Gå til innhold

Kaste bleie i matavfallpose???

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Slik er det ikke alle steder i Norge, nei. Her har  vi separate dunker for restavfall, bioavfall og diverse andre typer. Hvilken farge det er på posene er likegyldig, de ulike typene hentes og behandles separat uansett. (Man kaster selvsagt ikle plastposer i bioavfallet, uansett farge).

Så her hadde dette vært helt uproblematisk gitt at hun kaster bleieposen i restavfallsdunken.

Anonymkode: bce9b...3b9

Sånn er det her og. Men vi har papirposer til matavfall.

Her var det og frem til ca 2006 at bleier og bind skulle i matavfall

Anonymkode: 59b02...e22

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til dere som sier posene er gratis, det er de absolutt ikke! Dere vet at de dekkes av skattepengene og kommunen her har sagt at skatten snart må opp hvis folk fortsetter å misbruke ordningen av disse posene, altså benytter de til annet enn tiltenkt. 

Kommunen bruker allerede masse penger på disse posene. 

Anonymkode: 9b5f1...8e7

Du må ikke gå ut ifra at den ordningen dere har er lik resten av Norge. Noen kommuner har ikke engang begynt å sortere. 
Her betaler vi for hver eneste rull vi bruker, det faktureres  med renovasjonsavgiften. 
At en kommune innfører noe, å etterpå mener det foregår misbruk for å true med økte priser er jo sinnsykt. 

Anonymkode: 7a221...953

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må ikke gå ut ifra at den ordningen dere har er lik resten av Norge. Noen kommuner har ikke engang begynt å sortere. 
Her betaler vi for hver eneste rull vi bruker, det faktureres  med renovasjonsavgiften. 
At en kommune innfører noe, å etterpå mener det foregår misbruk for å true med økte priser er jo sinnsykt. 

Det er jo ikke sinnsykt når ordningen misbrukes, det får selvfølgelig konsekvenser. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er da ingen som har som jobb å åpne søppelposer for å sortere innholdet... søppel blir håndtert med maskiner og røres ikke av menneskehender. Heldigvis.

Anonymkode: bce9b...3b9

Å så lite du vet. Jo. Dem tar ofte stikkprøver. Og da går mennesker igjennom søpla. Ofte. 

de posene er heller ikke gratis. Spør du for ofte om posene så må man betale til slutt. Du får bare så mange ruller gratis. Etter det så må man betale. 

Anonymkode: a9b78...2d9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja hun kaster 100% i restavfall. Men tenk på de som sorterer søppel, blir ikke det mer jobb for de? De tror det er matavfall i den posen men når de åpner den så er det avføring i den???

Ts

Anonymkode: d3adc...847

Mye mulig. Det burde isåfall opplyses bedre om. Her har vi jo forskjellige dunker til rest og mat og det hentes på forskjellige tidspunkter så det er ikke noe jeg hadde tenkt over bare sånn uten videre iallefall. Nå trenger jeg forsåvidt ikke å forholde meg til det heller ettersom jeg bruker andre poser til restavfallet, men virker isåfall som ett dårlig system. Ihvertfall noe de må opplyse godt om.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det jo en maskin som sorterer posene. Det du putter i grønn pose blir sortert som matavfall og går til kompostering. Putter du bleier i matavfall blir komposten full av microplast..

Anonymkode: ecaab...320

bare i noen få kommuner det er sånn 

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjellig praksis hos renovasjonsselskapene, og man må sjekke hva som gjelder lokalt der man er.

Her jeg bor går bleier i restavfall, hos svigers skal det sorteres med matavfall.

Anonymkode: 9c278...d38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det jo en maskin som sorterer posene. Det du putter i grønn pose blir sortert som matavfall og går til kompostering. Putter du bleier i matavfall blir komposten full av microplast..

Anonymkode: ecaab...320

Ikke alle steder. Der jeg bor blir det kjørt i forbrennings ovner

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kjøp bæsjeposer for hund istedenfor!

Anonymkode: 057d5...de6

Det er ikke plass til en bleie i de posene.

Anonymkode: ec92e...426

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke plass til en bleie i de posene.

Anonymkode: ec92e...426

Om en kjøper de store så passer de nok fint inni. 

Anonymkode: 430a2...db8

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo ikke sinnsykt når ordningen misbrukes, det får selvfølgelig konsekvenser. 

Jo det er det, først påtvinger oss enormt mye jobb med sortering. Så skal de bestemme hvor mange poser man skal få lov å bruke også.. 

• Nyttig 1
Skrevet

Så sært, en pakke med 3 sånne bleiepose-ruller koster 15 kr eller noe??

Anonymkode: 4eda0...6a8

Skrevet

Det kjem an på renovasjonsselskapet. Det er ikkje mange år sidan det vart slutt på å kaste bleier i våtorganisk her i kommunen. Forstår ikkje kva dei tenkte på angåande mikroplast i komposten men men...

Anonymkode: 9c1bc...ca2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 7.58):

Å så lite du vet. Jo. Dem tar ofte stikkprøver. Og da går mennesker igjennom søpla. Ofte. 

de posene er heller ikke gratis. Spør du for ofte om posene så må man betale til slutt. Du får bare så mange ruller gratis. Etter det så må man betale. 

Det er sannsynlegvis ulike ordningar. Her pleide vi å få utdelt eit par rullar ein gong for året. Måtte kjøpe fleire på matbutikken viss vi ikkje ville oppbevare matavfall inne i dagevis.

Så vart det forandra til at vi knyter ein pose på handtaket på dunken når vi vil ha ny rull. Renovasjonsarbeidarane har null oversikt over kor mange rullar dei har gitt meg, og det er ingen begrensning. Så no kan eg kaste ut våtorganisk etter 1 dag viss eg har løkskall eller fisk f.eks. Synes det er supert. 

Viss alle blir storforbrukar av posar, så går jo renovasjonsavgifta heilt sikkert opp. Så du har rett i at vi må betale viss vi som gruppe i kommunen her går bananas i posebruk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 2.08):

Til dere som sier posene er gratis, det er de absolutt ikke! Dere vet at de dekkes av skattepengene og kommunen her har sagt at skatten snart må opp hvis folk fortsetter å misbruke ordningen av disse posene, altså benytter de til annet enn tiltenkt. 

Kommunen bruker allerede masse penger på disse posene. 

Hvor i landet er bioposer gratis? Fordi her jeg bor må vi kjøpe alle poser til sortering. 

Skrevet
Thirdy skrev (7 minutter siden):

Hvor i landet er bioposer gratis? Fordi her jeg bor må vi kjøpe alle poser til sortering. 

Vi må ikke betale.  Bor i innlandet. Går udelt 2 ganger i året 2 pk med papirposer til matavfall og 1 rull til plast. Bruker vi det opp før neste utlevering får vi flere ved å hente på rådhuset

Skrevet
Thirdy skrev (14 minutter siden):

Indre Sogn. Ganske ny ordning. Før fekk vi to rullar pr. år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.10.2025 den 7.58):

Her jeg bor kan man bare hente de rullene man trenger på de fleste butikker, så det er ikke noe tak på hvor mange ruller man bruker. Her hadde det vært et problem hvis noen hadde bleier i matavfallsposen, fordi posene har fargekoder som maskinen analyserer hva slags søppel det er ut i fra det. Så da hadde bleiene blitt med matavfallet. Det er ganske dumt for miljøet vårt. Jeg bruker bare sånne små poser som jeg kjøpte på apoteket til bleiene når jeg er på farten eller på besøk, var jo veldig billig og jeg har fortsatt en haug av de 1 år senere.

Anonymkode: d1d0e...ecf

Skrevet
Thirdy skrev (19 minutter siden):

Det er bare at vi som har det "gratis" betaler mer kommunale avgifter :)

Anonymkode: d1d0e...ecf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 22.33):

I sommer var jeg på jentekveld hos svigerrinna mi. En venninne av svigerrinna som også var der hadde nettop født og kom med nyfødte babyen sin. Når hun skulle skifte bleien på babyen hadde hun poser i stelleveska. Supert at hun ikke ville kaste bleier hos andre men hun tok frem matavfallspose 😳 de grønne posene. Hun pakket bæsjebleia i den. I ettertid tenkte jeg kanskje hun i farta ikke fant vanlig pose så bare tok grønnpose. Det er jo mye å huske på med en baby i hus.

Jeg traff henne igjen i helgen. Å hun gjorde det samme. Tok frem matavfallspose for å kaste bleie. Nå begynner jeg å lure på om dette er greit?? Jeg har også hatt 3 bleiebarn men brukte alltid butikkposer eller de lilla kildesorteringsposene

Anonymkode: d3adc...847

Men hvorfor i all verden brukte DU de lilla kildesorteringsposene til bæsj? Det er vel ikke noe bedre. Det er kun plastikk som skal i de lilla posene. Ikke babybæsj.

Anonymkode: a02f5...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...