AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #1 Skrevet 28. oktober 2025 Vi har et barn som startet i barnehagen i august. Første og eneste barnet. Siden det har vi to vel totalt brukt 10 syk barn dager, men en annen ting er at jeg får ALT jeg også rett etterpå og egentlig skulle jeg har brukt min 4. egenmeldings "runde" nå. Tilpasset litt en gang med å skrive syk barn (da var vi begge syke og hjemme forsåvidt) og en annen gang fikk jeg skrive "syk deler av dagen", og presset meg litt til å jobbe noen timer. Har en veldig grei arbeidsgiver så flyttet litt på timer, tok deler av dagen avspasering neste dag så kom det seg. Men det er jo helt ille. Vi har ikke IA ordning, så snart tom for egenmeldingsdager. Jeg er helt sjokkert, det er sykdom annenhver uke, jeg forventet å få noe av henne men ikke alt 😅 vet ikke hva jeg ville, ligger her med fryktelig hodepine og helt pottetett.. vi tar tran. Hva annet kan vi gjøre for å booste imunnforsvar begge to? Anonymkode: ed6e9...b09
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #2 Skrevet 28. oktober 2025 Barn er ikke skapt for å gå i barnehage. La henne være hjemme et år til. Anonymkode: 7101f...cac
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #3 Skrevet 28. oktober 2025 Ta influensavaksine hver høst så kanskje du slipper unna det i det minste. Det første halvannet året i barnehage med yngste var brutalt. Jeg fikk alt barna hadde og ble mye dårligere enn de. Jeg var så mye syk at jeg fikk frikort på grunn av veldig mange legebesøk og sykdommer som krevde medisinering. Det har jeg aldri før hatt. Få sykemelding når du selv er syk i stedet for å bruke avspasering, disse timene vil du få bruk for til planleggingsdager og når du har brukt opp syktbarn dagene. Anonymkode: 08450...5f6
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #4 Skrevet 28. oktober 2025 Ammer du? Jeg ammet så mye jeg kunne for å få i henne mest mulig antistoffer😅 Hun var jo syk innimellom likevel, men det gikk bedre enn forventet. Anonymkode: f8aed...269 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #5 Skrevet 28. oktober 2025 For barnets del er dette helt normalt. Det er vanlig med 7-10+ infeksjoner som hver kan vare dager og uker. Barnet har jo et immunforsvar som treffer disse sykdommene for første gang, og da tar det lenger tid for immunforsvaret å bekjempe den når kroppen ikke har antistoffer fra før. Når antistoffene først er dannet går det mye fortere senere. Den prosessen må bare få gå sin gang. For begges del er det nok hvile med god balanse med nok aktivitet/"trening"/bruk av kroppen, et rimelig ok kosthold (jern, sporstoffer, vitaminer og mineraler, protein og fett, lett at det blir for mye raske karbohydrater), og god håndhygiene som er grunnsteinen. Anonymkode: 9c42f...a12
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #6 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn er ikke skapt for å gå i barnehage. La henne være hjemme et år til. Anonymkode: 7101f...cac Kan godt det på din regning. La oss si jeg kan gå ned fra 45 000 til 25 000 i mnd til låneutgifter, mat, strøm osv- så er vi good? AnonymBruker skrev (1 time siden): Ammer du? Jeg ammet så mye jeg kunne for å få i henne mest mulig antistoffer😅 Hun var jo syk innimellom likevel, men det gikk bedre enn forventet. Anonymkode: f8aed...269 Ja, faktisk! Hun er 1,5 og vi ammer 2 ggr om dagen.. virker som jeg ikke har noen antistoffer igjen selv lenger. Anonymkode: ed6e9...b09
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #7 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For barnets del er dette helt normalt. Det er vanlig med 7-10+ infeksjoner som hver kan vare dager og uker. Barnet har jo et immunforsvar som treffer disse sykdommene for første gang, og da tar det lenger tid for immunforsvaret å bekjempe den når kroppen ikke har antistoffer fra før. Når antistoffene først er dannet går det mye fortere senere. Den prosessen må bare få gå sin gang. For begges del er det nok hvile med god balanse med nok aktivitet/"trening"/bruk av kroppen, et rimelig ok kosthold (jern, sporstoffer, vitaminer og mineraler, protein og fett, lett at det blir for mye raske karbohydrater), og god håndhygiene som er grunnsteinen. Anonymkode: 9c42f...a12 Ja vil si vi spiser sunt og variert. Varm middag med mye grønnsaker hver dag (sånn matkasse for jeg orker ikke) .. trener ikke men har hund så mye tur/aktivitet. Uff må vel bare overleve denne fasen.. Anonymkode: ed6e9...b09
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #8 Skrevet 28. oktober 2025 Kjenner meg igjen. Mitt barn ble ikke veldig dårlig da, men jeg fikk jo alt de første 2 årene. Mannen ble sjeldnere syk og virket som at immunforsvaret hans kjappere tilpasset seg situasjonen også. Men var jeg som samsov så sikkert derfor jeg ble mer smittet også, selv om han tok annehver morning, henting osv. Vi har heldigvis IA-bedrift og litt rolig kontorjobb med mulighet for hjemmekontor. Har lidd meg gjennom en del jobbdager jeg helst burde tatt egenmelding.. Men tok mer enn 4 ganger på kalender år, men ofte bare 1 eller 2 dager hver gang. Det første halve året i barnehagen hadde jeg også 20% permisjon. Og året etter var jeg gradert sykemeldt deler av året pga en skade, det hjalp på en måte men var også vanskelig et par ganger for når jeg da ble veldig syk så kunne jeg ikke bruke egenmelding heller. August 2024 - Juni 2025 var jeg syk hver eneste måned. Men etter det har det vært bedre, men spent på vintersesongen nå. Vi er på 3. året i barnehagen nå. En ting vi prøver på er å alltid vaske hender både barnet og den som henter med en gang vi kommer hjem fra barnehagen. Vet mange også skifter alle barnets klær idet de kommer inn døra hjemme, det har vi gjort i perioder men har ikke klart å lage noe rutine på det så vi har vært sløve der. Men generelt hygiene uten at det blir så mye at det bikker over og man lager et for sterilt miljø er jo det som går igjen som tips rundt smittevern... Anonymkode: f471b...1b7
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #9 Skrevet 28. oktober 2025 Det første året i barnehage er seriøst helt jævlig. Andre året bedre. Tredje året hadde vi faktisk noen sykt barn-dager til overs. Fjerde året = ingen sykdom hittil, vi er straks i november! Anonymkode: 70388...21d 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #10 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det første året i barnehage er seriøst helt jævlig. Andre året bedre. Tredje året hadde vi faktisk noen sykt barn-dager til overs. Fjerde året = ingen sykdom hittil, vi er straks i november! Anonymkode: 70388...21d (Nå løy jeg litt vi har brukt noen sykt barn-dager men det var pga planlagt operasjon så hadde ikke noe med barnehagesykdom å gjøre) Anonymkode: 70388...21d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #11 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har et barn som startet i barnehagen i august. Første og eneste barnet. Siden det har vi to vel totalt brukt 10 syk barn dager, men en annen ting er at jeg får ALT jeg også rett etterpå og egentlig skulle jeg har brukt min 4. egenmeldings "runde" nå. Tilpasset litt en gang med å skrive syk barn (da var vi begge syke og hjemme forsåvidt) og en annen gang fikk jeg skrive "syk deler av dagen", og presset meg litt til å jobbe noen timer. Har en veldig grei arbeidsgiver så flyttet litt på timer, tok deler av dagen avspasering neste dag så kom det seg. Men det er jo helt ille. Vi har ikke IA ordning, så snart tom for egenmeldingsdager. Jeg er helt sjokkert, det er sykdom annenhver uke, jeg forventet å få noe av henne men ikke alt 😅 vet ikke hva jeg ville, ligger her med fryktelig hodepine og helt pottetett.. vi tar tran. Hva annet kan vi gjøre for å booste imunnforsvar begge to? Anonymkode: ed6e9...b09 Så uflaks. Mitt barn startet september 2021, og første sykdom var januar 2022 med covid-19. Da gikk det bare noen egenmeldingsdager. Anonymkode: aefca...dd4
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #12 Skrevet 28. oktober 2025 Her har barnet kun vært syk 2 ganger siden oppstart i 2024 da med kun feber. Vi spiser MYE fermentert mat, hovedsakelig økologisk rent kosthold med kjøtt, grønnsaker, frukt, korn, belgfrukter, nøtter og fete meieriprodukter. Prioriterer med andre ord veldig mye penger på mat😅 Alle klær av i gangen med én gang vi er inne døren etter bhg, rett på badet med håndvask og ansiktsvask og rene klær. Velger å tro at i alle fall noe av dette har innvirkning☺️ Anonymkode: 26894...d90
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #13 Skrevet 28. oktober 2025 Husker jeg var litt sjokkert ved barnehagestart også😅 Heldigvis var jeg hjemme med baby når vår 2 åring startet i barnehage, men hele familien fikk ALT 😅 Var en forferdelig høst. Trøsten er at det gikk bedre etter jul 😅 Hold ut! Anonymkode: 81789...d15 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #14 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har barnet kun vært syk 2 ganger siden oppstart i 2024 da med kun feber. Vi spiser MYE fermentert mat, hovedsakelig økologisk rent kosthold med kjøtt, grønnsaker, frukt, korn, belgfrukter, nøtter og fete meieriprodukter. Prioriterer med andre ord veldig mye penger på mat😅 Alle klær av i gangen med én gang vi er inne døren etter bhg, rett på badet med håndvask og ansiktsvask og rene klær. Velger å tro at i alle fall noe av dette har innvirkning☺️ Anonymkode: 26894...d90 Da hele jorda spiste helt rent og økologisk var levealder ca 30-40 år... Det er bakterier som er greia, ikke maten. Anonymkode: aefca...dd4 3
tussi84 Skrevet 28. oktober 2025 #15 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Barn er ikke skapt for å gå i barnehage. La henne være hjemme et år til. Anonymkode: 7101f...cac Dette har ingenting å gjøre med hvor ofte barna blir syke å gjøre. Barnet blir ofte syke det første året i bhg fordi de trenger å bygge seg opp et immunforsvar. Derfor blir de oftere syke det første året. Når de bygger seg opp immunforsvar så blir de mindre syke igjen. Men ts, det du opplever er helt normalt. Barna blir syke eller omtrent konstant småsyke det første året i bhg. Vår yngste startet i midten av august og har vært syk 4 ganger allerede. Eldste var like mye syk da han hadde Første året. Det går/gikk i forkjølelse med feber, øyekatarr (måtte være hjemme fram til behandling startet), kun feber, og omgangssyken en gang i året, og noen ørebetennelser med feber. Vi brukte langt over 20 dager første året. Enn blir litt avhengig av å hente bruke feriedager, ta permisjon uten lønn eller høre om noen andre evt kan passe inne i mellom.. Syk barn dager er for lite i Norge, i alle fall de to første årene i bhg. Og det er idiotisk at man kun har 10 dager hver selv med 2 barn, når det yngste spiser opp alle sammen omtrent.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #16 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da hele jorda spiste helt rent og økologisk var levealder ca 30-40 år... Det er bakterier som er greia, ikke maten. Anonymkode: aefca...dd4 Bakterier har jo selvsagt veldig mye å si, men jeg tror at bildet er litt mer sammensatt enn som så og mener at kroppen vil ha ett mye bedre utgangspunkt med et sånn type kosthold for fremming av gunstige bakterieforhold i tarmen contra ett kosthold med mye bearbeidet mat tilsatt mye rart vi ikke finner i vårt eget kjøkkenskap. Heldigvis er vi forskjellige;-) Anonymkode: 26894...d90
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #17 Skrevet 28. oktober 2025 Man blir syk av bakterier og virus. En sterk kropp basert på sunne matvarer kan forebygge sykdom ved å ha et godt immunforsvar. Anonymkode: 70388...21d
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #18 Skrevet 28. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her har barnet kun vært syk 2 ganger siden oppstart i 2024 da med kun feber. Vi spiser MYE fermentert mat, hovedsakelig økologisk rent kosthold med kjøtt, grønnsaker, frukt, korn, belgfrukter, nøtter og fete meieriprodukter. Prioriterer med andre ord veldig mye penger på mat😅 Alle klær av i gangen med én gang vi er inne døren etter bhg, rett på badet med håndvask og ansiktsvask og rene klær. Velger å tro at i alle fall noe av dette har innvirkning☺️ Anonymkode: 26894...d90 Vi har ikke gjort noe av dette, og ingen andre tiltak heller - var aldri særlig plaget med sykdom ved barnehagestart for noen av barna (har to som nå er i skolealder). Det var noen enkle forkjølelser innimellom og i løpet av alle barnehageårene hadde vi vel omgangssyke to eller tre ganger. Anonymkode: 34af6...3db
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #19 Skrevet 28. oktober 2025 Så mange foreldre i dag som er hysteriske når det kommer til bakterier. Ikke rart man blir syk når man da starter i Bhg og møter bakterier for første gang. Anonymkode: 2837a...0d8 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2025 #20 Skrevet 28. oktober 2025 Tok avtok i andre klasse på begge ungene 😅 Før det så var det sykdom 1 gang i måneden på det minste. Nå er de 9 og 12. Er kanskje syke 2 ganger i året. Anonymkode: 178da...83a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå