AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #21 Skrevet 1. november 2025 Lot 8 åringen sove hos meg i natt da han har fått vannkopper og feber. Ellers sover han på eget rom. Heldigvis ikke redde unger som ikke klarer å sove alene. Anonymkode: 559e8...aeb 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #22 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Amser ikke en 4-åring som stort barn. Min 14-åring sover fortsatt med meg i perioder. God søvnhygiene er et så motbydelig uttrykk. Som om de som samsover er skitne. Til info, ang slengkommentar om «utdaterte ordninger» som insinuerer at dette var annerledes før, har samsoving vært det naturlige i tusenvis av år, før det (kin i den vestlige kulturen) en historisk sett svært kort periode fra sånn 1900-1989-tallet ble fokus på at babyen skal sove alene og «søvnhygiene». Dessverre har enkelte fortsatt med denne skadelige praksisen etter 80-tallet også. Ideen handlet opprinnelig om moral («barna må ikke bli bortskjemt!») og nettopp hygiene. Da snakker vi samme syn på hygiene som de som kjønnslemlester urene jentebarn, ikke faktisk hygiene. Anonymkode: f1011...928 Oppfattar det som at den du siterer kallar det at baby skal sove på eige rom frå fødsel av som utdatert ordning. Ikkje samsoving! Anonymkode: b117e...278
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #23 Skrevet 1. november 2025 Vi har aldri samsovet fast, kun hvis hun har hatt mareritt eller har vært syk. Dette er noe hun har valgt selv i den form av at hun alltid har visst hvor rommet hennes er og senga hennes er, og det har bare vært naturlig å legge seg der for natta. Nå er hun straks 17, og er vi på ferie sammen og sånn, så sover vi på samme hotellrom osv, men det blir jo noe annet. K37 Anonymkode: af852...a38 2
Uanonym bruker Skrevet 1. november 2025 #24 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Amser ikke en 4-åring som stort barn. Min 14-åring sover fortsatt med meg i perioder. God søvnhygiene er et så motbydelig uttrykk. Som om de som samsover er skitne. Til info, ang slengkommentar om «utdaterte ordninger» som insinuerer at dette var annerledes før, har samsoving vært det naturlige i tusenvis av år, før det (kin i den vestlige kulturen) en historisk sett svært kort periode fra sånn 1900-1989-tallet ble fokus på at babyen skal sove alene og «søvnhygiene». Dessverre har enkelte fortsatt med denne skadelige praksisen etter 80-tallet også. Ideen handlet opprinnelig om moral («barna må ikke bli bortskjemt!») og nettopp hygiene. Da snakker vi samme syn på hygiene som de som kjønnslemlester urene jentebarn, ikke faktisk hygiene. Anonymkode: f1011...928 Før samsov mange av nød/plassmangel, ikke fordi de valgte det som et slags fritt valg. Og forskning viser at det tryggeste for spedbarn er å ligge i egen seng på foreldrenes rom (sjekk f.eks. LUB). Hva med at folk gjør det som passer deres familie, uten å kjefte på andre? Personen du siterte forklarte bare hvordan hun/han gjorde det med sitt barn, du tolket det tydeligvis som en slags kritikk av deg? Ulike praksiser kan fungere godt i ulike familier, og ulike praksiser kan fungere med ulike barn. Jeg har tre barn, ett av dem likte å samsove, de to andre har sovet best i egen seng. 1 1
bolla92 Skrevet 1. november 2025 #25 Skrevet 1. november 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lot 8 åringen sove hos meg i natt da han har fått vannkopper og feber. Ellers sover han på eget rom. Heldigvis ikke redde unger som ikke klarer å sove alene. Anonymkode: 559e8...aeb Tror ikke de fleste som samsover har redde barn.. 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2025 #26 Skrevet 1. november 2025 Samsover ennå med vår jente på 9. Ikke diagnose- men veldig sensitiv og engstelig. Alle tre sover godt. Anonymkode: a850a...a11
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #27 Skrevet 2. november 2025 Samsover med min sønn på 8. Ingen diagnoser. Anonymkode: 28974...d42
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #28 Skrevet 2. november 2025 Med "store barn" trodde jeg faktisk at det var snakk om femten år, eller noe sånn. 😆 Hvis barna er seks år gammel / sju år gammel / åtte år gammel, så ville jeg ikke regnet dette som særlig "store" barn altså. Anonymkode: 58d6e...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #29 Skrevet 2. november 2025 Uttrykket søvnhygiene har ingenting med hygiene-som i å dusje å gjøre… Man kan ha god/dårlig økonomisk hygiene, søvnhygiene, følelseshygiene… Vi bruker bare ordet mest når det kommer til personlig hygiene, men dårlig søvnhygiene har INGENTING med skittnhet å gjøre.. Anonymkode: 8913f...c34 1
Memorangen Skrevet 2. november 2025 #30 Skrevet 2. november 2025 9-åringen min sover ofte i storesengen sammen med meg. Gjorde det i mange år med den eldste også, men det går gradvis over av seg selv. Syns det er så koselig. Vi ligger ofte og prater sammen før vi sovner. (jeg legger meg samtidig som barna).
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #31 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (På 31.10.2025 den 23.53): En utenkelig verden for meg da jeg fikk barn for 40 år siden. Han sov i egen seng på eget rom fra dag en. (Dører åpne og en meter gang i mellom) Når han våknet, ammet jeg ham på rommet hans til han sovnet og la ham i sengen. Han kom aldri opp i vår seng, jeg tror ikke han tenkte på det som en mulighet. Jeg var hjemme med ham til han fylte tre. Han har alltid vært trygg på seg selv, trivdes og trives i eget selskap. Jeg forstår at dette er utdaterte ordninger, men mor, far og barn har hatt god søvnhygiene gjennom alle år sammen. Anonymkode: 7ccf8...8e3 Mens jeg som snart er 40 husker godt hvordan det var å sove sammen mamma, så samsoving var en greie da og. Anonymkode: 39793...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2025 #32 Skrevet 2. november 2025 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Med "store barn" trodde jeg faktisk at det var snakk om femten år, eller noe sånn. 😆 Hvis barna er seks år gammel / sju år gammel / åtte år gammel, så ville jeg ikke regnet dette som særlig "store" barn altså. Anonymkode: 58d6e...d5f Samme her. Så ikke for meg noen under 10 da jeg så tråden 🤣 Anonymkode: 39793...0c6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå