeg føler jeg bare går å kjefter hele dagen nå, og det er vondt. Ingen av de hører heller, på noe eller noen av oss. 

er det noen flere som har det som dette?🥺

Jeg reagerer litt på at du skriver at de erter hverandre. Hvordan kan en bleieunge på 2,5 år erte en 6 åring? Det er jo åpenlyst en ganske stor maktforskjell mellom disse to? 

Skrevet

Jeg har to jenter. Dem krangla mye. Jeg synes jeg måtte si mot dem hele tiden. Er en liten kranglete tone mellom dem no å. Dem er bare sånn. Men dem er verdens beste venner. Dem stiller opp for hverandre. Og dem har tatt steget med å flytte sammen som voksen. Og stor trives å bo sammen. 

Anonymkode: e5dc1...60a

• Liker 1
Skrevet

Jeg var sånn med søsteren min da vi vokste opp.

Handlet om at jeg ikke hadde det bra. Harmoniske barn driver sjeldent slik. Men trenger ikke være verre enn at de kjeder seg. Hva gjør du annet enn å kjefte? Kjefting hjelper ikke mot krangling, det blir bare verre fordi barna ikke føler seg sett eller hørt.

Anonymkode: 49237...65c

• Nyttig 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden):

Jeg reagerer litt på at du skriver at de erter hverandre. Hvordan kan en bleieunge på 2,5 år erte en 6 åring? Det er jo åpenlyst en ganske stor maktforskjell mellom disse to? 

Tuller du nå? En 2,5 åring kan da fint erte 

Anonymkode: d7032...024

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må ta de med ut på noe. Sitter de bare hjemme så kjeder de seg og begynner å krangle

Anonymkode: 04f81...108

• Liker 1
Skrevet

Så klart guttene har mye energi når de sitter stille hos barnehagetanter og lærerinner hele dagen. 

Anonymkode: 5fe76...cda

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så klart guttene har mye energi når de sitter stille hos barnehagetanter og lærerinner hele dagen. 

Anonymkode: 5fe76...cda

Er du fra 50-tallet? Det heter barnehagelærere og lærere, sånn til info. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...