AnonymBruker Skrevet 5. november 2025 #61 Skrevet 5. november 2025 slutt skrev (På 1.11.2025 den 22.43): What?? Trukket i lønn for kaffe? Det er det kjipeste jeg har hørt… Har riktignok aldri jobbet i stat eller kommune, men det er jo helt sinnsykt. Hvordan regnes det ut? X antall kr pr kopp eller et fast beløp i mnd? I kommunen der jeg jobber, blir man trukket en fast liten sum i måneden for kaffe og te. Jeg ga klar beskjed om at jeg ikke drikker kaffe, og at den teen vi får for pengene er så trasig at den drikker jeg ikke av uansett, så jeg krevde å få fjernet denne "avgiften". Det tok litt tid da det tydeligvis er helt utrolig at man ikke drikker kaffe! Det var ikke store summen, men av prinsipp nekter jeg å finansiere andres kaffe- og tedrikking. Anonymkode: 98965...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #62 Skrevet 6. november 2025 I dag var jeg innom et kjøpesenter for å bytte noen klær og kjøpe lyspærer, på vei hjem fra en avtale til hjemmekontor på slutten av dagen. Til gjengjeld jobbet jeg til kl 17:30 hjemme, og gjør generelt mye tillitsvalgtarbeid på fritiden. Lederen min hadde nok reagert hvis jeg sa noe om det, men det er ikke alt man trenger å fortelle om. Anonymkode: 0cb2f...200 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #63 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I dag var jeg innom et kjøpesenter for å bytte noen klær og kjøpe lyspærer, på vei hjem fra en avtale til hjemmekontor på slutten av dagen. Til gjengjeld jobbet jeg til kl 17:30 hjemme, og gjør generelt mye tillitsvalgtarbeid på fritiden. Lederen min hadde nok reagert hvis jeg sa noe om det, men det er ikke alt man trenger å fortelle om. Anonymkode: 0cb2f...200 helt enig i at man ikke trenger fortelle alt Anonymkode: dd18c...c7a 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2025 #64 Skrevet 6. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 16.46): Det er ingen tvil om at det er ekstreme forskjeller på nordmenn i arbeidslivet. En god del koser seg med flexitid, hjemmekontor og har korte fredager, mens andre jobber og sliter minst 8 timer hver arbeidsdag. Jeg har venner med gjemmekontor som drar på matbutikken midt i arbeidstida, og jeg har kollegaer som nesten tisser på seg fordi de ikke engang har tid til å gå på do (helsevesenet). Jeg har en leder som er på møter og kurs 2-3 dager i uka for å delta i runkering og lære effektiv retorikk for å kneble krevende ansatte, og som ellers sitter og skravler i minst 2 timer hver "arbeidsdag". Livet er urettferdig 🤷♀️ Anonymkode: 46c1b...e1d Folk på hjemmekontor har også lunsjpause, og denne kan de ta når de vil Anonymkode: d024f...7f3 3
Gladgutten79 Skrevet 7. november 2025 #65 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.05): Vi har et generasjonsskifte på min jobb det er fascinerende å være vitne til. Vi hadde flere senior kollegaer i turnus som la kreftbehandling på fridagene sine. Aldri fravær så sant det ikke var puls. Så kommer neste generasjon.. sliten, sover ikke, migrene, jeg klør, katten må til veterinær, må bære inn nytt kjøleskap så er sein osv. Jeg tenker fasiten et et sted i midten. Men fy faen for en sutrende generasjon vi har i møte. Anonymkode: 07e2a...b2f Mange av de som er midt på treet generasjonen er også slik de bruker fridager, flexitid på nødvendige ting for å unngå å bruke sykedager, noen tar ut sykedager pga dems grandtantes hamster døde, eller må kjøre hjem i arbeidstiden for å hjelpe sin voksne sønn å skifte dekk, greia er vel den at noen er utstyrt med samvittighet og har lært hva som er akseptabelt og ikke akseptabelt, mens noen ikke hefter seg med hva de enn gjør. Jeg ble rimelig provosert en gang jeg måtte stå overtid dagen før jeg skulle på ferie, 2 andre kollegaer hadde det travelt å «måtte» sjøsette båten båten til den ene i arbeidstiden
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #66 Skrevet 7. november 2025 Jeg skriver timer for jobben jeg gjør, så må jeg gjøre små ting privat, så skriver jeg ikke timer for det. Hadde jeg hatt fast betaling, så hadde jeg brukt fleksitid. Anonymkode: 6312f...77a 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #67 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 18.03): Nei. Det er ok å ta en rask tur i butikken, på apoteket osv. Samt nødvendige lege- og tannlegetimer. Å gå til frisøren er ikke greit! Anonymkode: 87e3e...b4b Om det er greit eller ikke er vel opp til arb.plassen. Min mann har en stilling hvor han gjør som han vil, han kan fint dra til frisøren i arb.tiden. Men så må han være tilgjengelig på telefonen kveldstid, helligdager osv. Så han har mye frihet, men også «aldri» fri. Anonymkode: c64b7...9dc
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #68 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 16.36): Jobber i det offentlige å har det veldig greit sånn sett, men noen tar seg utrolig mye friheter mtp sitt privatliv, i disse sparetider er det jo slik en skal være glad man har gratis kaffe på jobb, men det er jo litt urovekkende at enkelte sjeler henter/bringer barn i arbeidstiden, jobber med private ting osv og det får ingen konsekvenser da de er flinke å snakke for seg, mens andre knapt tar sjansen på å handle oss noe til lunch Anonymkode: 91663...b9f Jobber i kommunen og har fleksitid. Bruker av den til lege, frisør og andre ærender. Jobber det jo inn, så det må være uproblematisk. Anonymkode: 29367...c46
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #69 Skrevet 7. november 2025 Jeg kan fint gjøre private ærend i arbeidstiden - alt fra frisør til å ordne noe jeg må handle inn osv. Så lenge det ikke går ut over arbeidet som skal gjøres. Sånn er det for alle på kontoret, inkl. sjefene. Hadde aldri orket å jobbe et sted hvor man bli uglesett for å feks dra på frisøren, det betyr jo bare at de ikke har tillit til at du faktisk gjør det du skal. Vi er jo voksne mennesker tross alt. Anonymkode: 29243...c3b
bare innom en tur Skrevet 7. november 2025 #70 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 16.38): Greit å gå til frisøren i arbeidstiden? Anonymkode: 2d759...4ed Ja, så klart. Håret gror i arbeidstida også.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #71 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 17.06): Er det flere ansatte der, og har de i så fall samme friheten som du? Anonymkode: ef836...38c Dem styrer sine dager selv ja. Så lenge jobben blir gjort så er man fornøyd. Om dem tar en kontordag hjemme er å greit. Er kun de dagene vi må på oppdrag at vi ikke styrer dagene selv. Ellers så gjør dem som dem vil. Til frisøren, legetime eller handle. Så gjør dem det. Vi blander oss ikke opp i det. Så lenge jobben blir gjort. Må dem hjem tidlig for barna skal på noe så legger vi oss ikke opp i det heller. Anonymkode: c083c...dab
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #72 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 17.55): Her er litt vel mye vil jeg si bla stikke innom å få nye dekk til bilen, hente klær som barn har glemt på trening, hente TGTGO, kjøre privatbilen på verksted, handle godteri til Halloween 🎃 alt uten å stemple seg ut Anonymkode: 91663...b9f Og du er sikker på at de ikke stempler ut? jeg har flexitid og hjemmekontor, har en del hastesaker og starter da dagen 0630 slik at min del er gjort og saken klar til neste når de kommer på jobb, får kjeft av naboen i helsevesenet når jeg går tur kl 15 men hun vet jo ikke at jeg da har MER enn mine timer og innimellom også får telefoner/ møter senere på ettermiddagen igjen … passe egne saker kanskje? Anonymkode: bced8...151 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #73 Skrevet 7. november 2025 Da jeg jobbet i hjemmesykepleien gikk jeg gjerne innom butikken under der kontoret lå, på vei inn til pause. Hendte jeg kjøpte med middag og la det i bilen (på kalde dager) til senere. Det var før kravet om uniform. Ville nok ikke gjort slik nå, da det er veldig synlig man egentlig er på jobb. Jeg vet om flere i kommunen som ledere, helsesykepleiere, kontoransatte, ambulerende team osv som shopper, tar storhandelen på matbutikken osv på vei til og fra ulike oppdrag. Det irriterer meg litt da noen sektorer sliter og jobber ræven av seg, mens noen utbytter tiden OG får mer fritid fordi de gjør ærend i arbeidstiden. Anonymkode: e59a1...9a6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #74 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 18.05): Vi har et generasjonsskifte på min jobb det er fascinerende å være vitne til. Vi hadde flere senior kollegaer i turnus som la kreftbehandling på fridagene sine. Aldri fravær så sant det ikke var puls. Så kommer neste generasjon.. sliten, sover ikke, migrene, jeg klør, katten må til veterinær, må bære inn nytt kjøleskap så er sein osv. Jeg tenker fasiten et et sted i midten. Men fy faen for en sutrende generasjon vi har i møte. Anonymkode: 07e2a...b2f Ja, blir heit matt av dem. Jeg har kolleger som tar egenmelding og syk barn og drar på besøk, på kafé og til og med på Leos lekeland. Så kommer dem på jobb og fortell hvor syk dem eller barnet var til tross for at kolleger som har fri har sett dem her og der. Meget frustrerende å være vitne til. Men lite å gjøre med det når sjefen favoriserer folk på jobben. Anonymkode: ce54f...5f5
Tubaluba Skrevet 8. november 2025 #75 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 16.46): Det er ingen tvil om at det er ekstreme forskjeller på nordmenn i arbeidslivet. En god del koser seg med flexitid, hjemmekontor og har korte fredager, mens andre jobber og sliter minst 8 timer hver arbeidsdag. Jeg har venner med gjemmekontor som drar på matbutikken midt i arbeidstida, og jeg har kollegaer som nesten tisser på seg fordi de ikke engang har tid til å gå på do (helsevesenet). Jeg har en leder som er på møter og kurs 2-3 dager i uka for å delta i runkering og lære effektiv retorikk for å kneble krevende ansatte, og som ellers sitter og skravler i minst 2 timer hver "arbeidsdag". Livet er urettferdig 🤷♀️ Anonymkode: 46c1b...e1d 'Delta i runkering' 😄 Vil du utdype? 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #76 Skrevet 9. november 2025 Jeg gjør veldig mye privat "i arbeidstiden". Jeg foretrekker å trene tidlig formiddag. Samme med handling og butikkturer - det er mye roligere rett rundt åpningstid. Også telefon til eldre foreldre, da alle andre ringer i helg. Men jeg fører jo ikke timene for dette. Enten flekser jeg, men som regel jobber jeg på andre tidspunkt. Jobbet for eksempel tre timer lørdag morgen. Så har du disse 8-16 på kontoret folket, som ikke ser at andre klarer å balansere det på den måten... og ergrer seg. Ei kollega klagde over at hun måtte til frisør, men ikke rakk det lørdager. Da jeg foreslo å ta det midt på dagen var det helt umulig, for da klarte hun ikke å jobbe timene sine den uka... et tydelig stikk mot at hun tror at jeg ikke gjør det. Anonymkode: 6ccb1...89b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #77 Skrevet 9. november 2025 Har man fleksitid i arbeidskontrakten, så betyr dette at man kan styre tiden selv, så lenge man gjør jobben sin, og det ikke går utover viktige møter, eller nødvendig tilgjengelighet for kunder eller brukere. Fleksitid har stor verdi, og kan forhandles frem som en del av lønna, der verdien kan variere, men ligger på minimum 100 000 vil jeg påstå. Så da kan man velge feks 800 000 i lønn pluss fleksitid, eller 900 000 uten fleksitid. Samme gjelder dager med hjemmekontor. Det blir uryddig å ta private ærend i arbeidstiden hvis det ikke er en del av arbeidsavtalen. Anonymkode: d4f08...572
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #78 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har man fleksitid i arbeidskontrakten, så betyr dette at man kan styre tiden selv, så lenge man gjør jobben sin, og det ikke går utover viktige møter, eller nødvendig tilgjengelighet for kunder eller brukere. Fleksitid har stor verdi, og kan forhandles frem som en del av lønna, der verdien kan variere, men ligger på minimum 100 000 vil jeg påstå. Så da kan man velge feks 800 000 i lønn pluss fleksitid, eller 900 000 uten fleksitid. Samme gjelder dager med hjemmekontor. Det blir uryddig å ta private ærend i arbeidstiden hvis det ikke er en del av arbeidsavtalen. Anonymkode: d4f08...572 Dette var jo bare surr. Hos oss får du fleks uansett, som på de fleste "oppegående" arbeidsplasser. For man er mer effektiv når man får styre selv. For eksempel ga jeg jo tre timer lørdag morgen - da er hodet skjerpet og det er ingen forstyrrelser. Mens jeg ga meg tidlig fredag da konsentrasjonen var lav, og folk flest uansett var i helgemodus. Anonymkode: 6ccb1...89b 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #79 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var jo bare surr. Hos oss får du fleks uansett, som på de fleste "oppegående" arbeidsplasser. For man er mer effektiv når man får styre selv. For eksempel ga jeg jo tre timer lørdag morgen - da er hodet skjerpet og det er ingen forstyrrelser. Mens jeg ga meg tidlig fredag da konsentrasjonen var lav, og folk flest uansett var i helgemodus. Anonymkode: 6ccb1...89b De fleste arbeidsplasser tilbyr fleksitid, nettopp av grunnene du nevner. Men for å unngå misforståelser, så er det ryddigst å ha det forankret i arbeidskontrakten, som en del av godtgjørelsen. Anonymkode: d4f08...572 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #80 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste arbeidsplasser tilbyr fleksitid, nettopp av grunnene du nevner. Men for å unngå misforståelser, så er det ryddigst å ha det forankret i arbeidskontrakten, som en del av godtgjørelsen. Anonymkode: d4f08...572 Regulering av arbeidstid er da alltid i kontrakten. I alle fall om selskapet er seriøst. Men det er ikke en del av godtgjørelsen, nei, der misforstår du. Anonymkode: 6ccb1...89b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå