AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #81 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Regulering av arbeidstid er da alltid i kontrakten. I alle fall om selskapet er seriøst. Men det er ikke en del av godtgjørelsen, nei, der misforstår du. Anonymkode: 6ccb1...89b På min arbeidsplass er det en del godtgjørelsen. Jeg har fleksitid i min kontrakt. Jeg har også bil, telefon og treningskort. Jeg kunne velge bort fleksitid, med arbeidstid på kontoret, hver dag, og ville da fått 150 000 mer i lønn. Jeg valgte fleksitid og hjemmekontor 1-2 dager i uken. Anonymkode: d4f08...572
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #82 Skrevet 9. november 2025 Vi får nærmest påpakk om at vi må huske å gå ut en tur midt på dagen i disse mørketider for og få noe sol i ansiktet. Ta handleturen midt på dagen sier de. Når jeg har hjemmekontor, så både handler og trener jeg i kjernetiden. Kunne fint gått til frisøren også. Har jo mobil og kan svare på slack og mail, og så løse forespørsler når jeg kommer hjem - sjelden det brenner sånn på dass at det ikke kan vente en time. Nå har jeg (for) stor arbeidsmengde, så det er ikke som om jeg ikke leverer eller noen tror jeg sluntrer unna, særlig på høsten jobber jeg en del kvelder og helger, jobber gjennom lunsjen osv. Og det spiller ingen rolle for sjefen om jeg lagde den rapporten torsdag kl. 9-12 eller kl. 18-21, så lenge den er klar fredag liksom. Det er et ønske om at man er mest mulig på kontoret pga arbeidsmiljø og det sosiale. Men det er bare irriterende for meg i de travleste periodene, for det er en del som sitter og jabber hele dagen i min avdeling, om ting som ikke har med jobb å gjøre. Gratulerer med det liksom, du sitter på kontoret hver dag fra 9-17, men du jobber jo åpenbart mye mindre enn hva jeg gjør, selv om jeg hadde gått til frisøren midt i kjernetiden. Anonymkode: 48bac...b07 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 9. november 2025 #83 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): På min arbeidsplass er det en del godtgjørelsen. Jeg har fleksitid i min kontrakt. Jeg har også bil, telefon og treningskort. Jeg kunne velge bort fleksitid, med arbeidstid på kontoret, hver dag, og ville da fått 150 000 mer i lønn. Jeg valgte fleksitid og hjemmekontor 1-2 dager i uken. Anonymkode: d4f08...572 Jeg har aldri hørt om før at man kan velge mellom fleksitid og lønn. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #84 Skrevet 9. november 2025 Grønnsaksvaffel skrev (9 timer siden): Jeg har aldri hørt om før at man kan velge mellom fleksitid og lønn. Fleksitid og hjemmekontor sees på som goder, og mange forhandler seg til dette i lønnsforhandlingene. Ikke uvanlig i det hele tatt. Det har vært masse saker siste året der ansatte som ikke har det i kontrakten plutselig har fått beskjed om å møte fysisk på kontoret hver dag, og det er mye motstand, Mange bedrifter forsøker å få ned hjemmekontor bruken, og jeg vet om mange som har blitt tilbudt høyere lønn som insentiv. Anonymkode: d4f08...572
Grønnsaksvaffel Skrevet 9. november 2025 #85 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fleksitid og hjemmekontor sees på som goder, og mange forhandler seg til dette i lønnsforhandlingene. Ikke uvanlig i det hele tatt. Det har vært masse saker siste året der ansatte som ikke har det i kontrakten plutselig har fått beskjed om å møte fysisk på kontoret hver dag, og det er mye motstand, Mange bedrifter forsøker å få ned hjemmekontor bruken, og jeg vet om mange som har blitt tilbudt høyere lønn som insentiv. Anonymkode: d4f08...572 Fleksitid er hjemlet i AML: "Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten". Jeg har aldri hørt om noen som har måtte forhandle det inn i kontrakten. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #86 Skrevet 9. november 2025 I staten har en strikt arbeidstid. De fleste steder er det skikkelig, og en vil være der i lunsjen, og en har få hjemmekontordager. Men det å ta seg en tur ut i lunsjen anbefales jo. Sollys på vinteren mellom 11.00 og 13.00. De fleste sitter noen dager utover ettermiddagen, så en tar det igjen der. Men frisør gjør man ikke i arbeidstid, lege, tannlege etc. er avspaseringstid? Anonymkode: 14083...b4f
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #87 Skrevet 9. november 2025 Grønnsaksvaffel skrev (23 minutter siden): Fleksitid er hjemlet i AML: "Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten". Jeg har aldri hørt om noen som har måtte forhandle det inn i kontrakten. Det er helt vanlig å forhandle om den praktiske gjennomføringen og nivå av fleksibilitet, og da spesielt hvis det skal kombineres med hjemmekontor. Anonymkode: d4f08...572
Grønnsaksvaffel Skrevet 9. november 2025 #88 Skrevet 9. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er helt vanlig å forhandle om den praktiske gjennomføringen og nivå av fleksibilitet, og da spesielt hvis det skal kombineres med hjemmekontor. Anonymkode: d4f08...572 Jeg har aldri hørt om noen som har forhandlet ned lønn for å få fleksitid. Jeg har hatt fleksitid i 30 år og har aldri forhandlet om hverken praktisk gjennomføring eller nivå av fleksibilitet. Jeg jobber inn og tar ut fleksitid når jeg ønsker. Endret 10. november 2025 av Grønnsaksvaffel
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #89 Skrevet 10. november 2025 Vi kan gjøre private ærender i arbeidstiden så fremt vi har tid til det og det ikke går på bekostning av ting som skulle ha vært gjort. Vi er fleksible begge veier. Har også fleksitid. Anonymkode: 1e72b...dee
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #90 Skrevet 11. november 2025 Grønnsaksvaffel skrev (På 9.11.2025 den 20.41): Jeg har aldri hørt om noen som har forhandlet ned lønn for å få fleksitid. Jeg har hatt fleksitid i 30 år og har aldri forhandlet om hverken praktisk gjennomføring eller nivå av fleksibilitet. Jeg jobber inn og tar ut fleksitid når jeg ønsker. Du forstår kanskje at alle er ikke deg, og at folk opplever forskjellige ting avhengig av stillingstype og bransje. Anonymkode: 493ce...8bf
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #91 Skrevet 11. november 2025 On 11/1/2025 at 6:15 PM, AnonymBruker said: Vel, nå har jeg lidd meg gjennom en master i rettsvitenskap, mens en sykepleier har en særdeles enkel bachelor - til og med sett opp mot andre bachelorgrader. Da er det greit at jeg har visse andre goder i hverdagen i offentlig sektor, når lønna ikke er spesielt god for oss heller. Har jobbet i politiet, kriminalomsorgen, kommunalt og statlig de siste ti årene. Aldri betalt for kaffe. Anonymkode: b8674...435 Enkel bachelor? Så hovmodig å si noe sånt! Kaffe på jobb er oppskrytt. Alltid med meg hjemmefra. Enten er det lystmiddel i det eller annet groms. Anonymkode: 14083...b4f
Grønnsaksvaffel Skrevet 11. november 2025 #92 Skrevet 11. november 2025 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du forstår kanskje at alle er ikke deg, og at folk opplever forskjellige ting avhengig av stillingstype og bransje. Anonymkode: 493ce...8bf Ja, har jeg skrevet at jeg ikke forstår det? Jeg skrev at jeg ikke har hørt om noen som har forhandlet om fleksitid - alle jeg kjenner har fleksitid uten å måtte forhandle om det siden de jobber hos seriøse arbeidsgivere som følger AML. Endret 11. november 2025 av Grønnsaksvaffel 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #93 Skrevet 11. november 2025 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Ja, har jeg skrevet at jeg ikke forstår det? Jeg skrev at jeg ikke har hørt om noen som har forhandlet om fleksitid - alle jeg kjenner har fleksitid uten å måtte forhandle om det siden de jobber hos seriøse arbeidsgivere som følger AML. Og jeg har hørt om en god del som har måttet forhandle om evt. fleksitid, også ved seriøse bedrifter som følger AML ellers. I noen bransjer er man avhengige av å samarbeide en god del med andre i arbeidstiden, da er det uheldig at man har ulike arbeidstider. Anonymkode: 493ce...8bf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå