AnonymBruker Skrevet 3. november #41 Skrevet 3. november Min stilling er særdeles uavhengig - så så lenge jeg leverer det jeg skal kan jeg både gå til frisør, massør eller kino i arbeidstiden. Men, skjønner jo at ikke alle har arbeidsoppgaver som det passer å gjøre sånn med - og jeg synes de yrkesgruppene burde ha bedre betalt for å være "låst" til jobben. Et slags ubekvemstillegg. De kan gjerne trekke meg noe mer i skatt også, for å dekke det inn. Ikke er jobben min fysisk krevende heller, så sjansen for å ødelegge kroppen min å bli ufør lenge før pensjonsalder og dermed også tape økonomisk på det er lav. Jeg får mye bedre betalt enn jeg burde, og andre får mye mindre betalt enn det de burde. Anonymkode: 84aa8...67a 3
AnonymBruker Skrevet 3. november #42 Skrevet 3. november Vi har et generasjonsskifte på min jobb det er fascinerende å være vitne til. Vi hadde flere senior kollegaer i turnus som la kreftbehandling på fridagene sine. Aldri fravær så sant det ikke var puls. Så kommer neste generasjon.. sliten, sover ikke, migrene, jeg klør, katten må til veterinær, må bære inn nytt kjøleskap så er sein osv. Jeg tenker fasiten et et sted i midten. Men fy faen for en sutrende generasjon vi har i møte. Anonymkode: 07e2a...b2f 5
AnonymBruker Skrevet 3. november #43 Skrevet 3. november Jeg teller ikke timer hvis jeg gjør private ting i "arbeidstiden". Jeg bruker en app og registrerer når jeg kommer og går. Må jeg ta en privat telefon til en rørlegger "stempler jeg ut" og har verdens beste samvittighet for det. Har jeg sovet dårlig om natta så "stempler jeg ut" og tar meg en halvtime på øret. Anonymkode: 98f0a...b15 3
Brunello Skrevet 3. november #44 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 16.46): Det er ingen tvil om at det er ekstreme forskjeller på nordmenn i arbeidslivet. En god del koser seg med flexitid, hjemmekontor og har korte fredager, mens andre jobber og sliter minst 8 timer hver arbeidsdag. Jeg har venner med gjemmekontor som drar på matbutikken midt i arbeidstida, og jeg har kollegaer som nesten tisser på seg fordi de ikke engang har tid til å gå på do (helsevesenet). Jeg har en leder som er på møter og kurs 2-3 dager i uka for å delta i runkering og lære effektiv retorikk for å kneble krevende ansatte, og som ellers sitter og skravler i minst 2 timer hver "arbeidsdag". Livet er urettferdig 🤷♀️ Anonymkode: 46c1b...e1d Samtidig har mange av de du henviser til en arbeidstid som flyter ut i fritiden. Det forventes at telefonen blir tatt både på kveldstid og i ferier, e-post besvares på kveldstid og en del annet. Det er en fordel med frihet til å gjøre ærender i arbeidstiden, men denne friheten betaler man som regel for ved å være tilgjengelig også utenfor arbeidstiden. 5
AnonymBruker Skrevet 3. november #45 Skrevet 3. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Tipper du jobber i det offentlige? Innen min bransje, i privat sektor, er det kun akutte legebesøk som dekkes av betalt velferdspermisjon. Planlagte legebesøk, tannlege, fysioterapeut og psykolog må man avspasere for. Er du fortsatt misunnelig? Anonymkode: 93a97...c3b Jobber privat, og vi må ikke avspasere for tannlege, lege, fysio eller lignende. Ikke for meg eller for barna mine. Alt sånt er innafor og betalt i arbeidstiden Anonymkode: c5a2a...d19 1
AnonymBruker Skrevet 3. november #46 Skrevet 3. november I den ene jobben min har jeg sånn sett ingen arbeidstider så lenge jeg gjør det jeg skal innen fristen. Har jeg f.eks et møte i by A så er det ingen som bryr seg om jeg drar en tur innom kjøpesenteret på vei hjem så lenge jobben blir levert når den skal. I den andre jobben min så må jeg være tilstede og det er ikke noe rom for å hverken ta en drøss private telefonsamtaler eller forlate arbeidsplassen. Det kommer helt ann på jobben. Anonymkode: 47a5a...779
Ellah Skrevet 4. november #47 Skrevet 4. november Sitter jeg på hjemmekontor kan det hende jeg bruker lunsjen min til å feks gå i butikken, uten å stemple ut. Men da spiser jeg mens jeg jobber etterpå. Ellers har jeg mulighet til å stemple ut og jobbe det inn (eller ta fra timebanken om jeg er i pluss) for private ærender som frisør eller lignende. 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #48 Skrevet 4. november styrern i barnehagen går til negledamen tok kjøretimer og gud vet ikke hva i arbeidstiden Anonymkode: 9ec22...5eb
AnonymBruker Skrevet 4. november #49 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 18.15): Vel, nå har jeg lidd meg gjennom en master i rettsvitenskap, mens en sykepleier har en særdeles enkel bachelor - til og med sett opp mot andre bachelorgrader. Da er det greit at jeg har visse andre goder i hverdagen i offentlig sektor, når lønna ikke er spesielt god for oss heller. Har jobbet i politiet, kriminalomsorgen, kommunalt og statlig de siste ti årene. Aldri betalt for kaffe. Anonymkode: b8674...435 Jeg har også jobbet i politiet, kriminalomsorgen, kommunal og statens veivesen siden 2010, aldri fått gratis kaffe. Har alltid blitt trukket av lønna eller spleiselag. Anonymkode: 9f969...ff8
AnonymBruker Skrevet 4. november #50 Skrevet 4. november Dette kommer helt an på rollen/ansvarsområdet. Jeg har høy grad av autonomi i min jobb, men jeg jobber mot kunder i andre tidssoner, dvs jeg jobber både tidlig og seint ved behov. Det er ingen struktur her så den må jeg sette selv ellers hadde jeg jobbet 24-7. Derfor kan du finne meg på butikken, på Sats og henting i barnehagen på tidspunkt som for andre kan virke som «midt i arbeidstida» Jeg elsker dette, men skjønner at det ikke er for alle. For meg hadde jeg ikke trivdes med en fast arbeidstid. Anonymkode: 31af0...c42
AnonymBruker Skrevet 4. november #51 Skrevet 4. november Jeg jobber i staten med kjernetid og flexitid. Det er ikke noe problem for oss å dra til f.eks frisør og andre private ærender i kjernetiden, men vi stempler jo ut for det. Og så får man heller jobbe inn den minustiden (hvis man ikke er på plussiden) når man har mulighet til det. Alle som jobber kan ikke gjøre alt på ettermiddagstid, da hadde det jo ikke vært serviceyrker åpne på dagtid. Anonymkode: 89ace...bfa
AnonymBruker Skrevet 4. november #52 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 1.11.2025 den 18.07): Min jobb er så varierende , travle sesonger og mindre travle sesonger. Noen uker blir sånn som beskrevet i helsevesenet, ikke tid til og gå på do engang, spiser lunsjen på vei hjem, og kaffekoppen er full med kald kaffe på slutten av dagen. Så er det stille perioder, og da hender det jeg gjør private ærender i arbeidstiden , men i nærheten av arbeidsplassen og tilgjengelig på telefon. Anonymkode: 55a8c...0e9 Akkurat likt her. Nå er det så mye dødtid at jeg kunne sovet omtrent hele dagen uten at noen hadde lagt merke til det, mens i andre perioder er det så hektisk at jeg glatt kan jobbe 16 timer hver eneste dag i ukesvis. Får fremdeles dårlig samvittighet for «gjemmekontor», men jeg har helt ærlig ingenting å gjøre og sjefen har heller ikke oppgaver å gi meg. Sitter tilgjengelig og stirrer i veggen i 6 av 8 timer, men står som grønn på teams i det minste. Anonymkode: 7c3e0...c2c 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #53 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi har et generasjonsskifte på min jobb det er fascinerende å være vitne til. Vi hadde flere senior kollegaer i turnus som la kreftbehandling på fridagene sine. Aldri fravær så sant det ikke var puls. Så kommer neste generasjon.. sliten, sover ikke, migrene, jeg klør, katten må til veterinær, må bære inn nytt kjøleskap så er sein osv. Jeg tenker fasiten et et sted i midten. Men fy faen for en sutrende generasjon vi har i møte. Anonymkode: 07e2a...b2f Tja, hos oss er det mennene i 50-årene, inkl sjefen, som tar seg friheter og som ikke legger et eneste privat ærend til en fridag. Anonymkode: cb178...60e
AnonymBruker Skrevet 4. november #54 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 16.46): Jeg har også jobbet i det offentlige, og da var det en stående spøk i HR-avdelingen at det eneste man måtte for å motta lønn var å kunne skrive ned kontonummeret sitt. Slik er det ikke de mange steder i det private. Anonymkode: 93a97...c3b Var dette på 90-tallet eller? Det offentlige er ikke slik i dag, nemlig. Anonymkode: b8674...435 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #55 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vi har et generasjonsskifte på min jobb det er fascinerende å være vitne til. Vi hadde flere senior kollegaer i turnus som la kreftbehandling på fridagene sine. Aldri fravær så sant det ikke var puls. Så kommer neste generasjon.. sliten, sover ikke, migrene, jeg klør, katten må til veterinær, må bære inn nytt kjøleskap så er sein osv. Jeg tenker fasiten et et sted i midten. Men fy faen for en sutrende generasjon vi har i møte. Anonymkode: 07e2a...b2f Er det sutrete å innse at jobben ikke er livet? De som går ut i pensjon nå, de har fått eneboliger kastet etter seg, og et fåtall har hatt utdannelse, og om de har noe, så har det vært en enkel bachelor samtidig som levekostnadene sett opp mot inntektsmuligheter under studier var gunstige. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har også jobbet i politiet, kriminalomsorgen, kommunal og statens veivesen siden 2010, aldri fått gratis kaffe. Har alltid blitt trukket av lønna eller spleiselag. Anonymkode: 9f969...ff8 Merkelig er alt jeg har å si. Anonymkode: b8674...435
AnonymBruker Skrevet 4. november #56 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 3.11.2025 den 13.28): Problemet er vel de i samme situasjon som tar seg tid de ikke har, dessverre fler av de enn av deg. Har jobbet utenlands og flyttet hjem, det tok to måneder før jeg sverget på alt jeg eier og har å aldri ansette en nordmann igjen. Anonymkode: ccdd0...9c3 Kan selvfølgelig ikke svare for hva alle andre gjør, men i min jobb er det ingen som utfører arbeidsoppgavene for meg dersom jeg har fravær. Det går derfor kun utover oss selv dersom vi velger å "skulke" i arbeidstiden. Det må jobbes inn igjen. Anonymkode: 23088...691 1
AnonymBruker Skrevet 4. november #57 Skrevet 4. november Jeg har en mellomlederjobb som gjør at jeg må være tilgjengelig hele døgnet, i ferier og helger. I ferien må jeg ta div arb.oppgaver fordi ingen andre kan ta de. Jeg går derfor til frisør, henter tidligere i bhg, tar en lang lunsj med en venninne osv. Jeg jobber langt mer i fritid/ferie enn jeg tar fri. Anonymkode: 6f664...949
AnonymBruker Skrevet 4. november #58 Skrevet 4. november AnonymBruker skrev (På 2.11.2025 den 6.39): Å så glad jeg er for at jeg er min egen sjef når jeg ser hvordan dere har det på jobb. Micromanaging av voksne mennesker klarer ikke jeg, jeg mistrives veldig med det. Jeg eier min egen tid, er riktignok veldig selvdreven og liker å jobbe mye. Denne kombinasjonen har gjort at jeg aldri har trengt å ha en sjef siden jeg var 24 og var ferdig med studiene. Føler med dere som ikke kan ha autonomi i eget liv! Anonymkode: 126df...53e Jeg hater å ikke ha den friheten du har. Ser meg om etter en jobb med mer fleksibilitet. Hva jobber du med? Anonymkode: 07c7c...f82
AnonymBruker Skrevet 5. november #59 Skrevet 5. november Jobb i staten, med kjernetid 9-14.30 og mulighet til å arbeide opp avspasering. Mulighet for hjemmekontor to dager i uka. Vi skal være tilgjengelig og på arbeid i kjernetiden, og det holder ikke at vi stempler ut og så stempler inn senere og tar igjen timer dersom vi skal til frisøren. Da må vi i så fall søke formelt til leder om avspasering. Jeg kan gjøre hva jeg vil i pausen, også gå ut og kjøpe lunsj. Og jeg kan stikke på apoteket og kjøpe smertestillende om jeg har vondt i hodet uten at noen sier noe på det. Og så har jeg mye angst og drit som gjør at jeg på hjemmekontor av og til fikser noen private ærend, og ikke minst forsøker å få lagt de fleste lege/psykologtimer til hjemmekontordagene, men så lar jeg være å stemple ut. Og jobber det inn igjen ved å arbeide inn fraværstiden uten å føre timer. Jeg ville aldri ikke jobbet de 37.5 timene jeg skal ha i uka, men likevel ført timer eller tatt betalt for det. Og jeg ville heller aldri synlig og ofte brukt det til å levere bilen på dekkskift o.l., og ihvertfall ikke mens jeg var innstemplet og tok betalt for det (uten å jobbe inn igjen). Men jeg er glad for at friheten gjør at jeg har mulighet til å få det til å gå rundt på denne måten. Anonymkode: 62d3e...0ea
AnonymBruker Skrevet 5. november #60 Skrevet 5. november Jobber offentlig, kontorstilling med mulighet for hjemmekontor som er ganske uavhengig, ingen må jobbe ekstra om jeg tar ut flexitid på dagen. En del møter jeg må være i, men bortsett fra det bryr ikke sjefen seg om når på døgnet jeg jobber bare jeg jobber timene mine. Så får stadig gjort unna noe private ting på dagtid hverdag, så sitter jeg og jobber det inn i ro og fred på kvelden eller søndagen når barn er i seng/jeg er alene. Arbeidsgiver taper ikke på at jeg flytter arbeidstiden min selv. Det er heller slik at jeg jobber nok noen timer gratis her og der. Men jeg synes det er greit, og setter ekstremt pris på fleksibiliteten. Jeg ville strevd med å gå over til en jobb som ikke tilbød slik frihet nå som jeg er vant til det. Anonymkode: e4b4b...fbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå