Gå til innhold

Sykdomer ved barnehageoppstart

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ta influensavaksine hver høst så kanskje du slipper unna det i det minste.

Det første halvannet året i barnehage med yngste var brutalt. Jeg fikk alt barna hadde og ble mye dårligere enn de. Jeg var så mye syk at jeg fikk frikort på grunn av veldig mange legebesøk og sykdommer som krevde medisinering. Det har jeg aldri før hatt.

Få sykemelding når du selv er syk i stedet for å bruke avspasering, disse timene vil du få bruk for til planleggingsdager og når du har brukt opp syktbarn dagene.

Anonymkode: 08450...5f6

Det funker ikke skal jeg love deg!

Anonymkode: ba032...23e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bakterier har jo selvsagt veldig mye å si, men jeg tror at bildet er litt mer sammensatt enn som så og mener at kroppen vil ha ett mye bedre utgangspunkt med et sånn type kosthold for fremming av gunstige bakterieforhold i tarmen contra ett kosthold med mye bearbeidet mat tilsatt mye rart vi ikke finner i vårt eget kjøkkenskap. Heldigvis er vi forskjellige;-) 

Anonymkode: 26894...d90

Maten har ikke forlenget levealderen. Det er kunnskap om bakterier. 

For all del, spis sunn mat, men ikke lat som at sunn mat er grunnen til at barna dine tilfeldigvis ikke har blitt syke i barnehagen...

Anonymkode: aefca...dd4

• Liker 1
Skrevet

Det er dessverre bare sånn det er. Det blir bedre etter hvert. 

Anonymkode: fb869...536

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det første året i barnehage er seriøst helt jævlig. 

Andre året bedre. 

Tredje året hadde vi faktisk noen sykt barn-dager til overs. 

Fjerde året = ingen sykdom hittil, vi er straks i november! 

Anonymkode: 70388...21d

Har du flere barn? Kunne sikkert vært sånn for oss også, men så var det jo samme runde med nr. 2.. 

Anonymkode: fb869...536

Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg er pedleder på småbarnsavdeling og har nylig hatt min fjerde runde med sykdom i høst til nå. Slik er det hvert år når man jobber med de yngste også, smitter familien min også.

Anonymkode: 546f0...715

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Så uflaks. Mitt barn startet september 2021, og første sykdom var januar 2022 med covid-19. Da gikk det bare noen egenmeldingsdager. 

Anonymkode: aefca...dd4

Det var et helt annet regime i barnehagene i 2021 med fortsatt forsterket renhold, ekstra håndvask og bruk av håndsprit. Og ikke minst: foreldre holdt småsyke barn hjemme.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så mange foreldre i dag som er hysteriske når det kommer til bakterier. Ikke rart man blir syk når man da starter i Bhg og møter bakterier for første gang. 

Anonymkode: 2837a...0d8

Dette er nok mye av grunnen. Når barn aldri har tatt på noe «skittent» (handlevogn, krabbet rundt på cafegulv - omtrent aldri vært nede på bakken utendørs) før de kommer i barnehage og skal dele innemiljø med ti andre ettåringer som også sikler og putter alt i munnen … Det blir jo en eksplosjon for immunforsvaret. 

Skrevet

Vi har nesten ikke hatt sykt barn i bhg! Overraskende lite. Aldri stresset med at vi gikk tom for sykt barn dager. I 1.klasse hadde han 2 dager fravær. 
så vi har faktisk vært super heldige! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det funker ikke skal jeg love deg!

Anonymkode: ba032...23e

Hva funker ikke, influensavaksine? Dersom du kan love at den ikke funker, trenger jeg en forklaring. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det første året i barnehage er seriøst helt jævlig. 

Andre året bedre. 

Tredje året hadde vi faktisk noen sykt barn-dager til overs. 

Fjerde året = ingen sykdom hittil, vi er straks i november! 

Anonymkode: 70388...21d

Her er det ikke sånn. Første året knapt noen sykt barn dager. Ammet flere ganger ganger om dagen så vet ikke om det var grunnen. År nr 2 avsluttet amming på høsten. Et par runder med forkjølelse. Men ikke ekstremt mye sykdom. Nå år 3 så et vi på flere runder allerede. De første 2 år var i ikke i nærheten av å ha brukt opp sykt barn dager. Håper dette året blir bedre da til tross for dårlig start🥹

Anonymkode: d60a7...46c

Skrevet

Hold ut! Det er ofte verst første barnehageåret og frem til barnet bikker 3 år ca. Etter det var det ofte ‘bare’  2-4 sykt barn omganger i året. Fra barneskole 1-2 ganger. 

Dette med sykt barn er en vesentlig ting å ta med i beregninga om man planlegger flere barn. Vi vurderer en ‘atpåklatt’ 7 år etter de to første. Tanken på årene med syke barn (og stadig bli smittet) var derimot det som holdt oss tilbake med å få 3 barn😅

Kudos til de som klarer 4 og 5 barn som går igjennom dette.

Anonymkode: 7d6cc...e96

Skrevet

Ingen av våre har vært noe særlig syk, og det eneste de har smittet oss foreldre med er covid og omgangssyke en gang. Føler ikke vi gjør noe spesielt, så virker utrolig tilfeldig. De er 3 og 6 nå 

Skrevet

For barn som starter i barnehage før 2 år så er det mer sykdom. Det høres også ut som at barnehagen dere har ikke er så gode på smittevern. Det er store forskjeller i landet. 

Anonymkode: 52ba4...c49

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vi har et barn som startet i barnehagen i august. Første og eneste barnet. Siden det har vi to vel totalt brukt 10 syk barn dager, men en annen ting er at jeg får ALT jeg også rett etterpå og egentlig skulle jeg har brukt min 4. egenmeldings "runde" nå. Tilpasset litt en gang med å skrive syk barn (da var vi begge syke og hjemme forsåvidt) og en annen gang fikk jeg skrive "syk deler av dagen", og presset meg litt til å jobbe noen timer. Har en veldig grei arbeidsgiver så flyttet litt på timer, tok deler av dagen avspasering neste dag så kom det seg. Men  det er jo helt ille. Vi har ikke IA ordning, så snart tom for egenmeldingsdager. Jeg er helt sjokkert, det er sykdom annenhver uke, jeg forventet å få noe av henne men ikke alt 😅 vet ikke hva jeg ville, ligger her med fryktelig hodepine og helt pottetett.. vi tar tran. Hva annet kan vi gjøre for å booste imunnforsvar begge to? 

Anonymkode: ed6e9...b09

Min begynte også i august. Hadde en uke med sykdom hver i løpet av de første 4 ukene. Så har vi holdt oss friske.

Anonymkode: 16368...76d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hold ut! Det er ofte verst første barnehageåret og frem til barnet bikker 3 år ca. Etter det var det ofte ‘bare’  2-4 sykt barn omganger i året. Fra barneskole 1-2 ganger. 

Dette med sykt barn er en vesentlig ting å ta med i beregninga om man planlegger flere barn. Vi vurderer en ‘atpåklatt’ 7 år etter de to første. Tanken på årene med syke barn (og stadig bli smittet) var derimot det som holdt oss tilbake med å få 3 barn😅

Kudos til de som klarer 4 og 5 barn som går igjennom dette.

Anonymkode: 7d6cc...e96

Jeg har 3 og ingen av de har vært så ofte syke. 

Anonymkode: 16368...76d

Skrevet

Har 2 barn på barneskolen og de har sjelden vært syke. Aldri vært i nærheten av å bruke opp sykt barn. Ikke ble de ammet heller. 

Anonymkode: 59936...30e

Skrevet

Jeg blir nesten glad når jeg selv blir smittet for da kan jeg bruke mine egne egenmeldingsdager enn sykt barn dager. Skjønner ikke at fordelingen skal være slik den er i dag med 10 dager til sykt barn og 21 dager med egenmelding. Jeg er jo aldri syk så mye og hadde jeg  hatt behov for å være hjemme så lenge eller ofte hadde jeg sikkert vært så syk at jeg kunne fått sykemelding. Ikke får man flere sykt barn dager ved søsken heller. Er jo ikke sånn at de er syke samtidig alltid (heldigvis egentlig 😅), så da går sykt barn dagne unna fort ass. Burde fått 10 dager pr barn, og kanskje til og med flere dager enn det også-. 

Anonymkode: 30005...cc4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For barn som starter i barnehage før 2 år så er det mer sykdom. Det høres også ut som at barnehagen dere har ikke er så gode på smittevern. Det er store forskjeller i landet. 

Anonymkode: 52ba4...c49

De må jo ofte gjennom de same sykdommene så da får man de jo bare senere da. Man bygger jo immunforsvar ved å utsettes for smitte. 

Anonymkode: 30005...cc4

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig taknemlig for alle dere som har tatt seg tid til å skrive at deres barn aldri blir syke og dere aldri blir syke. Glad for dere. Men ikke av hele mitt hjertet 😂

Ts

Anonymkode: ed6e9...b09

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...