Gå til innhold

Kaste bleie i matavfallpose???

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

I sommer var jeg på jentekveld hos svigerrinna mi. En venninne av svigerrinna som også var der hadde nettop født og kom med nyfødte babyen sin. Når hun skulle skifte bleien på babyen hadde hun poser i stelleveska. Supert at hun ikke ville kaste bleier hos andre men hun tok frem matavfallspose 😳 de grønne posene. Hun pakket bæsjebleia i den. I ettertid tenkte jeg kanskje hun i farta ikke fant vanlig pose så bare tok grønnpose. Det er jo mye å huske på med en baby i hus.

Jeg traff henne igjen i helgen. Å hun gjorde det samme. Tok frem matavfallspose for å kaste bleie. Nå begynner jeg å lure på om dette er greit?? Jeg har også hatt 3 bleiebarn men brukte alltid butikkposer eller de lilla kildesorteringsposene

Anonymkode: d3adc...847

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge denne etterpå kastes i restavfallet, skal det ikke ha noe å si.

Anonymkode: c7c51...073

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

De posene er jo gratis og bedre enn plastikk. Det som spiller noen rolle er jo hvilket spann hun kaster rasket i. Og forhåpentligvis er det restavfall. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

hvorfor bryr du deg om hva slags pose hun bruker? de er jo mer miljøvennlig enn plast... hun kaster de nok i rest

• Liker 2
Skrevet

Jeg spurte på miljøsentralen og fikk beskjed om at bleier ikke skal i matavfallet.

Anonymkode: e2e67...ed0

• Liker 2
Skrevet

Det har jeg og gjort, det er jo bedre enn plast, kaster jo bleien i rest uansett.

Anonymkode: d1b3e...e88

Skrevet

Den blir vel sortert som matavfall fordi den puttes i den grønne posen og må manuelt fjernes fra sorteringen når den havner hos gjenvinningsanlegget. Det lager ekstrajobb for de som jobber der. Eller putter hun den i en grønn pose før hun kaster den i restavfallsposen? 

Anonymkode: dcd3a...3a7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I sommer var jeg på jentekveld hos svigerrinna mi. En venninne av svigerrinna som også var der hadde nettop født og kom med nyfødte babyen sin. Når hun skulle skifte bleien på babyen hadde hun poser i stelleveska. Supert at hun ikke ville kaste bleier hos andre men hun tok frem matavfallspose 😳 de grønne posene. Hun pakket bæsjebleia i den. I ettertid tenkte jeg kanskje hun i farta ikke fant vanlig pose så bare tok grønnpose. Det er jo mye å huske på med en baby i hus.

Jeg traff henne igjen i helgen. Å hun gjorde det samme. Tok frem matavfallspose for å kaste bleie. Nå begynner jeg å lure på om dette er greit?? Jeg har også hatt 3 bleiebarn men brukte alltid butikkposer eller de lilla kildesorteringsposene

-

Slettet, siden jeg tydeligvis ikke vet hva jeg snakker om 🙂 

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 1
Skrevet

Genialt så lenge hun kaster i restavfall, de grønne posene er jo gratis!

Anonymkode: 28add...e48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har jeg og gjort, det er jo bedre enn plast, kaster jo bleien i rest uansett.

Crazydoglady skrev (22 minutter siden):

De posene er jo gratis og bedre enn plastikk. Det som spiller noen rolle er jo hvilket spann hun kaster rasket i. Og forhåpentligvis er det restavfall. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ja hun kaster 100% i restavfall. Men tenk på de som sorterer søppel, blir ikke det mer jobb for de? De tror det er matavfall i den posen men når de åpner den så er det avføring i den???

Ts

Skrevet

Her legges matavfall i grønn poser og sorteres ut (av maskin) på gjenvinningsanlegget, så her ville det laget problemer. 

Anonymkode: d6e01...b9c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det er ikke greit. De posene misbrukes, så kommunen her har gitt beskjed om at de må brukes kun til mat. Ikke annet søppel!

Anonymkode: 781ab...006

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De skal ikke brukes til annet søppel! Det er på en måte tyveri.

Skrevet

Det jo en maskin som sorterer posene. Det du putter i grønn pose blir sortert som matavfall og går til kompostering. Putter du bleier i matavfall blir komposten full av microplast..

Anonymkode: ecaab...320

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det jo en maskin som sorterer posene. Det du putter i grønn pose blir sortert som matavfall og går til kompostering. Putter du bleier i matavfall blir komposten full av microplast..

Anonymkode: ecaab...320

Slik er det ikke alle steder i Norge, nei. Her har  vi separate dunker for restavfall, bioavfall og diverse andre typer. Hvilken farge det er på posene er likegyldig, de ulike typene hentes og behandles separat uansett. (Man kaster selvsagt ikle plastposer i bioavfallet, uansett farge).

Så her hadde dette vært helt uproblematisk gitt at hun kaster bleieposen i restavfallsdunken.

Anonymkode: bce9b...3b9

• Nyttig 3
Skrevet

Ja hun kaster 100% i restavfall. Men tenk på de som sorterer søppel, blir ikke det mer jobb for de? De tror det er matavfall i den posen men når de åpner den så er det avføring i den???

Ts

Det er da ingen som har som jobb å åpne søppelposer for å sortere innholdet... søppel blir håndtert med maskiner og røres ikke av menneskehender. Heldigvis.

• Liker 2
Skrevet

Det er dessverre en del som driter i miljø, og bruker de grønne og lilla posene til restavfall for å slippe å bruke penger på søppelposer 😠

• Liker 2
Skrevet

Kjøp bæsjeposer for hund istedenfor!

Anonymkode: 057d5...de6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Slik er det ikke alle steder i Norge, nei. Her har  vi separate dunker for restavfall, bioavfall og diverse andre typer. Hvilken farge det er på posene er likegyldig, de ulike typene hentes og behandles separat uansett. (Man kaster selvsagt ikle plastposer i bioavfallet, uansett farge).

Så her hadde dette vært helt uproblematisk gitt at hun kaster bleieposen i restavfallsdunken.

Sånn er det i min kommune også. Vi får grønne maisposer til organisk avfall som vi kaster i brune del av dunk og det blir ikke blandet med restavfall eller noe så lenge vi sorterer riktig i dunkene hjemme. 

Anonymkode: 868d1...cb1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke greit. De posene misbrukes, så kommunen her har gitt beskjed om at de må brukes kun til mat. Ikke annet søppel!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De skal ikke brukes til annet søppel! Det er på en måte tyveri.

Til dere som sier posene er gratis, det er de absolutt ikke! Dere vet at de dekkes av skattepengene og kommunen her har sagt at skatten snart må opp hvis folk fortsetter å misbruke ordningen av disse posene, altså benytter de til annet enn tiltenkt. 

Kommunen bruker allerede masse penger på disse posene. 

Anonymkode: 9b5f1...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...