Gå til innhold

FAU ødelegger Halloween

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kan vel nå si at Halloween er en vanlig greie også i Norge. Og jeg digger det; ungene kler seg ut, går knask eller knep og må finne på ting selv. De små går sammen med foreldrene mens de litt større ordner selv. Koselig. 

vi har flyttet til et mindre sted, og her har imidlertid FAU tatt helt over. Eller tatt helt av…..

De få timene mellom SFO og leggetid skal nå benyttes til «skummel løype» som ungene oppfordres til å delta på (istedenfor å gå knask eller knep) og Halloween er da nå mer eller mindre et regissert teater i regi av foreldrene. 
Jeg blir så oppgitt. Syns det er helt idiotisk. 

må alt være foreldrestyrt?  Og når nabolagets beboere endelig har blitt vant til å sette ut et gresskar for å signalisere at ungene kan banke på og vise frem kostymer de har lagt sin flid i, så får de nå ikke besøk fordi en ivrig mamma i FAU har ropt høyt og surt idet par uker for å piske andre folk ut i dette arrangementet hun selv har funnet på…

halloween 2026 kommer i alle fall ingen av maboeneher til å hverken kjøpe noe godis, være hjemme eller åpne døra for det var ingen innom dem i dag. Det rakk ikke disse ungene fordi de skulle på foreldrestyrt teater i skogen. Så da kan vi jo bare begrave den tradisjonen. 

Hva er det som gjør at dere overivrige foreldre ikke tror at ungene har godt av å finne på noe som helst selv? Hva mener dere ungene skal vinne på dette her i lengden? 

Hvorfor reflekterer ikke folk over noe som helst? 

Anonymkode: 46350...fba

• Liker 11
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tror at de er engasjerte i barna når de holder på slik.

Men det er de jo ikke. De gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste i deres syke tilretteleggingsjag, og er en pest og en plage for oss andre normale og avbalanserte foreldre. 

• Liker 19
  • Nyttig 6
Skrevet

Respekter at ikke alle liker Halloween.

Anonymkode: b17c8...6c3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Det hadde jeg ikke orket! Vi samlet guttegjengen til eldste og venninnene til yngste på pizza rett etter skolen, før vi gikk ut på knask eller knep. Jeg gikk sammen med de da lett blir redde, men holder meg i bakgrunnen. Er mest med for å sørge for at de forholder seg til de fastsatte reglene. 

Anonymkode: d1907...647

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Blitt utsatt for FAU i tilsammen 17 skoleår med ungene. Kan ikke huske de har gjort noe riktig noen gang.

Også bør man sikkert ikke klage fordi man selv ikke engasjerer seg, men det er jo en institusjon som i utgangspunktet ikke trengs, så uansett vil det jo bli galt.

Anonymkode: 889da...f6a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Kanskje tanken bak slikt arrangement er at alle skal bli inkludert? 

Anonymkode: ae5f4...f74

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Hellisinhello skrev (11 minutter siden):

De tror at de er engasjerte i barna når de holder på slik.

Men det er de jo ikke. De gjør barna sine en gigantisk bjørnetjeneste i deres syke tilretteleggingsjag, og er en pest og en plage for oss andre normale og avbalanserte foreldre. 

Ja det er virkelig avbalansert å bite på alle tradisjoner, skikkelig dypsindig og gjennomtenkt å være der hvor vinden blåser til enhver tid. Bjørnetjeneste er å ikke lære ungene noe fornuftig.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja det er virkelig avbalansert å bite på alle tradisjoner, skikkelig dypsindig og gjennomtenkt å være der hvor vinden blåser til enhver tid. Bjørnetjeneste er å ikke lære ungene noe fornuftig.

Hva er det du vrøvler om, da? 😂

Det hadde vært en lettelse for de fleste foreldre å kutte ut den psykelige involveringen i barnas skolegang/liv. Glad mine foreldre slapp unna sånt, kan ikke annet enn å misunne dem. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere må vel ikke bli med? Er jo bare å gå knask eller knep. I dag hadde vi unger på døra én gang. Det samme i fjor. Året før var det noen flere. Vi kjøper inn litt godteri hvert år uansett. 

Anonymkode: e10b7...f09

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Blitt utsatt for FAU i tilsammen 17 skoleår med ungene. Kan ikke huske de har gjort noe riktig noen gang.

Også bør man sikkert ikke klage fordi man selv ikke engasjerer seg, men det er jo en institusjon som i utgangspunktet ikke trengs, så uansett vil det jo bli galt.

Kødder du???? Om du har hatt unger i skolen i 17ÅR og sier at " de har ikke gjort noe riktig" på de årene??? Unnskyld, men gir du fullstendig 'bæng' i ungene dine? 

Om du overhodet har interesse, vennligst engasjer deg.......

1. Jeg jobber som lærer, og er representant i SU. (Samarbeidsutvalget)

2. Har vært medlem i FAU (Som forelder)

3. Har i løpet av ettermiddagen hatt besøk av ca 80% av ungene i bygda- og det er helt supert! De er "skumle", og får selvsagt litt godteri i posen! 

4. Ungene gleder seg, kler seg ut, planlegger, går utendørs, ler, og har det artig. (NULL skjerm...?)

5. Mange foreldre går ilag med dem❤️

6. Men så.. ett av barna som kom på døren, kom alene.. det gikk fint,  jeg kjenner h*n ... men om foreldregruppa  (FAU) var mer frempå,kanskje også h*n hadde hatt noen fra klassen å gå ilag med..? Som lærer kan jeg bare oppfordre, som foreldre kan vi gjøre mye mer...

Anonymkode: b071f...75b

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg syntes det hørtes helt fantastisk ut, jeg! Jeg ville blitt kjempeglad om FAU eller noen andre hadde arrangert noe slikt her, spesielt om vi var et lite sted. Slike arrangementer skaper grobunn for inkludering og fellesskap, og jo tidligere det starter, jo bedre er det:)

Anonymkode: 506d3...11e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Hjelp, bor du på samme sted som meg? Jeg følte meg litt truffet🙈 Jeg synes det er gøy med et slikt arrangement og har vært med på å arrangere det flere ganger, men jeg skjønner også hva du mener og har selv tenkt tanken om at man legger føringer for andres feiring.

Man mister muligheten til å feire Halloween på den måten man ønsker, og da tenker jeg det er helt innenfor å foreslå til FAU at man kanskje kan ha arrangementet en annen dag rundt neste års Halloween. Da kan de som ønsker det feire selv på selve Halloween OG delta på arrangement (eller ikke) en annen dag, eller kun feire på arrangementet.

Anonymkode: 781ff...12e

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Her arrangeres det Halloween på skolen, både barn og lærere har fine kostymer og skummel sminke i ansiktet. Det er gøy!

Skulle også ønske det var flere Halloween-arrangementer for voksne. Det begynner å komme seg flere steder 👍🏻

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan vel nå si at Halloween er en vanlig greie også i Norge. Og jeg digger det; ungene kler seg ut, går knask eller knep og må finne på ting selv. De små går sammen med foreldrene mens de litt større ordner selv. Koselig. 

vi har flyttet til et mindre sted, og her har imidlertid FAU tatt helt over. Eller tatt helt av…..

De få timene mellom SFO og leggetid skal nå benyttes til «skummel løype» som ungene oppfordres til å delta på (istedenfor å gå knask eller knep) og Halloween er da nå mer eller mindre et regissert teater i regi av foreldrene. 
Jeg blir så oppgitt. Syns det er helt idiotisk. 

må alt være foreldrestyrt?  Og når nabolagets beboere endelig har blitt vant til å sette ut et gresskar for å signalisere at ungene kan banke på og vise frem kostymer de har lagt sin flid i, så får de nå ikke besøk fordi en ivrig mamma i FAU har ropt høyt og surt idet par uker for å piske andre folk ut i dette arrangementet hun selv har funnet på…

halloween 2026 kommer i alle fall ingen av maboeneher til å hverken kjøpe noe godis, være hjemme eller åpne døra for det var ingen innom dem i dag. Det rakk ikke disse ungene fordi de skulle på foreldrestyrt teater i skogen. Så da kan vi jo bare begrave den tradisjonen. 

Hva er det som gjør at dere overivrige foreldre ikke tror at ungene har godt av å finne på noe som helst selv? Hva mener dere ungene skal vinne på dette her i lengden? 

Hvorfor reflekterer ikke folk over noe som helst? 

Anonymkode: 46350...fba

Ingen tvinger dere til å møte opp.

• Nyttig 1
Skrevet

Varer denne løypen i 2 timer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Kødder du???? Om du har hatt unger i skolen i 17ÅR og sier at " de har ikke gjort noe riktig" på de årene??? Unnskyld, men gir du fullstendig 'bæng' i ungene dine? 

3. Har i løpet av ettermiddagen hatt besøk av ca 80% av ungene i bygda- og det er helt supert! De er "skumle", og får selvsagt litt godteri i posen! 

4. Ungene gleder seg, kler seg ut, planlegger, går utendørs, ler, og har det artig. (NULL skjerm...?)

6. Men så.. ett av barna som kom på døren, kom alene.. det gikk fint,  jeg kjenner h*n ... men om foreldregruppa  (FAU) var mer frempå,kanskje også h*n hadde hatt noen fra klassen å gå ilag med..? Som lærer kan jeg bare oppfordre, som foreldre kan vi gjøre mye mer...

Eh... Hvorfor angriper du mine erfaringer med FAU? Og jeg klarer utmerket godt å ta meg av ungene mine takk.

Mange klarer det helt fint uten at FAU på død og liv skal stelle i stand noe som går mot det som er normalt. Virker som det eneste viktige er å bryte opp i ting som er i ferd med å sette seg (venner som finner sammen, tradisjoner, egne valg osv).

Fint at du har dine erfaringer. Da får du akseptere mine. Og så er jeg veldig glad mine barn slipper deg som lærer, de fortjener å lære aksept for andres meninger og erfaringer, noe som blir viktigere og viktigere i den tiden vi lever i.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
lajlaj skrev (2 minutter siden):

Ingen tvinger dere til å møte opp.

Jeg bare MÅ fortelle dere en egenerfaring... jeg har mange, mange barn.... er selv vokst opp på 80tallet, med liten erfaring med Halloween.

Som ung mor, tenkte jeg at Halloween- med "gi meg snack, ellers gjør jeg noe 'tricks'.........." er frekt, slemt, og uhøflig.

Jeg tenkte først at MINE BARN, kan aldri bli med på dette! 

Og det fikk de ikke. 

Men så kom venner av mine barn på døra. Utkledd som søte små hekser, zombier, og troll.. 

Da spurte mine egne barn: "synes du at mine venner er frekke, slemme eller uhøflig? ".............

Det ble vanskelig for meg, for jeg mente aldri at deres venner er noen av delene❤️

Jeg tenker at Halloween er kommet for å bli. Selv om det er mange 'suringer' som fremdeles mener at det er bare 'dritt'.. jeg har allerede sagt unnskyld.

Men prøv å se barnlig glede, spenning, godteri, og vennskap. 

Og ha tro på at Halloween også kan skape noe fint❤️

Skrevet

Respekter at ikke alle liker Halloween.

Respekterer det, men da må jo de som ikke liker det respekterer de som synes det og nyttårsbukk er kjekt

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eh... Hvorfor angriper du mine erfaringer med FAU? Og jeg klarer utmerket godt å ta meg av ungene mine takk.

Mange klarer det helt fint uten at FAU på død og liv skal stelle i stand noe som går mot det som er normalt. Virker som det eneste viktige er å bryte opp i ting som er i ferd med å sette seg (venner som finner sammen, tradisjoner, egne valg osv).

Fint at du har dine erfaringer. Da får du akseptere mine. Og så er jeg veldig glad mine barn slipper deg som lærer, de fortjener å lære aksept for andres meninger og erfaringer, noe som blir viktigere og viktigere i den tiden vi lever i.

ELSKER aksept for andres meninger! 

Men om du har kjipe erfaringer med FAU, hvorfor vil du ikke engasjerer deg? 

Du har tydeligvis gode argumenter, trygge konklusjoner for egne barn, gode refleksjoner med tanke på inkludering. 

Tenker at vi egentlig er enige😊 vil vi ikke egentlig alle det beste for våre barn?

Skrevet (endret)

(Det)

Punkt 6 Det barnet kan fint være en av mine pga dens klasse er tidligere ferdig, siden de ikke går i vår gate så tar de her etter runden. (Vi får mange på døren, det skal sies, gikk 277 poser ut i år)

Endret av Fru Uperfekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...