Gå til innhold

FAU ødelegger Halloween

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er født på 80-tallet og fikk første barn på begynnelsen av -00. Halloween er importert og et oppkonstruert behov fra handelsstanden. Norsk tradisjon er julebukk. Og mye hyggeligere. Jeg har aldri deltatt i dette halloween-tullet. Ungene mine har deltatt, men ikke med oppbacking hjemmefra. Da er det besteforeldrene som har kjøpt kostymer og hauset det opp mot min vilje. 

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (25 minutter siden):

Det 6 barnet kan fint være en av mine pga dens klasse er tidligere ferdig, siden de ikke går i vår gate så tar de her etter runden. (Vi får mange på døren, det skal sies, gikk 277 poser ut i år)

Beklager,men.... hæ?

Har du 6 barn i klassen til barnet?

Hva betyr at om at de ikke går i vår gate, så "tar de her etter gaten". Går dem 2 runder? 

277 poser tyder på mye besøk😊  heldige du, mange fornøyde barn🥰

Anonymkode: b071f...75b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager,men.... hæ?

Har du 6 barn i klassen til barnet?

Hva betyr at om at de ikke går i vår gate, så "tar de her etter gaten". Går dem 2 runder? 

277 poser tyder på mye besøk😊  heldige du, mange fornøyde barn🥰

Punkt 6

Har max 2 barn i samme klasse

Jupp mine går en med skolen og en utenom siden klassene ikke går her.

Jupp, hadde bare 200 klare (gikk 195 i fjor) så trodde jeg hadde nok så måtte finne frem mer poser og finne frem mer snop fra lageret.

Tenker jeg lager 300 neste år.

Nyttår bukker beregner jeg til 200 (gikk 173 i fjor)

• Hjerte 1
Skrevet

Bor i oslo og har tatt med barn på spøkelsene i svartdalen flere ganger og en annen skummel løype som ble arrangert oppe på Ekeberg tidligere. Den i svartdalen er jo så kul, utrolig bra gjennomført og kjempe populær. I år har det også vært et nytt skummelt betalt arrangert, men det har jeg ikke fått sjekket ut. 

Disse skumle løypene kupper ikke knask eller knep her i Oslo. De er i tillegg og starter sannsynligvis med et par ildsjeler som løp rundt i skogen men har blitt utrolig gjennomført med årene. Liker dem personlig mye bedre enn knask og knep men gjør nå begge deler.

Anonymkode: 510b2...c1d

Skrevet

Overskriften her:FAU ØDELEGGER HALLOWEEN 

jeg tenker at om dét er tilfelle: snakk med klassekontakten (som foreldrene i klassen velger), engajer deg selv, snakk høyt. Det er ikke slik det skal være. 

Lykke til.

• Liker 2
Skrevet

FAU.... Foreldrenes arbeidsutvalg. Dette er foreldrenes stemme, for å kunne snakke sammen, og påvirke skolehverdagen. Derunder miljø, elever og felles føringer. Hvordan kan du da si at FAU ødelegger Halloween? Foreldre har jo direkte påvirkning til Fau? Jeg skjønner ikke helt? Er du forelder?

Anonymkode: 6617c...63f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje tanken bak slikt arrangement er at alle skal bli inkludert? 

Anonymkode: ae5f4...f74

Nei, overhode ikke faktisk.
hadde det vært tanken hadde de faktisk sørget for et opplegg som smidig løste slik problematikk. Hun ene  mammaen har holdt på som en idiot i spond/FB osv for å få til dette «arrangementet» og lagt det frem som om at «hvis ikke flere melder seg blir vi desverre nødt til å avlyse dette ARRANGEMENTET «

hele poenget med Halloween er at det skal være barna som får skinne.

i år kom det forøvrig noen 10- 11-12 åringer slengende innom for knask eller knep. Ingen hadde lagt ned særlig arbeid i å kle seg ut. Trist. 

Anonymkode: 46350...fba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

FAU.... Foreldrenes arbeidsutvalg. Dette er foreldrenes stemme, for å kunne snakke sammen, og påvirke skolehverdagen. Derunder miljø, elever og felles føringer. Hvordan kan du da si at FAU ødelegger Halloween? Foreldre har jo direkte påvirkning til Fau? Jeg skjønner ikke helt? Er du forelder?

Anonymkode: 6617c...63f

Tro meg; ingen foreldre

blir spurt ved denne skolen her. Det er en venninnegjeng som «drikker vin» og tror at har de snakket med venninna si så har de fått vite nok om hva foreldrene ønsker. Og det er sikkert godt ment, men de kjører på uten så mange åpne spørsmål 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kødder du???? Om du har hatt unger i skolen i 17ÅR og sier at " de har ikke gjort noe riktig" på de årene??? Unnskyld, men gir du fullstendig 'bæng' i ungene dine? 

Om du overhodet har interesse, vennligst engasjer deg.......

1. Jeg jobber som lærer, og er representant i SU. (Samarbeidsutvalget)

2. Har vært medlem i FAU (Som forelder)

3. Har i løpet av ettermiddagen hatt besøk av ca 80% av ungene i bygda- og det er helt supert! De er "skumle", og får selvsagt litt godteri i posen! 

4. Ungene gleder seg, kler seg ut, planlegger, går utendørs, ler, og har det artig. (NULL skjerm...?)

5. Mange foreldre går ilag med dem❤️

6. Men så.. ett av barna som kom på døren, kom alene.. det gikk fint,  jeg kjenner h*n ... men om foreldregruppa  (FAU) var mer frempå,kanskje også h*n hadde hatt noen fra klassen å gå ilag med..? Som lærer kan jeg bare oppfordre, som foreldre kan vi gjøre mye mer...

Vel, dette var mitt innspill til FAU: å sørge for at alle ble med og hadde noen å gå med. Ble overhode ikke hørt. Her skulle det være «arrangement» der de voksne laget teater. Helt uten tanker om inkludering. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Knocks skrev (2 timer siden):

Varer denne løypen i 2 timer?

Jepp! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vel, dette var mitt innspill til FAU: å sørge for at alle ble med og hadde noen å gå med. Ble overhode ikke hørt. Her skulle det være «arrangement» der de voksne laget teater. Helt uten tanker om inkludering. 

FAU har ikke myndighet til å bestemme hvordan andre skal feire Halloween eller bursdager. Her mener jeg at det må være rom for å bruke sunn fornuft, og erfaringsmessig så klarer de fleste foreldre å bruke hodet selv mtp inkludering.

At alle skal være med er et helt urimelig krav, da det ikke er alle som ønsker å feire Halloween og gå fra dør til dør engang. Og så tenker jeg at det faktisk er foreldrenes ansvar å sørge for at barnet ditt har noen å gå sammen med. 

Men å lage et alternativ til halloweenfeiring som inkluderer alle som vil er noe annet, og der kommer FAU inn. Trivselstiltak og alternative tilbud;  JA, mikrostyring og bestemmelsesrett; NEI.  

Tiltakene FAU gjør er jo på mange måter også et ledd i foreldresamarbeid, som legger til rette for å bli bedre kjent og at foreldrene faktisk da kan spørre hverandre direkte om f,eks en Halloweenrunde eller lignende.

Anonymkode: 781ff...12e

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med deg, men det er jo en del voksne som virkelig hater Halloween og særlig knask-eller-knep. Det ser man i tråder her hvert år på denne tiden. De som står bak denne løypa synes sikkert de gjør bygda en kjempetjeneste når de motvirker denne skrekkelige knask-eller-knep-gåingen. Så det er nok vanskelig å nå igjennom. 

Anonymkode: 86566...56e

• Liker 1
Skrevet

Her står FAU i spissen for et spektakulært opplegg på skolen, med både løype og mye mer. Det er mye jobb med det, og mange foreldre som bruker hele kvelden på dugnadsarbeid.

Jeg er litt delt. For opplegget tar over hele Halloween for alle med barn i barneskolealder. Og det er mye jobb som jeg vet at en del av foreldrene er motvillig med på, noen sniker seg unna og noen elsker det, men er sure på resten. Et av mine barn barn liker virkelig ikke opplegget fordi det er for mørkt, for mye lyd og for mange folk på en plass, de to andre elsker det. Og sånn generelt så elsker barna det, selv om det har tatt over for knask eller knep. De får godteri på ulike stasjoner og aktiviteter. Hovedformålet inkludering, og det er et stort fokus på at alle har noen å være sammen med. Det syns jeg også er fint, jeg vet at halloween kan bli en veldig vanskelig kveld for noen fordi de blir stengt ute. Hvis noen likevel skal gå knask eller knep, oppfordres det til å gå fra skolen, at foreldre hjelper til å sette sammen grupper og at alle som har lyst får være med. Samtidig da så har jeg et barn som opplegget ikke passer for, som ville dra for å møte vennene i går, men som raskt ville hjem igjen.

Om arrangementet i TS sin bygd ikke er elsket av flertallet av barna og ikke er satt i stand for at alle skal bli inkludert, så hadde jeg nok opplevd det på samme måte som henne. 

Anonymkode: 14160...0a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er enig med deg, men det er jo en del voksne som virkelig hater Halloween og særlig knask-eller-knep. Det ser man i tråder her hvert år på denne tiden. De som står bak denne løypa synes sikkert de gjør bygda en kjempetjeneste når de motvirker denne skrekkelige knask-eller-knep-gåingen. Så det er nok vanskelig å nå igjennom. 

Anonymkode: 86566...56e

Jeg tror du er spot on. FAU-leder er nettopp en sånn dame ja. 
jeg er så sliten av at de tror alle er enige med alt det de kjører på med….

• Liker 2
Skrevet

Selv om aktivitetene er fine, flotte og man har gode intensjoner så gjør vi ungene en bjørnstjeneste med at det meste skal være foreldrestyrt. Det kan vi se når ungene blir ungdommer, det foreldrestyrte avtar, og ungdommene vet ikke helt hva de skal gjøre. De er ikke vant til og de har liten øvelse i å planlegge, organisere og gjennomføre på egen hånd. De er blitt uselvstendige. Og det er vår feil. 

Tiltak mot utenforskap kan også forsterke problemene: – Tiltak mot utenforskap kan forsterke problemet

Jeg tror at den frie leken, at barn lager egne planer, at barn øver seg på å inkludere på barns premisser osv. er en mye bedre vei å gå. 

Anonymkode: 527f3...954

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Teateropplegget er vel frivillig, så med mindre det varar heile kvelden, så forstår eg ikkje problemet. Me går på klassefest først og tiggar godteri etterpå. Fungerer fint.

Anonymkode: d336e...df1

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Man kan vel nå si at Halloween er en vanlig greie også i Norge. Og jeg digger det; ungene kler seg ut, går knask eller knep og må finne på ting selv. De små går sammen med foreldrene mens de litt større ordner selv. Koselig. 

vi har flyttet til et mindre sted, og her har imidlertid FAU tatt helt over. Eller tatt helt av…..

De få timene mellom SFO og leggetid skal nå benyttes til «skummel løype» som ungene oppfordres til å delta på (istedenfor å gå knask eller knep) og Halloween er da nå mer eller mindre et regissert teater i regi av foreldrene. 
Jeg blir så oppgitt. Syns det er helt idiotisk. 

må alt være foreldrestyrt?  Og når nabolagets beboere endelig har blitt vant til å sette ut et gresskar for å signalisere at ungene kan banke på og vise frem kostymer de har lagt sin flid i, så får de nå ikke besøk fordi en ivrig mamma i FAU har ropt høyt og surt idet par uker for å piske andre folk ut i dette arrangementet hun selv har funnet på…

halloween 2026 kommer i alle fall ingen av maboeneher til å hverken kjøpe noe godis, være hjemme eller åpne døra for det var ingen innom dem i dag. Det rakk ikke disse ungene fordi de skulle på foreldrestyrt teater i skogen. Så da kan vi jo bare begrave den tradisjonen. 

Hva er det som gjør at dere overivrige foreldre ikke tror at ungene har godt av å finne på noe som helst selv? Hva mener dere ungene skal vinne på dette her i lengden? 

Hvorfor reflekterer ikke folk over noe som helst? 

Skal en liten tur på arrangementet på skolen neste år, men så skal vi gå ned til vårt nabolag og gå her.  Uaktuelt for meg at fau skal bestemme. Etter skoletid er etter skoletid, og den eneste grunnen til at vi skal oppover neste år er for at det blir en del snakk om det dagene etterpå, så slipper barnet å føle seg utenfor 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...